Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > School
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

School Problemen met een verslag? Enquete houden? Plaats het hier als het met school te maken heeft.

Antwoord
 
Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 1 stemmen, 3,00 gemiddeld. Weergavemodus
Oud 11 December 2009, 12:16   #1
missundaztood
Lid
 
Geregistreerd op: 16 June 2009
Berichten: 301
Standaard betoog nederlands

Ik heb dinsdag m'n betoog voor Nederlands, maar heb eigenlijk geen idee of ik het goed gedaan heb zo. Wil iemand (die niet te lui is om het hele betoog te lezen) er even naar kijken en misschien wat verbeterpunten geven ofzo?

Betoog Nederlands
Invoeren van schooluniformen in Nederland.

‘’ Wat moet ik vandaag nou weer aan doen? ‘’ een veelvoorkomend probleem onder de scholieren van tegenwoordig. Je staat op, loopt met een slaperig hoofd naar je kledingkast en begint te denken.. Staat dat blauwe shirtje niet veel beter bij deze broek? Of kan ik toch beter die andere sjaal om doen vandaag? In bijvoorbeeld Engeland hebben ze dit probleem niet. De scholieren daar zijn verplicht een schooluniform te dragen.
Mijn stelling is dan ook ‘’ schooluniformen moeten ook in Nederland worden ingevoerd. ‘’
Ik ben het oneens met deze stelling.
Ik ga beginnen met het opnoemen van de voorargumenten, vervolgens vertel ik waarom deze argumenten niet kloppen naar mijn mening. Daarna ga ik het hebben over de tegenargumenten bij deze stelling, en tenslotte de conclusie en mogelijke oplossing.

Argumenten voor:
- Minder pesterijen over kleding. Niet ieder gezin heeft even veel te besteden. Merkkleding is duur, en op de meeste middelbare scholen is merk kleding best belangrijk. Vooral als je nogal onzeker overkomt is de kans dat je gepest wordt om zoiets redelijk groot. Pesten leidt dan weer tot slechtere schoolprestaties, slechtere gezinssituatie etc.
Maar helpen schooluniformen eigenlijk wel tegen het pestgedrag? Het klopt helemaal dat het contrast tussen arm en rijk veel minder zichtbaar wordt als er schooluniformen worden gedragen. Maar wordt er dan niet weer gewoon gezocht naar iets anders? Een gekke neus, een bril, te dik, te dun etc. Dat je één aspect van het pesten op school uitschakelt, betekent zeker niet dat er niet meer gepest kan worden. Pesten is, en zal altijd blijven.

- Leerlingen horen zich op school te concentreren, wat op te steken in de les.. en niet alleen maar bezig te zijn met uiterlijk. De hoofdreden dat je naar school gaat is natuurlijk om je diploma te halen. En dat lukt alleen als je wat op steekt in de les. Daarvoor is een goede concentratie nodig.
Dat je er leuk uit wilt zien in de les, betekent niet dat je concentratie niet bij de lesstof kan houden. Daarbij zijn er genoeg andere dingen afgezien van kleding waar jongeren mee bezig zijn tegenwoordig. Dus schooluniformen alleen, gaat de concentratie in de les niet vergroten.

- Één school. Iedereen ziet er hetzelfde uit, dat creëert een gevoel van saamhorigheid.
Er hetzelfde uitzien bestaat niet. Er zullen nog steeds blanken zijn, Aziaten zijn, zwarten zijn. Er zullen nog steeds mensen met een bril zijn, mensen met pluizig haar. Kortom, er zullen altijd mensen zijn die anders zijn. En daardoor buiten de groep vallen.

- geen kleding met kwetsende uitspraken. Racistische uitspraken, uitspraken tegen het geloof etc. Allemaal dingen waardoor er ruzie kan ontstaan op school.
Op veel scholen wordt er goed gelet op passende kleding. Er zijn regels om te voorkomen dat er kwetsende uitspraken op kleding staan. Een merk als lonsdale is bijvoorbeeld op veel scholen al verboden. Er zijn geen schooluniformen nodig om te voorkomen dat leerlingen verschijnen in ongepaste kleding.


En dan nu de argumenten tegen de stelling:
Argumenten tegen:
- Iedereen ziet er hetzelfde uit. En wanneer iedereen er hetzelfde uitziet, gaat de eigen identiteit verloren. Je gaat op in een groter geheel, niemand is meer uniek en niemand kan zich meer onderscheiden van de rest. Weer een gevolg van dat is dat veel mensen het gevoel krijgen dat ze zichzelf niet kunnen zijn en daardoor niet lekker in hun vel zitten.
- Schooluniformen kosten geld. Je hebt minimaal 2 uniformen nodig, een zomer- en winteruniform. Daarnaast ook nog gewone kleding voor na schooltijd. Want na schooltijd als je iets leuks wilt gaan doen met vrienden is het niet fijn om in je schooluniform te lopen. Voor mensen die niet zoveel te besteden hebben niet ideaal.
- Het is lastig om een uniform in te voeren dat er zó uitziet dat niemand er bezwaren tegen heeft om het te dragen. Meisjes zouden bijvoorbeeld bezwaar kunnen hebben tegen het dragen van rokjes. Dat vrouwen broeken gingen dragen was immers ooit een teken van emancipatie.
- Geloofsovertuiging. Waar ligt de grens? Petjes mogen niet, maar hoofddoeken wel? En hoe zit het met de mensen die burka’s aan doen naar school uit geloofsovertuiging? Mogen zij gewoon niet meer naar school in Nederland? Het instellen van zoiets lukt dus nooit zonder dat er mensen in opstand komen. Het levert enorm veel oproer op onder de jongeren. Niet eens alleen onder bijvoorbeeld moslims, maar ook onder de anderen. Nederlanders zijn het niet gewend om een uniform te moeten dragen. Als ze nu ineens met zoiets aankomen ontstaat er chaos, opstand, oproer.

Ondanks dat het niet goed is dat er gepest wordt op kledingstijl, denk ik niet dat schooluniformen deze problemen gaan oplossen. Er zullen altijd mensen zijn die buiten de groep vallen, en er zullen altijd mensen zijn die andere mensen gaan pesten.

Aanbeveling/oplossing: een echte oplossing voor dit probleem is er niet. Er moet gewoon goed worden opgelet door leraren op mogelijk pestgedrag. Afgezien van dat horen ouders van begin af aan hun kinderen bij te brengen dat iedereen anders is, iedereen is uniek en dat is iets positiefs. Dat iemand niet is zoals de rest, is geen reden om diegene te gaan pesten. Schooluniformen gaan dit probleem heus niet oplossen.

Wat moet ik nou weer aandoen vandaag? Stel jezelf eerst even de vraag of je liever een schooluniform aan had willen doen iedere dag, voordat je met een chagrijnig hoofd voor je kledingkast staat.
__________________
same shit, different people.
missundaztood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 December 2009, 14:25   #2
Vlinder
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

niet helemaal gelezen. maar ipv van streepjes opsommingswoorden gebruiken. (ten eerste, tweede, ook, verder, tot slot, enz.)
  Met citaat antwoorden
Oud 11 December 2009, 15:10   #3
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

je hebt ook wel weer één van de meest algemene onderwerpen gekozen he.
__________________
I never would have loaded up a 44 and put myself behind a jail house door if it hadn't been for love. Four cold walls against my will but at least I know she's lying still. Four cold walls without parole, Lord have mercy on my soul.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 December 2009, 16:12   #4
Wortelbrood
Tietenlied?
 
Wortelbrood's Avatar
 
Geregistreerd op: 10 May 2009
Locatie: Beerput
Berichten: 8.533
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door ash-hôôle Bekijk Bericht
je hebt ook wel weer één van de meest algemene onderwerpen gekozen he.
En dat boeit geen zak.
__________________
Nee hoor, grapje.
Wortelbrood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 December 2009, 16:13   #5
Deegbal
Visitor Message Moderator
 
Deegbal's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 September 2008
Locatie: Grunn, mien jong!
Berichten: 17.275
Standaard

tl;dr.


Taifus. Kan je het samenvatten?
__________________
Luxus ductus a curiu crato.
Deegbal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 December 2009, 16:26   #6
missundaztood
Lid
 
Geregistreerd op: 16 June 2009
Berichten: 301
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Vlinder Bekijk Bericht
niet helemaal gelezen. maar ipv van streepjes opsommingswoorden gebruiken. (ten eerste, tweede, ook, verder, tot slot, enz.)
Oke, thanks.
__________________
same shit, different people.
missundaztood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 December 2009, 17:12   #7
Chrizlybeer
Beheerder
 
Chrizlybeer's Avatar
 
Geregistreerd op: 4 January 2003
Locatie: Hel
Berichten: 4.989
Standaard

Ik vind het een beetje overbodig om te gaan zeggen; eerst ga ik dit doen, dan ga ik dat doen. Nu ga ik beginnen met dit.

De opbouw hiervan is ook niet echt van een betoog gewoon alleen een voor tegen opsomming.

Moet het verder een formeel of een informeel betoog zijn? Dit "betoog" komt namelijk nogal informeel over. Sterker nog het lijkt meer een column, vooral die laatste alinea.
__________________
Kijk.... Poep.... Poep is mooi.... Jij bent niet mooi....
Chrizlybeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 December 2009, 17:31   #8
blabla1993
Super Lid
 
blabla1993's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 October 2006
Berichten: 10.729
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Chrizlybeer Bekijk Bericht
Ik vind het een beetje overbodig om te gaan zeggen; eerst ga ik dit doen, dan ga ik dat doen. Nu ga ik beginnen met dit.
Inderdaad. Het is alleen handig als je even aangeeft dat je iets later nog uitgebreider gaat bespreken.
Tegen je publiek je werkplan vertellen klinkt zo autistisch.
__________________
1234hoedjevanpapier
blabla1993 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 13:15.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.