Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 2 February 2006, 13:51   #1
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard Afghanistan-missie

Citaat:
Kamer debatteert over Afghanistan-missie
Eindelijk is het dan zover. Na maandenlang gesteggel zal de Tweede Kamer vandaag besluiten of Nederland militairen zal sturen naar de Afghaanse provincie Uruzgan.

Lang debat
Het inhoudelijke debat is vanmiddag begonnen en zal vanavond worden afgesloten met een debat tussen een aantal fractievoorzitters en (waarschijnlijk) premier Balkenende.

Novum
Dat is een novum in politiek Den Haag, omdat er in deze laatste termijn meestal geen debat meer mogelijk is. Nu gebeurt dat wel. De verwachting is dat een Kamermeerderheid voor de missie is. Alleen GroenLinks, SP en D66 zijn tegen. Maar dat zal waarschijnlijk niet tot een kabinetscrisis leiden, omdat D66 bij monde van fractieleider Dittrich heeft laten weten dat zijn partij de regering niet wil laten vallen.
Het lijkt erop dat we wederom militairen gaan sturen naar Afghanistan om bij te kunnen dragen aan de wederopbouw van het land. Dit keer gaat het om een risicovollere missie, waarbij de kans groter is dat er gewapende conflicten zullen zijn.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2006, 14:01   #2
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Om ze niet te willen sturen omdat het risico te groot zou zijn, dat vind ik de grootst mogelijke bullshit. Daar worden die gasten toch voor getraind en betaald?
Een timmerman gaat toch ook niet zeuren omdat het risico te groot is dat hij op z'n duim slaat?
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2006, 14:07   #3
Sander
Medewerker
 
Sander's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 December 2003
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 13.129
Standaard

Ik vind het goed dat we soldaten sturen om daar te helpen.
Zowel met wederopbouw als defensie.

Daar hebben we ze toch speciaal voor getraind. Als je in dit soort situaties niemand kan sturen, waar heb je dan uberhaupt nog een leger voor nodig.

Had ik me ook wel aan kunnen melden. Beetje de hele dag rondjes hollen op de kazerne.
__________________
six is afraid of seven. because 7 8 9
Sander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2006, 22:13   #4
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Afghanistan is geen Amerikaans probleem. Als onderdeel van de internationale gemeenschap moet Nederland de verantwoordelijkheid niet afschuiven en meehelpen. Daartoe is ons leger in staat en daarvoor wordt er ook geld in gestoken. Maar je kunt wel vraagtekens zetten bij de relatief grote bijdrage die een klein land als Nederland moet gaan leveren.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2006, 18:26   #5
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ar-Tuur
Maar je kunt wel vraagtekens zetten bij de relatief grote bijdrage die een klein land als Nederland moet gaan leveren.
Klopt, hier hebben ze het in het debat ook uitvoerig over gehad; de verdeelsleutel. Armere landen binnen de VN hebben niet het geld om mee te helpen, maar hebben wel voldoende manschappen die nuttig kunnen zijn. Hier zouden ze best anders mee om moeten kunnen gaan.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2006, 21:08   #6
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Klopt, hier hebben ze het in het debat ook uitvoerig over gehad; de verdeelsleutel. Armere landen binnen de VN hebben niet het geld om mee te helpen, maar hebben wel voldoende manschappen die nuttig kunnen zijn. Hier zouden ze best anders mee om moeten kunnen gaan.
Maar wat te denken van bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk en in mindere mate Spanje en Italië? Grote Westerse landen, met grotere en geavanceerdere legers. Ook zij hebben grote belangen in Afghanistan. Het front voor een oorlog was zelden zo groot als eind 2001. Die oorlog destijds had alleen echt nut als nu goed werk gemaakt wordt van beveiliging en wederopbouw. Naar mijn weten sturen zij echter minder troepen dan Nederland.
  Met citaat antwoorden
Oud 4 February 2006, 22:22   #7
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik begin zo langzamerhand tegen het sturen van wat voor een hulp dan ook aan moslimlanden te worden
  Met citaat antwoorden
Oud 4 February 2006, 22:43   #8
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ar-Tuur
Maar wat te denken van bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk en in mindere mate Spanje en Italië? Grote Westerse landen, met grotere en geavanceerdere legers. Ook zij hebben grote belangen in Afghanistan. Het front voor een oorlog was zelden zo groot als eind 2001. Die oorlog destijds had alleen echt nut als nu goed werk gemaakt wordt van beveiliging en wederopbouw. Naar mijn weten sturen zij echter minder troepen dan Nederland.
De precieze details weet ik niet, dus daar doe ik dan ook maar geen uitspraken over. Wel is bij mij bekend dat de oost-europese landen het geld niet hebben om ze te sturen, maar wel de manschappen. Ze zouden dus een deel van de risico wel in manschappen kunnen dragen..
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 February 2006, 11:39   #9
Alpha
FORE!!!
 
Alpha's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 April 2003
Locatie: Den Bosch
Berichten: 3.523
Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Klopt, hier hebben ze het in het debat ook uitvoerig over gehad; de verdeelsleutel. Armere landen binnen de VN hebben niet het geld om mee te helpen, maar hebben wel voldoende manschappen die nuttig kunnen zijn. Hier zouden ze best anders mee om moeten kunnen gaan.
Ik las ooit een keer een interview met een oud-generaal die ook voor de VN had gewerkt, en toen zeiden ze dat de VN liever geen troepen van arme landen had, "aangezien die dan 100 manschappen en 2 geweren sturen".
__________________
(\_/)
(O.o) This is Hassan bin Ali.
(> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination.
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 February 2006, 12:33   #10
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alpha
Ik las ooit een keer een interview met een oud-generaal die ook voor de VN had gewerkt, en toen zeiden ze dat de VN liever geen troepen van arme landen had, "aangezien die dan 100 manschappen en 2 geweren sturen".
Lees s.v.p. ff goed dan. Omdat het daar aan geld ontbreekt krijg je dus dat ze wel de manschappen hebben, maar bijvoorbeeld geen wapens hebben. Dit zou je dus kunnen oplossen door de risico's te spreiden tussen financiële risico's en manschappelijke risico's (en het laatste is waar de discussie toch voornamelijk over ging? Een te gevaarlijk gebied met te grote risico's voor onze jongens?).
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 February 2006, 17:16   #11
Alpha
FORE!!!
 
Alpha's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 April 2003
Locatie: Den Bosch
Berichten: 3.523
Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

Ik las net in het NRC wat 'we' er allemaal naartoe brengen. Lijkt net alsof we daar WOIII gaan uitvechten.
__________________
(\_/)
(O.o) This is Hassan bin Ali.
(> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination.
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 February 2006, 19:02   #12
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Valt wel mee, geen tanks of zwaar geschut. En zonder dergelijke wapens zou ik niet graag een wereldoorlog ingaan.
  Met citaat antwoorden
Oud 5 February 2006, 19:04   #13
Alpha
FORE!!!
 
Alpha's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 April 2003
Locatie: Den Bosch
Berichten: 3.523
Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ar-Tuur
Valt wel mee, geen tanks of zwaar geschut. En zonder dergelijke wapens zou ik niet graag een wereldoorlog ingaan.
tanks en M103 houwitsers staan hier in Nederland klaar om daar naartoe gebracht te worden als het serieus begint te worden ...
__________________
(\_/)
(O.o) This is Hassan bin Ali.
(> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination.
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 April 2006, 13:41   #14
TheGroovMaster
Über Mensch
 
TheGroovMaster's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 April 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 9.069
Stuur een bericht via MSN naar TheGroovMaster
Standaard

Me broertje gaat erheen, eerste lichting gevechts militrairen. Zo omstreeks Juli Augustus. Hij komt in een klein dorpje met ong 7000 inwoners (is een schatting). Ze zitten er met 180 man ofzo maar wel met gepanserde voertuigen en heavy equipment enzo.
Er zijn dagelijks aanslagen daarzo en de taliban schijnt er actief te zijn in et gebied.
TheGroovMaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 April 2006, 14:32   #15
Sander
Medewerker
 
Sander's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 December 2003
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 13.129
Standaard

Ik hoop voor hem dat ze wat voor de lokale bevolking kunnen betekenen.
Misschien kan hij Osama nog uitschakelen
__________________
six is afraid of seven. because 7 8 9
Sander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 April 2006, 15:15   #16
TheGroovMaster
Über Mensch
 
TheGroovMaster's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 April 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 9.069
Stuur een bericht via MSN naar TheGroovMaster
Standaard

hij gaat niet achter osama aan, hij gaat de mensen beschermen die de putjes, scholen en ziekenhuizen gaan bouwen daar, het is hun taak om de bevolking aan hun kant te krijgen en niet aan die van osama of andere krijgsheren die er op hun "paardjes rondhuppelen".
TheGroovMaster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 15:33.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.