Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > School
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

School Problemen met een verslag? Enquete houden? Plaats het hier als het met school te maken heeft.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 3 November 2004, 20:10   #1
FunFair
.
 
Geregistreerd op: 1 March 2001
Berichten: 8.845
Standaard Studieschuld

hoihoi... laatst (15 oktober ) kreeg ik de jaarlijkse brief van de IB-Groep weer eens binnen... en ik keek even goed... en daar tref ik hetvolgende aan..

Je schuld in euro
Het saldo van je schulden is per 15 oktober 2004
Lening inc. rente: 894,18
Prestatiebeurs: 4.189,25
Voorlopige OV-lening: 1.729,88
Definitieve OV-lening: 784,88




dat is in totaal dus al een schuld van 7598,19 euro?
Is het normaal dat de prestatiebeurs zo hoog is?
Dit is wel het 4e jaar dat ik bezig ben met studeren.. komen die kosten soms daarvan? 3 jaar is wel 36 maanden.. 36 maanden maal 200 euro ongeveer is 7200 euro? dus het lijkt me vaag als het daar van komt?
daarnaast heb ik 4 jaar recht op een prestatiebeurs.. betekend het dat ik die beurs moet terug betalen?

anyways.. I'm a bit stunned... en zit dus ff te checken hoeveel ik ongeveer terug moet dokken als ik klaar ben met de studie..

Andere mensen die bij het IBG hetzelfde hebben?
__________________
hardstikke doooooood

Laatst aangepast door FunFair : 3 November 2004 om 20:13
FunFair is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 November 2004, 21:14   #2
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Wink

huh Ik dacht altijd dat het gratis was
  Met citaat antwoorden
Oud 3 November 2004, 21:16   #3
Nightwolf
Nerd
 
Nightwolf's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 July 2001
Locatie: oosterhout
Berichten: 12.844
Standaard

zit op t mbo en heb geen schulden
__________________
Networked Intelligent Guardian Hardwired for Terran Warfare and Online Logical Fighting
mail: nightwolf@leerlingen.com
Nightwolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 November 2004, 22:07   #4
Jochemmm
jocking
 
Jochemmm's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 March 2002
Locatie: EnschedeHengelo
Berichten: 2.745
Stuur een bericht via ICQ naar Jochemmm Stuur een bericht via AIM naar Jochemmm
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nightwolf
zit op t mbo en heb geen schulden
Nee, omdat om de een of andere vage reden de studiefinanciering tig keer soepeler is geregeld op het MBO

Maarm, ontopic, je moet toch alleen het 1e jaar terug betalen? Dus die 3 jaar a 7200 zou dan wel een gift moeten zijn. Bovendien wordt het 1e jaar ook kwijt gescholden als je binnen 10 jaar afstudeert. Dus eigenlijk zou je van dat bedrag niks moeten betalen alhoewel ik niet weet hoe het zit als je van studie veranderd

IBgroep anders even mailen/bellen?
__________________
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
Jochemmm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 November 2004, 16:31   #5
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Ik snap ook geen aap van dat hele IB-groep-schuld-gedoe.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 November 2004, 10:44   #6
The black devil
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik ben zelf nog maar een VMBO-4 tje. maar ik weet wel dat je bij een prestatiebeurs opzich niets hoeft terug te betalen. Als je binnen een bepaalde tijd slaacht. Anders is het zo dat je het in termijnen terug moet betalen als je een baan hebt. Dus je hoeft het hoe dan ook alleen als je het geld ervoor hebt. LET OP dit telt dus niet als je van opleiding overstapt. dus veel plezier
  Met citaat antwoorden
Oud 8 November 2004, 14:47   #7
LoeLoe
 
LoeLoe's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 October 2000
Locatie: VenrayCity
Berichten: 4.876
Standaard

Ik meen dat die prestatiebeurs op het moment dat je bezig bent met je studie wel een lening is, maar wordt omgezet in een gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt.

Ik trok hier laatst ook een brief open van de IB en toen stond der ook zo'n studieschuld en toen hadi k ook zoiets van WTF?
Want ik houd helemaal niet van schulden.

Maar dat krijg je gewoon als jij je diploma binnen 10 jaar haalt hoor . Daar hoef je niets meer van terug te betalen.
__________________
Tjah...
LoeLoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 November 2004, 16:11   #8
kreej-z
Lid
 
kreej-z's Avatar
 
Geregistreerd op: 25 September 2002
Locatie: tilburg
Berichten: 3.235
Standaard

ja, volgens mij heeft loeloe gelijk.. het heet niet voor niets een prestatiebeurs... als je goed presteert is t een gift, anders moet je t zelf betalen
__________________
you know that thing you get
on your face when you are
happy?
kreej-z is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 November 2004, 19:16   #9
BlackTurtle
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik verrek het om geld te lenen van dat stelletje oplchters wat zich de ib groep noemt.

ik moest wel lenen voor het lesgeld van di tjaar maar dat doe ik gewoon bij mn eigen bank.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 November 2004, 21:16   #10
Alpha
FORE!!!
 
Alpha's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 April 2003
Locatie: Den Bosch
Berichten: 3.523
Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

zit zelf nog VWO-6 ... maar mn ouders betalen mn studie ...
__________________
(\_/)
(O.o) This is Hassan bin Ali.
(> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination.
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 November 2004, 21:20   #11
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LoeLoe
Ik meen dat die prestatiebeurs op het moment dat je bezig bent met je studie wel een lening is, maar wordt omgezet in een gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt.

Ik trok hier laatst ook een brief open van de IB en toen stond der ook zo'n studieschuld en toen hadi k ook zoiets van WTF?
Want ik houd helemaal niet van schulden.

Maar dat krijg je gewoon als jij je diploma binnen 10 jaar haalt hoor . Daar hoef je niets meer van terug te betalen.
Zo zit het inderdaad geloof ik, maar de jaren die je boven op de 'normale' duur van je studie doet moet je wel teruygbetalen geloof ik.
Maar hoewel de IB groep altijd wel vaag is, hebben ze wel een website waar al dit soort zaken duidelijk uitgelegd wordt.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2004, 09:00   #12
FunFair
.
 
Geregistreerd op: 1 March 2001
Berichten: 8.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle
ik verrek het om geld te lenen van dat stelletje oplchters wat zich de ib groep noemt.

ik moest wel lenen voor het lesgeld van di tjaar maar dat doe ik gewoon bij mn eigen bank.
het schijnt idd zo te zijn dat sommige banken voor een voordeligere rente hetzelfde geld kunnen lenen als het ibg doet...
__________________
hardstikke doooooood
FunFair is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2004, 11:52   #13
LexS
BeHeerser
 
Geregistreerd op: 25 March 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.800
Standaard

Zou wel mooi zijn. Scheelt een hoop tedoe met die klote IBG. Dát zijn de echte oplichters.

Je kunt het beste dit aan een kennis/vriend/familielid met een beetje kennis op dat gebied vragen want ze zijn echt niet wijs daar. Ik heb ooit de deurwaarder aan de deur gehad omdat ik volgens hun een schuld had van 600 euro. Na een heel gedoe was het toch goed gekomen en al lang over gemaakt (ik had het bankafschrift bewaard) en excuses aanbieden ho maar. Echt oplichters zijn het.
LexS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2004, 12:03   #14
FunFair
.
 
Geregistreerd op: 1 March 2001
Berichten: 8.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LexS
Zou wel mooi zijn. Scheelt een hoop tedoe met die klote IBG. Dát zijn de echte oplichters.

Je kunt het beste dit aan een kennis/vriend/familielid met een beetje kennis op dat gebied vragen want ze zijn echt niet wijs daar. Ik heb ooit de deurwaarder aan de deur gehad omdat ik volgens hun een schuld had van 600 euro. Na een heel gedoe was het toch goed gekomen en al lang over gemaakt (ik had het bankafschrift bewaard) en excuses aanbieden ho maar. Echt oplichters zijn het.
huh? ben je al afgestudeert en moet je de schuld al terugbetalen?

anyways.. daar zal ik geen last van krijgen, want bij dit soort dingen laat ik ze altijd machtigen dat ze het mogen afschrijven
__________________
hardstikke doooooood
FunFair is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2004, 14:18   #15
LoeLoe
 
LoeLoe's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 October 2000
Locatie: VenrayCity
Berichten: 4.876
Standaard

Jah ik heb ook een akkefietje met die gasten daar gehad.

Vanaf vorig jaar juni heb ik mezelf particulier moeten verzekeren omdat ik stopte met mijn bijbaantje bij bakker bart (nieuwe eigenaar beviel me voor geen meter).

Dus ik heb dat netjes gemeld toen, dat ik vanaf dat moment niet meer in het ziekenfonds zat maar gewoon particulier.

Maar ik bleef van die gasten brieven krijgen waarop telkens heel mooi stond dat ik ziekenfonds verzekerd was en ik denk dat ik daar wel een stuk of 6 keer over heb opgebeld en telkens beloofden ze me dat het veranderd zou worden.

En nou een klein maandje terug kwam ik er via mijn account via internet bij de ib achter dat ik nog steeds als ziekenfonds verzekerd stond en toen ben ik echt uit me slof gesprongen. Krijg je als antwoord:'Jah wij werken niet met terugwerkende kracht'.

Neeh dat zal wel niet .. Als ze geld van jou moeten hebben dan weten zej e wel te vinden maar als jij in je recht staat dan ho maar
__________________
Tjah...
LoeLoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2004, 14:23   #16
piedro
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Hou er wel rekening mee dat bij lenen van de bank alles tot de laatste cent terugbetaald moet worden.
Leningen via het IBG kunnen onder omstandigheden kwijtgescholden worden na een aantal jaren.
http://www.ib-groep.nl/
=> OV-kaart & terugbetalen => Terugbetalen => lees folder "U hebt een studieschuld"
  Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2004, 15:01   #17
Alpha
FORE!!!
 
Alpha's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 April 2003
Locatie: Den Bosch
Berichten: 3.523
Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piedro
Hou er wel rekening mee dat bij lenen van de bank alles tot de laatste cent terugbetaald moet worden.
Leningen via het IBG kunnen onder omstandigheden kwijtgescholden worden na een aantal jaren.
http://www.ib-groep.nl/
=> OV-kaart & terugbetalen => Terugbetalen => lees folder "U hebt een studieschuld"
ja dat klopt wel ja ...
__________________
(\_/)
(O.o) This is Hassan bin Ali.
(> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination.
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 November 2004, 17:02   #18
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

bovendien staat een lening bij de IBG te boek als lening voor studie... bij de bank kun je dus geroyeerd worden, en bij iBG kan dat niet zomaar.
ook al heb je bij de IBG een lening voor studieschuld lopen, je kunt tenminste wel altijd nog een andere lening afsluiten bij een bank. terwijl dat in andere gevallen, als je al een lening hebt lopen weer wordt bemoeilijkt.


en die studieschuld dat is gewoon een optelsom van al je stufi, die hoef je niet terug te betalen als je netjes je diploma haalt, maar ze laten je het bedrag alvast zien als motivatie denk ik dat je tenminste wel je studie afmaakt
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 February 2007, 14:18   #19
IrisElsje
Guest
 
Berichten: n/a
Exclamation Hoe zit het dan met aanvullende beurs???

Krijg net weer zo'n hartverzakkingsbrief van dat klote kantoortje dat ik een lening heb van 4026,95 euro. IK heb nooit bij die klote lui geleend, bewust niet om van dit soort problemen te voorkomen. Nu lees ik op hun site dat een aanvullende beurs niet standaard wordt omgezet als een gift en een prestatiebeurs wel? Klopt dit???

Als dat zo is ontplof ik. Ik heb destijds meerder malen aan hun gevraagd of ik dan geen schuld kreeg en nee dat was niet zo. Stelletje sufkoppen

Iris
  Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2007, 09:11   #20
insanity
Banned
 
insanity's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 June 2006
Locatie: Leeuwardennnn
Berichten: 10.927
Stuur een bericht via MSN naar insanity
Standaard

Als jij braaf je diploma haalt in 10 jaar ies het gratis weetje
insanity is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 05:52.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.