Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 16 December 2003, 09:36   #1
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard koningshuis

voor nederlands moet ik een duo presentatie houden over het nederlandse koningshuis, hierbij komt ook een discussie. ik wil graag weten wat de jongeren vinden van ons koningshuis.

de stelling is:
- vinden jullie dat het konigshuis afgeschaft zou moeten worden.

Ik weet dat dit onderwerp al meerdere malen aan bod is gekomen maar ik heb geen zin om oude koeien uit de sloot te halen.

ik ben zelf nog neutraal, ik ben altijd van mening geweest dat het koningshuis weinig nut heeft maar na een beetje onderzoek te hebben gedaan ga ik steeds meer twijfelen...

Wat is jullie mening?
  Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2003, 11:15   #2
WhizzCat
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Woei, dat kon nog wel eens een fijne discussie worden

Ik denk dat onze Koningin meer een rol heeft om de saamhorigheid van ons volk te bevorderen, een beetje ritualistische rol dus. Verder moet je je niet vergissen aan de invloed die Trix op dit moment nog heeft. Ze trekt haar bek echt wel open als er iets niet goed is en ze heeft nog een dusdanige invloed op de formatie van het kabinet. Immers, zij benoemt de formateur.

Een monarch is gewoon goed voor het moreel van het volk denk ik en Trix is gewoon een goeie koningin.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2003, 15:02   #3
Irene!!!!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ben ook een beetje neutraal wat het koningshuis betreft..
Van mij mag het opzich wel blijven, het gaat best goed in ons land met het koningshuis. Wij zijn ook nog 1 van de weinig landen die een Koningshuis heeft, dat maakt ons wel apart. Da's eigenlijk wel mijn rede dat het moet blijven, zolang het goed gaat is het toch geen probleem?!
Al vind ik wel dat een president beter is. Die wordt uitgekozen door het volk en heeft de volledige macht.
Dus ja.. zo heel veel maakt het mij ook nie uit..
  Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2003, 15:47   #4
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Irene!!!!
Ben ook een beetje neutraal wat het koningshuis betreft..
Van mij mag het opzich wel blijven, het gaat best goed in ons land met het koningshuis. Wij zijn ook nog 1 van de weinig landen die een Koningshuis heeft, dat maakt ons wel apart.
ik heb dat nooit echt een overtuigend argument gevonden, "wij zijn één van de weinige landen die een konings huis heeft" ik snap niet dat het daarom juist moet blijven.. ik voel me dus echt niet op wat voor manier dan ook "gebonden" met het konings huis.

Citaat:
Originally posted by Irene!!!!
Al vind ik wel dat een president beter is. Die wordt uitgekozen door het volk en heeft de volledige macht.
Dus ja.. zo heel veel maakt het mij ook nie uit..
een president lijkt me dus echt 3x niks, kost alleen maar meer geld (meer dan koningshuis) en iedere half gare kan het worden... het lijkt me een betere oplossing om onze 1e en 2e kamer te behouden zonder koninglijke familie
  Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2003, 16:08   #5
Babysmurfie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Het koningshuis is anti-democratisch: je wordt koning omdat je toevallig in een bepaalde familie geboren wordt en niet omdat je er de capaciteiten voor hebt. Je moet het ook maar doen, niet omdat je het wilt, maar omdat het zo hoort.
Eigenlijk heb je niets te zeggen, de functie is ceremonieel, en dus nutteloos.

Ik ben voor een president, die democratisch verkozen wordt, maar ook weer niet te veel macht heeft. Machtsmisbruik moet voorkomen kunnen worden, dus de regering (ministers, parlement,...) moet ook voldoende macht hebben.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2003, 16:46   #6
Irene!!!!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by aarsch

een president lijkt me dus echt 3x niks, kost alleen maar meer geld (meer dan koningshuis) en iedere half gare kan het worden... het lijkt me een betere oplossing om onze 1e en 2e kamer te behouden zonder koninglijke familie
Niet iedere halve gare kan het worden, opzich wel ja ik snap hoe je dat denkt, maar hij wordt gekozen. En als de meerderheid van de bevolking de "halve gare" goed vind wordt ie president
  Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2003, 16:51   #7
annomeisje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Het koningshuis behoord bij Nederland, iets waar wij als land trots op behoren te zijn, en waar we respect voor moeten hebben.

Ik ben zeer zeker voor het koningshuis...
  Met citaat antwoorden
Oud 17 December 2003, 08:30   #8
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Irene!!!!
Niet iedere halve gare kan het worden, opzich wel ja ik snap hoe je dat denkt, maar hij wordt gekozen. En als de meerderheid van de bevolking de "halve gare" goed vind wordt ie president
"maar hij wordt gekozen" dus omdat hij gekozen is hoeft het geen halve gare te zijn...

als iemand in het koningshuis wordt opgevoed wordt hij zijn hele leven voorbereid op deze taak, reken er maar op dat deze een goede opleiding heeft gehad.
  Met citaat antwoorden
Oud 17 December 2003, 11:40   #9
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Citaat:
Originally posted by Irene!!!!
Niet iedere halve gare kan het worden, opzich wel ja ik snap hoe je dat denkt, maar hij wordt gekozen. En als de meerderheid van de bevolking de "halve gare" goed vind wordt ie president

Een derde van Nederland stemt op een dooie... In de VS worden mensen gekozen op grond van hun bekendheid als acteur...
Iedere halve gare kan het worden, want het merendeel van de kiezers stemt op mooie praatjes, goede performance, maar niet op daadwerkelijke kwaliteit.

Wat mij betreft blijft het koningshuis ook in stand. Ik heb er zelf totaal geen binding mee, maar ik geloof ten eerste niet dat een President goedkoper zal zijn. Ten tweede heeft de koningin in de praktijk nauwelijks tot geen macht, maar wel een gedegen opleiding ondergaan tot deze functie.
Ten derde heeft de koningin wel degelijk een symbolische waarde. Niet voor mij, niet voor een aantal anderen, maar op dagen als Koninginnedag blijkt telkens toch weer genoeg animo te zijn voor de Koningin.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 December 2003, 15:23   #10
miesje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Van mij mogen ze best blijve alleen ik denk dat er best mensen zijn die het irri vinden dat alles bij hun zo overdreven wordt gedaan.Neem nou die Amalia.Als ik een kind krijg komt dat tog ook nie 4 dagen lang op de voor pagina.En nu kan ieder1 wel zeggen van dat kind is belangrijk nou maybe als zij ooit konningin wordt is het koningshuis al lang afgeschaft.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 December 2003, 17:19   #11
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik zag het alweer verschijnen. Een Koning is ondemocratisch. Meid, alleen de volksvertegenwoordiging is democratisch verkozen, maar dan ook nog met de beperking dat wij de kieslijst niet samen kunnen stellen.

Ons Kabinet en de Eerste Kamer zijn niet democratisch verkozen en hebben de GROOTSTE rol in de besluitvorming, dus wil je wat aan de democratische besluitvorming in Nederland doen, dan zou ik daar mee gaan beginnen.

Verdere argumenten voor het Koningshuis. Ons koningshuis heeft de laatste decennia een goede band met verschillende andere regeringsleiders of leiders van het land opgebouwd. Dit kan vaak een positieve uitwerking hebben op internationale besluitvorming.

De Koning verricht veel werk. Wat de Koning allemaal doet, wil ik nog wel eens napluizen. Zij tekent de wetten en is in principe dus het hoofd van de regering, maar wanneer zij niet tekent ondermijnt zij het democratische gezag van de volksvertegenwoordiging en zal er een rel ontstaan. Haar rol inzake wetten en beslissingen blijft hierdoor nihil.

Het Koningshuis is altijd al een saamhorigheidsfactor geweest. Het is nu niet meer zo duidelijk, maar op dagen als Koninginnedag zien wij steeds weer dat het volk samenkomt om feest te vieren, dit is indirect het gevolg van het Koningshuis.

Tot zover.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2003, 12:51   #12
geitenwollens0x
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Vind ik dat het koningshuis afgeschaft moet worden?
ja ,

Een president is door het volk gekozen en heeft niet het geluk dat het uit moeder de konigin is komen rollen , en verder gaan er TE veel belastingcenten heen waar veeel betere dingen mee gedaan konden worden

just me 0.02 $$
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2003, 17:44   #13
Babysmurfie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by MasterB
Ons Kabinet en de Eerste Kamer zijn niet democratisch verkozen en hebben de GROOTSTE rol in de besluitvorming, dus wil je wat aan de democratische besluitvorming in Nederland doen, dan zou ik daar mee gaan beginnen.
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij ons zijn het parlement en de regering wel democratisch verkozen hoor

En de andere argumenten die je opnoemt, zijn geen goede argumenten, niets wat een president ook niet kan: banden smeden met het buitenland, veel werk verrichten, land samenhouden,...
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2003, 17:56   #14
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by geitenwollens0x
Vind ik dat het koningshuis afgeschaft moet worden?
ja ,

Een president is door het volk gekozen en heeft niet het geluk dat het uit moeder de konigin is komen rollen , en verder gaan er TE veel belastingcenten heen waar veeel betere dingen mee gedaan konden worden

just me 0.02 $$
Best dat je Republikein bent, maar een president kost meer geld.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2003, 17:58   #15
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Babysmurfie
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij ons zijn het parlement en de regering wel democratisch verkozen hoor
Ben je in slaap gevallen tijdens de lessen op school? Wij kiezen bij de Tweede Kamer verkiezingen alleen de leden die ons vertegenwoordigen in de Kamer. Aan de hand hiervan wordt een Kabinet gevormd door de Informateur en later door de Formateur. NIET door ons.

Citaat:

En de andere argumenten die je opnoemt, zijn geen goede argumenten, niets wat een president ook niet kan: banden smeden met het buitenland, veel werk verrichten, land samenhouden,...
Ware het niet dat ik meer argumenten heb opgenoemd, is dit natuurlijk geen tegenargument. Het gaat er juist om dat ons Koningshuis een bepaalde band heeft opgebouwd met meerdere vorstendommen c.q presidenten. Wanneer je dit afbreekt heb je niets meer.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2003, 19:08   #16
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Het koningshuis is zoo achterlijk. Allereerst betalen we gewoon voor het HELE koningshuis veel geld. Wat doet ene friso nou? helemaal geen aarsch. (ze betalen trouwens ook geen belasting). Een president, dan onderhoud je 1 gezin en niet een hele familie.

Goed voor het moreel? Ja hoor heel goed voor het moreel, het cabaret wat erover gemaakt wordt is idd goed voor het moreel, maar het koningshuis zelf is een lachertje. Kijk Mabel wisse Smit, het neukertje van een crimineel. MAxima, de dochter van een persoon die iemand diende die voor flink wat dooien heeft gezorgd. En dan Roy van zuydezwijn..... Nee een groot voorbeeld dat koningshuis, jerry springer is nog minder spectaculair.

En ja hoor, koninginnedag doet het heel goed. Iedere rasnederlander wil wel een dag feesten. De helft van de Nederlanders weet niet eens dat de koningin dan eigenlijk nog niet eens jarig is.

Een president is veel beter omdat wij dan kunnen kiezen hoe ons land vertegenwoordigd wordt in gesprek met andere landen. Met de koningin kan dat gewoonweg niet.

Nog niet gesproken over het sociale aspect voor de leden van het koningshuis zelf. Zij hebben niet de keus om wel of niet beroemd te worden. Zij krijgend ie status gewoon, niks normaal leventje, dat zit er niet in. Thanks, but no thanks...
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2003, 19:21   #17
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
Het koningshuis is zoo achterlijk. Allereerst betalen we gewoon voor het HELE koningshuis veel geld. Wat doet ene friso nou? helemaal geen aarsch. (ze betalen trouwens ook geen belasting). Een president, dan onderhoud je 1 gezin en niet een hele familie.


Je hebt het mis. Friso krijgt helemaal geen vergoeding van het Rijk. Er zijn 5 leden die een vergoeding krijgen; de Koningin, Prins Willem-Alexander, Prinses Maxima, Prinses Juliana en Prins Bernhard.

Over die belasting. Hun vergoeding van het rijk is belastingvrij, maar ze betalen WEL belasting over hun vermogen.

Citaat:
Goed voor het moreel? Ja hoor heel goed voor het moreel, het cabaret wat erover gemaakt wordt is idd goed voor het moreel, maar het koningshuis zelf is een lachertje. Kijk Mabel wisse Smit, het neukertje van een crimineel. MAxima, de dochter van een persoon die iemand diende die voor flink wat dooien heeft gezorgd. En dan Roy van zuydezwijn..... Nee een groot voorbeeld dat koningshuis, jerry springer is nog minder spectaculair.
Dit zijn inderdaad rotte appels in een schitterende appelboom. Het valt me trouwens nog mee dat je Lockheed niet noemt en het uitkomen voor de NAZI-Duitsland door Claus.

Citaat:
Een president is veel beter omdat wij dan kunnen kiezen hoe ons land vertegenwoordigd wordt in gesprek met andere landen. Met de koningin kan dat gewoonweg niet.
Je kent duidelijk de rol van onze Koning inzake beleid en regelgeving niet.

Citaat:
Nog niet gesproken over het sociale aspect voor de leden van het koningshuis zelf. Zij hebben niet de keus om wel of niet beroemd te worden. Zij krijgend ie status gewoon, niks normaal leventje, dat zit er niet in. Thanks, but no thanks...
Het is waar dat ze allemaal bij de geboorte in een glazen huis leefden. Het is echter wel mogelijk om geheel buiten het Koningshuis te blijven, dit is een keus die de persoon maakt.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2003, 19:22   #18
Anastasiou
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
Het koningshuis is zoo achterlijk. Allereerst betalen we gewoon voor het HELE koningshuis veel geld. Wat doet ene friso nou? helemaal geen aarsch. (ze betalen trouwens ook geen belasting). Een president, dan onderhoud je 1 gezin en niet een hele familie.

Precies, ik snap ook nog steeds niet waar Tyskie die onzin vandaan haalt?

Inderdaad, als je een president neemt, krijg je ook een nationale feestdag, dan ken je ook feesten
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2003, 19:24   #19
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Anastasiou
Precies, ik snap ook nog steeds niet waar Tyskie die onzin vandaan haalt?

Inderdaad, als je een president neemt, krijg je ook een nationale feestdag, dan ken je ook feesten
Ik heb dit net weerlegd.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2003, 19:26   #20
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
Het koningshuis is zoo achterlijk. Allereerst betalen we gewoon voor het HELE koningshuis veel geld. Wat doet ene friso nou? helemaal geen aarsch. (ze betalen trouwens ook geen belasting). Een president, dan onderhoud je 1 gezin en niet een hele familie.
alsof ze niks doen daar?? hoeveel geld denk je dat ze binnenhaalt met staatsbezoeken.. dan werkt de koninging als een leuk visite kaartje, wie moeten we anders sturen? Balkende.. ja vast. ze zien hem al aankomen. ik geloof niet dat een president dan ook maar 1 cent goedkoper is.

Citaat:
Originally posted by Fade of Light

Goed voor het moreel? Ja hoor heel goed voor het moreel, het cabaret wat erover gemaakt wordt is idd goed voor het moreel, maar het koningshuis zelf is een lachertje. Kijk Mabel wisse Smit, het neukertje van een crimineel. MAxima, de dochter van een persoon die iemand diende die voor flink wat dooien heeft gezorgd. En dan Roy van zuydezwijn..... Nee een groot voorbeeld dat koningshuis, jerry springer is nog minder spectaculair.
nee een president maakt het nooit bond... kijk naar mensen zoals clinton en bush. en zoals tyske zegt, eenderde van nl stemt om een dode... dit soort sittuaties blijf je houden.
[/B][/QUOTE]
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2003, 19:33   #21
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by aarsch
alsof ze niks doen daar?? hoeveel geld denk je dat ze binnenhaalt met staatsbezoeken.. dan werkt de koninging als een leuk visite kaartje, wie moeten we anders sturen? Balkende.. ja vast. ze zien hem al aankomen. ik geloof niet dat een president dan ook maar 1 cent goedkoper is.
Dat visitekaartje kan door een leuk gekozen president. Die ook nog eens minder verdient dan Tricksje. Als de monarchie afgeschaft wordt dan kunnen we daarna nieuwe salarissen voor een president voorleggen die een stuk lager zijn dan die van de koning(in).

Citaat:
nee een president maakt het nooit bond... kijk naar mensen zoals clinton en bush. en zoals tyske zegt, eenderde van nl stemt om een dode... dit soort sittuaties blijf je houden.
[/B][/QUOTE]

Als iemand een fout maakt, dan zeggen we houdoe en bedankt een bepaalde periode later. Nu kan dat niet.



Citaat:
Originally posted by MasterB
Je hebt het mis. Friso krijgt helemaal geen vergoeding van het Rijk. Er zijn 5 leden die een vergoeding krijgen; de Koningin, Prins Willem-Alexander, Prinses Maxima, Prinses Juliana en Prins Bernhard.
mijn excuses. (je vergeet het nieuw geboren kind trouwens)


Citaat:
Dit zijn inderdaad rotte appels in een schitterende appelboom. Het valt me trouwens nog mee dat je Lockheed niet noemt en het uitkomen voor de NAZI-Duitsland door Claus.
je kan jaren bezig blijven met onze grote oranjevrienden.


Citaat:
Je kent duidelijk de rol van onze Koning inzake beleid en regelgeving niet.
Met die laatste zin bedoel ik dat je de koning(in) niet kan kiezen en ik bedoelde niet dat de koning(in) deze functies niet heeft. (mijn fout, slechte verwoording, excuses)


Citaat:
Het is waar dat ze allemaal bij de geboorte in een glazen huis leefden. Het is echter wel mogelijk om geheel buiten het Koningshuis te blijven, dit is een keus die de persoon maakt.
Ze worden allereerst al ge-indoctrineerd bij het leven. Dan hebben ze die keuze ook nog neit eens voor hun 10'de. Daarvoor realiseren ze zich niet waar het allemaal om gaat, maar dan zijn ze al de spreekwoordleijke lul.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2003, 19:40   #22
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Catharina Amalia Beatrix Carmen Victoria krijgt geen vergoeding van het Rijk. Ze is nog geen 18.

Je moet echt eens iets beter de Republiek bekijken. Het is niet zo dat wij EVEN zonder staatshoofd kunnen leven. Het beleid en de regelgeving zullen voor minimaal een paar jaar op zijn gat liggen. Als er iets is dat wij niet willen, is het dat wel.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2003, 19:42   #23
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by MasterB
Catharina Amalia Beatrix Carmen Victoria krijgt NOG geen vergoeding van het Rijk. Ze is nog geen 18.



Citaat:
Je moet echt eens iets beter de Republiek bekijken. Het is niet zo dat wij EVEN zonder staatshoofd kunnen leven. Het beleid en de regelgeving zullen voor minimaal een paar jaar op zijn gat liggen. Als er iets is dat wij niet willen, is het dat wel.
Dat insinueer ik ook nergens.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2003, 19:46   #24
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
[B]




Dat insinueer ik ook nergens.
Jawel hoor!

Citaat:
Als de monarchie afgeschaft wordt dan kunnen we daarna nieuwe salarissen voor een president voorleggen die een stuk lager zijn dan die van de koning(in).
Gewoon ff snel daarna doen. Dat brengt problemen met zich mee.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2003, 19:48   #25
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by MasterB
Jawel hoor!
Gewoon ff snel daarna doen. Dat brengt problemen met zich mee.
Common sence heet het dat dat natuurlijk parallel gaat:

- het uitwerken van de plannen om president te kiezen en alles eromheen.
- het kiezen van de president

en

- laatste 'dagen' van de monarchie
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2003, 19:54   #26
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
Common sence heet het dat dat natuurlijk parallel gaat:

- het uitwerken van de plannen om president te kiezen en alles eromheen.
- het kiezen van de president

en

- laatste 'dagen' van de monarchie
OK, daar valt niet tegenin te brengen. We zien het wat dat betreft hetzelfde.
  Met citaat antwoorden
Oud 20 December 2003, 13:43   #27
Babysmurfie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by MasterB
Ben je in slaap gevallen tijdens de lessen op school? Wij kiezen bij de Tweede Kamer verkiezingen alleen de leden die ons vertegenwoordigen in de Kamer. Aan de hand hiervan wordt een Kabinet gevormd door de Informateur en later door de Formateur. NIET door ons.
Ik bedoelde dus bij ons in België.
  Met citaat antwoorden
Oud 21 December 2003, 00:53   #28
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

We bekijken het mijns inziens van de verkeerde kant, namelijk: is het ander (een president) wel goedkoper/beter/enz. In feite is dat een zwaktebod; het gaat er mijns inziens om: men krijgt zomaar geld, en het is enkel erfelijk. Iemand met meer kwaliteiten voor bijvoorbeeld het hierboven vermelde staatsbezoek kan dat nooit bereiken.

Aan de ene kant komen mensen met argumenten als: 'ze heeft toch geen enkele macht/functie, en daarna wordt als argument gebruikt: ze legt staatsbezoeken af, en wie moet dat anders doen, balkenende? Die staatsbezoeken leveren ook geld op!

Enfin, een president kan dat dus ook doen, welliswaar niet goedkoper, maar wel iemand die gekozen is door het volk, en daardoor dus goed genoeg bevonden!
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 December 2003, 02:39   #29
WhizzCat
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by bartje518
We bekijken het mijns inziens van de verkeerde kant, namelijk: is het ander (een president) wel goedkoper/beter/enz. In feite is dat een zwaktebod; het gaat er mijns inziens om: men krijgt zomaar geld, en het is enkel erfelijk. Iemand met meer kwaliteiten voor bijvoorbeeld het hierboven vermelde staatsbezoek kan dat nooit bereiken.

Aan de ene kant komen mensen met argumenten als: 'ze heeft toch geen enkele macht/functie, en daarna wordt als argument gebruikt: ze legt staatsbezoeken af, en wie moet dat anders doen, balkenende? Die staatsbezoeken leveren ook geld op!

Enfin, een president kan dat dus ook doen, welliswaar niet goedkoper, maar wel iemand die gekozen is door het volk, en daardoor dus goed genoeg bevonden!
jij schijnt te vergeten dat de koningin wel degelijk macht heeft!. Wie denk je dat een formateur voor het kabinet aanstelt? Precies...

Bovendien is een koning/koningin goed voor de moraal van het volk. Nederland is officieel nog steeds een constitutionele monarchie dus dwz geregeerd door een leider, maar wel met een grondwet (bedankt frankrijk!).

Duitsland bv. is wél een parlementaire democratie en we zien hoe dat gaat
  Met citaat antwoorden
Oud 21 December 2003, 16:19   #30
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Originally posted by WhizzCat
jij schijnt te vergeten dat de koningin wel degelijk macht heeft!. Wie denk je dat een formateur voor het kabinet aanstelt? Precies...

Bovendien is een koning/koningin goed voor de moraal van het volk. Nederland is officieel nog steeds een constitutionele monarchie dus dwz geregeerd door een leider, maar wel met een grondwet (bedankt frankrijk!).

Duitsland bv. is wél een parlementaire democratie en we zien hoe dat gaat
In Nederland gaat het ongeveer net zo beroerd/goed als in Duitsland. De Mark is altijd een hele sterke munt geweest bovendien.

Wat een macht zeg, de formateur (die door de partijen zelf wordt voorgedragen) benoemen! Weet iemand toevallig of een staatshoofd daar ooit iets in heet gewijzigt? Bij mijn weten niet namelijk

We zoeken momenteel wanhopig naar argumenten om het koningshuis iets nuttigs te laten voorstellen, terwijl alle argumenten te weerleggen, of discutabel zijn. Maargoed, ik ben zelf een traditioneel iemand, maar het koningshuis is zo'n weggegooid geld en oubollige folklore imo
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2003, 00:02   #31
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Nog steeds de volgende argumenten:

Weggegooid geld
Te veel macht
Geen democratie

Mensen dat heb ik allemaal wel weerlegd hoor.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2003, 08:25   #32
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by MasterB

Geen democratie
volgens mij heb jij niet goed opgelet op school
we leven in een Constutionele democratie.... die stukken beter werkt dan andere landen met een "democratie"
  Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2003, 13:11   #33
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by aarsch
volgens mij heb jij niet goed opgelet op school
we leven in een Constutionele democratie.... die stukken beter werkt dan andere landen met een "democratie"
Je moet beter posts leren begrijpen. ANDEREN zeggen dat het democratisch gehalte met een Koning laag is en dat heb ik al aangevochten.

Verder leven wij in een Constitutionele Monarchie en is ons kiesstelsel democratisch gebaseerd. Wie heeft er niet opgelet op school?
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 19:02.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.