Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 9 June 2003, 15:52   #1
Stapper
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard angst

waarom hebben we eigenlijk angst, het helpt ons niet eens
het gillen naar een muis heeft bijvoorbeeld helemaal geen nut en het met zweet in je handen staan als je aan je baas vraagt voor loonsverhoging heeft ook weinig zin

maar waarom zijn wij dan uit gerust met het rare gevoel genaamd "angst"
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2003, 16:02   #2
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

onzekerheid

en inprenting...

gillen voor een muis of iets dergelijks is vrijwel iets wat je gewoon meegegeven wordt, want waarom je zoiets zou doen slaat inderdaad nergens op...(hooguit het idee dat een muis heel snel te voor schijn kan komen en dan een schrikeffect teweeg kan brengen....)

in kwestie van je baas bijvoorbeeld is het zo dat je bang bent om afgewezen te worden..
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2003, 16:11   #3
Stapper
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

maar helpt het je??

volgens mij namelijk niet, als je onzeker bent ga je beven en zweten en dan is het makkelijk om afgewezen te worden, door bijvoorbeeld je baas
ook ben je vaak door angst aan de grond genageld, dan komt der iets op je af en ipv weg lopen blijf je staan omdat je gewoon niks kan doen

maar aan de andere kant helpt het je ook wel een beetje, je gaat bijvoorbeeld niet te ver, al zijn der waaghalzen die dat juist doen en dat soort mensen gaan vaak ook eerder dood door een domme fout die ze makkelijk voorkomen hebben
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2003, 16:12   #4
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Stapper
maar helpt het je??

volgens mij namelijk niet, als je onzeker bent ga je beven en zweten en dan is het makkelijk om afgewezen te worden, door bijvoorbeeld je baas
ook ben je vaak door angst aan de grond genageld, dan komt der iets op je af en ipv weg lopen blijf je staan omdat je gewoon niks kan doen

maar aan de andere kant helpt het je ook wel een beetje, je gaat bijvoorbeeld niet te ver, al zijn der waaghalzen die dat juist doen en dat soort mensen gaan vaak ook eerder dood door een domme fout die ze makkelijk voorkomen hebben
het heeft vaak geen effect op hetgeen waar jij bang voor bent, wel heeft het effect op jezelf. Je maakt bepaalde stoffen aan (adrenaline ofzo) en bent daardoor meer alert e.d.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2003, 16:16   #5
Stapper
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
het heeft vaak geen effect op hetgeen waar jij bang voor bent, wel heeft het effect op jezelf. Je maakt bepaalde stoffen aan (adrenaline ofzo) en bent daardoor meer alert e.d.
adrenaline is een stof die verslavend is, dus mensen gaan steeds verder om meer adrenaline te krijgen waardoor ze steeds verder gaan om hun angsten te overwinnen, wat vaak verkeerd afloopt
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2003, 16:35   #6
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

angst helpt je niet, eerder het tegenovergestelde. onzekerheid over jezelf bijvoorbeeld (=angst dat anderen je niet leuk/knap vinden) leidt bijna altijd tot problemen. maar als je dan je angsty hebt overwonnen ben je er wel n stuk sterker uit gekomen.
  Met citaat antwoorden
Oud 10 June 2003, 17:01   #7
Silence
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik snap dat jullie onzekerheid een angst noemen...
maar onzekerheid is meer een gevoel opzichzelf.
Je zal niet continu pure angst uitstaan als je onzeker bent.
  Met citaat antwoorden
Oud 10 June 2003, 18:44   #8
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Silence
Ik snap dat jullie onzekerheid een angst noemen...
maar onzekerheid is meer een gevoel opzichzelf.
Je zal niet continu pure angst uitstaan als je onzeker bent.
nee je merkt t neit zo op, maar t ligt er onder. onzekerheid is gebaseerd op angst.
  Met citaat antwoorden
Oud 10 June 2003, 18:47   #9
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Stapper
adrenaline is een stof die verslavend is, dus mensen gaan steeds verder om meer adrenaline te krijgen waardoor ze steeds verder gaan om hun angsten te overwinnen, wat vaak verkeerd afloopt
dat is hetzelfde dat snoep slecht is, omdat zoetigheid verslavend kan zijn. Onzin dus, zoalng je jezelf goed genoeg in de hand hebt.
  Met citaat antwoorden
Oud 10 June 2003, 19:01   #10
Owazeke
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Heb ik een tijdje geleden in psychologie gezien.

Angst wordt je aangeleerd wanneer je klein bent. Je neemt het ook over van je ouders. Wanneer bijvoorbeeld je moeder bang is van muizen en je ziet als kind dat ze telkens staat te gillen, dan neem je die angst over.

Het heeft ook te maken met beloning en straffen.
Je ouders leren je aan je uit te buurt moet blijven van honden omdat ze gevaarlijk kunnen zijn, dus in jouw ogen moet je er bang voor zijn. Je krijgt een beloning als je dit doet, dus je angst wordt beloond.
  Met citaat antwoorden
Oud 10 June 2003, 19:23   #11
Babysmurfie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Angst heeft ook te maken met overlevingsinstinct--> vuur kan je verbranden en doden, in water kan je verdrinken, van hoogtes kan je vallen,...
  Met citaat antwoorden
Oud 10 June 2003, 20:49   #12
moOtjes
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Babysmurfie
Angst heeft ook te maken met overlevingsinstinct--> vuur kan je verbranden en doden, in water kan je verdrinken, van hoogtes kan je vallen,...
ja tis toch een soort van overblijfsel van 'overlevingsdrang'? je hebt het blijkbaar niet echt meer nodig, alleen t zit nog wel in de mens.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 June 2003, 17:50   #13
Babysmurfie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by moOtjes


ja tis toch een soort van overblijfsel van 'overlevingsdrang'? je hebt het blijkbaar niet echt meer nodig, alleen t zit nog wel in de mens.
Je hebt het wel nog nodig, anders zou je te veel risico's nemen.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 June 2003, 20:41   #14
L_angeldc
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri

nee je merkt t neit zo op, maar t ligt er onder. onzekerheid is gebaseerd op angst.
onzeker zijn ligt niet alleen aan angst.
ik ben zelf hartstikke onzeker over alles, van mijn kleren tot hoe ik een proefwerk maak of wat dan ook, maar of dan zoveel te maken heeft met angst of mensen mij leuk/knap vinden.. ik weet ut niet
  Met citaat antwoorden
Oud 12 June 2003, 21:46   #15
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by L_angeldc


onzeker zijn ligt niet alleen aan angst.
ik ben zelf hartstikke onzeker over alles, van mijn kleren tot hoe ik een proefwerk maak of wat dan ook, maar of dan zoveel te maken heeft met angst of mensen mij leuk/knap vinden.. ik weet ut niet
je hebt t waarschijnlijk niet door, dat zit heel diep. maar toch denk ik dat t met angst te maken heeft. onzekerheid over proefwerken --> angst om te weinig te poresteren, angst om te zakken
kleren--> ben ik wel mooi(angst om lelijk te zijn/over te komen)? draag ik wel de juiste kleren om bij de groep te horen(=angst om er bvuiten te vallen)

tsja ik ken jou natuurlijk niet, en weet ook niet of t klopt. maar dit is wat ik denk over angst en heb gemerkt bij mezelf en vele anderen.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 June 2003, 20:24   #16
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri

je hebt t waarschijnlijk niet door, dat zit heel diep. maar toch denk ik dat t met angst te maken heeft. onzekerheid over proefwerken --> angst om te weinig te poresteren, angst om te zakken
kleren--> ben ik wel mooi(angst om lelijk te zijn/over te komen)? draag ik wel de juiste kleren om bij de groep te horen(=angst om er bvuiten te vallen)

tsja ik ken jou natuurlijk niet, en weet ook niet of t klopt. maar dit is wat ik denk over angst en heb gemerkt bij mezelf en vele anderen.
komt idd gewoon uit angst hoor
  Met citaat antwoorden
Oud 13 June 2003, 20:26   #17
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

En angst is er om er voor te zorgen dat je niet tever gaat.
Dat je niet een tweede keer een fout maakt.

Is dus wel nutig ,

maar geniet met mate
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 17:26.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.