Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Multi Media > Kunst
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Kunst Leuke cabaretier gezien? Of spannende expositie in een museum? Schrijf je recensie hier! Mooi verhaal, gedicht of kunstig plaatje? Deel het hier met anderen!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 31 May 2004, 12:26   #1
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard De Spiegelzaal

Voor mijn studie ben ik bezig met een referaat (een spreekbeurt) die ik in Parijs moet gaan houden, en als onderwerp heb ik gekozen voor de Spiegelzaal, 'le Salon des Glaces', een grote zaal in het paleis van Versailles. Ik vind het een machtig bijzondere zaal, en ik heb er veel onderzoek voor verricht dus vond ik het ook wel leuk mijn kennis even met jullie te delen

Onderzoeksvraag Referaat Parijs

Illustratie op de Hand-out :


Welke rol speelde de Spiegelzaal in Europa als verbeelding van macht?

Het begon natuurlijk allemaal met de prominente rol die Versailles speelde in de tijd van Lodewijk de 14e, onder wiens bewind Versailles grotendeels verrees. In 1678 werd Versailles als vaste residentie in gebruik genomen, omdat de koning het grote landgoed waar hij graag jaagde, prefereerde boven het benauwende drukbevolkte Parijs van de 17e eeuw.
Niet voor niets kreeg deze heerser de bijnaam ‘de Zonnekoning’. Deze had hij te danken aan het imposante spel van licht, raamwerk, grootse waardevolle meubelen (die vroeger van zilver waren) in zijn hele paleis, en het steeds terugkerende thema van de zonnegod Apollo. De koning imponeerde zijn bezoekers niet alleen met zijn paleis, hij hechtte ook grote waarde aan machtsvertoon op alle fronten, om zo de adel onder de duim te houden, en hield streng vast aan de etiquette. De Spiegelzaal was een belangrijk onderdeel van het officiële leven van de koning en zijn gevolg. De zaal valt onder de “Grands Appartements”, en werd vaak gebruikt als imposant decor voor schitterende feesten en bals, en plechtige ontvangsten.
De Spiegelzaal zelf is 73 meter lang, 10 meter breed en 12 meter hoog. Ze dankt haar naam aan de spiegels die tegenover de zeventien raambogen op de eveneens zeventien arcadebogen zijn geplaatst. De arcadebogen zijn voorzien van een kop van Apollo, en de huid van de leeuw van Nemea, nar een mythologisch verhaal dat wederom verwijst naar overwinning en superioriteit. De bogen worden gescheiden door roze marmeren muurpilaren met bronzen vergulde kapitelen, versierd met ‘fleurs-de-lys’. De kamer bevat tevens nissen met antieke beelden, trofeeën, en bevallige vrouwelijke figuren bij de vensters die een hoorn des overvloeds met kandelaars uit bergkristal omhooghouden.
Het plafond is op verzoek van koning Lodewijk de 14e geschilderd door Le Brun, tussen 1681 en 1684. Een overheersend thema in de schilderingen is de Romeinse keizer, die zijn grote rijk goed wist te beheersen en nog steeds overwinningen op buitenlandse rijken boekte.
De meubels waren eveneens zeer bijzonder. Vervaardigd van puur zilver schitterde het in het zonlicht, weerkaatst door ook de spiegels. Gasten werden zeer geïmponeerd door al dit vertoon van rijkdom en macht.
Deze meubelen heeft Lodewijk de 14e na zijn hoogtijdagen als koning moeten omsmelten, samen met zijn gouden bestek, om zijn manschappen te betalen in de zware oorlogen.

Toen de monarchie in Frankrijk eindigde in 1789 met de Franse Revolutie en de onthoofding van koning Lodewijk de 16e en zijn vrouw Marie-Antoinette, was dit nog niet het einde van de politieke rol die de Spiegelzaal speelde. Op 3 januari 1805 verscheen paus Pius VII in deze bewuste zaal, op het balkon, om de toegestroomde menigte op het terras eronder te zegenen.
Op 18 januari 1871 werd Willem I tot koning van Duitsland gekroond in de imposante zaal. Ook niet onbelangrijk was het Verdrag van Versailles, dat op 18 of 28? juni 1919 werd getekend, dat een einde maakte aan de Eerste Wereldoorlog.

Tegenwoordig worden buitenlandse staatshoofden bij officiële bezoeken ook in de Spiegelzaal ontvangen.

Bronvermelding:

Versailles, Paolo Cangioli, vertaald door M.J. de Bruyn, Alphen aan den Rijn, 1989
Versailles and Trianon, ter inzage in KHI. Ik ben helaas vergeten de overige gegevens van die boek te noteren, sorry!

Internet:
http://www.ac-rouen.fr/colleges/braq...ppartement.htm
http://www.chateauversailles.fr/fr/u..._oeuvre_21.php
van http://www.chateauversailles.fr/fr/ le site officiel de Château de Versailles
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 May 2004, 13:16   #2
Ancalagon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

cool stuk.
Versailles is inderdaad ook echt gaaf, bravo
  Met citaat antwoorden
Oud 31 May 2004, 15:16   #3
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Dat was natuurlijk het toppunt van Fransen pesten om Willem I tot keizer te kronen in Versailles... En de Fransen deden het aan het eind van de WO I dunnetjes over natuurlijk...

Interessantie historie vind ik dit, mede omdat 14 juli (mijn verjaardag) een erg belangrijke rol speelt in het geheel met de bestorming van de Bastille.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 May 2004, 19:28   #4
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Dat was natuurlijk het toppunt van Fransen pesten om Willem I tot keizer te kronen in Versailles... En de Fransen deden het aan het eind van de WO I dunnetjes over natuurlijk...
die historie is voor mijn referaat niet relevant, maar je hebt inderdaad gelijk
over de bastille heb ik ook iets gelezen, die is nu dus weg, terwijl versailles nog in goede staat is behouden
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 June 2004, 13:24   #5
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Ik heb mn cijfer binnen!! 8,5
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 01:38.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.