Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 26 July 2005, 18:45   #1
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard fobiën

Vreselijk gewoon en als je er last van hebt is het buitengewoon vervelend.

Hoe raak je er van af?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 July 2005, 20:10   #2
SpiNe
Trots van het noorden.
 
SpiNe's Avatar
 
Geregistreerd op: 13 August 2002
Locatie: grunn
Berichten: 3.893
Stuur een bericht via MSN naar SpiNe
Standaard

overwinnen
__________________
Sick liaisons raised this monumental mark the sun sets forever over Blackwater park.
SpiNe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 July 2005, 20:46   #3
DarkAngel
Looking at you
 
DarkAngel's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 February 2002
Locatie: tuut tuut tuut tuut
Berichten: 8.408
Standaard

Je hebt een aantal verschillende behandelingen.

De exposure therapie: Deze kent 2 varianten. De patient in het echt blootstellen aan zijn angst of in gedachten. De voorkeur wordt tegenwoordig gegeven aan de patient in het echt blootstellen aan de angst.
Hier zijn ook weer 2 varianten op. Flooding en graduele exposure.
Bij flooding stelt de patient zich meteen bloot aan de meest vreeswekkende situatie. Bij graduele exposure gaat het met stapjes.

Een ander belangrijk onderdeel is dat de therapeut steunend en begripvol is.
90% van de gevallen die de exposure therapie ondergaat geneest, gemiddeld vallen de mensen niet terug.

Bij de vorm "sociale fobie" gaat dit niet op

__________________
tuut tuut

Laatst aangepast door DarkAngel : 26 July 2005 om 23:07
DarkAngel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 July 2005, 21:18   #4
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DarkAngel
Bij de vorm "sociale fobie" gaat dit niet op
En wat wordt verstaan onder een sociale fobie?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 July 2005, 23:05   #5
DarkAngel
Looking at you
 
DarkAngel's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 February 2002
Locatie: tuut tuut tuut tuut
Berichten: 8.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thaliaaglaja
En wat wordt verstaan onder een sociale fobie?
Mensen met een sociale fobie vrezen situaties waarin ze mogelijk kritisch worden beoordeeld of met onbekende te maken krijgen. Ook zijn sociale-fobici bang om angst verschijnselen te vertonen die ze vernederd of beschamend vinden, zoals blozen of trillen. Ook in het middelpunt van de belangstelling staan, worden ze bang van.
__________________
tuut tuut
DarkAngel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 July 2005, 23:08   #6
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

fobien of buitensporige angst overwin je door de angst te benaderen vanuit een ander oogpunt.

laatst nog hele docu over gezien op national geographic of discovery ofzo
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 July 2005, 17:04   #7
marie99
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

veel emnsen die ik ken hebben fobiën, de meeste aragnofobie ( angst voor spinnen ) kressen de stembanden uit hun lijf als ze een spin zien, ook die emnsen probeerden da te overwinnen, maar hoe bekijk je nu een spin uit een ander oogpunt?
iedereen weet dat hooiwagens ongevaarlijk zijn en dat ze alleen veel pooten hebben, alleen hebben ze ngo steeds die fobie :s
  Met citaat antwoorden
Oud 31 July 2005, 22:52   #8
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

ik zou zeggen, kijk eens naar de nuttige dingen die een spin doet? en kijk eens wat voor wonderbaarlijke dingen hij kan? dan leer je ook de schoonheid van zo'n beestje waarderen.

in die documentaire werd het voorbeeld aangehaald van een vrouw met een verschrikkelijke angst voor haaien.
samen met een dierenarts is ze gewoon toen in een soort dolfinarium/aquarium achtig iets die beesten gaan opzoeken, en heeft ze ze gewoon aangeraakt en helpen onderzoeken, en op die manier sta je niet meer stil bij de angst voor die beesten maar leer je met ze omgaan.

een soortgelijke aanpak zal ook wel werken in andere situaties?
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 July 2005, 23:06   #9
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard

je moet nagaan waarvoor je bang bent.. wat denk je wat er gaat gebeuren als je doet wat je niet durft? en dan.. en dan?

de angst is meestal irrealistisch, als je jezelf er van weet te overtuigen dat je angst onterecht is hoef je niet meer bang te zijn
AmbyPur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 August 2005, 17:33   #10
Sanne
Whooohooo
 
Sanne's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 December 2003
Locatie: Tilburg
Berichten: 7.664
Standaard

maar ik weet dat spinnen nuttig zijn, ik weet dat er niks gebeurd als ik hem aanraak, maar ik ben als de dood voor ze. Het idee dat er een op mijn arm zou zitten maakt me al helemaal gek
__________________
Well they said it changes when the sun goes down
Around here
Sanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 August 2005, 16:12   #11
Saarah
Girls JustWannaHave Fun
 
Saarah's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 August 2003
Locatie: Heist O/D Berg
Berichten: 2.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sanne
maar ik weet dat spinnen nuttig zijn, ik weet dat er niks gebeurd als ik hem aanraak, maar ik ben als de dood voor ze. Het idee dat er een op mijn arm zou zitten maakt me al helemaal gek
same here
__________________
** You're pulling me close, I just say no...
I say I don't like it, but you know I'm a liar...
'Cause when we kiss, oooh, fire! **
Saarah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 August 2005, 22:09   #12
LoeLoe
 
LoeLoe's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 October 2000
Locatie: VenrayCity
Berichten: 4.876
Standaard

Tis moeilijker dan je denkt om een angst weer te overwinnen.

In het verleden in mijn pubertijd heb ik erge last gehad van straatvrees en paniekaanvallen. Het kwam van het ene op het andere moment en ik durfde echt niks meer, beinvloedde echt mijn hele leven. Maar ik was er ook weer van de ene op de andere dag 'vanaf'. Heel raar... ik kon ook niet echt een vinger erop leggen waardoor ik het kreeg. Meestal was het wel zo dat ik mezelf 'aanpraatte' dat ik er niet meer uit kon komen.

Bijvoorbeeld als ik in de bus zat, dat hij niet zou stoppen op een moment dat ik dit wilde. Of dat ik in een bioscoop vol mensen zat waar ik niet op tijd uit kon komen wanneer ik dit wilde. En zo kan ik nog wel meer dingen opnoemen.

En nou ben ik bang dat ik het weer terug begin te krijgen sinds een maand of twee geleden. Dit is denk ik te wijten aan het feit dat het nu 100% zeker is vastgesteld dat mijn hart niet helemaal in orde is en dat ik dus infeite een hartpatient ben geworden. Een paar maanden geleden heeft me hart een enorme opdonder gekregen en later bleek in het ziekenhuis dat het niet ver van een hartaanval af zat. Dat heeft me zeker bang gemaakt en nu is de angst er dus ook dat het weer terug komt. Dat gevoel dat ik toen had, dat wil ik niet meer krijgen.

Maar ik maak mezelf bang en dat is gewoon dom. Daardoor komen die paniekaanvallen weer terug en probeer ik situaties te vermijden waarbij het druk is of waarbij ik bang ben dat er geen mensen zijn die me kunnen helpen als het moet.

Een voorbeeldje. Ik ben echt helemaal wild van achtbanen en atracties die over de kop gaan. Niets is me te gek. Een maand geleden met vrienden naar de Efteling geweest. Niks aan de hand, overal in geweest (toen was dat voorval met mijn hart al gebeurd). Nu8 ben ik afgelopen donderdag naar Sixflags geweest met vrienden en in de eerste attractie ging het akl helemaal fout en ik wou er meteen uit. Kwerd gek... ===>> Duidelijk een paniekaanval.

En ik merk dat ik het steeds vaker terug krijg. Vanochtend nog toen ik aan het lessen was. Toen zijn mijn instructrice en ik ergens gestopt omdat zij nodig naar het toilet moest. En ik bleef alleen in de auto achter en kreeg het ontzettend benauwd enzow. Vanmiddag in de supermarkt hetzelfde verhaal.

Ik ben vanmoregen naar de bieb geweest om wat boeken te halen en om informatie op te zoeken omdat ik er zeker wat aan wil done en omdat ik weet dat er wat aan te doen valt.

Ik weet dat ik misschien professionele hulp nodig heb die het helemaal bij me weg kan nemen maar dat kan alleen wanneer je doorverwezen wordt door de huisarts.

En laat me nu net een eikel van een huisarts hebben die echt heel ouderwets is. Die zegt dat dingen vanzelf overgaan en dat ik me niet zo'n rare dingen in moet beelden. Ik weet dat ik dat niet moet doen maar in mijn eentje lukt het me gewoon niet om er vanaf te komen. Hij is gewoon het probleem, hij stuurt me niet door.

Dus ik zit vast. Ik moet het met mezelf en die boeken doen en ik moet me niet zo gek maken.
__________________
Tjah...
LoeLoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 August 2005, 11:08   #13
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

pindakaas
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 August 2005, 21:51   #14
AMF
Super Lid
 
AMF's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 December 2002
Locatie: Utrecht
Berichten: 8.609
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foetsy
pindakaas
dat is dan wel weer grappig
__________________
Uw advertentie hier?
AMF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 22:57.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.