Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Fun > Sport
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Sport Alles wat met sport te maken heeft, professioneel en je eigen sport!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 27 December 2004, 03:42   #1
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard Football Manager 2005

Hoewel dit eigenlijk in Games thuishoort, vrees ik dat daar niet bepaald publiek voor is... En dat het op deze plek meer fans van dit spel rondlopen...
Mocht de FB van dit forum echter van mening zijn dat dit toch in Games thuis hoort, dan moet hij hem gewoon moven.

Bij deze dan een thread om ervaringen uit te wisselen over dit -in mijn ogen- geweldige voetbalspel.
Even een korte uitleg voor degenen die het niet kennen. Bij FM is het de bedoeling dat je een club managet. Dit houdt in dat je spelers aantrekt, contracten verlengd, trainingen verzorgt en tactieken bedenkt. Kortom: alles wat een normale manager ook doet.
FM is de opvolger van de befaamde Championship Manager-reeks.

Momenteel zit ik in mijn 4e seizoen met PSV (traditioneel de club waarmee ik start). Ik begon met een 433 opstelling, waarbij ik toch die echte topspits miste. Toen er aardige boden kwamen voor Park en Bogelund, kon ik die spits dan toch aantrekken. Het jeugdige Duitse talent Podolski verhuisde voor een dikke 10 miljoen euro naar Eindhoven. Samen met de talentvolle Farfan en VoH/ Vonlanthen vormde hij een mooie aanval.
Op het middenveld bleek Vogel zeer goed bezig. Samen met van Bommel, Cocu en de Jong (afwisselend) stond het daar als een huis, maar ik miste toch een beetje creativiteit. Voor de toekomst trok ik dus Adu en Mokoena aan voor ongeveer 3 miljoen euro. Daarmee was mijn geld ook weer op.
Achterin deed Lee zoals altijd zijn werk en stond er met Alex en Bouma een zeer sterk centrum. Op rechts raakte Ooijer al snel geblesseerd en toen zijn vervanger Feher niet echt bleek te voldoen kreeg Lamey een kans. Die pakte hij meteen en daarmee stond de verdedigen perfect. Het enige probleem was Gomes, die bij tijd en wijle een zeer onzekere indruk maakt. Ook Zoetebier was niet veel beter. Deze selectie was echter wel voldoende voor redelijk succes. De competitie leverde een nipte eerste plaats op, in de beker werd ik al snel uitgeschakeld door AZ en in de CL vormde Barcelona in de tweede ronde een niet te nemen horde.

In januari was ik reeds bezig met het nieuwe seizoen. Met een vrije transfer haalde ik de Braziliaanse linksback Dede en Edwin van der Sar voor in het doel. Toen bleek dat ik aan het eind van het seizoen een enorme pot geld kreeg aan tv-gelden en prijzengeld kon ik nog meer investeren in mijn selectie. Voor maar liefst 22,5 miljoen kwam Wesley Sneijder van Amsterdam naar Eindhoven. In het nieuwe seizoen bleek dat een zeer goede aankoop en Cocu verdween naar de bank. De competitie leverde al niet veel problemen meer op (101 doelpunten gescoord), maar in de beker werd ik wederom snel uitgeschakeld. Ook in de CL kwam ik niet verder dan de tweede ronde, ditmaal was Chelsea de betere.

Voor het derde seizoen wist ik Kone naar Eindhoven te halen met een vrije transfer en omdat vd Sar in de voorbereiding toch wat ballen liet schieten, besloot ik Stekelenburg van Auxerre over te kopen. Ook haalde ik Terol (1,5 miljoen) en Dorus de Vries (free). Zij mochten uitvechten wie op termijn de plek op de bank van Sar over zou nemen. Samen met miskoop Andreasen (heinwee) en de goede verdediger de la Cuesta als stand-in voor Bouma was hiermee mijn geld weer op. Het geheel werd behoorlijk succesvol. Met precies 100 punten (1 gelijkspel tegen nota bene Volendam) en een doelsaldo van +100 was ik al 6 ronden voor het einde zeker van mijn zaak. In de CL kwam ik eindelijk eens wat verder. Nadat Kopenhagen met speels gemak opzij was gezet bleek Inter een formidabele counterploeg. Hoewel ik nog op voorsprong kwam, kwam Inter al snel langszij. Ik besloot helaas een mannetje extra voorin te zetten, maar dit leverde de eerste nederlaag van het seizoen op. Met 4-1 ging ik de boot in en mijn CL-droom was weer voorbij, hoewel ik thuis nog met 2-1 won. In de beker haalde ik de finale, maar blijkbaar waren mijn mannen op. Ajax won zonder echte problemen met 2-1, waar ik ze in de competitie nog 2x had afgeslacht.

Voor het vierde seizoen wist ik redelijk wat 'namen' met een vrije transfer binnen te halen. Allereerst was daar Mario Melchiot en Juan (braziliaans international) die in principe Lamey moesten vervangen, die ik toch als een wat mindere schakel in het team zag. Juan kan echter niet wennen aan de nieuwe omgeving en Melchiot is ook niets beter dan Lamey, die er dus weer gewoon in staat. Verder wist ik Ricardo Carvalho te contracteren. Deze Portugese superster vroeg eerst een gigantisch salaris wat ik niet kon betalen, maar enkele maanden later was hij tevreden met een gemiddeld salaris. Toch is het geen echte, grote versterking naar mijn idee. Alex is zeker niet minder en Bouma ook niet. Verder kwam ook nog Berbatov naar Eindhoven toe. Allemaal met een vrije transfer. Verder was er nog Real Madrid, die verregaande interesse hadden in Sneijder. Voor 30 miljoen wilde ik hem niet verkopen, maar voor de vorm vroeg ik 55 miljoen. Hoewel ik nooit had verwacht dat ze zover zouden gaan, accepteerden ze het.. Nu zit ik met een uitpuilende bankrekening, maar zonder Sneijder. Gelukkig breken Affelay, Adu en Mokoena nu door, maar ik vraag me af of deze transfer me wel verder helpt richting CL-succes.
Na 7 competitiewedstrijden gaat het echter nog voorspoedig. Ajax is 2x verslagen (ook voor de JC-schaal) en verder nog geen nederlagen, maar vooral grote overwinningen. In de CL werd ook Grazer AK met 6-0 van het veld afgeveegd. De voorbije seizoenen leert mij echter dat de echte grote clubs een heel ander verhaal is..


Wie speelt dit spel nog meer.. en wat zijn jullie ervaringen?
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 December 2004, 10:40   #2
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ik heb m niet, omdat ik zit te wachten op de echte CM 5. Die komt nl gewoon nog uit hoor, in maart Dit is wel van de makers ervan, maar is een stuk minder uitgebreid heb ik me laten vertellen. Zo zijn er minder competities?!

Ik speel persoonlijk vaak CM 4, en dan begin ik nooit met een club uit het betaalde voetbal, maar met een amateurclub, in het buitenland. Zo begon ik ooit met dé rivaal van KV Mechelen, Racing Mechelen in de Belgische 3e klasse. Ik wacht dan altijd af tot ik promoveer, waarna ik ga soliciteren bij een stabiele club uit de 2e klasse, enzovoorts. Totdat ik uiteindelijk uitkom aan de top, en dan probeer ik het in een groot voetballand.

Ben ik eenmaal bij de Manchesters, Bayerns, Reals enz uitgekomen, dan is er in feite weinig meer aan. Deze clubs hebben zulke hoge budgetten dat je gewoon je eigen team koopt. Wat ik dan vaak ga doen om met niet te hoeven vervelen, ik zoek een club op die bij fananciële situatie failliet heeft staan, en ga daar een spelen kopen voor 30 miljoen ofzo, en dan zie je die club binnen 2 jaar vanuit de amateurs terugkeren in de eredivisie. Daarna ga ik er dan zelf soliciteren en proberen er een topclub van te maken. Is me eens gelukt met Karlsruher SC

Football-Manager heb ik in de winkel zien liggen, maar mij leek hij persoonlijk niet uitgebreid genoeg. Dé competities zijn voor mij de Boliviaanse, of de Canadese, daar ken je niemand, daar kun je niet even een speler van naam halen, maar moet je ze gaan scouten enzo. Misschien kun jij me van het tegendeel overtuigen Tijs
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 December 2004, 14:46   #3
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

FM borduurt gewoon helemaal voort op CM4 volgens mij... Weinig verschillen, alleen dat je de media kunt bespelen en dat is een groot pluspunt. Of er minder competities zijn weet ik zo niet, maar als je van 'onbekende' spelers houdt, kun je ook gewoon de fog mode aanzetten. Dan hebben de spelers niet meer hun bekende namen, maar bijvoorbeeld Piet Jansen.

Na dat ik uitgekeken ben op dit spel met PSV ga ik waarschijnlijk ook met een onbeduidend clubje of als werkloze aan de slag.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 December 2004, 14:52   #4
LexS
BeHeerser
 
Geregistreerd op: 25 March 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.800
Standaard

Heb nooit echt van die voetbalmanagers gehouden maar als ik jouw beschrijvingen zie zijn er meer opties bijgekomen in de afgelopen tijd. Ziet er wel als de moeite waard uit. Misschien dat ik hem binnenkort wel aanschaf.
LexS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 December 2004, 15:01   #5
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ik doel erop dat je ook in Bolivia aan de slag kunt gaan met de realistische namen aldaar (dus geen Piet Jansen, maar daadwerkelijk de spelers die ook bij Colo Colo spelen!). Hij borduurt niet voort op CM4, maar is gewoon van dezelfde makers (in samenwerking met VI geloof ik). Het zou best een geheel nieuwe serie kunnen worden, maar hij komt niet in de plaats van CM. Die brengen in maart gewoon een nieuw spel uit, CM5.

In hoeveel landen kun jij precies spelen met dit spel, Tijs? Ik heb de achterkant gelezen, en las dat je naast de Nederlandse competitie in alle toplanden aan de slag kunt gaan, maar kun jij ook in de Spaanse 3e divisie beginnen bij Extremadura?
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 December 2004, 17:43   #6
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up

Heb nu CM 03/04 (of 4? ) mee genomen naar Utrecht, ben van plan daar binnenkort mee aan de slag te gaan. Maar het probleem is dat je daar effe mee moet beginnen om er in te komen en er verslaafd aan te raken. Vaak ben ik te druk / lui daarvoor. Maar ik ga er wel mee beginnen, lijkt me wel erg gaaf.

Laatst aangepast door Ar-Tuur : 27 December 2004 om 17:47
  Met citaat antwoorden
Oud 27 December 2004, 18:05   #7
The Phit
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Het spel CM 96/97 heb ik ontzettend lang en errrrg vaak gespeeld. Toendertijd een paar jaar lang ook de enige game die op me pc mocht staan . Maar al die vervolgen en neppers die ik daarna allemaal heb geprobeerd, kom ik niet verder dan seizoen 3. Terwijl bij CM 96/97 ik tot seizoen oneindig kwam, helemaal addicted aan die game, en ik niet alleen, ook me broeders hadden hun eigen savegame die tot zeker seizoen 30 mee gingen .
Toevallig heb ik het spel waar dit topic over gaat afgelopen vrijdag even bekeken bij een vriend van me. Ik moest eerst een paar wedstrijden wennen aan de interface, maar toen leek t gewoon eigenlijk weer op CM. Geen steek veranderd.

Wat mij de laatste CM versies tegenviel, waren de trainingen. De spelers presteerden altijd erg kut op de trainingen, ook al zette je toptrainers naast je zij.
Ik heb Football manager nog niet helemaal goed kunnen keuren, ik had wat drank op, zat te ouwehoeren met het n van c, en er was een groep malloten aan het karaoken op de PSII .
Ik denk alleen dat ik wel gewoon bij FIFA2005 blijf. leuk spel waar ook een carriere mode bij zit
  Met citaat antwoorden
Oud 27 December 2004, 18:51   #8
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Het hoesje heb ik hier niet bij de hand, maar volgens mij kun je zeker alle lagere competities spelen van de toonaangevende landen. Hoe het met Bolivia zit zou ik werkelijk niet weten, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze echt competities hebben geschrapt.
En er zal idd een nieuwe CM uitkomen, maar FM is toch echt hetzelfde als CM4 met enkele extra opties erbij. Het zou me in ieder geval niet verbazen als FM meer op het oude CM lijkt dan het nieuwe CM.

Verder kun je qua trainen echt gerichte invloed uitoefenen. Mijn spitsen misten in het begin kansen bij het leven, maar nadat ik ze gerichter heb laten trainen op het afwerken gaat dat zeker een stuk beter. Minpunt is wel dat de scouts in mijn ogen tamelijk waardeloos zijn. Ook de Nederlandse versie is als vanouds weer vrij ruk, hoewel het me deze keer nog meevalt in vergelijking met vorige versies. Ook bestaat die lelijke Oliver Kahn niet in het spel, maar heet hij Jens Musterman.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 December 2004, 19:14   #9
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

ik speel al jaaaaaaaaaaren cm 01/02 en heb helemaal geen behoefte gehad aan een nieuwere versie van CM, hoewel het toch wel fijner is misschien. iets meer up to date dan
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 December 2004, 22:39   #10
Headliner
Slechtst Geklede Forummer
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Berichten: 15.298
Standaard

fm is wel een geinig spel
ik was eerst met ajax, ik had mn team versterkt met o.a. crespo, davids etc.

ik vond het alleen shit dat ik iedere wedstrijd wel 3 spelers geblesseerd zag afhaken
Headliner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 December 2004, 20:16   #11
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Het mooie aan CM 4 vind ik alle doorgroei-opties. Men hecht er daadwerkelijk waarde aan dat ik promoveer met het toch onbeduidende FC Erzgebirge Aue (vandaar dat logo ook eigenlijk, Arie!). Wanneer ik eenmaal in seizoen 6 bondscoach wordt bij die Mannschaft, en tegelijkertijd Alemannia Aachen van notionale bekendheid wereldwijde bekemdheid heb gegeven, dan zeurt men om het aantal kansen dat het nationale team mistte tegen Liechtenstein.

Je moet trouwens ook gewoon in het Duits of Engels spelen, Tijs, de Nederlandse vertaling is bij CM in ieder geval altijd kut geweest.

Qua scouts ken ik dat probleem trouwens niet. Mijn scouts zorgen er in ieder geval voor dat ik altijd als eerste in de markt ben voor de jongste talenten uit de EU (of uit Zuid-Amerika), en ik doe zelden een miskoop! Hoe zit het met jou dan?
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 December 2004, 23:01   #12
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Bij CM werkte het scout-systeem erg goed. Je stuurt ze ergens heen en ze komen met reëele verhalen terug. Maar nu gaat dat een stuk minder. Als spelers op mij overkomen als absolute versterkingen dan denkt de scout vaak dat hij niet goed genoeg is voor mijn team..

En ik weet dat de vertaling bij CM en FM altijd kut is geweest; het is nu wel verbeterd, maar af en toe blijft het drama. Meteen maar weer ff op Engels ingesteld.

Doorgroeien kan nu uiteraard nog steeds. Ik ben bij PSV begonnen als manager waar de fans gelijk grote twijfels over hadden met skills gemiddeld 10, nu zijn skills als professionaliteit en omgang met de media flink gestegen door op die gebieden goed te presteren. En bij de fans ben ik dan ook uiterst populair. Overigens ben ik ondertussen Ronald Koemen (ontslagen bij Ajax) voorbij gegaan qua faam en in de hall of fame van Nederland sta ik zelfs al boven Cruijff (die qua nationaliteit -uiteraard- gewoon bovenaan staat.)
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 December 2004, 23:27   #13
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ik had op een gegeven ogenblik met Aachen zoveel gepresteerd en zo'n wereldwijde faam opgebouwd (opbrengste uit merchaindise hoger dan Man Utd ), dat Marco van Basten mijn assistent werd

Als je hem op Nederlands instelt dan heb ik trouwens ook altijd dat er letters door elkaar heenstaan enzo, en over gramatica kunnen we maar het beste helemaal zwijgen Alemannia Aachen hebben hetDuitse Bundesliga gewonnen, van die dingen, en dan geen spatie tussen het en Duitse
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 December 2004, 23:34   #14
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Inderdaad, en de meest vreemde woordkeuzes. Nu ook met het bespelen van de media.. Denk je het een te zeggen, blijk je totaal iets anders te zeggen.

Overigens is Ruud Gullit op het moment mijn assistent. Bergkamp, Cocu, Reiziger en de Goeij zitten ook in mijn technische staff.

Als dit PSV-spel 'klaar' is ga ik ook voor een klein clubje denk ik. Is toch iets meer uitdaging.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 December 2004, 23:43   #15
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Ook leuk is dat er nu schwalbes aan toegevoegd zijn waar je een gele kaart voor kunt krijgen. Dat was volgens mij in mijn vorige versie nog niet.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 December 2004, 23:47   #16
The Phit
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

is er niet een editor voor dat spel zodat je zelf spelerts, landen, competities en clubs kan maken? Zo had ik in CM 96/97 Friesland en Lapland onafhankelijk gemaakt, en allerlei clubs bij gegooid. Uiteraard speelden Cambuur, VV Drachten en Heerenvain in de Friese competitie
  Met citaat antwoorden
Oud 29 December 2004, 00:09   #17
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Editor zit er weer bij ja... Misschien wel leuk om eens echt mee te gaan stoeien en in Colombia een soort van Den Dungen 6 te maken.
Heb nu wel de speler *** gecreëerd, is een leuke wisselspeler voor PSV, maar komt nu nauwelijks meer aan spelen toe.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 December 2004, 14:28   #18
n0sf3ratu
Lid
 
Geregistreerd op: 27 November 2004
Locatie: jj
Berichten: 868
Standaard

jaa kheb het spel ook met cambuur ben ik gepromoveerd alleen nou is mn cd kapot en moetk ff een cd crack hebbe

wete jullie waark die kan vinden?
n0sf3ratu is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 06:54.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.