Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 1 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergavemodus
Oud 22 April 2003, 18:51   #1
LightMyMatch
Guest
 
Berichten: n/a
Exclamation jezelf of anderen?

Moet je jezelf boven anderen stellen of anderen boven jezelf?


deze vraag heb ik gekozen voor mijn werkstuk van levensbeschouwing... Ik zou graag weten hoe jullie hierover denken...
dusss spring uit je stoel (of blijf zitten ) en typ even jouw mening hierover...

het zou mij echt helpen
  Met citaat antwoorden
Oud 22 April 2003, 18:54   #2
Babysmurfie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Volgens mij stelt iedereen zichzelf boven de anderen. Het moet misschien niet zo, maar het is wel de realiteit.
Ideaal zou zijn als iemand zichzelf en de anderen op hetzelfde niveau zet, maar iedereen is egoïstisch.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 April 2003, 19:12   #3
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Het is belangrijk om de waarde van anderen te zien, maar nog belangrijker om je eigen waarde te zien. Als je die niet ziet, is er iets goed mis, en kun je ook anderen niet op juiste waarde schatten. Oftewel: leer eerst van jezelf te houden voordat je van anderen kunt houden.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 April 2003, 19:15   #4
LightMyMatch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

die is mooi
  Met citaat antwoorden
Oud 22 April 2003, 19:18   #5
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by slullo
die is mooi
als t op mijn post sloeg: danku
  Met citaat antwoorden
Oud 22 April 2003, 19:35   #6
LightMyMatch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

alstu
  Met citaat antwoorden
Oud 22 April 2003, 19:42   #7
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by slullo
die is mooi
alleen beantworod de vraag totaal niet
  Met citaat antwoorden
Oud 22 April 2003, 19:43   #8
EternalShadow
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

mens is van nature dan wel egoistisch maar er zijn altijd uitzonderingen op de regel natuurlijk (referring to himself -_-* )

ik heb de neiging mijn eigen waarde nogal wat naar beneden te halen en het belang van anderen boven dat van mezelf te stellen. Kan in sommige situaties erg vervelend zijn....

ik denk dat het niet handig is jezelf altijd boven een ander te stellen maar andersom is ook niet echt handig... een gezonde combo van beiden lijkt me wel aardig , afhankelijk van de situatie....
  Met citaat antwoorden
Oud 22 April 2003, 20:08   #9
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


alleen beantworod de vraag totaal niet
niet? goh hee je hebt gelijk
nou ja de bedoeling was dat je dus jezelf boven anderen moet stellen, voordat je de anderen op een juiste manier kunt liefhebben. Eigenlijk moet je jezelf altijd boven de ander stellen, tot op zekere hoogte. Als je een ander belangrijker vindt dan jezelf, is er iets niet goed. Maar het moet ook weer niet zo zijn dat je de ander neit belangrijk vindt. Je moet kortom zorgen dat je niet te grote zelfopofferingen maakt/doet, maar wel bescheiden blijven en ander genoeg aandacht schenken.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 April 2003, 20:08   #10
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Wat dacht je van gelijkwaardig?
...
  Met citaat antwoorden
Oud 22 April 2003, 20:17   #11
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

mja gelijkwaardig is goed, zodra je van je eigen waarde overtuigd bent. Helaas is dit bij veel mensen niet t geval, en met gevolg dat ze de ander gaan aanbidden, wat neit gezond is.
Citaat:
Eigenlijk moet je jezelf altijd boven de ander stellen, tot op zekere hoogte
dit neem ik dan ook terug
Maar je meot dus eerst jezelf leren waarderen, daarna kun je pas op gelijkwaardig niveau met de ander leven.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 April 2003, 21:33   #12
noralieke
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

slullo!!!

Ik vind dat je in sommige gevallen jezelf boven andere moet stellen, maar soms ook andere boven jezelf. Ik zou het allebei even uitleggen.

Je moet jezelf boven andere stellen als je je zelf niet goed voelt. Dan moet je eerst aandacht aan jezelf besteden. Want het belangrijkste is dat jij je goed voelt (geestelijk of mentaal). Toch moet je dan in sommige gevallen wel voor andere keizen, om die te helpen. Het kan zijn dat zij in een slechtere situatie zitten dan jij. En dan moet je even de andere helpen en je daar op storten. Maar ook weer niet al te uitgebreid, je moet nog wel je eigen leven leiden en het niet laten beoordelen door andere. Dat als andere zich slecht voelen jij je ook slecht gaat voelen bijvoorbeeld.

Je moet andere dus boven jezelf stellen als zij in een slechtere situatie zitten en je ze moet helpen of steunen. Maar je moet niet altijd zorgen voor hun welbevinden. Daardoor gaan andere dus jouw leven bepalen enz. soms moeten mensen zelf uit bepaalde problemen en moeilijkheden komen.

Altijd aardig tegen iemand zijn gaat namelijk ook niet. Dat breekt je na een tijdje ook weer op. En het is mogelijk dat als je vrienden niet hetzelfde terug geven als jij hun geeft. Dat geeft alleen maar teleurstellingen.

Naar mijn mening zijn er dus bepaalde gevallen dat je andere boven jezelf kan stellen, maar over het algemeen vind ik dat je eigen welzijn voor gaat...

hehe

sorry maar heb geen inspiratie
maar misschien dat andere hier iets aan hebben ...

xxx
  Met citaat antwoorden
Oud 22 April 2003, 21:41   #13
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri

niet? goh hee je hebt gelijk
ik weet niet of je doelt op mij met dat ' '... Zo nee, dan negeer het onderstaande:

je zegt dat je eerst jezelf moet kennen om de waarde van andere te kennen. Dit zegt toch helemaal geen aarsch over het punt of je, als je de waarde van iedereen kent, jezelf boven anderen stelt, vica verca of gelijk...

dus ik snap niet waar die ' ' op slaat...



Citaat:
Originally posted by eneri

Eigenlijk moet je jezelf altijd boven de ander stellen, tot op zekere hoogte. Als je een ander belangrijker vindt dan jezelf, is er iets niet goed.
Er zijn redelijk veel verhalen bekend, waarbij mensen zichzelf opofferen om het leven van anderen (proberen) te redden. Soms stellen ze zichzelf zelfs in deplaats als gijzelaar voor een ander persoon. Dan is er volgens jou dus iets neit goed met die mensen?

Tevens ben ik het niet eens met je overmatig gebruik van het woord "moet"
  Met citaat antwoorden
Oud 23 April 2003, 06:20   #14
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik denk persoonlijk dat je andere best wel belangrijker mag vinden op momenten, zolang het jezelf maar niet schaadt. Want tenslotte leef je maar 1x en moet je dit leven maar eigenlijk gewoon zo leuk maken. Echter, als je constant anderen belangrijker vindt, hun helpt, en je eigen plezier vergeet, is dat nogal zonde van je leven. Maar anderen boven jezelf stellen vind ik wat overdreven. Je kan ook gewoon mensen proberen te helpen als ze hulp nodig hebben.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 April 2003, 14:08   #15
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Dat hangt compleet van de situatie af en van de personene met wie je te maken hebt. Geef dan eens een situatie schetsje
  Met citaat antwoorden
Oud 23 April 2003, 16:16   #16
LightMyMatch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik denk zelf dat het vooral belangrijk is om jezelf eerst goed te voelen, pas daarna kan je anderen helpen. Je bent dan ook gezelliger en je ben positiever.
Het kan dus per dag anders zijn: als je je goed voelt ben je gezelliger/positiever en denk je meer aan anderen omdat het met jou al goed gaat.

..denk ik..
  Met citaat antwoorden
Oud 23 April 2003, 18:28   #17
Prinsezzz
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Wij zijn bezig over helden in school. Wanneer kan je iemand een held noemen ? Misschien als je anderen boven jezelf stelt...
  Met citaat antwoorden
Oud 23 April 2003, 18:37   #18
Zolena
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Er is toch ook zo'n uitspraak van 'Als iedereen van zichzelf houdt wordt er van iedereen gehouden' ofzoiets . Ik denk dat je zelf altijd het meest voor jezelf kunt doen dus je kunt wel dingen voor anderen doen of anderen laten inzien hoe ze iets beter kunnen doen, maar dat doe je toch ook weer (evt. onbewust) zodat zij jou ook zullen helpen of zodat ze je aardig vinden zodat jij aardig gevonden wordt, geholpen en mensen jou respecteren en jij dat fijn vindt. Ik denk dus dat bijna iedereen zichzelf al uit zichzelf boven anderen zet. Bijna Iedereen vind zichzelf uiteindelijk het belangrijkste. Of is dat iets anders?
Dat opofferen is trouwens een moeilijke... (behalve als God in het spel is natuurlijk), misschien omdat jij niet meer gelukkig kunt zijn wanneer die ander dood zou gaan en denk je dat je beter dood kunt gaan plus dat die ander dan blijft leven? Dus eigenlijk zou zelfs dat zelfbescherming kunnen zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 April 2003, 18:41   #19
LightMyMatch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Zolena
Er is toch ook zo'n uitspraak van 'Als iedereen van zichzelf houdt wordt er van iedereen gehouden' ofzoiets . Ik denk dat je zelf altijd het meest voor jezelf kunt doen dus je kunt wel dingen voor anderen doen of anderen laten inzien hoe ze iets beter kunnen doen, maar dat doe je toch ook weer (evt. onbewust) zodat zij jou ook zullen helpen of zodat ze je aardig vinden zodat jij aardig gevonden wordt, geholpen en mensen jou respecteren en jij dat fijn vindt. Ik denk dus dat bijna iedereen zichzelf al uit zichzelf boven anderen zet. Bijna Iedereen vind zichzelf uiteindelijk het belangrijkste. Of is dat iets anders?
Dat opofferen is trouwens een moeilijke... (behalve als God in het spel is natuurlijk), misschien omdat jij niet meer gelukkig kunt zijn wanneer die ander dood zou gaan en denk je dat je beter dood kunt gaan plus dat die ander dan blijft leven? Dus eigenlijk zou zelfs dat zelfbescherming kunnen zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 April 2003, 21:09   #20
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


ik weet niet of je doelt op mij met dat ' '... Zo nee, dan negeer het onderstaande:


*negeer*




Citaat:
Er zijn redelijk veel verhalen bekend, waarbij mensen zichzelf opofferen om het leven van anderen (proberen) te redden. Soms stellen ze zichzelf zelfs in deplaats als gijzelaar voor een ander persoon. Dan is er volgens jou dus iets neit goed met die mensen?

Tevens ben ik het niet eens met je overmatig gebruik van het woord "moet"
er zijn altijd uitzonderingen, leven of dood is wel een van de uitersten. Ik weet niet wat ik in zo'n situatie zou doen, dat is sowieso erg lastig nu al te zeggen. En wat je doet in zo'n situatie, valt niet te vergelijken met iedere andere situatie. Mijn vorige post ging over alledaagse situaties, niet over leven of dood. Ik nam aan dit topic ook niet.
En over het woord 'moet', dat doe ik sowieso veel te vaak, en zou het inderdaad beter anders kunnen formuleren.
  Met citaat antwoorden
Oud 24 April 2003, 21:23   #21
lisa_girl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Het zou goed zijn als iedereen de ander belangrijker vind dan zichzelf, en ze ook zo behandelt. Dan is het toch gedaan met alle oorlogen, en andere misdrijven?
Als je anderen helpt, wordt je daar zelf ook gelukkig van.
Maar je moet jezelf niet helemaal naar beneden trekken, want daar heeft helemaal niemand wat aan. Als jij de hele tijd down bent, kan je anderen toch ook niet helpen? Daarom is het belangrijk dat je wel goed voor jezelf zorgt, maar dat moet dan niet ten koste gaan van anderen.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 May 2003, 08:58   #22
dyfusica
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

jezelf boven anderen als je moet kiezen want tja.. voor jezelf ben je zelf toch het meest belangrijk. je kan zonder anderen leven maar niet zxonder jezelf
  Met citaat antwoorden
Oud 2 May 2003, 13:38   #23
lisa_girl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by dyfusica
jezelf boven anderen als je moet kiezen want tja.. voor jezelf ben je zelf toch het meest belangrijk. je kan zonder anderen leven maar niet zxonder jezelf
Je kan ook niet leven zonder anderen hoor.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 May 2003, 14:49   #24
dyfusica
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by lisa_girl

Je kan ook niet leven zonder anderen hoor.
ja maar je kan zlef kiezen met welke andere je wilt leven.. je kan neit kiezen of en met welke zelf je wilt samenleven, er is immers maar 1
  Met citaat antwoorden
Oud 2 May 2003, 18:51   #25
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by dyfusica
jezelf boven anderen als je moet kiezen want tja.. voor jezelf ben je zelf toch het meest belangrijk. je kan zonder anderen leven maar niet zxonder jezelf
:respect:

Dit is toch niet zo ingewikkeld... in theorie..
  Met citaat antwoorden
Oud 3 May 2003, 16:41   #26
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Eerst werken aan evenwicht en harmonie met jezelf, daarna kun je heel veel voor anderen betekenen. Je bent niet egoistisch als je eerst aan jezelf werkt, want dan ben je een beter mens voor anderen, en kun je hen beter helpen. Blijft dat evenwicht, dan ben je er dus steeds voor anderen maar meestal moet je door al die invloeden van andere mensen steeds je evenwicht aanpassen, maar zodra dat weer in orde is ben je wwer beschikbaar om anderen te steunen.
Soms moet je je ook voor anderen afsluiten als ze je erg uit balans brengen, dat heb ik gehad, ik werd door iemand zodanig geraakt dat ik diegene wel moest afhouden omdat ik er anders zelf aan onderdoor ging. Ik wist gewoon dat ik diegene niet kon helpen als ik er zelf niet mee om kon gaan.

Citaat:
Wij zijn bezig over helden in school. Wanneer kan je iemand een held noemen ? Misschien als je anderen boven jezelf stelt...
Goeie vraag een held is iemand die met gevaar voor eigen leven iemand anders redt. Hij/zij stelt dus andermans welzijn voor zijn eigen, maar of dat nou verstandig is is een tweede... Het is wel dapper, maar soms breng je jezelf ook in gevaar waardoor er twee mensen gered moeten worden en dan breng je weer anderen in gevaar. Alles heeft twee kanten...
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 May 2003, 21:07   #27
JennyMindTricks
...
 
JennyMindTricks's Avatar
 
Geregistreerd op: 28 November 2002
Locatie: Sgravenzande
Berichten: 10.406
Stuur een bericht via MSN naar JennyMindTricks
Standaard

Mij boeit mezelf niet zo...
IIG ik geef denk eerder om andere dan om mezelf...
Maar ik wil altijd graag anderen helpen.
En ik zat ff in een dip en ik mocht mezelf echt niet nu wel wat meer maar denk dat ik anderen wel boven mezelf stel.
Alleen dan wel me vrienden en niet mensen die ik niet kan!!
JennyMindTricks is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 May 2003, 09:08   #28
lieve colafles
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Wij zijn bezig over helden in school. Wanneer kan je iemand een held noemen ? Misschien als je anderen boven jezelf stelt...
iemand die anderen boven zichzelf stelt is geen held, ik ben geen held. Als je altijd anderen boven jezelf stelt, vergeet je wie jij bent en doe je jezelf tekort. Op een gegeven moment trek je dat niet meer en dat uit zich, in geestelijke of lichamelijke klachten. Dan ben je geen held want je hebt meegeholpen aan je eigen graf, je bent jezelf vergeten. tot op een half jaar geleden stelde ik iedereen boven mijzelf, ik betaal nu mijn prijs daarvoor.
Ik beschouw me nu eigenlijk meer als een held omdat ik nu er voor mezelf ben en als het uitkomt ook voor anderen.. Ik voel me gelijk aan iedereen op deze aarde, ik ben niet minder, ik ben niet meer, ik ben mezelf en geniet daar de laatste tijd erg van, ik heb meer lol met de mensen om mij heen omdat ik accepteer wie ik ben.. Als jij gelukkig bent geef je dat door aan anderen.. een held is niet iemand die zich onder de anderen stelt, dan maak je jezelf kapot...

ontopic:

moet je jezelf boven anderen stellen of anderen boven jezelf?

een kwestie van moeten is het niet, iedereen doet wat haar/hem het beste lijkt om te overleven en uiteindelijk haar/zijn eigen ik te beschermen. Eigenlijk gaat deze vraag dus alleen in theorie op.
En ook hier heeft iedereen een andere theorie.

mijn theorie:

Ieder mens op deze aarde is uniek, niet beter en slechter dan iemand anders.
ik geloof erin dat je mensen gelukkig kan maken door intresse in ze te hebben en zelf gelukkig te zijn. Als je zelf gelukkig bent straalt dat er van af daar worden anderen gelukkig van.

als je je duidelijk hoger boven iemand stelt, zal je nooit in staat zijn iemand te helpen omdat je nooit de ware aard van het beestje kunt zien, want jij bent hoger.

Als je jezelf onder iemand stelt ben je niet in staat te zien wie jij bent en wat jij doet want jij bent uniek. ALs je jezelf minder liefhebt dan anderen kun je nooit anderen echt helpen..

gewoon de gulden midden weg voor mij dus...
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 10:29.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.