Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 1 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergavemodus
Oud 14 January 2003, 21:29   #1
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Zijn je hersenen en je geest één?

Zijn je hersenen en je geest aan elkaar verbonden?
Zijn ze één?
...
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 21:31   #2
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Er zijn een heleboel vragen die ik daarbij zou kunnen stellen

Zoals wat vormt onze geest?
Dna + ervaring/omgeving of is heeft er niks mee te maken?

Wat staat sowieso in ons DNA over onze hersenen?

Wat bepaald IQ?

etc
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 21:54   #3
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Zijn je hersenen en je geest één?

Citaat:
Originally posted by A-Man
Zijn je hersenen en je geest aan elkaar verbonden?
Zijn ze één?
...
verbonden wel, zonder je hersenen was je geest er niet, maar t zijn 2 verschillende dingen. Hersenen zijn de dingen die je kunt aanraken, je geest is dat wat je niet kunt aanraken, zoals gedachtes, karakter etc.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 21:57   #4
The6thgate
Lid
 
The6thgate's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 April 2002
Berichten: 11.029
Standaard Re: Re: Zijn je hersenen en je geest één?

Citaat:
Originally posted by eneri

verbonden wel, zonder je hersenen was je geest er niet, maar t zijn 2 verschillende dingen. Hersenen zijn de dingen die je kunt aanraken, je geest is dat wat je niet kunt aanraken, zoals gedachtes, karakter etc.
*agrees
The6thgate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 22:01   #5
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

jah oke..
maar wat zijn je gedachten dan?

er zijn hersenen voor nodig? ja toch?
Wat zorgt ervoor dat je gedachten hebt?
KOmen die dingen vanzelf?
(hoe kan je denken als je geen woorden geleerd hebt bv)
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 22:36   #6
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by A-Man
jah oke..
maar wat zijn je gedachten dan?

er zijn hersenen voor nodig? ja toch?
Wat zorgt ervoor dat je gedachten hebt?
KOmen die dingen vanzelf?
(hoe kan je denken als je geen woorden geleerd hebt bv)
ja er zijn hersenen voor gedachten nodig. wat voor gedachten zorgt..tsjee moeilijke vraag, maar wel interessant!
Denken als je geen woorden hebt geleerd is lastig, maar het kan wel. Doofblinde mensen denken immers ook. Ook voordat ze braille leren. Woorden zijn voor de meeste mensen de eenheid van gedachten, maar als die eenheid wegvalt, wordt er een andere eenheid gevonden. Soort van gevoelens denk ik.
en die andere vragen..daar zal ik es een paar nachten over nadenken
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 08:50   #7
Jobbe
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard hersenen en geest

Lastige vraag. Ik heb wel eens gehoord/gelezen dat kinderen van nature al bepaalde woorden kunnen spreken. Zelfs voordat ze dat echt hebben geleerd enzo. Dus dan zou je gedachten kunnen hebben zonder dat je een invloed van buitenaf hebt gehad.

Verder denk ik dat gedachten komen van alle invloeden die je van buitenaf hebt gehad. Om je heen gebeuren dingen, en die werken in op je hersenen. En maken zo een afdruk als het ware, die je dan gedachte zou kunnen noemen. Maar aan de andere kant, zou iemand die zijn hele leven in een zwarte, geluidsdichte en geurdichte en voeldichte kamer heeft gezeten, een kamer waar helemaal geen mogelijkheid is tot zintuigelijke waarneming, er even van uitgaande dat hij/zij niet sterft van de honger, zou deze persoon gedachten kunnen hebben?
Of zit er bij onze geboorte al iets opgesloten in onze DNA dat ons een basispakket aan gedachten meegeeft (waar ik dit stukje mee begon)??
Leuk onderwerp: wat kunnen we kennen, en hoe komen we ertoe dat te kennen.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 10:37   #8
Stapper
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ff kijken of ik hier een logisch andwoord op kan geven

hersenen en geest zijn niet 1
het is aan getoond dat als je overlijd er een gedeelte van je gewicht meteen weg gaat (de geest) en je hersenen blijven nog, dus kan het nooit 1 zijn

wel zijn de hersenen en je geest die er voor zorgen dat je leeft, maar je hersenen doen alles en je geest bepaalt of er wat gaat gebeuren of niet
  Met citaat antwoorden
Oud 18 January 2003, 19:10   #9
Che5611
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Nee lichaam en geest staan los van elkaar. Maar je hebt ze inderdaad wel allebei nodig, ze zijn dus wel verbonden met elkaar.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 January 2003, 22:07   #10
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Stapper
ff kijken of ik hier een logisch andwoord op kan geven

hersenen en geest zijn niet 1
het is aan getoond dat als je overlijd er een gedeelte van je gewicht meteen weg gaat (de geest) en je hersenen blijven nog, dus kan het nooit 1 zijn

wel zijn de hersenen en je geest die er voor zorgen dat je leeft, maar je hersenen doen alles en je geest bepaalt of er wat gaat gebeuren of niet
Gedeelte van je gewicht is dan weg?
ja hoor...
Van welk materie is dan de geest? ik dacht dat alleen materie gewicht kon hebben...
ik vind dit een beetje vreemd en ongeloofwaardig.

Zijn er verder nog bewijzen waarom de geest los zou staan?
of reden om te denken dat het zo zou zijn?
  Met citaat antwoorden
Oud 19 January 2003, 11:47   #11
Karma-Killer
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ze zijn wel verbonden denk ik, maar ze zijn zeker niet één. Over dat verhaal dat je zoveel milligram lichter word zodra je sterft heb ik ook zo m'n twijfels. M'n bioleraar zei ook; dr kon net zo goed een vliegje op hem zitten wat wegvloog, of een haar naast de weegschaal vallen...
  Met citaat antwoorden
Oud 19 January 2003, 20:01   #12
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Karma-Killer
Ze zijn wel verbonden denk ik, maar ze zijn zeker niet één. Over dat verhaal dat je zoveel milligram lichter word zodra je sterft heb ik ook zo m'n twijfels. M'n bioleraar zei ook; dr kon net zo goed een vliegje op hem zitten wat wegvloog, of een haar naast de weegschaal vallen...
Precies...
of de kinetische energie die vlak voor je dood nog in je lichaam zit, (hartslag, bloeddruk, spieren) ofzo
vind het iig niet erg geloofwaardig
  Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2003, 13:19   #13
TheGroovMaster
Über Mensch
 
TheGroovMaster's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 April 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 9.069
Stuur een bericht via MSN naar TheGroovMaster
Standaard

je geest zit niet alleen aan je hersenen gebonden, ook aan je hart!
Ik heb eens gelezen over hart transplantaies. dat degene van wie het hart kwam veel hamburgers at en graag naar klassieke muziek luisterde, degene wara het hart was geimplanteerd kreeg deze eigenschappen ook. Het is vreemd maar je geest zit denk ik door je hele lichaam, niet alleen in je Hersenen en hart. Je hersenen creeeren de geest dmv gedachten en word door je hele lichaam verspreid door de electronische signalen die de hersenen versturen.

je hebt ook een aantal spreek worden, kweet ze niet zo direct maar ze hebben allemaal een kern van waarheid.

iets met hart en nieren. je hart breken ect.
TheGroovMaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2003, 20:01   #14
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by TheGroovMaster
je geest zit niet alleen aan je hersenen gebonden, ook aan je hart!
Ik heb eens gelezen over hart transplantaies. dat degene van wie het hart kwam veel hamburgers at en graag naar klassieke muziek luisterde, degene wara het hart was geimplanteerd kreeg deze eigenschappen ook. Het is vreemd maar je geest zit denk ik door je hele lichaam, niet alleen in je Hersenen en hart. Je hersenen creeeren de geest dmv gedachten en word door je hele lichaam verspreid door de electronische signalen die de hersenen versturen.

je hebt ook een aantal spreek worden, kweet ze niet zo direct maar ze hebben allemaal een kern van waarheid.

iets met hart en nieren. je hart breken ect.
Spreekwoorden zijn nogal oud, en hebben geen verband met de wetenschap van het lichaam d8 ik zo.
Je hart is een nogal belangrijk onderdeel van je lichaam, ze weten ook niet zo lang dat je pas later "hersendood" bent dan dat je hart stopt met kloppen.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 00:22   #15
Zolena
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik heb altijd een beetje gedacht dat de gedachten in de hersenen zitten. Hoe je ze dan zou kunnen denken komt dan door de energie die er (door middel van bloed?) door stroomt. Dus eigenlijk als wind die een blaadje meeneemt. Wanneer de wind ophoudt valt het blaadje naar beneden. Het lijkt dan nog levendig maar krijgt geen ingeving naar boven meer (wat dan hersendood zou kunnen zijn).
Maar ach, dat is eigenlijk meer een zweverig idee van iemand die hier nooit zoveel over nagedacht heeft
DNA zou een kleiner verschil in hersenen tussen familie kunnen betekenen en omgeving/ervaring hoe ontwikkeld en beoefend ze zijn.
hmm, ben benieuwd of iemand hier weet wat gedachtes nou eigenlijk zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 23:21   #16
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

je hersenen zijn volgens mij met elkaar verbonden zenuwen,
zenuwen zijn elektrische, aan of uit princiepe, die zenuwen zijn in je hersenen met elkaar verbonden. Gedachten volgens mij gewoon iets van het doel van het orgaan, de besturing van hel lichaam met een paar instintieve doelen. gecompliceerdere gedachten zijn in combinatie met je geheugen.
En daar slaan we enorm veel van op, geheugens, en om dan nog niet te spreken over onze fantasie.
Hoe werkt je geheugen bv das ook wel interessant, wat is je geheugen.

Naja ik heb er ook niet zo'n verstand van maar ja,
Iemand in the house die Biologie gestudeert heeft?
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 23:49   #17
Plankje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Mja je geest is in principe gwoon t besturingsprogramma voor je hersenen. Zeg maar je geest is de verzameling alogritmes die je hersenen bevat. Mja eigenlijk heel moeilijk uit te leggen. Vergelijk t ook maar een beetje als dat je geest de volgorde is waarin de transistors in een computerprocessor staan en je hersenen als de processor zelf is.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2003, 00:15   #18
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Volgens mij lijken de hersenen erg op computers op de manier dat ze werken want de basis van onze hersenen toch binair opzich.
ik snap niet waarom je gedachten of "ziel"/"geest" los zou moeten staan van je hersenen. Waar is dat op gebaseerd?
Is dat gewoon prettig om aan te nemen?

Zo bijzonder is onze geest/ziel niet naar mijn mening.
En staat ook niet los van je hersenen. denk ik.
Waarom wel
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2003, 00:24   #19
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by A-Man
Volgens mij lijken de hersenen erg op computers op de manier dat ze werken want de basis van onze hersenen toch binair opzich.
binair binair binair.....binair houd eigenlijk alleen mar in, dat er altijd maar twe opties zijn... 'hoog of laag', ' o of 1', ' aap of geen aap' etc...

dus jij denkt dat alle belissingen die we nemen zouden bestaan uit kleinere beslissingen waar we steeds puur o of 1 tegen zeggen (geen middenweg) en daarop een totaalantwoord creeeren (wat misschien wel resulteert in een gouwe middenweg...

als je het niet beodlet (of niet zo extreem) sja...

als je het wel bedoelt...zou goed kunnen
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2003, 10:29   #20
Plankje
Guest
 
Berichten: n/a
Arrow

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


binair binair binair.....binair houd eigenlijk alleen mar in, dat er altijd maar twe opties zijn... 'hoog of laag', ' o of 1', ' aap of geen aap' etc...

dus jij denkt dat alle belissingen die we nemen zouden bestaan uit kleinere beslissingen waar we steeds puur o of 1 tegen zeggen (geen middenweg) en daarop een totaalantwoord creeeren (wat misschien wel resulteert in een gouwe middenweg...

als je het niet beodlet (of niet zo extreem) sja... :D

als je het wel bedoelt...zou goed kunnen
Mja je hersenen zijn wel goed te vergelijken met een computer. Alleen het verschil tussen een computer en een mens is dat een computer zeer goed is in het verwerken van exacte en digitale informatie (bijv de rekenmachine) en je hersenen juist zeer goed in het verwerken van analoge informatie (bijv spraak en zicht)
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2003, 15:31   #21
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by RickClan
Mja je hersenen zijn wel goed te vergelijken met een computer. Alleen het verschil tussen een computer en een mens is dat een computer zeer goed is in het verwerken van exacte en digitale informatie (bijv de rekenmachine) en je hersenen juist zeer goed in het verwerken van analoge informatie (bijv spraak en zicht)
Jah dat is idd het grote verschil volgens mij,
maar het vreemde vind ik dat die analoge informatie min of meer binair/digitaal verzonden worden door het zenuwstelsel., toch?

Je hersenen werken toch binair eigenlijk?
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2003, 17:23   #22
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by A-Man
Je hersenen werken toch binair eigenlijk?
je kunt het sowieso binair zien. Wel of geen puls....ik weet niet of een puls een bepaalde sterkte kan hebben en op die manier verschillende nvieau's kan hebben, zodat een puls meer dan 2 opties uitdrukt (en dus niet binair is)
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2003, 23:26   #23
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


je kunt het sowieso binair zien. Wel of geen puls....ik weet niet of een puls een bepaalde sterkte kan hebben en op die manier verschillende nvieau's kan hebben, zodat een puls meer dan 2 opties uitdrukt (en dus niet binair is)
En als die pulsen verschillende sterktes hebben, hoeveel mogelijkheden kunnen verwerkt worden?
3? 5? 256? oneindig dus omdat het analoog is?
Bij welke sterkte krijgt de waarde een betekenis?
Dan zijn er ook oneindig betekenissen die kunnen worden opgeslagen.

wordt nu wel heel erg technisch denk ik..

(Beetje offtopic misschien, maar zijn/zou er een analoge computer (kunnen) bestaan?)
  Met citaat antwoorden
Oud 29 January 2003, 21:03   #24
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

tijdje geleden is hierover al een keertje gesproken
beetje lang verhaal, maar halverwege gaat het pas over lichaam, en geest en zo
http://forum.leerlingen.com/vbb/show...ighlight=geest
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 January 2003, 23:29   #25
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ehh ja, das niet kort...
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 09:57.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.