Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 28 May 2005, 08:56   #1
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard Perfectionisme.

Mijn klastitularis beweert dat mijn perfectionisme nog eens mijn ondergang zal zijn.

Is té perfectionistisch zijn werkelijk nadelig of is het gewoon een ontzettend voordeel? En betekent dit automatisch ook dat je een controlefreak bent?
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 May 2005, 09:40   #2
Jamiel
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Dat is wel grappig, want hier hadden we het laatst over op school met educatie.
Les geven met een holistische of een analytische benadering.

Holistisch is dat het product dat je graag wilt hebben, na een bepaalde tijd helemaal kunt spelen, maar niet met alle details.
Analytisch is dat het product dat je wilt, precies hetzelfde wil hebben als op de band, met alle frustels en theorie erbij. En dat het heel lang gaat duren.

Iedereen in de klas was voor holistisch, maar ik voor analytisch. Het duurt misschien wat langer, maar dan heb je het ook helemaal goed door.
En je kunt het tevens gebruiken voor andere doeleinden.
Dus ik vind perfectionistisch niet echt een nadeel, het duurt alleen wel wat langer.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 May 2005, 12:52   #3
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Soms moet je ook dingen gewoon laten voor wat het is. Niet alles hoeft top te zijn, goed is ook gewoon goed.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 May 2005, 14:27   #4
koekje
tijd om op te staan
 
koekje's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 January 2005
Locatie: VB
Berichten: 1.038
Standaard

Perfectionisme is nog niet zo slecht, hoewel wanneer je een fout begaat, dan is het meestal moeilijk om te aanvaarden dat jij zelf ook wel fouten maakt...en dan je dus niet zo perfect kan zijn als je wil.
__________________
De beste van de heeeeeeeele wereld !
koekje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2006, 19:44   #5
flower18
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Perfectionisme kan een voordeel zijn als je er niet te ver in door gaat. Is dat wel een geval dan is het een groot nadeel. Als alles perfect moet zijn ben je dus nooit tevreden, en als je niet tevreden bent ben je denk ik ook niet echt gelukkig. Ik ken een meisje met perfectionisme en die heeft daar echt last van. Alles moet perfect en is nooit goed genoeg. Het kan echt veel tijd in beslag nemen en je kan er de hele dag mee bezig zijn..Als dat t geval is denkik dat je er werk van moet maken om t perfectionisme los te laten....
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2006, 20:49   #6
Watershyne
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik kan me helemaal aansluiten bij Flower, ja.

Ben zelf heel erg perfectionistisch..
Hierdoor ben ik bang om fouten te maken, soms. Faalangstig en gespannen met toetsen enzo..

Maar het zorgt er ook voor dat ik het onderste uit de kan haal en als het kan nog meer dan dat en dat ik niet rust tot mijn prestaties beter dan best zijn...
  Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2006, 00:22   #7
Raspberry
Ja?
 
Raspberry's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 April 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.207
Standaard

Iemand in mijn klas is ontzettend perfectionistisch en ik erger me er dood aan! Ik zit namelijk bij haar in een groep om een project uit te voeren, en altijd twijfelen of het wel goed is, wat er beter kan, wat er nog meer in moet, wat als het niet goed is.. en zij neemt ook geen genoegen met een voldoende.
Ik vind het echt super irritant, omdat ik totaal niet zo ben. Een voldoende is prima, ik ga me niet over zulke dingen druk maken.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zolang het maar geen obsessie ofzo word om alles zo goed mogelijk te doen.
Relax

(Behalve als het gaat om dokters enzo )
__________________
Er was eens...
Raspberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2006, 01:58   #8
Watershyne
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik ben ook niet geobsedeerd om alles zo goed mogelijk te doen, gelukkig, maar ik wil wel zo goed mogelijk presteren. Ook niet met alles hoor..

Maar bijvoorbeeld als je kijkt naar schoolvakken. Geschiedenis ben ik met een 7 wel tevreden, vind ik prima, denk ik: kan ik veel beter, maar dat hoeft niet. Maar talen (waar ik echt in uitblink) ben ik niet blij als ik niet een 9 of hoger haal
  Met citaat antwoorden
Oud 16 June 2006, 18:33   #9
_perfection_
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik geloof absoluut dat perfectie een voordeel is!!!

Ik ben zelf ook ontzettend perfectionistisch, Ik vind perfectie een synoniem voor ideaalisme..
Idd, ik vind ook nooit iets perfect genoeg... Maar die perfectie helpt mij wel... met leven zeg maar... Anders heb ik totaal geen controle en flip ik helemaal...

ik ben een freak, ikke weet
  Met citaat antwoorden
Oud 30 June 2006, 16:38   #10
Watershyne
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

perfectionisme in de vorm van controllfreak zijn vind ik dan wel weer naar de foute kant neigen.

Perfection, op deze manier maak je het leven wel heel zwaar en vermoeiend voor jezelf.
  Met citaat antwoorden
Oud 5 July 2006, 22:39   #11
flikkenlovertje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Perfectionisme is op zich positief; zoals eerder gezegd werd: je prestaties gaan er vaak door verbeteren.

Maar inderdaad, als het doorgedreven wordt, kan het heel negatief worden. Denk maar aan personen met een eetstoornis. Zij zijn vaak ook erg perfectionistisch (ik spreek, jammer genoeg, uit ervaring) en dat speelt erg in hun nadeel, wat betreft gezond eten.


Sylvie.
  Met citaat antwoorden
Oud 4 September 2006, 18:43   #12
little girl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik denk dat het negatief is een een probleem. Als je alles altijd tot in de puntjes verzorgt wil hebben en gek wordt als het niet zo is. Niks is perfect bij elke persoon en elke organisatie feest en bij alles wat je doet zitten er fouten in. Maar ik denk niet dat het zover doorgaat bij jou. Dus dan is het niet erg maar zorgt het er voor dat het steeds beter is en goed.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 February 2007, 20:42   #13
koekje
tijd om op te staan
 
koekje's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 January 2005
Locatie: VB
Berichten: 1.038
Standaard

perfectionisme is kak.
Relativeren moet je kunnen.
__________________
De beste van de heeeeeeeele wereld !
koekje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 17:08.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.