Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Archief > Archief > Contest > Contest forum
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Contest forum Kun jij als de beste photoshops maken? Of geweldige quizen bedenken? Post het hier als je de strijd aandurft!

 
 
Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 9 March 2004, 10:25   #1
Fallen_Engeltje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard [Betoog] Scholen en pesten

Mij leek het erg leuk om als contest, jullie een betoog te laten schijven met als uitgangspunt een stelling

De stelling is als volgt :

Het gepest op basisscholen en middelbare scholen is de schuld van de scholen!

Veel plezier en doe je best, je hebt 5 dagen de tijd dus tot zondag 14 maart 12 uur 's nachts.
 
Oud 10 March 2004, 19:24   #2
Fallen_Engeltje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Okay om maar te beginnen:


Het gepest op basisscholen en middelbare scholen is de schuld van de scholen!

Dit is zeker voor een deel waar. Scholen zeggen wel dat er wat aan doen, maar ze doen er geen flikker aan. In ieder geval voor zover ik weet niet. Ik ben vroeger op de basisschool ook altijd gepest, ik ben toen een keer 2 weken”ziek”(voor mijn ouders ziek) thuis gebleven, ik kom op school, ze vragen waarom ik er niet was, en ik zeg zomaar. Ze vragen niet eens naar de echte reden, ze hoeven niet meteen aan pesten te denken, maar ze vragen er niet eens naar. Elke week werd ik wel een keer in elkaar geslagen was het niet 1 keer dan was het wel meerdere keren raak, ik heb dat toen gezegd en er werd niet eens aandacht aan geschonken!
Scholen zijn gewoon nog amper betrokken bij wat er met leerlingen gebeurd. En vooral wat betreft het pesten, soms doen leraren gewoon kei hard mee, dat is toch te zielig voor woorden!
Hoe vaak hoor je het wel niet, dat een leerling gepest word, dat meld, en er word een keer “FOEI” gezegd met een schuddend vingertje! Hoe erg kan het gesteld zijn. Pesten is iets wat je meteen de kop in hoort te drukken, want dat gaat gewoon van kwaad tot erger, mensen gaan er aan kapot, er word niks aan gedaan, en kinderen krijgen hele trauma’s! Dat gepest moet eens op houden, en de scholen moeten daar een moeite voor gaan doen, en niet alleen hele methodes erin willen stampen, en maar lopen vloeken en schelden omdat kinderen niet stil willen zijn! Ze moeten hun ogen eens open doen, en de realiteit onder ogen zien en er is wat aan gaan doen!
 
Oud 11 March 2004, 13:59   #3
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard

Het gepest op basisscholen en middelbare scholen is de schuld van de scholen!

Pesten, wat is dat nou eigenlijk? Gepest worden, hoe voelt dat? En je zult er maar tussen staan. Je ziet het toe, waarom durf je er niets aan te doen?
Pesten. Ik heb het ook gedaan. Haar negeren, uitlachen, en over haar roddelen was de orde van de dag. Nooit een idee gehad waar ik mee bezig was en wat ik aanrichtte.
Gepest worden. Ook meegemaakt. Genegeerd worden, uitgelachen worden, me alleen voelen, me stom voelen... maar ik zei niets. Tegen niemand, want ik had het toch zeker aan mezelf te danken?
Er tussen staan, het is me overkomen. Ze pakten haar tas af, gooiden het leeg en lachten haar uit als ze het huiled bij elkaar raapte. Ik vond het zielig, maar ik zei niets.
Het is een schande dat er zoveel gepest wordt, uitgerekend op scholen. Dat hoort een plek te zijn waar je je veilig voelt, waar je een leuke tijd hebt. Iedereen wil er bij horen en iedereen loopt achter iedereen aan. Iedereen voelt zich onzeker en vraagt zich af wat ze wel niet zullen zeggen.
Is het de schuld van de scholen? Scholen doen er toch veel aan om het pesten tegen te gaan, het heeft alleen totaal geen effect. Waarom? Ze pakken het verkeerd aan, dat is duidelijk. Op te grote schaal misschien? Zijn de vertrouwenspersonen niet zo vertrouwelijk als ze zeggen? Ik denk dat het komt doordat de scholen hun leerlingen totaal niet begrijpen. Ik begrijp nu zelfs niet meer waarom ik gepest heb en waarom ik niet voor mezelf of voor andere zondebokken ben opgekomen, laat staan dat die directeurtjes het zich kunnen indenken hoe de kinderen zich moeten voelen! Er zijn ontelbaar veel anti-pest-programma's in de omloop, maar er wordt niets mee gedaan.. 'daar hebben we eigenlijk geen tijd voor'.

Het wordt tijd dat de scholen de veiligheid van hun leerlingen voorop stellen, psychische veiligheid welteverstaan. Er moet veel meer begeleiding komen bij de programma's. Uitgebreide thema's, voorlichtingen en vooral nazorg! Dát is het geheim van goede pestpreventie.
AmbyPur is offline  
Oud 14 March 2004, 21:38   #4
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard

Om 12 uur lig ik al in bed... als je toch nog je betoog had willen posten PM je maar

In het stemforum kun je stemmen
AmbyPur is offline  
 

Onderwerpopties
Weergavemodus

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 05:06.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.