Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Gesloten onderwerp
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 6 January 2006, 14:42   #1
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Zelfmoord, een oplossing of een vlucht?

Zou zelfmoord voor veel mensen niet een oplossing zijn? Nooit meer vervelende gevoelens? Nooit meer gepest? Nooit meer last van je eigen onmacht? Of is er altijd nog een reden om voor te leven? Moet je jezelf wegcijferen om bij je familie te blijven? En is iedereen te redden met een goede therapie? Wat denk jij?
 
Oud 6 January 2006, 17:53   #2
prinskoekje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Nee...

Volgens mij is zelfmoord de enigste oplossing...

Denk maar dat je half lam bent, steeds afhankelijk bent.
Nee, ik weet wel wat ik zou doen. (mssh een van de weinige).

Trouwens voor mij telt die vraag niet. Ik vlucht meestal voor mijn problemen... (heb ik al een paar keer horen zeggen.)

Laatst aangepast door prinskoekje : 6 January 2006 om 18:43
 
Oud 7 January 2006, 22:50   #3
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door appelshampoo
Zou zelfmoord voor veel mensen niet een oplossing zijn? Nooit meer vervelende gevoelens? Nooit meer gepest? Nooit meer last van je eigen onmacht? Of is er altijd nog een reden om voor te leven? Moet je jezelf wegcijferen om bij je familie te blijven? En is iedereen te redden met een goede therapie? Wat denk jij?
Ik denk dat veel afhangt van de situatie waar het zich in voordoet en bij wie.
Sommige situaties lijken uitzichtloos, maar zijn het lang niet. Ik kan niet zeggen of elke situatie een oplossing heeft, maar veel hangt echt af van de persoon zelf. Alles kan tegen zitten, je kan denken dat je er helemaal onderdoor zit en geen enkele tegenslag meer aankan en toch hopen/vechten voor een beter leven.
En je hebt mensen die het (na een (lange) strijd) opgeven, geen oplossingen meer zien voor de situatie en er geen geloof meer aan hechten dat het ooit beter zal worden.
Misschien is het een oplossing, maar ik denk eerder dat het een vlucht is. Een vlucht uit de menselijke ellende naar het (onmenselijke (?)) onbekende.

Ik moet eerlijk zijn dat ik de laatste maanden ook veel gevlucht heb. Hetgeen wat me rechthoudt/heeft gehouden was hoop dat het alleen maar kon beteren. Moest ik die mogelijkheid niet gehad hebben om te kunnen vluchten, had ik het ook al lang opgegeven. Al was zelfmoord lang geen oplossing geweest. Dat had alles alleen nog maar erger gemaakt. Denk ik.

Ja, het is een vlucht volgens mij. De een vlucht in de studies, een verslaving of zijn vrienden, de ander ziet een uitweg in de dood. Maar ik ben te zwak om daarin mijn toevlucht te zoeken. De mens is een hopend wezen, voortdurend op zoek naar nieuwe wegen en oplossingen. En soms lijken die spoorloos te zijn, maar ik denk niet dat de dood daar een oplossing op geeft.
Een mens is sterk als het erop aankomt, maar één tegenslag kan dat helemaal naar beneden halen.

[edit]Weer een mooi samenhangend stukje tekst .[/edit]
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline  
Oud 8 January 2006, 00:17   #4
Doperwt
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

zelfmoord zou een mogelijke oplossing voor je eigen problemen kunnen zijn, maar vergeet niet dat er nog mensen zijn die van je houden en je dood erg zouden betreuren. jou problemen zouden opgelost kunnen zijn, maar die van hen beginnen op dat moment dan pas

ik heb vroeger ook veel gevlucht voor mijn problemen, maar merkte dat dat geen oplossing was. Toen ben ik mijn problemen eens op een rijtje gaan zetten en proberen er een oplossing voor te vinden. Dat is goed gelukt. Voel me nu een stuk happier in mn vel. Mensen die me de grond proberen in te boren, die gun ik geen blik. negeer het gewoon. Zo ontdoe ik hen van het plezier om mij proberen te kleineren.

Zoals eerder iemand zei, de mens leeft van hoop. Zolang je altijd maar een sprankeltje hoop hebt zul je altijd het leven met een opgeheven hoofd kunnen doorlopen. Een kleine tegenslag is niet het einde van de wereld. Je moet je er gewoon doorheen vechten en dan zal je zien dat de toekomst iets moois met zich mee brengt.
 
Oud 8 January 2006, 21:34   #5
meis
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thali
Ja, het is een vlucht volgens mij. De een vlucht in de studies, een verslaving of zijn vrienden, de ander ziet een uitweg in de dood. Maar ik ben te zwak om daarin mijn toevlucht te zoeken.

size][/edit]
je vlucht niet in de dood zoeken is geen teken van zwakte, het is een teken van kracht, doorzettingsvermogen en karakter.. Hoe moeilijk het ook is, blijven doorgaan, niet alleen voor jezelf, ook voor de mensen die je graag zien!
 
Oud 8 January 2006, 21:42   #6
Trancekill
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Zelfmoord goed idee,
ik heb een rot leven, mag niets, wordt op elke site gehaat terwijl ze me amper kennen, ben lelijk en dik.
Dus genoeg redenen om dood te gaan!
En dan kom ik in de hel want heb god uitgescholden!
 
Oud 8 January 2006, 21:58   #7
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trancekill
Zelfmoord goed idee,
ik heb een rot leven, mag niets, wordt op elke site gehaat terwijl ze me amper kennen, ben lelijk en dik.
Dus genoeg redenen om dood te gaan!
En dan kom ik in de hel want heb god uitgescholden!
OK zo is het wel genoeg met dat zielige gedoe van je. Pak jezelf even aan ofzo en ga niet zo depri op een forum zitten huilen .. maar doe wat aan de situatie.
AmbyPur is offline  
Oud 9 January 2006, 16:49   #8
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doperwt
zelfmoord zou een mogelijke oplossing voor je eigen problemen kunnen zijn, maar vergeet niet dat er nog mensen zijn die van je houden en je dood erg zouden betreuren. jou problemen zouden opgelost kunnen zijn, maar die van hen beginnen op dat moment dan pas
Moet dat een reden zijn voor mensen om geen zelfmoord te plegen?
Ik vind van niet, want je moet niet door gaan leven alleen maar voor anderen en niet voor jezelf. Soms moet je gewoon een beetje egoïstisch zijn.
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline  
Oud 15 January 2006, 11:41   #9
for_sale_rules
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Als je echt een kutleven hebt, denk ik toch dat zelfmoord beter is dan te blijven leven. Want je medemens heeft ook geen zin in het zielige gedoe van iemand met een kutleven. Het is maar een simpel mensenleven wat weg is, in dit enorme heelal is dat echt niet erg. Maar elke gezonde tiener heeft wel eens dood gewild. Ik ken niemand die het nog nooit heeft gezegd, alleen mijn veel te optimistische vriendin Fenna. Maar ja. Zeggen is ver verwijderd van doen.
 
Oud 15 January 2006, 21:02   #10
Nevsehirli
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

zelfmoord is het grootste egoisme wat er bestaat.
 
Oud 16 January 2006, 06:53   #11
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nevsehirli
zelfmoord is het grootste egoisme wat er bestaat.
verklaar je nader?
 
Oud 16 January 2006, 11:29   #12
Nevsehirli
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door appelshampoo
verklaar je nader?
dan waardeer je simpelweg het leven niet meer. dan ben je verwent. niemand geeft het recht dat jij met je egoisme je nabestaanden zoveel verdriet bezorgd. er is er maar een die het leven mag nemen en dat is Allah/God.....(in mijn ogen)
 
Oud 16 January 2006, 12:10   #13
3rd boetah
Stondvettekakkershierzo
 
3rd boetah's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 June 1999
Locatie: Stasjawahahhala
Berichten: 2.267
Standaard

Vaak weten die gasten niet eens wat ze doen. De ene dag lopen ze te kwijlen bij het hertenkampje, de andere dag lopen ze met kots op hun shirt door de vrieskou en vallen ze mensen lastig, en de volgende dag lopen ze met hun suffe kop onder een trein.
__________________
neen, zijt ge zot of zo?
3rd boetah is offline  
Oud 16 January 2006, 13:51   #14
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nevsehirli
dan waardeer je simpelweg het leven niet meer. dan ben je verwent. niemand geeft het recht dat jij met je egoisme je nabestaanden zoveel verdriet bezorgd. er is er maar een die het leven mag nemen en dat is Allah/God.....(in mijn ogen)
Ik ben het wel met je eens dat zelfmoord één van de meest egoïstische daden is die er bestaat. Je doet het immers puur en alleen voor jezelf en echt niet voor iemand anders. Je helpt er echt niemand mee, behalve voor je gevoel jezelf.
Iemand die zelfmoor pleegt is echter wel helemaal ten einde raad. Zo'n persoon kàn en wil niet meer geholpen worden. De ziel van deze persoon heeft niet meer de wil om te leven en de geest en het lichaam geven hier dan aan toe. Het gevoel en lichaam van een mens heeft niet de kracht om een definitief besluit van de ziel te doen veranderen. De knop is dan omgezet.
Wat je overigens zegt over Allah cq. God is in mijn ogen onzin. Mocht dit fenomeen bestaan dan is het iets wat de mens de kracht heeft gegeven om zelf te beslissen over wat er gebeurd met zijn lichaam, geest en ziel. Als Allah cq. God zou vinden dat een mens hier niet zelf een keuze in zou mogen maken, dan had Allah cq. God het wel zo gemaakt dat deze keuze onmogelijk te maken was.
Bazzemans is offline  
Oud 24 January 2006, 14:36   #15
Jodelahiti
Lid
 
Jodelahiti's Avatar
 
Geregistreerd op: 24 January 2006
Berichten: 13
Standaard

Voor mij zou het een oplossing zijn, maar voor andere mensen bekijk ik het als een uitvlucht.
Jodelahiti is offline  
Oud 27 January 2006, 16:07   #16
SoLikeARose
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Zelfmoord is zwaar egoistisch.. Je hebt toch niet voor niks t leven gekregen?

Ik ben zelf een jaar lang depressief geweest, ook dat ik het allemaal niet meer zag zitten. Maar ik heb gevochten om eruit te komen! Mijn leven ZELF in te richten en niet vast te blijven houden aan mijn verleden. Ik ben nog niet klaar met deze strijd, maar ik moet zeggen dat ik inmiddels wel hartstikke blij ben dat ik leef.

Dus ik zou zeggen mensen geniet van het leven en vlucht er niet voor! Los je problemen op.. Je komt er sterker en gelukkiger uit
 
Oud 27 January 2006, 17:26   #17
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

moet je op sommige momenten niet gewoon egoïstisch zijn?
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline  
Oud 27 January 2006, 18:05   #18
Jodelahiti
Lid
 
Jodelahiti's Avatar
 
Geregistreerd op: 24 January 2006
Berichten: 13
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Saduf
nog zo'n depressief figuur. Zoals Ambi al zei, doe er wat aan ipv te huilen
Idd, behoorlijk depressieve post van mij, but then again, wie zegt dat ik er wat aan wil doen?
Ik geloof zeker ook dat er mensen zijn die gewoon niet van hun depressieve gedachten afwillen.
Maar is wel een 'leuk' discussiepunt..(dat de gedachten daarover heel erg uiteen kunnen lopen)
Jodelahiti is offline  
Oud 27 January 2006, 18:17   #19
Impressions
Lid
 
Impressions's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 October 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 10.885
Standaard

Wat ben je dan voor sukkel als je ongelukkig wilt zijn?
Impressions is offline  
Oud 27 January 2006, 18:24   #20
Jodelahiti
Lid
 
Jodelahiti's Avatar
 
Geregistreerd op: 24 January 2006
Berichten: 13
Standaard

Behoorlijke sukkel ja, geef ik toe
Maar ik bedoel hiermee degenen die er einde aan maken.
Ach misschien zit ik ook wel fout hoor .

Edit: degenen die liever dood gaan dan gelukkig te worden, omdat ze niet eens geloven dat dat mogelijk is.

Laatst aangepast door Jodelahiti : 27 January 2006 om 18:27
Jodelahiti is offline  
Oud 28 January 2006, 10:54   #21
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Zij die denken dat de wereld echt slecht is als het ware. Zij denken dat degene die dat niet vinden, of niet goed nadenken en alles veel te optimistisch aannemen of 'gehard' zijn en het slechte van de wereld niet meer zien.
Vanuit dat oogpunt (ik zie het wel en jij ziet het niet) willen ze niet gelukkig worden, want dat betekent immers dat ze de wereld niet meer goed zien.
(weer zo'n heerlijke psychologische analyse, ongetwijfeld weer de grootste onzin )
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline  
Oud 28 January 2006, 14:24   #22
Jodelahiti
Lid
 
Jodelahiti's Avatar
 
Geregistreerd op: 24 January 2006
Berichten: 13
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foetsy
Zij die denken dat de wereld echt slecht is als het ware. Zij denken dat degene die dat niet vinden, of niet goed nadenken en alles veel te optimistisch aannemen of 'gehard' zijn en het slechte van de wereld niet meer zien.
Vanuit dat oogpunt (ik zie het wel en jij ziet het niet) willen ze niet gelukkig worden, want dat betekent immers dat ze de wereld niet meer goed zien.
(weer zo'n heerlijke psychologische analyse, ongetwijfeld weer de grootste onzin )
Ik snap het nog niet helemaal, maar dat is geloof ik wel een beetje wat ik (d'r boven) bedoelde
Jodelahiti is offline  
Oud 28 January 2006, 17:18   #23
Impressions
Lid
 
Impressions's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 October 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 10.885
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foetsy
Zij die denken dat de wereld echt slecht is als het ware. Zij denken dat degene die dat niet vinden, of niet goed nadenken en alles veel te optimistisch aannemen of 'gehard' zijn en het slechte van de wereld niet meer zien.
Vanuit dat oogpunt (ik zie het wel en jij ziet het niet) willen ze niet gelukkig worden, want dat betekent immers dat ze de wereld niet meer goed zien.
(weer zo'n heerlijke psychologische analyse, ongetwijfeld weer de grootste onzin )
Ze zijn gewoon arrogant omdat ze denken dat ze slimmer zijn
Impressions is offline  
Oud 28 January 2006, 18:52   #24
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Of misschien zijn wij inderdaad juist dom
Bewijs jij maar eens dat ze niet gelijk hebben.
Jij kan hen niet overtuigen en zij kunnen jou denk ik ook niet overtuigen. Tenzij je misschien jarenlange ervaring hebt in de psychologie, maar voor het gemak ga ik daar maar even niet van uit
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline  
Oud 29 January 2006, 19:41   #25
MrInsane
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Zoals ik het zelf altijd gezien heb is zelfmoord voor mietjes en duidelijk een teken van weglopen voor je problemen.
Ik neem aan dat iedereen op het Forum hier weet dat weglopen voor je problemen nooit helpen dus dat al helemaal niet.
Voor diegene die gepest worden is het puur een keer tot het opkomen voor jezelf om de boel vaak te sussen en voor de rest van de problemen die je hebt zijn er ook altijd wel oplossingen.
Kijk maar naar die vent die problemen had met de belasting ofzo die pleegt geen zelfmoord maar gaat gewoon sneaky naar Duitsland
 
Oud 30 January 2006, 13:49   #26
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

MrInsane daarintegen heeft blijkbaar wel jarenlange ervaring in de psychologie (maar ja, op een zekere manier, wie ook niet?) en weet precies hoe het allemaal zit
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline  
Oud 30 January 2006, 13:51   #27
m0o
Guest
 
Berichten: n/a
Red face

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MrInsane
Zoals ik het zelf altijd gezien heb is zelfmoord voor mietjes en duidelijk een teken van weglopen voor je problemen.
Ik neem aan dat iedereen op het Forum hier weet dat weglopen voor je problemen nooit helpen dus dat al helemaal niet.
Voor diegene die gepest worden is het puur een keer tot het opkomen voor jezelf om de boel vaak te sussen en voor de rest van de problemen die je hebt zijn er ook altijd wel oplossingen.
Kijk maar naar die vent die problemen had met de belasting ofzo die pleegt geen zelfmoord maar gaat gewoon sneaky naar Duitsland

Zelfmoor is niet voor mietjes ... mensen die er aan denken om "dat" te doen ,, hebben problemen op zitten in een vervelende situatie ,, het kan jou ook over komen. Zelfmoord is iets afschuwelijks , maar het kan iedereen gebeuren , het kan in je gedachten komen. Zelfs bij jou. Ik vind het zwak dat jij mensen die die gedachten hebben voor mietjes uit maakt. Schande!
 
Oud 30 January 2006, 13:57   #28
Sander
Medewerker
 
Sander's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 December 2003
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 13.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door m0o
Zelfmoor is niet voor mietjes ... mensen die er aan denken om "dat" te doen ,, hebben problemen op zitten in een vervelende situatie ,, het kan jou ook over komen. Zelfmoord is iets afschuwelijks , maar het kan iedereen gebeuren , het kan in je gedachten komen. Zelfs bij jou. Ik vind het zwak dat jij mensen die die gedachten hebben voor mietjes uit maakt. Schande!

Ik denk dat de echte "mietjes" de mensen zijn die ervoor kiezen zelfmoord te plegen op het moment dat ze er aan denken.

Mensen krijgen niet alleen maar zelfmoord neigingen als het slecht met ze gaat. Het kan ook een ziekte zijn, die je depressief maakt, een bepaalde stof die wel/niet aangemaakt wordt in lichaam.

De "zwakke mensen" kiezen ervoor aan hun gevoelens toe te geven en er een einde aan te maken. De sterkere mensen kiezen ervoor om hulp te zoeken.

Als je het dus goed bekijkt is zelfmoord wel een mannier van vluchten voor je problemen.
__________________
six is afraid of seven. because 7 8 9
Sander is offline  
Oud 30 January 2006, 16:59   #29
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sander0201
Ik denk dat de echte "mietjes" de mensen zijn die ervoor kiezen zelfmoord te plegen op het moment dat ze er aan denken.

De "zwakke mensen" kiezen ervoor aan hun gevoelens toe te geven en er een einde aan te maken. De sterkere mensen kiezen ervoor om hulp te zoeken.
Zelfmoord of zelfpijniging is nog best moeilijk. Gaat nogal tegen de evolutie in. Na verloop van tijd heeft de mens (en elk ander levende diersoort volens mij) een behoorlijke beveiliging opgeworpen om in leven te blijven (bijvoorbeeld hoogtevrees). Iets doen terwijl je weet dat het 1 van de laatste dingen is die je doet is behoorlijk lastig (probeer het maar eens uit).
Hulp zoeken zelf wordt vaak als zwak gezien (door de mensen die hulp moeten zoeken) volgens mij.
Zijn er trouwens veel mensen die zomaar zelfmoord plegen zonder dat ze er ooit eerder aan hebben gedacht?
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline  
Oud 30 January 2006, 17:32   #30
Pakspul
Banned
 
Pakspul's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 February 2002
Locatie: Hengelo
Berichten: 12.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sander0201
De "zwakke mensen" kiezen ervoor aan hun gevoelens toe te geven en er een einde aan te maken. De sterkere mensen kiezen ervoor om hulp te zoeken.
Je bent 20 lichaam goed aangetast door een ziekte. Gegarandeerd elke dag helse pijn.. Maar voor de rest ben je wel inorde en goed bij zou je 60 jaar met pijn willen leven?
Pakspul is offline  
Oud 30 January 2006, 20:54   #31
Sander
Medewerker
 
Sander's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 December 2003
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 13.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pakspul
Je bent 20 lichaam goed aangetast door een ziekte. Gegarandeerd elke dag helse pijn.. Maar voor de rest ben je wel inorde en goed bij zou je 60 jaar met pijn willen leven?
Ja
__________________
six is afraid of seven. because 7 8 9
Sander is offline  
Oud 31 January 2006, 13:07   #32
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elvenkindje
Wat ben je dan voor sukkel als je ongelukkig wilt zijn?
Ik denk dat heel veel mensen niet eens willen proberen om gelukkig te worden omdat dat gewoon heel veel energie kost, je zet jezelf ineen nieuwe situatie, kan me voorstellen dat dat eng is.
daarom hebben sommigen ook (professionele) hulp nodig denk ik om zo'n angst te overwinnen
AmbyPur is offline  
Oud 31 January 2006, 14:07   #33
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sander0201
Ja
waarom?
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline  
Oud 31 January 2006, 14:24   #34
Sander
Medewerker
 
Sander's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 December 2003
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 13.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foetsy
waarom?

Ik heb nog teveel om voor te leven.
__________________
six is afraid of seven. because 7 8 9
Sander is offline  
Oud 2 February 2006, 13:35   #35
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sander0201
Ik heb nog teveel om voor te leven.
Tsjah, niet iedereen is mentaal zo sterk.
Ik zou het niet durven zeggen, zou het eerst een tijdje moeten aanzien.
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline  
Oud 2 February 2006, 18:15   #36
Impressions
Lid
 
Impressions's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 October 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 10.885
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AmbyPur
Ik denk dat heel veel mensen niet eens willen proberen om gelukkig te worden omdat dat gewoon heel veel energie kost
Alsof een depressie niet al je energie opslurpt.

Citaat:
, je zet jezelf ineen nieuwe situatie, kan me voorstellen dat dat eng is.

Zijn ze dan voor elke nieuwe situatie bang? Als ze kleren gaan kopen in een nieuwe winkel, zijn ze dan bang? Of zijn ze bang voor zichzelf, dat ze kunnen lachen? Zijn ze bang om een nieuwe weg te fietsen? Zijn ze bang dat mensen ze blijven zien als 'die ene die nooit lachte'? Ik heb het altijd een stuk enger gevonden om depressief te blijven dan dat ik het zou vinden als ik gelukkig zou zijn en nu ik gelukkig ben weet ik dat dit een stuk beter is.

Citaat:
daarom hebben sommigen ook (professionele) hulp nodig denk ik om zo'n angst te overwinnen
Dan zoeken ze dat maar. Misschien gaat het dan over.
Impressions is offline  
Oud 2 February 2006, 19:32   #37
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elvenkindje
Zijn ze dan voor elke nieuwe situatie bang? Ik heb het altijd een stuk enger gevonden om depressief te blijven dan dat ik het zou vinden als ik gelukkig zou zijn en nu ik gelukkig ben weet ik dat dit een stuk beter is.
Onverschillige mensen trekken zich niet zo veel van de wereld aan. Vinden ze een voordeel. Als ze opeens gelukkig worden (en niet meer onverschillig) raken ze dat voordeel kwijt. Het voelt kwetsbaarder. En je bent niet voor niets onverschillig geworden.
Nou ja, dit is maar 1 reden die op zou kunnen gaan. Er zijn ongetwijfeld nog meer redenen die uniek zijn voor elk persoon.
Rationele redenering wijst misschien uit dat het onlogisch is om depressief te zijn, maar rationele redeneringen gaan inet altijd op

Onbegrijpelijk misschien, maar dat is de menselijke psyche soms he
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline  
Oud 7 February 2006, 09:53   #38
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elvenkindje
Alsof een depressie niet al je energie opslurpt.

Ja, daarom
Citaat:

Zijn ze dan voor elke nieuwe situatie bang? Als ze kleren gaan kopen in een nieuwe winkel, zijn ze dan bang? Of zijn ze bang voor zichzelf, dat ze kunnen lachen? Zijn ze bang om een nieuwe weg te fietsen? Zijn ze bang dat mensen ze blijven zien als 'die ene die nooit lachte'? Ik heb het altijd een stuk enger gevonden om depressief te blijven dan dat ik het zou vinden als ik gelukkig zou zijn en nu ik gelukkig ben weet ik dat dit een stuk beter is.
Nieuwe kleren kopen of een nieuwe weg infietsen komt toch lang niet zo dichtbij als erkennen dat je je kut voelt en dat je zelf de enige bent die daar wat aan kan doen, maar toch ook maar niet doet?
AmbyPur is offline  
Oud 20 April 2006, 08:46   #39
AriesNL
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Als je in reincarnatie gelooft schiet je er hoe dan ook geen ene flikker mee op.
Problemen zijn er om opgelost te worden, hoe harder je ervoor weg rent hoe erger ze worden.

Ik herinner me een kinderboek dat ik zelf ooit gehad heb:
"Je bent nog niet in niemandsverdriet"

Gaat over een ventje dat gelukkig probeert te worden door voor alle pech en ongeluk weg te lopen. maar naarmate hij dichter bij "niemandsverdriet" (een plaats zonder pech) komt hoe erger de pech wordt.

op de laatste bladzijde is hij terug op zijn oude plek met een enorme knuppel in z'n handen:
"Ik heb eindelijk geleerd dat je voor pech niet uit de weg moet gaan. De pech die ik nu nog tegen kom, die pech heeft pech gehad ! "


 
Oud 20 April 2006, 17:16   #40
xxcisxx
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik moet zeggen dat er hier wel heel zwart-wit gedacht wordt en van sommige reacties wordt ik dus echt zwaar boos. Zelf ben ik zo'n 3 jaar depressief met een angststoornis en soms heb ik ook wel zoiets van : Ik wil dit niet meer. Maar dan denk ik dus weer aan mn familie die er altijd voor me is. Die zijn me namelijk nog niet zat omdat ik zogezegd "zielig" ben.
Ik denk dat mensen die zelfmoord plegen zoveel meer lef hebben dan "gewone" mensen. Probeer jij maar es met je volle verstand die stap te nemen. Ik durf dat niet hoor. Ik denk op dit moment dat het een oplossing kan zijn. Jij bent er vanaf maar tegelijkertijd zadel je er ook andere mensen mee op. Ik spreek mezelf ook wel een beetje tegen. Het kan ook een vlucht zijn, maar dan wel omdat je het zelf gewoon niet meer aankan. wat het bij mij zou zijn weet ik niet. Ik kan mezelf er gelukkig nog steeds van overtuigen dat het ooit goed komt en dat er wel degelijk mensen/dingen zijn om voor te leven. Dus voorlopig zijn ze hier nog niet van me af!
 
Oud 20 April 2006, 19:44   #41
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

hatseflats
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline  
Oud 20 April 2006, 21:23   #42
AriesNL
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door xxcisxx
Ik moet zeggen dat er hier wel heel zwart-wit gedacht wordt en van sommige reacties wordt ik dus echt zwaar boos. Zelf ben ik zo'n 3 jaar depressief met een angststoornis en soms heb ik ook wel zoiets van : Ik wil dit niet meer. Maar dan denk ik dus weer aan mn familie die er altijd voor me is. Die zijn me namelijk nog niet zat omdat ik zogezegd "zielig" ben.
Ik denk dat mensen die zelfmoord plegen zoveel meer lef hebben dan "gewone" mensen. Probeer jij maar es met je volle verstand die stap te nemen. Ik durf dat niet hoor. Ik denk op dit moment dat het een oplossing kan zijn. Jij bent er vanaf maar tegelijkertijd zadel je er ook andere mensen mee op. Ik spreek mezelf ook wel een beetje tegen. Het kan ook een vlucht zijn, maar dan wel omdat je het zelf gewoon niet meer aankan. wat het bij mij zou zijn weet ik niet. Ik kan mezelf er gelukkig nog steeds van overtuigen dat het ooit goed komt en dat er wel degelijk mensen/dingen zijn om voor te leven. Dus voorlopig zijn ze hier nog niet van me af!

Jij had dat boek dus eens moeten lezen .. kan nog hoor wat kan jou het schelen

als je dingen dwars zitten (zacht uitgedrukt) moet DAT juist een reden zijn om nog harder terug te knokken.

wat voor angststoornis heb je eigenlijk ? ( als ik dat tenminste weten mag )
 
Oud 20 April 2006, 21:52   #43
Sanne
Whooohooo
 
Sanne's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 December 2003
Locatie: Tilburg
Berichten: 7.664
Standaard

Ik vind zelfmoord plegen omdat je depressief bent een beetje makkelijk en inderdaad ook vluchten. Als mens wordt je juist sterker en wijzer doordat je moeilijke dingen meemaakt waar je je uit weet te knokken.
__________________
Well they said it changes when the sun goes down
Around here
Sanne is offline  
Oud 22 April 2006, 12:44   #44
xxcisxx
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

presies, de meeste mensen hier die hun oordeel zo duidelijk klaar hebben liggen, hebben er geen ervaring mee. Dan vind ik dus ook dat je daar niet over kunt meepraten. Mjah dat is dus mijn mening.
en wat betreft mijn angststoornis: ik heb het met bijna alles. Het is nu na bijna 3 jaar al een stuk beter geworden maar op het ergst durfde ik nog niet eens het huis uit om een brief te posten. Contact met mensen vermeed ik en ik kwam gewoon mn bed niet meer uit. Nu gaat het al een heel stuk beter maar ik heb er nog steeds last van. Ik zit daarom ook niet meer op school en werken is ook moeilijk....
 
Oud 22 April 2006, 12:54   #45
Pakspul
Banned
 
Pakspul's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 February 2002
Locatie: Hengelo
Berichten: 12.521
Standaard

Mensen zonder problemen zullen zeggen dat zelfmoord egoistisch is en slap en dat soort dingen. En mensen met problemen zullen zich er in kunnen vinden.

Net zo als dit:
Citaat:
Origineel gepost door Pakspul
Je bent 20 lichaam goed aangetast door een ziekte. Gegarandeerd elke dag helse pijn.. Maar voor de rest ben je wel inorde en goed bij zou je 60 jaar met pijn willen leven?
Citaat:
Origineel gepost door Sander0201
Ja
Hij weet geen eens waar hij Ja op zegt.

En tegen sanne: krijg keer goede depresie/lang durige ziekte dan kun je er over mee praten en make-up drama's zijn geen echte problemen
Pakspul is offline  
Oud 22 April 2006, 16:16   #46
AriesNL
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door xxcisxx
presies, de meeste mensen hier die hun oordeel zo duidelijk klaar hebben liggen, hebben er geen ervaring mee. Dan vind ik dus ook dat je daar niet over kunt meepraten. Mjah dat is dus mijn mening.
en wat betreft mijn angststoornis: ik heb het met bijna alles. Het is nu na bijna 3 jaar al een stuk beter geworden maar op het ergst durfde ik nog niet eens het huis uit om een brief te posten. Contact met mensen vermeed ik en ik kwam gewoon mn bed niet meer uit. Nu gaat het al een heel stuk beter maar ik heb er nog steeds last van. Ik zit daarom ook niet meer op school en werken is ook moeilijk....
maar.. dan ga je dus ook niet vaak wat leuks doen en op die manier is je "batterijtje" heel vlug leeg.
Probeer het echt te doorbreken dan gaat de rest vanzelf ook beter.
Weglopen voor angst is het "ergste" wat je maar kan doen, je geeft dat "spook" wat je zelf gecreeerd hebt macht over jou leven. Je moet zorgen dat je ZELF weer de baas wordt.

als je een keertje wil kletsen dan PM je me maar
( en nee ik vind niks gek )
 
Oud 22 April 2006, 17:47   #47
Impressions
Lid
 
Impressions's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 October 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 10.885
Standaard

Voor de mensen die zelfmoord egoïstisch vinden.

Bij het volgende stuk ga ik er van uit van ongeneesbare dingen.

Is het niet veel egoïstischer om die mensen een leven vol pijn te laten leven, alleen om je eigen verdriet, die door hun dood zou ontstaan, uit te stellen?
Impressions is offline  
Oud 22 April 2006, 18:07   #48
AriesNL
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door elvenkindje
Voor de mensen die zelfmoord egoïstisch vinden.

Bij het volgende stuk ga ik er van uit van ongeneesbare dingen.

Is het niet veel egoïstischer om die mensen een leven vol pijn te laten leven, alleen om je eigen verdriet, die door hun dood zou ontstaan, uit te stellen?
da's weer een heel ander verhaal
 
Oud 23 April 2006, 11:34   #49
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Misschien vinden zij die depressief zijn hun ziekte (voorzover ze het een ziekte vinden) ook wel ongeneesbaar, in de zin van, ze zien geen oplossing.
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline  
Oud 23 April 2006, 13:05   #50
xxcisxx
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Dat wel, maar zo moet er ook es naar gekeken worden. Depressie kan je ook wel een beetje vergelijken met een chronische ziekte vind ik. Alleen daar zou wel iets op gevonden kunnen worden. Gebeurt dat niet, moet je er toch maar es over nadenken hoe zoon persoon zich dan voelt. Je kunt in mijn beleving beter ECHT ziek zijn (niet ongeneeslijk hoor) maar dan is er tenminste een concreet behandelplan.
Anyway, ik verander van onderwerp.
 
Gesloten onderwerp

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 20:24.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.