Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 22 June 2005, 17:41   #1
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Geconcentreerde scholen

Citaat:
Volgens de Onderwijsraad mogen openbare scholen leerlingen weigeren. De Rotterdamse wethouder voor onderwijs Van der Tak speelde hier gelijk op in. Hij vindt dat zwarte, kansarme leerlingen verdeeld moeten worden over witte, kansrijke scholen. Van der Tak haalt hiermee een oud idee van stal, aldus Anette de Ruiter en Jeroen Visser. Beter zou het zijn scholen te verplichten een bepaald percentage allochtone leerlingen op te nemen, en ze hiervoor financieel te belonen.
De belangrijkste oorzaak van het ontstaan van zwarte scholen is de ruimtelijke segregatie van Nederland. Allochtonen wonen in bepaalde stadswijken in de grote steden en het is bijna onvermijdelijk dat de scholen in deze buurten zwart zijn. Scholen met meer dan vijftig procent allochtonen zijn hier dan ook bijna onvermijdelijk en dit heeft weinig met schoolbeleid van doen.
De Rotterdamse wethouder Van der Tak en andere voorstanders van spreidingsbeleid zijn ervan overtuigd dat de prestaties van allochtone leerlingen aanzienlijk verbeteren op witte scholen in een andere wijk. Er zijn echter ook onderzoeksgegevens die aangeven dat allochtone leerlingen op een witte school niet beter presteren dan allochtone leerlingen op een zwarte school. Misschien moet daarom het slechte imago van zwarte scholen bijgesteld worden. Er zijn goede en slechte zwarte scholen, zoals er ook goede en slechte witte scholen zijn. ‘Zwart’ en ‘kwaliteit’ kunnen binnen het onderwijs wel degelijk samengaan.
De etnische opdeling is in het Nederlandse onderwijs groter dan je zou verwachten. Dit heeft te maken met een andere belangrijke factor voor het ontstaan van zwarte scholen: het verschijnsel witte vlucht. ‘Blanke’ Nederlanders sturen hun kinderen niet meer naar scholen die dreigen zwart te worden of al zwart zijn. Vooral hoogopgeleide autochtone ouders lijken witte scholen te kiezen omdat zij willen dat hun kind tussen ‘ons soort mensen’ in de schoolbanken zit.

Dit lijkt me wel een interessant onderwerp.

Bij dit onderwerp heb ik een stelling bedacht:
Een school mag leerlingen weigeren/toelaten op grond van etnische afkomst om het ontstaan van geconcentreerde scholen tegen te gaan.
Dit betekent dus dat de vrije schoolkeuze wordt beperkt.

Roept u maar

Laatst aangepast door K@rima! : 22 June 2005 om 17:43
  Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 17:44   #2
chica
Bianca
 
chica's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: de Zilk
Berichten: 6.892
Stuur een bericht via MSN naar chica
Standaard

Oneens.

Eigenlijk heb ik gewoon een duidelijk argument: Kinderen moeten overal naar school kunnen/mogen gaan, ongeacht hun afkomst/etniciteit, want dan krijg je al gauw het meer discriminerende.
__________________
http://juf-bianca.blogspot.com
- Als je loslaat heb je twee handen vrij -
- Verander vastbesloten van mening -
chica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 17:45   #3
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Wat vind je er zelf van?

Ik vind dat het aan de situatie ligt. Wanneer de reden is dat de school anders 'te zwart' of 'te blank' wordt dan kan ik het alleen maar toejuichen. Om de integratie te bevorderen is het verstandig om een spreiding te krijgen. Op deze wijze kan dat enigzins versoepeld worden. Wanneer de overheid aangeeft dat iedere een x-aantal % allochtonen moet opnemen en daarna vrije keuze heeft is er niets aan de hand als je het mij vraagt!
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 17:46   #4
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chica
Oneens.

Eigenlijk heb ik gewoon een duidelijk argument: Kinderen moeten overal naar school kunnen/mogen gaan, ongeacht hun afkomst/etniciteit, want dan krijg je al gauw het meer discriminerende.
Maar wat nu wanneer dat ervoor zorgt dat je een te sterke concentratie allochtonen op de school krijgt? Is het niet juist belangrijk dat kinderen van allochtone afkomst in aanraking komen met hun autochtone medemens? En andersom natuurlijk ook?
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 17:50   #5
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Geconcentreerde scholen zijn slecht voor de hele samenleving. Geen enkele groep zal profijt hebben van zwarte en witte scholen. Culturen worden door deze geconcentreerde scholen niet meer in aanraking met elkaar gebracht. Er ontstaan hierdoor steeds meer verschillen tussen 'zwarte' en 'witte' leerlingen. Autochtone leerlingen komen niet in aanraking met de cultuur van de allochtone leerling en andersom. Er ontstaat op deze manier langzamerhand een kloof, die steeds groter wordt, als niet in een vroeg stadium zal worden ingegrepen. Een vroeg stadium is naar mijn mening in het basisonderwijs. Je moet de verschillende culturen bij elkaar brengen. Wanneer dit niet gebeurt, zal er veel onwetendheid zijn bij de verschillende culturen. De verschillende culturen raken geïsoleerd.Scholen kunnen alleen uitgroeien tot gemengde scholen, wanneer het bestuur van zo'n school leerlingen mag weigeren/aannemen op grond van etnische afkomst. Wanneer een school bijvoorbeeld te wit dreigt te worden, is het noodzakelijk dat het bestuur de volgende autochtoon weigert. Dit beperkt inderdaad de vrije schoolkeuze, maar dit is in mijn ogen een veel kleiner probleem dan het probleem van de geconcentreerde scholen.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 17:53   #6
chica
Bianca
 
chica's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: de Zilk
Berichten: 6.892
Stuur een bericht via MSN naar chica
Standaard

Jullie hebben zeker gelijk daarin, er moet vroeg genoeg ingegrepen worden en het is belangrijk dat de scholen 'kleurrijk' zijn. Maar ik vind ook, dat je niet mensen kan gaan weigeren op een school. De ene autochtoon/allochtoon neem je wel aan, en de andere niet. Straks moeten kinderen verder weg naar school gaan, ver weg van vriendjes en vriendinnetjes omdat er al te veel autochtone/allochtone kinderen op de school zitten. Dat vind ik ook niet echt kloppen.
__________________
http://juf-bianca.blogspot.com
- Als je loslaat heb je twee handen vrij -
- Verander vastbesloten van mening -
chica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 18:57   #7
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chica
Jullie hebben zeker gelijk daarin, er moet vroeg genoeg ingegrepen worden en het is belangrijk dat de scholen 'kleurrijk' zijn. Maar ik vind ook, dat je niet mensen kan gaan weigeren op een school. De ene autochtoon/allochtoon neem je wel aan, en de andere niet. Straks moeten kinderen verder weg naar school gaan, ver weg van vriendjes en vriendinnetjes omdat er al te veel autochtone/allochtone kinderen op de school zitten. Dat vind ik ook niet echt kloppen.
Op dit moment is die vrije keuze er en in veel steden, zoals in dit geval in Rotterdam, is het gevolg daarvan dat ouders hun kinderen sturen naar scholen waar het grootste gedeelte al allochtoon is (of autochtoon). Dat vinden veel ouders het beste voor hun kind. Gevolg daarvan is júist dat kinderen te maken krijgen met uitsluitend allochtone of autochtone vriendjes en vriendinnetjes.

Vergeet niet dat de meeste vriendjes en vriendinnetjes die ze in dat stadium hebben (van peuterspeelzalen bijvoorbeeld) vaak toch niet de vriendjes zijn waarmee ze op de basisschool ook nog contact hebben. Vaak gaan ze om met kinderen in hun eigen buurt/straat en kinderen die ze op de basisschool leren kennen. In de meeste buurten is de beschikking over 2, 3 basisscholen waardoor er keuze is.

Zaak is wel dat er een norm gehanteerd wordt. Een goede norm lijkt mij bijvoorbeeld (ik heb er niet helemaal zicht op) 25% allochtoon en 75% autochtoon. Liefst ook in die percentages in de klassen.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 20:26   #8
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Iedereen weet toch waar dit over gaat, niemand wil zn kind naar een zwarte school sturen. Ik heb nog nooit mensen horen klagen dat de school te wit is Dus het beestje mag best bij zn naam genoemd worden.

Ik heb niet echt een mening over deze stelling aangezien beide systemen een behoorlijk nadeel.

Laat je gewoon iedereen toe dan zullen zwarte scholen ook zwart blijven en zal de integratie niet goed verlopen.

Verplichte spreiding van zwart en wit, zou dus betekenen dat vooral blanke de pineut worden, omdat die scholen dan meer problemen gaan krijgen en ik kan maar al te goed begrijpen dat leraren en ouders daar ook niet op zitten te wachten. Bovendien moeten er dan ook blanke verplicht naar zwarte scholen? no way dat mensen dat gaan doen.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 20:32   #9
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Iedereen weet toch waar dit over gaat, niemand wil zn kind naar een zwarte school sturen. Ik heb nog nooit mensen horen klagen dat de school te wit is Dus het beestje mag best bij zn naam genoemd worden.

Ik heb niet echt een mening over deze stelling aangezien beide systemen een behoorlijk nadeel.

Laat je gewoon iedereen toe dan zullen zwarte scholen ook zwart blijven en zal de integratie niet goed verlopen.

Verplichte spreiding van zwart en wit, zou dus betekenen dat vooral blanke de pineut worden, omdat die scholen dan meer problemen gaan krijgen en ik kan maar al te goed begrijpen dat leraren en ouders daar ook niet op zitten te wachten. Bovendien moeten er dan ook blanke verplicht naar zwarte scholen? no way dat mensen dat gaan doen.
Zo werkt het dus ook niet. Een school die dreigt steeds meer allochtonen te krijgen kan op een gegeven ogenblik weigeren zodat die leerling dus naar een andere school gaat. Goed zou zijn wanneer dat op de zwarte scholen ook zou gebeuren.

Welke oplossing draag jij dan aan, PFP? Je schiet dit plan af omdat blanke scholen overlast zouden krijgen maar tegelijkertijd concludeer je dat alleen zwarte scholen ook niet goed zijn. Ik ben benieuwd wat jij dan zou voorstellen..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 20:35   #10
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Zo werkt het dus ook niet. Een school die dreigt steeds meer allochtonen te krijgen kan op een gegeven ogenblik weigeren zodat die leerling dus naar een andere school gaat. Goed zou zijn wanneer dat op de zwarte scholen ook zou gebeuren.

Welke oplossing draag jij dan aan, PFP? Je schiet dit plan af omdat blanke scholen overlast zouden krijgen maar tegelijkertijd concludeer je dat alleen zwarte scholen ook niet goed zijn. Ik ben benieuwd wat jij dan zou voorstellen..
Als ik daar een goede oplossing voor had dan zat ik met een tonnen salaris op het ministerie van onderwijs
  Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 20:36   #11
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Dat is natuurlijk een dooddoener van jewelste.. Dus je gaat de journalistiek in? Alles afschieten maar geen ideëen zelf hebben?
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 21:33   #12
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Niet-relevante reacties verwijderd Heren, ga ergens anders grappen maken maar niet op discussie
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 21:39   #13
Paranoize
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ACH MAN!!!...lol ...owja serieus ...uhm, ik vind het opzich een best goed idee, om de culture apart te houwe ...en he is inmiddelse bewezen dat de Allochtone in Nederland veel meer criminele dingen doen als de Nederlanders zelf ...en dat is geen discriminatie lees de krant!!!...verder nog geen commentaar
  Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 21:43   #14
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Misschien er al eens in verdiept hoe dat toch zou komen? Hoe dan ook dit topic gaat over spreiding over scholen. Denk je niet dat het voor de toekomst verstandig zou zijn wanneer de allochtone medemens samen met onze kinderen opgroeien, zodat onze kinderen wél elkaars culturen begrijpen?
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 21:44   #15
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Volgens mij is het ook bewezen dat mensen zonder haar op het hoofd crimineler zijn dan andere mensen, dus houdt dat volkie ook maar ergens apart in ene uithoek.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 21:44   #16
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Red face

Tijs..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 21:46   #17
Paranoize
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Misschien er al eens in verdiept hoe dat toch zou komen? Hoe dan ook dit topic gaat over spreiding over scholen. Denk je niet dat het voor de toekomst verstandig zou zijn wanneer de allochtone medemens samen met onze kinderen opgroeien, zodat onze kinderen wél elkaars culturen begrijpen?
neuh hier ben ik het niet mee eens...kijk in marokko mag je vrouwen slaan en dat wil ik mijn kinderen( als ik die wil) nooit aanleren...en ik weet wel het 1 en ander of de marokaanse cultuur ...heb een marokaanse vriend die verteld me er weleens wat over
  Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 21:47   #18
Paranoize
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Volgens mij is het ook bewezen dat mensen zonder haar op het hoofd crimineler zijn dan andere mensen, dus houdt dat volkie ook maar ergens apart in ene uithoek.
nope is niet bewezen...mensen zijn alleen banger voor mensen met een kaal koppie, ze waren ooit crimineler alleen de marokanen hebben die plaatst nou bezet
  Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 21:48   #19
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paranoize
neuh hier ben ik het niet mee eens...kijk in marokko mag je vrouwen slaan en dat wil ik mijn kinderen( als ik die wil) nooit aanleren...en ik weet wel het 1 en ander of de marokaanse cultuur ...heb een marokaanse vriend die verteld me er weleens wat over
Het gaat gewoon om het algemene Islam-geloof en daarin staat helemaal niet dat je per definitie vrouwen mag slaan.

Daarnaast worden Marrokaanse kinderen ook gewoon opgevoed op school naar de Nederlandse gewoonten. Daarmee komen jou kinderen als het al zo zou zijn beslist niet in aanraking; zeker niet wanneer de meerderheid gewoon uit autochtone leerlingen bestaat.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 21:51   #20
Paranoize
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Het gaat gewoon om het algemene Islam-geloof en daarin staat helemaal niet dat je per definitie vrouwen mag slaan.

Daarnaast worden Marrokaanse kinderen ook gewoon opgevoed op school naar de Nederlandse gewoonten. Daarmee komen jou kinderen als het al zo zou zijn beslist niet in aanraking; zeker niet wanneer de meerderheid gewoon uit autochtone leerlingen bestaat.
ja dat snap ik ...maaruh ik ben bang dat als je dit toe laat dat de laatste zin van jou dan niet meer gaat kloppen ...maar das mijn angst he
  Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 21:53   #21
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

In Nederland wonen op dit ogenblik tussen de 1 en 1,5 miljoen allochtonen waarvan nog lang niet iedereen Marokkaans is en dat gaat ook nooit gebeuren. Die angst is dus nergens voor nodig..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 21:53   #22
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Misschien er al eens in verdiept hoe dat toch zou komen? Hoe dan ook dit topic gaat over spreiding over scholen. Denk je niet dat het voor de toekomst verstandig zou zijn wanneer de allochtone medemens samen met onze kinderen opgroeien, zodat onze kinderen wél elkaars culturen begrijpen?
Heb je dan de illusie dat het dan wel gebeurt. Ik heb zelf op een school gezeten waar ongeveer 50% allochtoon was, zoals vele waarschijnlijk en kan nu niet zeggen dat men elkaars "culturen" wilde begrijpen. In de hoger klassen viel het dan nog mee, daar zitten toch de beschaafdere kinderen om het zo maar te zeggen, maar in de mavo klassen was er altijd wel gezeik. Ik denk dat de spreiding van allochtone leerlingen weinig bijdraagt aan de opbouw van understanding.

Ik zou veel liever zien dat er nog meer allochtone leraren bijkomen, met een goed niveau, daar heb ikpersoonlijk namelijk wel goede ervaringen mee
  Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 21:57   #23
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Het is ook niet de ultieme oplossing hoor, maar het moet wel het streven zijn. Doe je het niet, dan wordt het namelijk nog veel erger.

Ik denk dat de Marokkaanse cultuur, en ook de Turkse, tijd nodig heeft om enkele generaties in Nederland te aarden. Het is niet anders. Het ene gezin past zich nu eenmaal eenvoudiger aan dan het andere. We hebben ermee te maken en er is toch niks meer aan te doen.

Allochtone leerkrachten zie ik trouwens ook als een positief impuls hierin
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 22:05   #24
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Maar over 2 generaties zijn we allemaal oud of dood en het valt dan nog maar te bezien of het beter is, kijk maar naar amerika. maar dat is een andere discussie
  Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 22:05   #25
Paranoize
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

nou ik moet eerlijk toegeven...dat ik het liever heb dat de Allochtonen en de Nederlanders gewoon samen in 1 school doen ...nou ik er serieus over nadenk...want ik wil liever niet dat er aparte scholen komen voor de islamitische mensen ...dat lijkt me vreselijk en dan leren die mensen ook niet met ons Nederlanders om te gaan en groeien die culture ver uit elkaar maar het liefst wil ik natuurlijk dat ze zich zoveel mogelijk aanpassen aan onze cultuur, ook al willen ze het niet het moet!!!...ja ik wil wel dat die Allochtonen en de Nederlanders samen in 1 school komen, dan heb je ook nog controle op wat ze leren en in zo een islamitische school niet
  Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 22:06   #26
Paranoize
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Maar over 2 generaties zijn we allemaal oud of dood en het valt dan nog maar te bezien of het beter is, kijk maar naar amerika. maar dat is een andere discussie
Amen
  Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 22:09   #27
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Maar over 2 generaties zijn we allemaal oud of dood en het valt dan nog maar te bezien of het beter is, kijk maar naar amerika. maar dat is een andere discussie
Dit noem ik pure goedkope uitspraken die werkelijk niet bijdragen tot wat voor constructieve oplossing van het probleem dan ook. Dus omdat we het zelf waarschijnlijk niet meer meemaken moeten we maar passief gaan stilzitten maar wel klagen over alles en iedereen?
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 22:11   #28
Paranoize
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Dit noem ik pure goedkope uitspraken die werkelijk niet bijdragen tot wat voor constructieve oplossing van het probleem dan ook. Dus omdat we het zelf waarschijnlijk niet meer meemaken moeten we maar passief gaan stilzitten maar wel klagen over alles en iedereen?
uhm, ja ...nee ik denk dat hij wel gelijk heeft bartje...kijk maar na Amerika
  Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 22:14   #29
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paranoize
nou ik moet eerlijk toegeven...dat ik het liever heb dat de Allochtonen en de Nederlanders gewoon samen in 1 school doen ...nou ik er serieus over nadenk...want ik wil liever niet dat er aparte scholen komen voor de islamitische mensen ...dat lijkt me vreselijk en dan leren die mensen ook niet met ons Nederlanders om te gaan en groeien die culture ver uit elkaar maar het liefst wil ik natuurlijk dat ze zich zoveel mogelijk aanpassen aan onze cultuur, ook al willen ze het niet het moet!!!...ja ik wil wel dat die Allochtonen en de Nederlanders samen in 1 school komen, dan heb je ook nog controle op wat ze leren en in zo een islamitische school niet
Het zou al een stuk makkelijker gaan wanneer het vanuit beide kanten komt. Gelukkig zijn genoeg Nederlanders buitengewoon verdraagzaam maar helaas nog veel te weinig. De meesten roepen thuis vanuit de stoel dat ze allemaal naar Nederlandse les moeten en het liefst binnen een week al hutspot met worst eten. Zo werkt het natuurlijk niet. Bepaalde zaken hebben nu eenmaal tijd nodig en bij veel zaken hebben allochtonen hulp nodig. Wanneer ze over de schreef gaan moet duidelijk zijn dat dat niet gepikt wordt in dit land. Men heeft zich minimaal aan de wet te houden, hoe lastig het leven voor een vreemdeling ook kan zijn in dit land.

In de streek waar ik woon wonen zeer veel Oost-Europeanen. Destijds waren er helemaal geen inburgeringscursussen en van het woord integratie had nog nooit iemand gehoord. Nu, 40 jaar later leven zij in harmonie met de autochtone bevolking. Verschil met Islamitische vreemdelingen is dat zij een geheel andere cultuur hebben en dus vergt het wat meer tijd. Maar met welwillendheid van onze kant moet het best lukken.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 22:15   #30
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paranoize
uhm, ja ...nee ik denk dat hij wel gelijk heeft bartje...kijk maar na Amerika
Amerika? Dat is toch dat land waar de 'ieder voor zich'-mentaliteit heerst? Waar je als gehandicapte 'pech gehad hebt'? Dat land zou ik niet als voorbeeld willen zien voor hoe het moet..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 22:19   #31
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Dit noem ik pure goedkope uitspraken die werkelijk niet bijdragen tot wat voor constructieve oplossing van het probleem dan ook. Dus omdat we het zelf waarschijnlijk niet meer meemaken moeten we maar passief gaan stilzitten maar wel klagen over alles en iedereen?
juist niet, je moet toch onderhand wel weten dat ik voor optreden sta. Ik zeg juist dat we er niets aan hebben als we het op de toekomstige generaties gaan gooien omdat we daar juist niets aan hebben, wie dan leeft, wie dan zorgt

Ik sta voor hard optreden, als ze eerst nou eens al die terroriserende gasten van die scholen trappen ipv een "gesprekje". Richt desnoods een opvoedkundig instituut op om dit soort lieden op te vangen. Kortom maak die scholen eerst veiliger voordat je er mensen naartoe stuurt. Haal de onwillende weg
  Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 22:21   #32
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Amerika? Dat is toch dat land waar de 'ieder voor zich'-mentaliteit heerst? Waar je als gehandicapte 'pech gehad hebt'? Dat land zou ik niet als voorbeeld willen zien voor hoe het moet..
ik had het natuurlijk over de goede integratie van de zwarte bevolking daar, die na ongeveer 200 jaar nog steeds in getto's wonen
  Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 22:30   #33
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
juist niet, je moet toch onderhand wel weten dat ik voor optreden sta. Ik zeg juist dat we er niets aan hebben als we het op de toekomstige generaties gaan gooien omdat we daar juist niets aan hebben, wie dan leeft, wie dan zorgt

Ik sta voor hard optreden, als ze eerst nou eens al die terroriserende gasten van die scholen trappen ipv een "gesprekje". Richt desnoods een opvoedkundig instituut op om dit soort lieden op te vangen. Kortom maak die scholen eerst veiliger voordat je er mensen naartoe stuurt. Haal de onwillende weg
Ja, maar dat werkt dus ook niet. Je haalt mensen hierheen, laat ze aan hun lot over en op het moment dat ze kansloos zijn ga je ze 'keihard' aanpakken. Hoezo selectieve verontwaardiging? Als je je hond maar lang genoeg schopt gaatie ook iets terugdoen.

Het gaat er inderdaad om dat men zich aan de wet houdt. Mensen die dat niet doen worden gestraft, maar niet harder dan de autochtone bevolking voor hetzelfde vergrijp. Een groot gedeelte van het probleem zijn we helemaal zelf schuld. Korte-termijn-denken lost niets op. Iemand die je nu neerslaat gaat over 10 jaar door een muur. Waarschijnlijk leef jij dan ook nog. Benieuwd of je dan nog steeds achter deze spierballentaal staat.

Een simpel gesprekje heeft inderdaad geen enkele zin. Wel het probleem bij de wortels aanpakken in plaats van alleen de bovenste begroeïng eraf te maaien.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 22:42   #34
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Ja, maar dat werkt dus ook niet. Je haalt mensen hierheen, laat ze aan hun lot over en op het moment dat ze kansloos zijn ga je ze 'keihard' aanpakken. Hoezo selectieve verontwaardiging? Als je je hond maar lang genoeg schopt gaatie ook iets terugdoen.

Het gaat er inderdaad om dat men zich aan de wet houdt. Mensen die dat niet doen worden gestraft, maar niet harder dan de autochtone bevolking voor hetzelfde vergrijp. Een groot gedeelte van het probleem zijn we helemaal zelf schuld. Korte-termijn-denken lost niets op. Iemand die je nu neerslaat gaat over 10 jaar door een muur. Waarschijnlijk leef jij dan ook nog. Benieuwd of je dan nog steeds achter deze spierballentaal staat.

Een simpel gesprekje heeft inderdaad geen enkele zin. Wel het probleem bij de wortels aanpakken in plaats van alleen de bovenste begroeïng eraf te maaien.
Niemand verplicht die mensen hier te blijven? Als ons land je niet bevalt, dan pak je je koffers maar. Bovendien hebben we het nu over een generatie die minstens net zoveel kansen krijgt als jij en ik op het gebied van onderwijs gezondheidszorg etc etc. Er is in de wereld niet een socialer land dan Nederland, mensen krijgen hier kansen genoeg, als je hier niet kan meedoen dan kan je dat nergens. Als men zich nog steeds 2e rangs voelt dan is dat hun eigen schuld.

De school moet daar dus een belangrijke rol in spelen en niet te laks omgaan met incidenten, maar dat allemaal rapporteren en actie ondernemen samen met politie en opvoedkundige instanties zodat er vrijbaan kan worden gemaakt voor de mensen die wel iets willen bereiken. Als het niveau van de zwarte scholen fors is gestegen dan kan er over spreiding worden gesproken wat mij betreft
  Met citaat antwoorden
Oud 22 June 2005, 22:46   #35
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Met dat eerste ben ik het slechts gedeeltelijk eens aangezien de meesten hier vrijwillig zijn en vrijwillig blijven. Dat het in zulke grote getalen is gebeurt zijn we zelf schuld. Ik geloof niet dat er een enorm aantal is dat terug zou willen en daarom is het ook niet relevant.

Dat laatste is anders dan je het zojuist stelde, maargoed. Daarin ga ik tot op grote hoogte mee. Wanneer er daadwerkelijk zo'n beleid zou zijn dan zou het ook binnen afzienbare tijd voor elkaar zijn (lees: een jaar of 20, 30), maar helaas hebben we daar in Nederland de instellingen niet voor.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 16:49.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.