Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 1 July 2005, 22:37   #1
koekje
tijd om op te staan
 
koekje's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 January 2005
Locatie: VB
Berichten: 1.038
Question Toeval ? of niet ?

Geloven jullie dat iets dat als toeval wordt aanzien, infeit geen toeval zou zijn ?willen deze iets zeggen ?

bvb:- Je dacht gisteren plots aan iemand die je al lang nietmeer zag, en plots na 1 dag of 2 kom je deze tegen op straat...
- Je wilt al meerdere malen een cd gaan kopen maar
telkens als je bij de cd winkel toekomt is hij dicht.
En wanneer je dan zeker weet dat deze open is, heb je
'platte band'...Heeft 'iets' er voor gezorgd dat het zo
moest gaan zodat er je niets overkwam ?

voor mezelf is er geen toeval...
__________________
De beste van de heeeeeeeele wereld !
koekje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 July 2005, 09:09   #2
Flater
p 0 m p . .
 
Flater's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 June 2004
Locatie: Aarde
Berichten: 1.453
Standaard

Denk dat zulke dingen gewoon opvallen en dat je er dan over na gaat filosoferen. Ik geloof soms ook wel in een bedoeling van bovenaf, maar omdat nou bij alles te gaan denken, nee.
__________________
"this is for information purposes only,and although I have done my best to ensure its accuracy, I cannot be held responsible for any errors. I always suggest getting professional help which can be found by contacting your local psychiatrist"
Flater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 July 2005, 09:12   #3
prinskoekje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik geloof van wel ja!

Ik geloof echt dat het zo bepaald is.

Misschien een naieve gedachten.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 July 2005, 16:39   #4
Cataclysm
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik zeg toeval. Wel een vervelend toeval, in jouw tweede voorbeeld.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 July 2005, 14:38   #5
Evel3
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik geloof in toeval.

Soms kom ik er achter dat ik weer al eens hetzelfde dacht als mijn beste vriendin, dat we weeral eens op hetzelfde moment beginnen te praten(gebeurd echt bijna elke keer dat we elkaar zien, heb ik met niemand zo erg! )
Een goei vb. kan ik nu niet direct bedenken, dus neem ik maar wat er gisteren was(oke, ik weet het, niet echt heel goei maar ja )
Ik had gisterenmorgen bij een vriendin waar ik was blijven slapen, op de gitaar gespeeld, en bleek dat mijn beste vriendin juist wou zeggen, dat ze de dag ervoor een nieuwe gitaar hadden gekocht. Maar we hebben dat zo dikwijls, dat we veel zeggen, "is dat nog wel toeval".

Maar om eerlijk te zijn, ik denk niet echt dat dat het lot is, het is gewoon puur toeval denk ik.(wel heel toevallig dat juist wij dat altijd voor hebben )

Maar ja, het zal wel toeval zijn
  Met citaat antwoorden
Oud 3 July 2005, 16:34   #6
eniT
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik weet echt niet of dat alles nu toeval is of niet.
Soms denk ik van "dit kan geen toeval zijn" maar langs de andere kant, wat zou het dan wel zijn? toch maar dat toeval dus...
Heb ik ook soms, dat ik op het zelfde moment hetzelfde zeg als m'n beste vriendin. Thelepatisch mss? Is denkik dat we mekaar al zolang kennen en echt goed!
  Met citaat antwoorden
Oud 3 July 2005, 16:50   #7
Evel3
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

kan best wel eens zijn, eniT, telepatie.
Had ik eigenlijk nog niet over nagedacht
Ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben, ik ken mijn beste vriendin toch ook al wel 10 jaar denk ik, dus zou best wel kunnen.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 July 2005, 18:04   #8
nevaeh1987
Lid
 
nevaeh1987's Avatar
 
Geregistreerd op: 30 December 2001
Berichten: 1.881
Standaard

Ik denk dat het gewoon toeval is.. hoe vaak komt het wel niet voor dat je aan iemand denkt.. en hem of haar dan níét twee dagen later tegenkomt? Vaak genoeg dacht ik zo.. pas wanneer je het meemaakt denk je erbij na.
nevaeh1987 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 July 2005, 18:21   #9
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Mja... toeval. Soms.
Als je hebt dat je beide tegelijk hetzelfde zegt dan komt dat imho omdat je beide ongeveer op dezelfde golflengte zit. Althans, ik heb nooit dat ik zoiets heb met mensen met wie ik niets heb, met mensen met wie ik goed kan opschieten soms wel. En dat zijn dan vaak mensen die ongveer hetzelfde denken en praten.. nou, dan is het geen toeval dat je af en toe op hetzelfde moment op dezelfde manier reageert of denkt.

En dat je iemand die je lang niet gezien hebt ineens weer ziet als je net aan diegene gedacht heeft.. Tja, da's dan wel weer toeval denk ik. Hoevaak ik wel niet aan iemand denk en dat ik diegene niet zie zeg... Dan kan het wel eens gebeuren dat je diegene toevallig wel ziet.

Ik geloof dus niet echt in 'het lot' of dat iets voorbestemd is... Wel geloof ik dat kleine dingen grote gevolgen kunnen hebben (butterfly effect-theorie). Door een klein ding net wel of niet te doen kan je leven ingrijpend veranderd worden... Daarom denk ik dat je altijd heel bewust moet zijn van je eigen gedragingen. Een moment van onoplettendheid kan de rest van je leven veranderen... En door kleine gedragingen van jezelf of van anderen kan je leven voor altijd veranderen, in positieve of negatieve zin. Maar dat is imho niet te wijten aan het lot of dat t voorbestemd zou zijn. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden, dat soort dingen mag niet aan het lot geweten te worden.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 July 2005, 18:45   #10
koekje
tijd om op te staan
 
koekje's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 January 2005
Locatie: VB
Berichten: 1.038
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Mja... toeval. Soms.
Als je hebt dat je beide tegelijk hetzelfde zegt dan komt dat imho omdat je beide ongeveer op dezelfde golflengte zit. Althans, ik heb nooit dat ik zoiets heb met mensen met wie ik niets heb, met mensen met wie ik goed kan opschieten soms wel. En dat zijn dan vaak mensen die ongveer hetzelfde denken en praten.. nou, dan is het geen toeval dat je af en toe op hetzelfde moment op dezelfde manier reageert of denkt.

En dat je iemand die je lang niet gezien hebt ineens weer ziet als je net aan diegene gedacht heeft.. Tja, da's dan wel weer toeval denk ik. Hoevaak ik wel niet aan iemand denk en dat ik diegene niet zie zeg... Dan kan het wel eens gebeuren dat je diegene toevallig wel ziet.

Ik geloof dus niet echt in 'het lot' of dat iets voorbestemd is... Wel geloof ik dat kleine dingen grote gevolgen kunnen hebben (butterfly effect-theorie). Door een klein ding net wel of niet te doen kan je leven ingrijpend veranderd worden... Daarom denk ik dat je altijd heel bewust moet zijn van je eigen gedragingen. Een moment van onoplettendheid kan de rest van je leven veranderen... En door kleine gedragingen van jezelf of van anderen kan je leven voor altijd veranderen, in positieve of negatieve zin. Maar dat is imho niet te wijten aan het lot of dat t voorbestemd zou zijn. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden, dat soort dingen mag niet aan het lot geweten te worden.
Interessant.
__________________
De beste van de heeeeeeeele wereld !
koekje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 July 2005, 15:01   #11
Bask
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

toeval bestaat uiteindelijk niet. wat geschiedt is onoverkomelijk, en dus juist. hoe onwaarschijnlijk het ook mag lijken.

in het dagelijkse leven mag wel van toeval worden gesproken in situaties die toevallig lijken.
  Met citaat antwoorden
Oud 5 July 2005, 15:59   #12
MrInsane
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik weet niet ik denk dat de gevallen waar jij het over hebt geen dingen zijn van hierboven of iets in die trend, maar of het toeval is ik weet het niet
  Met citaat antwoorden
Oud 8 July 2005, 15:02   #13
Wenniej
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

tis gewoon dom geluk!!
  Met citaat antwoorden
Oud 8 July 2005, 15:03   #14
Bask
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

of ongeluk.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 July 2005, 15:04   #15
Wenniej
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

tis ma hoe je het bekijkt!!
  Met citaat antwoorden
Oud 8 July 2005, 15:12   #16
Bask
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

uiteraard.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 July 2005, 16:09   #17
freakymy
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Soms lijken dingen et lot terwijl het gwoon toeval is, maar soms zit er wat meer achter (na is et echt het lot)
  Met citaat antwoorden
Oud 18 July 2005, 14:44   #18
Wenniej
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

khep heel vaak dat ik net ergens aan denk.. en dat dat dan ook gebeurd..
  Met citaat antwoorden
Oud 18 July 2005, 21:33   #19
freakymy
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

JA, dat heb ik ook vaak meegemaakt, schijnt normaal te zijn
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 10:09.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.