Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 26 June 2006, 17:37   #1
hippie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard definitie van intelligent zijn?!

Gegroet.

Ik had vanmiddag een discussie met iemand over de definitie van 'intelligent zijn'.
Wanneer ben je intelligent?
Die persoon zei simpelweg 'Als je IQ hoger ligt dan een bepaald aantal' Dat vond ik te makkelijk...

Volgens mijn gedachtegangen heeft het namelijk iets te maken met patronen doorzien/opmerken en ze vervolgens uit kunnen leggen door middel van kennis en/of logica.

Ik vind het heel moeilijk om abstracte gedachtes goed om te zetten in concrete zinnen. Meestal raakt het dan zijn helderheid kwijt, zo ook met mijn gedachtes hier over intelligent zijn.

Daarom aan jullie een oproep; wat is volgens jullie de definitie van intelligent zijn?

Esther
  Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2006, 17:58   #2
Dunja
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik denk dat het erom gaat of je inzicht hebt in situaties. Natuurlijk speelt kennis een rol, maar dat is niet alles. Je IQ heeft dus vooral te maken met kennis en hoe je dingen kunt onthouden. Je moet inzicht hebben in bepaalde zaken. Emotionele kennis lijkt me ook heel belangrijk. Inzicht in mensen enzo. Ik denk ook dat intelligent zijn vooral in je karakter en je persoonlijkheid zit.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2006, 19:43   #3
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

Intelligent zijn is dat je in een bepaald soort iets het goede inzicht hebt
__________________
I never would have loaded up a 44 and put myself behind a jail house door if it hadn't been for love. Four cold walls against my will but at least I know she's lying still. Four cold walls without parole, Lord have mercy on my soul.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2006, 23:49   #4
Melisss
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Uhmm je hebt intelligentie in verschillende opzichten.. Bijvoorbeeld opmerkingen enzo doorzien dat noem ik meer sociale intelligentie, maar als je heel goed bent in wiskunde ofzo ben je ook wel intelligent maar op een andere manier, het begrip intelligentie is gewoon heel groot
  Met citaat antwoorden
Oud 27 June 2006, 09:12   #5
Impressions
Lid
 
Impressions's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 October 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 10.885
Standaard

Ik mis bij alle uitleg hier het punt van toepassen.
Impressions is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 June 2006, 12:01   #6
hippie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

wanneer je uitlegt, pas je toe
toch?
  Met citaat antwoorden
Oud 27 June 2006, 19:17   #7
Dunja
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

  Met citaat antwoorden
Oud 4 September 2006, 18:47   #8
little girl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik denk dat het moeilijk is om de intelligentie van iemand te weten. iedereen heeft weer andere specialyteiten. sommige zijn sociaal heel goed en dat heeft ook met intelligentie en aanvoelen te maken. Maar dingen goed kunnen onthouden of kunnen zien wat je moet doen in een voetbalwedstrijd daar is ook intelligentie voor nodig. Er zijn dus allemaal verschillende manieren om je intelligentie te meten en te gebruiken. Ik denk toch dat de IQ uitdrukking het beste is. Al gaat dat niet over alle intelligentie vlakken.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 September 2006, 09:24   #9
n0sf3ratu
Lid
 
Geregistreerd op: 27 November 2004
Locatie: jj
Berichten: 868
Standaard

echt zo topic van kijk mij eens een intelligente uitleg geven.
n0sf3ratu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 September 2006, 14:07   #10
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door hippie

Volgens mijn gedachtegangen heeft het namelijk iets te maken met patronen doorzien/opmerken en ze vervolgens uit kunnen leggen door middel van kennis en/of logica.

Ik moet zeggen dat ik dit wel een mooie definitie vind.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 September 2006, 15:22   #11
Hope
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik denk dat inteligentie idd ook het kunnen doorzien van mensen is, dus niet alleen wat ze bedenken(methode's, formules etc) maar ook hoe diegene is(emotie's en zo) en het verder kunnen denken dan het normale patroon van elke dag. Ik denk dat inteligentie niet betekend dat je ook uit moet kunnen leggen, want soms zijn er gewoon geen woorden voor wat er in een persoons' hoofd om kan gaan, terwijl het wel dergelijk intiligent is...
sorry als ik niet meer te volgen ben
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2006, 17:55   #12
starflame
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Intelligent zijn is een moeilijk begrip, wat is slim. Het is eigenlijk een nietsomvattend begrip,niemand weet of hij slim is, want wat is slim precies. Is slim de fouten zien die een ander maakt? Is slim van de hak op de tak springen (dus voortredeneren op een zin/woord die je net gezegd hebt), is slim een hele tekst schrijven waar de helft van de mensen (of misschien meer of minder) na een tijdje niet meer kan volgen, is slim makkelijk kunnen vanbuiten leren, is slim veel kennis hebben?

Ik denk dat zelfs de 'slimste' mensen (ik zal ze een naam geven en proffesoren noemen, dus die die het op school heel goed deden zeg maar en elke dag nog bijleren) dan vooral die in psychologie sociologie en een par van wetenschappen het niet weten. Geef ze dit onderwerp en zet ze allemaal samen, een definitie voor slim kunnen ze toch niet achterhalen, of het moet een quasiallesomvattende definitie zijn...

(wie zegt trouwens dat dit een slimme/goede uitleg is...)
  Met citaat antwoorden
Oud 20 December 2006, 21:25   #13
Improvement
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Wijsheid als slim zijn zien is fout. Want wijsheid verkrijg je door studie, intelligentie is genetisch bepaald. Dus wijsheid valt af.

Verder vind ik de definitie die al eerder is gegeven over het makkelijk patronen kunnen herkennen een gepaste definitie van intelligentie. Er zijn ook verschillen in welke zaken de intelligente persoon makkelijk patronen kan herkennen. Daarom worden bij de professionele IQ tests ook veel onderwerpen behandeld.

Daardoor is het standpunt van degene waarmee je een discussie had ook juist, volgens mij. Want iemand's IQ zegt wel degelijk iets over de intelligentie van die persoon. Mits het een goede test is waarbij veel onderwerpen behandeld worden.

Hi by the way. Ik ben nieuw hier. =)
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2007, 14:05   #14
BroodjeBeton
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

intelligentie: Je rekenmachine gebruiken als je niet kunt rekenen
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2007, 14:22   #15
frox
pudiecat
 
frox's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 April 2003
Locatie: lo·ca·tie (de ~(v.)~s)
Berichten: 7.966
Standaard

dat noemen ze nou compensatie
__________________
zuurkool ≠ koolzuur
Dat je het weet.
frox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2007, 14:50   #16
LoekJuhh
Guest
 
Berichten: n/a
Wink Intelligent

Ik denk dat de definitie van intelligent zijn te maken heeft met meerdere factoren. Dus niet alleen maar je IQ. Ik denk dat je inzicht + Kennis + Reactie vermogen + Scherpte hier ook rol bij heeft. als er een rare situatie komt en je kan daar snel, verstandig, handig en goed bij handelen ben je volgens mij erg intelligent!
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2007, 15:55   #17
starflame
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Improvement Bekijk Bericht
Wijsheid als slim zijn zien is fout. Want wijsheid verkrijg je door studie, intelligentie is genetisch bepaald. Dus wijsheid valt af.

Verder vind ik de definitie die al eerder is gegeven over het makkelijk patronen kunnen herkennen een gepaste definitie van intelligentie. Er zijn ook verschillen in welke zaken de intelligente persoon makkelijk patronen kan herkennen. Daarom worden bij de professionele IQ tests ook veel onderwerpen behandeld.

Daardoor is het standpunt van degene waarmee je een discussie had ook juist, volgens mij. Want iemand's IQ zegt wel degelijk iets over de intelligentie van die persoon. Mits het een goede test is waarbij veel onderwerpen behandeld worden.

Hi by the way. Ik ben nieuw hier. =)
Bij IQ testen heb je nochtans wel kennis nodig, vooral bij de woordjes. Daar vragen ze vaak een betekenis van een woord, of tegenovergestelde enz. Daar moet je dus wel degenlijk een grote woordenkennis voor hebben. Dus het heeft wel beide met elkaar te maken, je moet ook een kennis hebben van wiskunde, zelfs al is die daarbij laag, als je neit weet hoe je +, -, *, en / doet, dan heb je ook al niks aan een IQ test, als je niet weet wat een vierkant, driehoek enz is ook al niet.

Dus intelligentie hangt wel samen met kennis

had ik al niet eens zoiets gepost? Is dan blijkbaar toch weg


Citaat:
Ik denk dat de definitie van intelligent zijn te maken heeft met meerdere factoren. Dus niet alleen maar je IQ. Ik denk dat je inzicht + Kennis + Reactie vermogen + Scherpte hier ook rol bij heeft. als er een rare situatie komt en je kan daar snel, verstandig, handig en goed bij handelen ben je volgens mij erg intelligent!
Inderdaad dat heeft er ontzettend veel mee te maken vind ik ook.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2007, 16:12   #18
hippie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik ben deze post ooit begonnen en heb bepaald niet stil gezeten. Ik vind het leuk te zien dat mensen reageren, het geeft me nieuwe inzichten! Ik denk er nog vaak aan en ik moet concluderen dat ik mijn definitie nog steeds correct vind, alleen misschien niet helemaal volledig meer.
intelligentie is de mate waarin iemand ontwikkeld is op intellectueel én emotioneel vlak.
en wat bepaalt nu die ontwikkeling?
op intellectueel blijf ik nog steeds bij mijn definitie;
patronen doorzien/opmerken en ze vervolgens uit kunnen leggen door middel van kennis en/of logica.
Op emotioneel vlak heeft het denk ik meer te maken met op welke wijze je bijv. filosofische vraagstukken benaderd.
Hoe dan ook.. het blijft abstract, concreet zal ik er vast nooit uitkomen. zucht.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2007, 17:28   #19
sjorsje-v
knetterbek
 
sjorsje-v's Avatar
 
Geregistreerd op: 27 December 2006
Locatie: drenthe
Berichten: 1.458
Standaard

intelligentie is voor mij als je wereldwijs ben
__________________
r.i.p wesley :(
sjorsje-v is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2007, 16:30   #20
starflame
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

En wat is de definitie van wereldwijs zijn? Waar baken je af.

En dus kennis over de ruimte mag niet? Want dat behoort niet tot de wereld gezien als de aardbol, dus geen sterren, geen zon (wat ook een ster is), enz enz
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2007, 23:36   #21
Nonexistinghero
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Er zijn zoveel soorten intelligentie... Ik hou me liever niet bezig met zoiets onbenulligs als de definitie ervan. Als iemand slim is, is hij/zij slim en dan zullen mensen het vanzelf wel op gegeven moment opmerken. Intelligent kun je zijn op honderden verschillende manieren. Probeer er dan maar 's een definitie voor te verzinnen... Juist ja, dat is zo'n beetje onmogelijk. In plaats daarvan moet je een definitie gaan verzinnen voor iedere manier van slim zijn. Ze zijn er al aardig mee op weg, maar ik ga me daar niet mee bezig houden.

En nu, ter ere van de createur van de thread:

...
  Met citaat antwoorden
Oud 19 March 2007, 19:28   #22
BroodjeBeton
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Bij IQ testen heb je nochtans wel kennis nodig, vooral bij de woordjes. Daar vragen ze vaak een betekenis van een woord, of tegenovergestelde enz. Daar moet je dus wel degenlijk een grote woordenkennis voor hebben.
weet ik ik wist alleen hetallerlaatste woordje niet bij die iq-test.
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 23:16.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.