Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 12 November 2005, 23:19   #1
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Antisemitisme wereldwijd verzesvoudigd

Tel Aviv – Wat tot voor een paar jaar geleden nog voor onmogelijk werd gehouden – dat Joden in het na-oorlogse Europa fysiek op straat worden aangevallen – is tegenwoordig gemeengoed aan het worden.


Dat zegt het Stephen Roth Instituut van de universiteit van Tel Aviv, dat onderzoek doet naar antisemitisme wereldwijd en kort geleden zijn rapport over 2004 afrondde. Uit het onderzoek blijkt dat het aantal gevallen van antisemitisch geweld en vandalisme in 2004 wereldwijd het hoogste van de afgelopen vijftien jaar was. Het afgelopen jaar constateerde het instituut 482 antisemitische incidenten.

Het aantal incidenten is ruim verzesvoudigd sinds 1989, toen het instituut er statistieken van begon bij te houden. “Vandaag de dag worden Joden wereldwijd bedreigd dat ze vergast worden, gecremeerd of ‘gewoon’ vermoord. En dat gebeurt rond hun huizen, hun synagoges en de straten waar ze wonen”, zegt het instituut. De slachtoffers van antisemitisme zijn van alle leeftijden , inclusief ouderen en gehandicapten. In Kopenhagen, Denemarken, viel een man een 80 jaar oude Joodse vrouw op straat aan. In Boulogne, Frankrijk, werd een 81-jarige Jood aangevallen in het flatgebouw waar hij woonde, en in Parijs werd een gehandicapte Joodse vrouw op straat in elkaar geslagen.

Maar de belangrijkste slachtoffers blijken toch kinderen te zijn. Ze worden opgejaagd en in elkaar geslagen door mede-leerlingen, ze worden lastiggevallen bij sportwedstrijden, ze ontvangen bedreigingen via chatten en sms’jes. In Frankrijk heeft dat ertoe geleid dat steeds meer Joodse kinderen van openbare scholen worden afgehaald en naar speciale scholen gaan. Hun aantal steeg van 1500 in 1980 tot meer dan 30.000 in 2003. Door heel Europa werden Joodse begraafplaatsen vernield en beklad, synagoges aangevallen en moesten gebouwen van Joodse instellingen het ontgelden.

Antisemitisme komt overal in Europa voor, maar vier landen springen er in het rapport vooral uit. In Frankrijk heerst verreweg het meeste antisemitisme van heel Europa, in België zijn Joden hun leven steeds minder zeker. In Engeland is er een toename van antisemitisme van de zijde van rechts-extremistische jongeren, en in het Duitsland zijn het vooral moslims (voor het merendeel Turken), die zich schuldig maken aan grof geweld – fysiek zowel als verbaal – jegens Joden.

Ook elders in de wereld nam het antisemitisme toe, van Afrika tot Latijns- en Zuid-Amerika. Rusland wordt door de onderzoekers zelfs “het enige land waar de autoriteiten openlijk antisemitische uitlatingen doen” genoemd. Er bestaan in Rusland nog tal van anti-Joodse wetten. De onderzoekers zien de toekomst weinig rooskleurig in. Ze constateren dat meer en meer moslims in niet-moslimlanden verantwoordelijk zijn voor antisemitisme. Met name voor Europa geldt dat. Daar wonen n u ongeveer 15 miljoen moslims, maar hun aantal groeit snel. In 2015 zal het aantal moslims in Europa al tussen de 30 en 40 miljoen bedragen, denken de onderzoekers. Dat zal een toename van aanvallen op Europese Joden tot gevolg hebben, menen zij.

(Uitdaging, juni 2005)

Komt van de website christenenvoorisrael.nl



Wat denken we hier nu van?

Persoonlijk heb ik nooit begrepen waarom er regelmatige haat tegen joden is en zelfs ik merk dat het aan het groeien is hier in Nederland onder allochtone maar zeker ook autochtone bevolkingsgroepen. Ik hoef maar een aantal topics op maroc.nl en haar tegenhanger stormfront.nl te kijken en je komt overal anti Joodse geluiden tegen en zelfs op dit forum. Ik vind het echt een zeer trieste zaak en dit zijn nu eens mensen die ECHT gediscrimineerd worden zonder reden. verwerpelijk
  Met citaat antwoorden
Oud 12 November 2005, 23:39   #2
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Kwalijke zaak.
Maar niet minder of meer kwalijk dan discriminatie van andere bevolkingsgroepen.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2005, 11:17   #3
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard Re: Antisemitisme wereldwijd verzesvoudigd

Citaat:
Maar de belangrijkste slachtoffers blijken toch kinderen te zijn. Ze worden opgejaagd en in elkaar geslagen door mede-leerlingen, ze worden lastiggevallen bij sportwedstrijden, ze ontvangen bedreigingen via chatten en sms’jes. In Frankrijk heeft dat ertoe geleid dat steeds meer Joodse kinderen van openbare scholen worden afgehaald en naar speciale scholen gaan. Hun aantal steeg van 1500 in 1980 tot meer dan 30.000 in 2003. Door heel Europa werden Joodse begraafplaatsen vernield en beklad, synagoges aangevallen en moesten gebouwen van Joodse instellingen het ontgelden.
Het valt me op dat de voorbeelden die men hier aanhaalt voornamelijk de "zwakkere" delen van de bevolking zijn.

Ik denk trouwens niet dat het echt een nut heeft om de kinderen naar speciale scholen te sturen, integendeel. Zo lijkt het alsof ze een 'voorkeursbehandeling' krijgen (de reden waarom getuigt echter van het tegenovergestelde) en gaan ze nog meer vervreemden van de gewone bevolking. Ze komen niet meer in contact met de gewone Franse kinderen en zo kunnen deze laatste ook niet achterhalen dat joodse kinderen niet anders zijn dan zij.
Ze doen nu gewoon hetzelfde als tijdens WOII, alleen is het hier met de bedoeling hen te beschermen tegen de anderen en ik denk dat ze met deze actie net het tegenovergestelde zullen bereiken.

Hier in België heb ik er nog niet echt iets van gemerkt, misschien omdat de joodse gemeenschap in België zich vnl. bevindt in Antwerpen.
Dit artikel verklaard dan ook waarom het VB zo graag de joden voor zich wilt winnen en ze er niet eens heel erg veel moeite voor zullen moeten doen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Persoonlijk heb ik nooit begrepen waarom er regelmatige haat tegen joden is en zelfs ik merk dat het aan het groeien is hier in Nederland onder allochtone maar zeker ook autochtone bevolkingsgroepen.
De mensheid zoekt altijd een zondebok om de schuld op te schuiven als het economisch even slecht gaat in hun land. Joden staan bekend om harde werkers te zijn en hoge functies worden vaak door hen beoefend. (Denk maar aan Amerika waar veel advocaten en rechters joods zijn.) Als een klein groepje personen het in hun hoofd haalt om hen als schuldige aan te wijzen omdat de werkeloosheidscijfers zo hoog zijn, is er algauw een grote groep die zal meegaan in die beschuldigingen. Met alle gevolgen vandien.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2005, 11:46   #4
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Kwalijke zaak.
Maar niet minder of meer kwalijk dan discriminatie van andere bevolkingsgroepen.
Precies. Bovendien merk ik er zelf in het dagelijks leven helemaal niets van. Ik zou absoluut niet weten wie Joods is of niet in mijn sociale omgeving, laat staan dat ik die persoon meer of minder vindt.

Veel zorgwekkender vind ik de discriminatie van veel allochtonen die nou écht helemaal niets gedaan hebben..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2005, 17:54   #5
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

maar thaliaaglaja (?) ik kan het wel begrijpen dat je als ouder je kind van school haalt en naar een particuliere (joodse) school stuurt, als het zo erg wordt gepest met zijn of haar afkomst en geloof. Ik merkte zelf wel dat op mijn middelbare school er veel anti joodse sentimenten waren en niet door de economische situatie maar meer door de Israelische en Palestijnse kwestie

Edit door bart: domme opmerking van 'grappige' PFP/Kire verwijderd
  Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2005, 19:24   #6
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Antisemitisme is inderdaad schandalig, discriminatie ook. Wat is verder de discussie?
  Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2005, 19:29   #7
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ja, niets dus. Behalve dat PFP constateerde dat Antisemitisme volgens hem weer de frequenter de kop op stak..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2005, 19:32   #8
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

de discussie is waar het vandaan komt, maar ik vind de manier hier zeer flauw worden
  Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2005, 19:43   #9
Doperwt
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Dit is de mentaliteit dus in Nederland en Belgie. Allochtoen zijn zielig en het valt op dat ze geiscrmineerd worden, dus moet er over gediscussieerd worden, maar als een geloofsgroep gediscrimineerd wordt, die neit zo opvalt is dit geen probleem.

Ik heb zelf ook de problemen gehad dat ik lastig gevallen werd omdat mijn vader joods is. Daarom trek ik zo'n kwestie van antisemitisme meer aan dan andere discriminatie.

Want ik vind het schandalig dat hard werkende mensen, die eerlijk hun brood verdienen en meedragen aan een gezonde samenleving zo gediscrimineerd worden.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2005, 19:50   #10
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ik geloof dat antisemitisme toch zeker na 40-45 meer dan genoeg discussie heeft opgewekt Als ik zie hoe zo'n Frits Barend steeds op zijn achterste poten staat en zelf gaat lopen roepen dat hij gediscrimineerd wordt omdat hij Joods is dan wekt dat bij mij de indruk dat de Joodse gemeenschap met name zelf zich een minderwaardigheidscomplex aanpraat. Hoewel het natuurlijk per definitie fout is als het gebeurt, laat daar geen misverstand over bestaan.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2005, 20:04   #11
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Kunnen we ontopic blijven alsjeblieft?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
maar thaliaaglaja (?) ik kan het wel begrijpen dat je als ouder je kind van school haalt en naar een particuliere (joodse) school stuurt, als het zo erg wordt gepest met zijn of haar afkomst en geloof. Ik merkte zelf wel dat op mijn middelbare school er veel anti joodse sentimenten waren en niet door de economische situatie maar meer door de Israelische en Palestijnse kwestie
Ik begrijp het ook wel, maar aan de andere kant creëren ze op die manier ook weer een grotere afstand, waardoor men nooit kan achterhalen dat de vooroordelen terecht zijn of niet.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2005, 21:15   #12
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doperwt
Dit is de mentaliteit dus in Nederland en Belgie. Allochtoen zijn zielig en het valt op dat ze geiscrmineerd worden, dus moet er over gediscussieerd worden, maar als een geloofsgroep gediscrimineerd wordt, die neit zo opvalt is dit geen probleem.
Oh oke, maar dit geldt dan natuurlijk weer alleen voor joden en niet voor moslims?
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2005, 16:18   #13
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doperwt
Dit is de mentaliteit dus in Nederland en Belgie. Allochtoen zijn zielig en het valt op dat ze geiscrmineerd worden, dus moet er over gediscussieerd worden, maar als een geloofsgroep gediscrimineerd wordt, die neit zo opvalt is dit geen probleem.

Ik heb zelf ook de problemen gehad dat ik lastig gevallen werd omdat mijn vader joods is. Daarom trek ik zo'n kwestie van antisemitisme meer aan dan andere discriminatie.

Want ik vind het schandalig dat hard werkende mensen, die eerlijk hun brood verdienen en meedragen aan een gezonde samenleving zo gediscrimineerd worden.
Zegt degene die laatst nog pleitte voor een algehele uitzetting van alle allochtonen in Nederland en Belgie
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2005, 18:25   #14
Doperwt
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

joodse mensen zijn geen allochtonen. En ik ben voor de algehele uitzetting van allochtonen: zonder baan, een crimineel verleden of heden en niet ingeburgerde mensen die de taal niet spreken.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2005, 18:50   #15
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doperwt
joodse mensen zijn geen allochtonen. En ik ben voor de algehele uitzetting van allochtonen: zonder baan, een crimineel verleden of heden en niet ingeburgerde mensen die de taal niet spreken.
Wat Theo Tank bedoelde is wanneer het om mensen van 'jou soort' gaat dat het dan vreselijk is wanneer die gediscrimineerd worden terwijl je zelf de meest stupide maatregelen voorsteld
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2005, 21:12   #16
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Wat Tijs zegt dus.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2005, 21:29   #17
Doperwt
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik heb vrienden die marrokaans zijn, maar die verdienen hun eigen boterham, werken hard en zoeken geen ruzie. Hij spreekt de taal. Ik wil iedereen die niet inburgerd, ruzie zoekt of crimineel is onmiddelijk het land zien verlaten.
Wat ze in frankrijk willen doen moet ook hier doorgevoerd gaan worden.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2005, 21:37   #18
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Nou je het zegt, ik zou al die boerenlullen die geen werk hebben, wekelijks in de discotheek vechten en een onverstaanbaar plat dialect praten ook wel het land uit willen schoppen.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2005, 21:47   #19
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Laten we hopen dat al die Nederlandse kinderverkrachters in Thailand, ook gezellig weer op het vliegveld naar Amsterdam worden gezet!
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2005, 21:50   #20
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doperwt
joodse mensen zijn geen allochtonen. En ik ben voor de algehele uitzetting van allochtonen: zonder baan, een crimineel verleden of heden en niet ingeburgerde mensen die de taal niet spreken.

Joodse mensen zijn doorgaans netzo allochtoons als de gemiddelde turk, marokkaan of wat dan ook...
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 November 2005, 16:08   #21
Doperwt
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Jodendom is een geloof geen land zoals the denkt blijkbaar.
hoezo? Het joodse geloof wordt door het vrouwlijke geslacht doorgegeven. Deze mensen zijn vaak gewoon nederlands, zonder ander paspoort. Dit in tegenstellin tot marrokanen, turken, of andere mensen met de moslim geloof. Dit komt ondat er geen erkende Joodse staat is.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 November 2005, 22:15   #22
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Duh..iedereen weet dat het jodendom geen land is..

Maar laten we nou niet doen, of de joden allemaal ras-autochtonen zijn. Deze hebben ook een 'buitenlandse' geschiedenis.

Het jodendom is één van de weinige geloven die sterk etnische overeenkomsten vertoont, waardoor de aanhangers voornamelijk als een etnische/religieuze gemeentschap wordt gezien..
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"

Laatst aangepast door theo tank : 15 November 2005 om 22:20
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 November 2005, 22:30   #23
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door theo tank
Laten we hopen dat al die Nederlandse kinderverkrachters in Thailand, ook gezellig weer op het vliegveld naar Amsterdam worden gezet!
Je snijdt hier een interessant punt aan denk ik. Want er wordt nogal eens vergeten door mensen die hard 'het land uitzetten die gasten!' roepen dat andere landen domweg met Nederlandse problemen opgezadeld worden. Lekker bijvoorbeeld voor Marokko dat criminele, slecht geintegreerde Marokkaanse Nederlanders die nog nooit in Marokko gewoond hebben zomaar hun kant op gestuurd worden.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 November 2005, 22:37   #24
Doperwt
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door theo tank
Duh..iedereen weet dat het jodendom geen land is..

Maar laten we nou niet doen, of de joden allemaal ras-autochtonen zijn. Deze hebben ook een 'buitenlandse' geschiedenis.

Het jodendom is één van de weinige geloven die sterk etnische overeenkomsten vertoont, waardoor de aanhangers voornamelijk als een etnische/religieuze gemeentschap wordt gezien..
als een ras nederlander er voor kiest om zich tot het moslim geloof te bekeren is er geen proleem. Dit is hetzelfde als het jodendom. een eloofsovertuiging. maar als iemand hier van allochtoonse afkomst ammok gaat maken, ben ik die leiver kwijt dan rijk.

Jullie vergeten allemaal dat discriminatie ook langs de andere kant komt.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 November 2005, 21:14   #25
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Ik zeg ook niet dat je geen Jood kan worden door bekering, alleen is dit een zeer laag percentage..

Leg die laatste zin is verder uit.
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 November 2005, 07:19   #26
Doperwt
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

De allochtonen bekijken ons blanken ook vuil, vooral de puberale ventjes die hier geboren zijn. Of vinden jullie het normaal dat ze onze meiden hoeren vinden als ze geen hoofddoek dragen.
Ze willen de taal niet leren, ze tonen geen respect naar ons toe op die manier. Is ook een vorm van discriminatie.
Dit is een voorbeeldje, maar wij worden door hun net zo vuil aangekeken als wij hun wel eens aankijken
  Met citaat antwoorden
Oud 21 November 2005, 20:26   #27
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Das is toch ook net zo verwerpelijk...
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 November 2005, 09:49   #28
Doperwt
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ja alleen linkse mensen kijken daar doorheen. Ze zeggen dat het niet zo is en zeggen dat allochtonen zielig zijn, en daar wordt ik misselijk van.
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 16:17.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.