Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 9 January 2003, 09:36   #1
xkaboutertje
Guest
 
Berichten: n/a
Unhappy ben ik gek?

Ik heb een vraagje...ik heb elke dag wel hoofdpijn of buikpijn...al paar keer naar de dokter geweest die niks kan vinden behalve stres..
En het vervelenste nog waar het me eigenlijk om gaat ik heb onzettend veel stemmings verandering..bv de 1e 5 min ben ik heel vrolijk en 5 min later voel me zo klote ken ik wel janken en vaak weet ik niet een waarom.
MIjn vriend voelt zich hier ook heel vervelend door omdat ik nooit kan zeggen wat er met me is.
hij zegt dat ik met iemand moet gaan praten maar dan heb ik 2 jaar gelden ook gedaan doen ik mezelf (verwond) en dat hielp echt niks.
maar ik wil der wel van af maar weet niet hoe..
kan iemand mij hier mee helpen?
  Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2003, 10:52   #2
Eelcotje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: ben ik gek?

jah, totally nuts..
  Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2003, 12:02   #3
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: ben ik gek?

Citaat:
Originally posted by xkaboutertje
Ik heb een vraagje...ik heb elke dag wel hoofdpijn of buikpijn...al paar keer naar de dokter geweest die niks kan vinden behalve stres..
En het vervelenste nog waar het me eigenlijk om gaat ik heb onzettend veel stemmings verandering..bv de 1e 5 min ben ik heel vrolijk en 5 min later voel me zo klote ken ik wel janken en vaak weet ik niet een waarom.
MIjn vriend voelt zich hier ook heel vervelend door omdat ik nooit kan zeggen wat er met me is.
hij zegt dat ik met iemand moet gaan praten maar dan heb ik 2 jaar gelden ook gedaan doen ik mezelf (verwond) en dat hielp echt niks.
maar ik wil der wel van af maar weet niet hoe..
kan iemand mij hier mee helpen?
hmm, ik heb dit ook, zij het in minder mate. Niet iedere dag hoofdpijn, maar wel vaak, en stemmingswisselingen ook.
Die hoofdpijn of buikpijn kan te maken hebben met stress inderdaad of een soort (onbewuste) manier van aandacht vragen. Stemmingswisselingen heb ik eigenlijk alleen als ik ongesteld ben, verder valt het wel mee. Bij jou zou het ook weer stress kunnen zijn, of weer dat aandacht vragen. Als je je bijvoorbeeld achteregesteld voelt thuis. Dan zou het kunnen dat je lichaam hier een oplossing voor verzint door bijvoorbeeld ziek te worden, in de hoop meer aandacht te krijgen. Maar als dit allemaal niet aan de hand is, weet ik het ook niet.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2003, 15:59   #4
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

nee gek niet, maar jah iedereen heb wel eens buikpijn of hoofdpijn
  Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2003, 16:46   #5
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by annestacia
nee gek niet, maar jah iedereen heb wel eens buikpijn of hoofdpijn
als je beter had gele4zen,d at had je gelezen dat het niet om 'eens' gaat
  Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2003, 17:21   #6
darkangel112
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

hoofdpijn en buikpijn vaak is inderdaad veel ingehouden stress en spanningen......
ik weet niet o fje vroeger pmt heb gehad? (psygo motorische therapie) maar dan kijken ze daar ook naar....... het is echt heel kut voor je en ik weet echt hoe je je voelt..
en stemmingswisselingen zijn helemaal kut!!!
heb je er nooi tmedicijnen voor gehad.......?

succes!!!!!!!!

liefs maaike
  Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2003, 17:47   #7
earshot
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

toen ik depressief was had ik elke dag dingen zoals hoofdpijn en buikpijn etc. door een depressie kun je ook veel lichamelijke klachten krijgen, maar veel mensen weten dat niet. nu het een stuk beter met me gaat heb ik het ook bijna niet meer.

die stemmingswisselingen, ik heb het ook, en voor mijn vriendin is het ook vervelend, precies om dezelfde reden, ik kan gewoon niet uitleggen waarom ik me verrot voel. je kunt hier zelf iets aan doen door wanneer je je rot begint te voelen iets te gaan doen om je er van af te leiden, bij mij helpt het in ieder geval, maar het is heel erg moeilijk, als ik geen therapie had gehad was ik er niet sterk genoeg voor geweest. wat ook kan helpen is schrijven, alles van je af schrijven wat je dwars zit, want soms kunnen de kleinste dingen je heel erg rot laten voelen zonder dat je het echt beseft.

heb je er al eens aan gedacht om hulp te zoeken? veel mensen zeggen wel dat het toch niks helpt, maar dat is lang niet altijd zo, je moet alleen wel echt geholpen willen worden.

als je met me wil praten ofzo moet je me maar mailen (:
sterkte in ieder geval.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2003, 18:31   #8
Stapper
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: ben ik gek?

Citaat:
Originally posted by xkaboutertje
[B]Ik heb een vraagje...ik heb elke dag wel hoofdpijn of buikpijn...
probeer genoeg te drinken, vooral water, dat moet hoofdpijn verhelpen
Citaat:
En het vervelenste nog waar het me eigenlijk om gaat ik heb onzettend veel stemmings verandering..bv de 1e 5 min ben ik heel vrolijk en 5 min later voel me zo klote ken ik wel janken en vaak weet ik niet een waarom.
MIjn vriend voelt zich hier ook heel vervelend door omdat ik nooit kan zeggen wat er met me is.
das het leuke van pubertijd, dat soort dingen horen er bij
Citaat:

hij zegt dat ik met iemand moet gaan praten maar dan heb ik 2 jaar gelden ook gedaan doen ik mezelf (verwond) en dat hielp echt niks.
maar ik wil der wel van af maar weet niet hoe..
kan iemand mij hier mee helpen?
dit is volgens mij ook een uiting van pubertijd, je ouders geven je niet genoeg aandacht en jij probeerd die zo te krijgen, met een beetje geluk ben je van die dinen weer snel af, nog een jaar wachten en dan begin je je zelf te begrijpen en hoden ook die wisselingen in je gedrag op, meer kan ik er niet uit concluderen
  Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2003, 19:59   #9
xkaboutertje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by earshot


die stemmingswisselingen, ik heb het ook, en voor mijn vriendin is het ook vervelend, precies om dezelfde reden, ik kan gewoon niet uitleggen waarom ik me verrot voel. want soms kunnen de kleinste dingen je heel erg rot laten voelen zonder dat je het echt beseft.
]Maar kan ik er dan ook niet achter komen, door bv lang over te denken enzo....meestal kan ik er echt niet opkomen en voel ik mezelf echt gek alsof ik alles vergeet
heb je er al eens aan gedacht om hulp te zoeken? veel mensen zeggen wel dat het toch niks helpt, maar dat is lang niet altijd zo, je moet alleen wel echt geholpen willen worden.
Heb er wel over nagedacht maar ik vind het eng omdat ik het een tijd terug ook heb gehad en er werd zoveel druk op me gelegt.
Ik ben ook bang dat ze misschien echt dingen te weten komen.
Nu mijn vriend me aanspoort om hulp te zoeken zit ik er wel weer aan te denken maar weet niet hoe ik er aan moet beginnen.
heb meer het idee dat ik het zelf gewoon moet oplossen.
misschien is het wel echt iets dat iedereen heeft in de pubertijd (wat ik zelf niet geloof) en ik heb ook het gevoel dat ik allang niet meer in de pubertijd zit....moes erg snel opgroeien als je begrijpt wat ik bedoel....toen ik tien was hadden mijn ouders altijd ruzie(VECHTEN) en moes ik alles in mijn 1tje oplossen...zo een gewoonte gewoorden denk..
  Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2003, 20:03   #10
xkaboutertje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Re: ben ik gek?

Citaat:
Originally posted by Eelcotje
jah, totally nuts..
Je bent vast erg trots op jezelf dat je mij zo belachelijk maakt.
je bent slaapverwekkend
  Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2003, 20:07   #11
earshot
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by xkaboutertje


Heb er wel over nagedacht maar ik vind het eng omdat ik het een tijd terug ook heb gehad en er werd zoveel druk op me gelegt.
Ik ben ook bang dat ze misschien echt dingen te weten komen.
Nu mijn vriend me aanspoort om hulp te zoeken zit ik er wel weer aan te denken maar weet niet hoe ik er aan moet beginnen.
heb meer het idee dat ik het zelf gewoon moet oplossen.
misschien is het wel echt iets dat iedereen heeft in de pubertijd (wat ik zelf niet geloof) en ik heb ook het gevoel dat ik allang niet meer in de pubertijd zit....moes erg snel opgroeien als je begrijpt wat ik bedoel....toen ik tien was hadden mijn ouders altijd ruzie(VECHTEN) en moes ik alles in mijn 1tje oplossen...zo een gewoonte gewoorden denk..
ik denk niet dat je zoiets helemaal in je eentje kunt, misschien jij wel hoor, maar ik denk dat je vriend gelijk heeft dat hij wil dat je hulp zoekt. kben in ieder geval blij dat je vriend je helpt.
  Met citaat antwoorden
Oud 10 January 2003, 16:05   #12
xkaboutertje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by earshot


ik denk niet dat je zoiets helemaal in je eentje kunt, misschien jij wel hoor, maar ik denk dat je vriend gelijk heeft dat hij wil dat je hulp zoekt. kben in ieder geval blij dat je vriend je helpt.

ME TOO!!
  Met citaat antwoorden
Oud 10 January 2003, 20:48   #13
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Srry hoor Strider maar eh,
"puberteit" is iets wat gewoon niet klopt. (in mijn ogen)
Puberteit bestaat wel maar ut is echt niet zo simpel als het door dat woord lijkt, net alsof het zo leeftijd gebonden is en net alsof de problemen die het kan veroorzaken vanzelf wel verdwijnen, alsof het alleen een kwestie van tijd is.

naja em, d'r kan nog wel weer een topic over begonnen worden.
,maar em even ontopic
Als je alles in je 1tje moest oplossen heb je misschien wel teweinig tijd gehad op sommige momenten om alles voor jezelf op een rijtje te zetten. Daar kan je nog misschien wel hulp bij gebruiken. Misschien kan je vriend je ook al een heel stuk helpen, dat zou wel schelen.

Ik zou dit niet nog eens zelf proberen te doen dan. Laat je iig een beetje geholpen worden, het lijkt namelijk alsof je sommige dingen toch teveel zelf op hebt moeten lossen vroeger.

Laatst aangepast door A-Man : 10 January 2003 om 20:52
  Met citaat antwoorden
Oud 11 January 2003, 10:48   #14
lief-heksje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

stemmingswisselingen heb ik ook veel,de ene moment lig ik ergens onder de tafel van het lachen,de andere moment heb ik zin om te wenen,maar dat schuif ik echt gewoon allemaal af op mn puberteit
  Met citaat antwoorden
Oud 11 January 2003, 13:22   #15
Assasin
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: ben ik gek?

Citaat:
Originally posted by xkaboutertje
Ik heb een vraagje...ik heb elke dag wel hoofdpijn of buikpijn...al paar keer naar de dokter geweest die niks kan vinden behalve stres..
En het vervelenste nog waar het me eigenlijk om gaat ik heb onzettend veel stemmings verandering..bv de 1e 5 min ben ik heel vrolijk en 5 min later voel me zo klote ken ik wel janken en vaak weet ik niet een waarom.
MIjn vriend voelt zich hier ook heel vervelend door omdat ik nooit kan zeggen wat er met me is.
hij zegt dat ik met iemand moet gaan praten maar dan heb ik 2 jaar gelden ook gedaan doen ik mezelf (verwond) en dat hielp echt niks.
maar ik wil der wel van af maar weet niet hoe..
kan iemand mij hier mee helpen?
pubertijd
  Met citaat antwoorden
Oud 11 January 2003, 14:50   #16
xkaboutertje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Re: ben ik gek?

Citaat:
Originally posted by Assasin


pubertijd

JAJA jullie allemaal met die pubertijd...nou neej daar geloof ik echt niet in en daar vroeg ik ook niet naar, ik vraag gewoon wat ik er aan kan doen en dan het 1nigste wat je zegt is pubertijd nou sorry zeg dan maar helemaal niks want dat heb ik ook al 10 keer gehoord.
en als je je door de pubertijd overal schuldig door voelt,je klote voelt, je niet kan concentreren op wat dan ook...dan kan die pubertijd echt de T*RING krijgen!!
Het is wel duidelijk dat jij der niks van begrijpt.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 January 2003, 14:52   #17
xkaboutertje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by A-Man
Srry hoor Strider maar eh,
"puberteit" is iets wat gewoon niet klopt. (in mijn ogen)
Puberteit bestaat wel maar ut is echt niet zo simpel als het door dat woord lijkt, net alsof het zo leeftijd gebonden is en net alsof de problemen die het kan veroorzaken vanzelf wel verdwijnen, alsof het alleen een kwestie van tijd is.
Met jou kan ik praten
  Met citaat antwoorden
Oud 11 January 2003, 14:55   #18
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik ben het deels eens met A-man. Puberteit gaat namelijk wel over na een bepaalde tijd. Want zolang de tijd vordert, verander je lichamelijk en ga je je anders gedragen. Echter zulke extreme vormen zijn uitzonderlijk en daar kan beter wel iet sana gedaan worden. Al is het maar om het proces van het 'weghalen' te versnellen
  Met citaat antwoorden
Oud 11 January 2003, 22:59   #19
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Joh
het hele concept van PUBERTEIT klopt niet of is niet wat jullie denken. Het heeft helemaal niet zoveel met leeftijd te maken. Indirect wel met tIJd
Even hoor check dit, zelfs woordenboek geeft het al aan.

pu·ber·´teit (de ~ (v. ) )
(1e) levensperiode tussen kinderjaren en volwassenheid waarin de seksuele rijping plaatsvindt

(2e) pu·ber·´teits·cri·sis (de ~ (v. ) )
1 toestand van verhevigde emoties tijdens de puberteit


Waar wij het over hebben is meer het tweede denk ik.
"Ik heb een vraagje...ik heb elke dag wel hoofdpijn of buikpijn...al paar keer naar de dokter geweest die niks kan vinden behalve stres.. "
Dit kan nog wel aan het eerste liggen, maar dan moet iedereen dat hebben. Het is iets biologisch, en waarneer ben je volwassen dan? als je seksuel gerijpt bent? Waarneer is dat dan?
Dat duurt echt niet zo lang (biologisch/ hormonen etc) en het is meestal daarna dat "stemmings" wisselingen komen.

"En het vervelenste nog waar het me eigenlijk om gaat ik heb onzettend veel stemmings verandering..bv de 1e 5 min ben ik heel vrolijk en 5 min later voel me zo klote ken ik wel janken en vaak weet ik niet een waarom.
MIjn vriend voelt zich hier ook heel vervelend door omdat ik nooit kan zeggen wat er met me is."

Dit toch niet?
Dat is het tweede...
Maar daar zeggen ze dat, dat TIJDENS de puberteit is. Die is biologisch nogal kort toch? Hier klopt iets gewoon niet.
Nou weet ik niet wat de precieze gevolgen zijn de lichamelijke verandering op je "geest" (misschien nieuw topic)

Maar ik denk iig geval dat het niet "puberteit" is.
Het is een mentaal iets.
Waarom ik hier nou zo'n punt van maak?
Puberteit zou aangeven dat het iets biologisch is en dat het puur in verband staat met leeftijd. Dingen waar je niks aan kan doen.
Dat cind ik dus in in ieder geval niet.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 January 2003, 23:02   #20
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

hormonen hebben wel degleijk invloed op je mentale toestand, verder zat ik niet echt fout met mijn eerdere bschrijving (ook na het geven van die definities)
  Met citaat antwoorden
Oud 11 January 2003, 23:23   #21
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Lightbulb Re: Re: Re: ben ik gek?

Citaat:
Originally posted by xkaboutertje

en als je je door de pubertijd overal schuldig door voelt,je klote voelt, je niet kan concentreren op wat dan ook...dan kan die pubertijd echt de T*RING krijgen!!
Het is wel duidelijk dat jij der niks van begrijpt.
Daar ben ik dus helemaal mee eens,
Ik ben 19 en ik heb het ook.
Dat ligt denk ik niet aan mijn pu·ber·´teit (de ~ (v. ) )
"levensperiode tussen kinderjaren en volwassenheid waarin de seksuele rijping plaatsvindt"
Maar aan mijn sociale en geestelijke(?) onvolwassenheid (in mijn geval dus achterstand blijkbaar). Maar daar denkt bijna niemand direct over na bij het woord puberteit.
Daarom klopt het niet.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 January 2003, 00:53   #22
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Re: ben ik gek?

Citaat:
Originally posted by eneri

Bij jou zou het ook weer stress kunnen zijn, of weer dat aandacht vragen. Als je je bijvoorbeeld achteregesteld voelt thuis. Dan zou het kunnen dat je lichaam hier een oplossing voor verzint door bijvoorbeeld ziek te worden, in de hoop meer aandacht te krijgen.
Dat denk ik eigenlijk ook.
Biologische/chemische processen kunnen veranderd worden door de toestand van je geest (en geestelijke instelling) mentaliteit dus.
Andersom kan het ook, je geest/mentaliteit kan de effecten van Biologische/chemische processen (bijvoorbeeld) aangestuurd door medicijnen, veranderen en daardoor kan het een gunstig positief effect hebben of een negatief effect (terwijl het medicijn wel op biologische/chemische niveau werkt)

waarom ik over deze bullshit begin..
"vraag gewoon wat ik er aan kan doen"
1) medicijnen zijn nooit de volledige oplossing
2) naar een persoon toe gaan en verwachten dat daarmee het probleem automatisch is opgelost klopt ook niet
3) Je geest zijn je hersenen -> is een orgaan -> dat is dus ook lichamelijk. Je lichaam kan je trainen, door iets te gaan "doen" (push-ups bv) , je hersenen, je geest, je instelling, (mentaliteit) kan je ook "trainen" door iets te gaan doen. Denken heet dat ook welles, "doen" met de hersenen. Dit kost trouwens net als je physieke lichaam tijd voordat je echte resultaten merkt.
(weten is NIET kunnen)

Deze 3 dingen worden meestal afgedaam als een taboe, ut zou niet waar zijn, het is onmogelijk of je kan er iig niet over hebben.

Ik denk dat kaboutertje graag een oplossing voor haar probleem wil (tenzij ze het geen probleem vind), ik denk dat je daarvoor ten eerste het probleem moet begrijpen voordat je gaat zoeken naar een (de beste) oplossing.

Conlusie: wat kan je nou doen?
ik weet het echt niet eigenlijk
ik zou het ook wel willen weten..
  Met citaat antwoorden
Oud 13 January 2003, 19:15   #23
xkaboutertje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Re: Re: ben ik gek?

Citaat:
Originally posted by A-Man


Conlusie: wat kan je nou doen?
ik weet het echt niet eigenlijk
ik zou het ook wel willen weten.. [/B]
Ik vind het fijn dat je me wil helpen en dat je me begrijpt.
Ik ben het helemaal met je eens over die pubertijd, ik heb hier namelijk denk al...vanaf mijn 10e last van ik ben bijna 16 en sorry als dat mijn pubertijd is....dan vind ik dat wel erg vreemd.

Ik snap best dat jij ook niet weet wat ik er tegen kan doen maar wil wel zeggen dat je me erg heb geholpen ik bekijk het nu ook van een andere kant en (probeer) me gewoon te concentreren op de dingen die ik wil kan en leuk vind.

THANKS
bey bey kisses nikki
  Met citaat antwoorden
Oud 13 January 2003, 23:31   #24
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Re: Re: Re: ben ik gek?

Citaat:
Originally posted by xkaboutertje


Ik vind het fijn dat je me wil helpen en dat je me begrijpt.
Ik ben het helemaal met je eens over die pubertijd, ik heb hier namelijk denk al...vanaf mijn 10e last van ik ben bijna 16 en sorry als dat mijn pubertijd is....dan vind ik dat wel erg vreemd.

Ik snap best dat jij ook niet weet wat ik er tegen kan doen maar wil wel zeggen dat je me erg heb geholpen ik bekijk het nu ook van een andere kant en (probeer) me gewoon te concentreren op de dingen die ik wil kan en leuk vind.

THANKS
bey bey kisses nikki
thnx..
Voel ik me nog een beetje nuttig,
succes.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 12:41   #25
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Re: Re: ben ik gek?

Citaat:
Originally posted by A-Man


3) Je geest zijn je hersenen -> is een orgaan -> dat is dus ook lichamelijk. Je lichaam kan je trainen, door iets te gaan "doen" (push-ups bv) , je hersenen, je geest, je instelling, (mentaliteit) kan je ook "trainen" door iets te gaan doen. Denken heet dat ook welles, "doen" met de hersenen. Dit kost trouwens net als je physieke lichaam tijd voordat je echte resultaten merkt.
(weten is NIET kunnen)
je geest is volgens mij niet zomaar te vergelijken met je hersenen, dunkt me. ik zou het daarom dus niet zomaar met fitness vergelijken. Alhoewel het in dit geval, 'training' bij beide toepasselijk is.....
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 19:18   #26
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Re: Re: Re: ben ik gek?

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


je geest is volgens mij niet zomaar te vergelijken met je hersenen, dunkt me. ik zou het daarom dus niet zomaar met fitness vergelijken. Alhoewel het in dit geval, 'training' bij beide toepasselijk is.....
Vind ik van wel,
Mijn bedoeling is niet om het direct met fitness te vergelijken, omdat het niet zo'n simpel orgaan is als spieren die je traint bij fitness, maar dit wordt zo een hele andere discussie.
Dunkt me.
Niet minder interessant. Mogelijk nieuw Topic? Hoort hier in dit topic niet thuis, dunkt me.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2003, 19:21   #27
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Re: Re: Re: Re: ben ik gek?

Citaat:
Originally posted by A-Man


Niet minder interessant. Mogelijk nieuw Topic? Hoort hier in dit topic niet thuis, dunkt me.
ga je gang, als je er genoeg over weet, ik niet namelijk (niet gnoeg om er een zinnige discussie over te houden althans)
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 19:28.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.