Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 10 January 2003, 08:37   #1
Banaan
Amsterdam Original
 
Banaan's Avatar
 
Geregistreerd op: 9 March 2002
Berichten: 10.467
Standaard 'Scholen mogen hoofddoekjes weigeren'

'Scholen mogen hoofddoekjes weigeren'

Uitgegeven: 10 januari 2003 08:21

HILVERSUM - Scholen mogen eisen stellen aan de kleding die leerlingen dragen. Dat geldt ook voor petten en hoofddoekjes, vindt minister Van der Hoeven van Onderwijs. Zij reageerde vrijdag in het televisieprogramma Goedemorgen Nederland op de school in Amsterdam die een 12-jarige leerlinge deze week uit de klas zette omdat zij weigerde haar hoofddoekje af te doen.

"Als een school dat afspreekt in de reglementen, dan houd je je daaraan", vindt Van der Hoeven. Leerlingen en hun ouders die het daarmee niet eens zijn, moeten maar op zoek naar een andere school. De bewindsvrouw zei verder dat wat het CDA betreft niet valt te tornen aan de vrijheid van onderwijs, zoals onder andere PvdA en VVD willen. Die partijen vinden dat er een eind moet komen aan de praktijk dat bijzondere scholen (allochtone) leerlingen weigeren met als argument hun identiteit.

Ook in een vraaggesprek met dagblad Trouw benadrukt de minister vrijdag dat ouders en kinderen de grondslag van een school moeten onderschrijven. "Dat betekent dat je aan alles meedoet op die school, ook aan de religieuze vorming. Daar mag je je niet aan onttrekken. Dat wordt lastig als je gedwongen wordt leerlingen op te nemen."

Op vrijwillige basis kunnen scholen en gemeentebesturen wel afspraken maken over het opnemen van zogeheten achterstandsleerlingen, vindt Van der Hoeven. "Maar alleen op vrijwillige basis. Op het moment dat je gaat morrelen aan de vrijheid van onderwijs, wrik je aan het waardevolle stelsel dat je als ouder kunt kiezen voor de school die je zelf wilt. Je gaat verplichten dat bepaalde leerlingen naar een andere school moeten, want de ene school is nog te wit en de andere is te zwart. Dat moet je niet willen."

===============================

Nou ik ben het er ech nie mee eens, geloof=geloof kijk pette of mutsen in de klas af doen doe ik ook, geen probleem maar moslim-meisjes mogen toch wel hoofddoeken dragen
__________________
I put you up on the IV, Not the Roman Numeral 4
But the IV that leads to the funeral floor
Banaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 January 2003, 10:23   #2
Stapper
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik vind het opzich wel een beetje begrijpelijk, wij moeten ons niet al te veel gaan aanpassen aan het geloof van andere, maar dat betekend niet dat we ook maar hoofddoekjes gaan weigeren

maarja, petten en mutsen worden ook geweigerd
  Met citaat antwoorden
Oud 10 January 2003, 11:02   #3
lou
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Bij mij op school is dat al heel lang. Je mag ook geen andere taal gebruiken in het schoolgebouw
  Met citaat antwoorden
Oud 10 January 2003, 14:48   #4
Assasin
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up

Ben het er helemaal mee eens.
  Met citaat antwoorden
Oud 10 January 2003, 16:42   #5
!Y!US!C!30X
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

vind gewoon dat ze die hoofddoeken moeten afdoen..
ook al is het om een islamitische rede, dit is nederland, dus ook aanpassen aan onze regels..
  Met citaat antwoorden
Oud 10 January 2003, 20:19   #6
miss-007
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by !Y!US!C!30X
vind gewoon dat ze die hoofddoeken moeten afdoen..
ook al is het om een islamitische rede, dit is nederland, dus ook aanpassen aan onze regels..
helemaal mee eens!! in hun eigen land is t (hoor ik van mensen uit dat land zelf) ook zo dat ze weinig tot geen hoofddoeken dragen omdat het niet mag ofzo,.. nou ja ok dat weet ik niet helemaal zeker maar in hun eigen land zijn ze niet zo erg met die hoofddoeken als hier in nederland...!
  Met citaat antwoorden
Oud 10 January 2003, 20:21   #7
Clauw
Lid
 
Geregistreerd op: 20 October 2002
Berichten: 780
Standaard

dat van die hoofddoekjes kan ik nog begrijpen, maar diezelfde minister heeft ook gezegd dat homo-huwelijken onacceptabel zijn! daar ben k het nie mee eens. Als een man en man of een vrouw en vrouw met mekaar willen trouwen moet dat kunnen vind ik.
Clauw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 January 2003, 22:28   #8
Bird Of Prey
the bearded lady
 
Bird Of Prey's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.828
Standaard

Citaat:
Originally posted by !Y!US!C!30X
vind gewoon dat ze die hoofddoeken moeten afdoen..
ook al is het om een islamitische rede, dit is nederland, dus ook aanpassen aan onze regels..
__________________
What do the innocent know, except what the guilty teach them.
Bird Of Prey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 January 2003, 15:16   #9
LoeLoe
 
LoeLoe's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 October 2000
Locatie: VenrayCity
Berichten: 4.876
Standaard

Nah die hoofddoekjes en dergelijke vindi k dan nog niet zo erg. Ik erger me der veel meer aan dat mensen dan een of andere taal gaan spreken waar ik niks van begrijp, wat ik niet kan verstaan en zo weet ik dus ook nie waar ze ut over hebben...dat vind ik gewoon irritant als ze dat zo in het openbaar doen. Doe dat dan lekker thuis ofzo.

Dus ik heb eerder wat aan te merken op de taalkeuze dan op die hoofddoekjes en dergelijke..
__________________
Tjah...
LoeLoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 January 2003, 17:25   #10
MarkNMGN
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ja wel terecht, ik mag ook geen pet dragen in de klas...
  Met citaat antwoorden
Oud 11 January 2003, 20:23   #11
baron_sengir
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by miss-007


dat van die hoofddoekjes kan ik nog begrijpen, maar diezelfde minister heeft ook gezegd dat homo-huwelijken onacceptabel zijn! daar ben k het nie mee eens. Als een man en man of een vrouw en vrouw met mekaar willen trouwen moet dat kunnen vind ik.
Dat met die homohuwelijken heeft er imo nix mee te maken...

Scholen mogen toch ook schoolkleding instellen? Dan lijkt het me logisch dat ze ook mogen kiezen welke kleding verboden is
  Met citaat antwoorden
Oud 11 January 2003, 20:27   #12
Banaan
Amsterdam Original
 
Banaan's Avatar
 
Geregistreerd op: 9 March 2002
Berichten: 10.467
Standaard

Citaat:
Originally posted by LoeLoe
Nah die hoofddoekjes en dergelijke vindi k dan nog niet zo erg. Ik erger me der veel meer aan dat mensen dan een of andere taal gaan spreken waar ik niks van begrijp, wat ik niet kan verstaan en zo weet ik dus ook nie waar ze ut over hebben...dat vind ik gewoon irritant als ze dat zo in het openbaar doen. Doe dat dan lekker thuis ofzo.

Dus ik heb eerder wat aan te merken op de taalkeuze dan op die hoofddoekjes en dergelijke..
ik zit soms gewoon turks tegen de meester te schelden
__________________
I put you up on the IV, Not the Roman Numeral 4
But the IV that leads to the funeral floor
Banaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 January 2003, 16:22   #13
lou
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

jerom jella ofzoiets
  Met citaat antwoorden
Oud 12 January 2003, 17:40   #14
Fonzie18
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

atjarag jallah of zoiets... toch?

Als er hier turken zijn die me kunnen verbeteren... be my guest want ik weet nie hoe je het schrijft
  Met citaat antwoorden
Oud 13 January 2003, 18:03   #15
MarkNMGN
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Sick-Dude
ik zit soms gewoon turks tegen de meester te schelden
sikterlan
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 17:10.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.