Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Bekijk resultaten enquête: Wat stem jij in het Referendum over de Europese Grondwet
Voor! 9 24,32%
Tegen! 24 64,86%
Ik stem niet.. 4 10,81%
Stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 19 May 2005, 19:43   #51
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Met Brussel bedoelt men in Nederland de EU, niet Belgie.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 May 2005, 01:27   #52
hegje
boooooooooooooooooooring
 
hegje's Avatar
 
Geregistreerd op: 31 May 2003
Locatie: almeloooooo
Berichten: 1.098
Stuur een bericht via MSN naar hegje
Standaard

ik stem tegen, eerst dacht ik dat ik voor ging stemmen omdat iedereen tegen zou stemmen had ik wat anders. maar toen kwam een collega met wat argumenten, waarvan ik 1 heb kunnen onthouden was iets dat grote landen zoals duitsland, frankrijk, groot britanie ofzo en turkije in de toekomst meer te zeggen hebben. en dat wij als klein landje maar erachter aan moeten huppelen. die grote landen hebben heel andere zorgen en dingen die ze willen doen.

komen onze eigen belangen wel aan bod??


of heb ik het nu ergens anders over,
hegje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 May 2005, 10:26   #53
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Uiteraard hebben grote landen meer stemrecht dan kleine landen. Het zou ook niet rechtvaardig zijn als Luxemburg evenveel te zeggen zou hebben als Duitsland. Maar heel vaak hebben landen als Gr Brittanie en Duitsland gewoon dezelfde belangen als Nederland. Controverses zie je eerder tussen noord en zuid, dan tussen groot en klein (aldus Carla Peis).

Daarbij zal het echt nog vele jaren duren voordat Turkije uberhaupt bij de EU komt.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 May 2005, 14:42   #54
slobjong
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

de politiek wordt steeds wanhopiger om mensen JA te laten stemmen. werden we al gewaarschuwd voor economische crisis, balkanisering en wwIII. nu zet de VVD ook nog een spotje in met beelden uit schebrenica, madrid en de holocaust om ons duidelijk te maken wat ons te wachten staat.
verandert jullie kijk door deze "argrumenten" en beelden.
de mijne niet, ben nu alleen maar nog meer geneigd om NEE te gaan stemmen.
wat jullie
  Met citaat antwoorden
Oud 20 May 2005, 15:11   #55
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Ik vind 't een zeer trieste campagne van de VVD, maar ik blijf gewoon voor stemmen.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 May 2005, 17:03   #56
anemic
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

mijn nee stem is net gemachtigd aan mijn ouders op de post gedaan
laat die WWIII maar komen.
  Met citaat antwoorden
Oud 21 May 2005, 18:41   #57
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Als het slechts een bundeling is van huidige verdragen, waarom dan zo'n noodzaak maken van die grondwet? Wat is die noodzaak dan?

Hoewel de grondwet idd niet zal zorgen dat we een provincie worden van Europa, snap ik aan de ene kant wel de angst.
Een grondwet is toch weer een verdere stap naar de éénwoording van een groot Europees front. En eerlijk gezegd sta ik daar nu ook nog niet om te springen.

Wat ik ga stemmen ben ik nog niet helemaal uit. Ik zal de informatie die we gekregen hebben nog eens goed bestuderen..
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 May 2005, 21:26   #58
JennyMindTricks
...
 
JennyMindTricks's Avatar
 
Geregistreerd op: 28 November 2002
Locatie: Sgravenzande
Berichten: 10.406
Stuur een bericht via MSN naar JennyMindTricks
Standaard

Tegen !

Wegens christelijke achtergronden ....
JennyMindTricks is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 May 2005, 21:43   #59
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Dat moet je nog eens nader uitleggen?
  Met citaat antwoorden
Oud 24 May 2005, 23:03   #60
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Uiteraard hebben grote landen meer stemrecht dan kleine landen. Het zou ook niet rechtvaardig zijn als Luxemburg evenveel te zeggen zou hebben als Duitsland. Maar heel vaak hebben landen als Gr Brittanie en Duitsland gewoon dezelfde belangen als Nederland. Controverses zie je eerder tussen noord en zuid, dan tussen groot en klein (aldus Carla Peis).

Daarbij zal het echt nog vele jaren duren voordat Turkije uberhaupt bij de EU komt.
Het stemrecht zou toch gelijk moeten zijn? Ik dacht dat dat ook zo was. Misschien begrijp ik het verkeerd, maar zoals ik het dan zie, dan zou een stem van Duitsland (voor een JA voor een Europese grondwet bijvoorbeeld) zwaarder wegen dan een stem van Nederland. Dan hebben de grootste landen de meeste macht, dat is toch oneerlijk?

Goed, ik denk dat ik tegen stem. Ik hoor zoveel geluiden dat we er niet op vooruit gaan als we Ja stemmen, dat ik geloof dat de tijd hiervoor nog niet rijp is. Het lijkt me te vroeg, het gaat me te snel.

Daarbij ga ik nog liever stemmen over de manier waarop het referendum door de overheid wordt neergezet. Bij een referendum zou je toch goed geinformeerd moeten worden door de overheid, niet gehersenspoeld.... :/
AmbyPur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 May 2005, 00:55   #61
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Als Nederland Nee stemt, dan heeft een Duits JA daar geen zak mee te maken. Maar binnen het Europees parlement heeft Duitsland meer zetels dan Nederland, dat wordt op grond van inwonersaantal bepaald. Is dat zo gek dan? Ik vind van niet, grotere partijen hebben nu eenmaal meer te zeggen. Als jij in een samenwerkingsverband een groter aandeel hebt dan een ander persoon dan heb jij toch ook meer te zeggen?

Ik vraag me af waar een groot land als Frankrijk zich dan zo druk om zou maken? Als zij veel macht krijgen is dat dan toch mooi voor hen?

Maar nu krijgen we over een jaar misschien een nieuw referendum. Dat ze die onzin toch gewoon achterwege laten en het geld besteden aan zaken die echt belangrijk zijn. Want op den duur komt die grondwet er toch wel (en dat is maar goed ook).
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 May 2005, 12:38   #62
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik heb gister het netwerk debat gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat ik voor ga stemmen, omdat het belangrijk is dat nederland zich niet buitenspel zet door emoties. In ruil zou het wel netjes zijn om de nederlandse bijdrage aan brussel met 50% te verminderen. Ik hoorde gister namelijk dat de Nederlander het meest betaalt aan de eu, 5 keer zoveel als een Fransman 3 keer zoveel als een duitser en 2 keeer zoveel als een zweed en dit terwijl we weinig subsidie ontvangen van Brussel. Als dit soort dingen nu eens worden gedaan dan komt die ja vanzelf wel
  Met citaat antwoorden
Oud 25 May 2005, 12:41   #63
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Als Nederland Nee stemt, dan heeft een Duits JA daar geen zak mee te maken. Maar binnen het Europees parlement heeft Duitsland meer zetels dan Nederland, dat wordt op grond van inwonersaantal bepaald. Is dat zo gek dan? Ik vind van niet, grotere partijen hebben nu eenmaal meer te zeggen. Als jij in een samenwerkingsverband een groter aandeel hebt dan een ander persoon dan heb jij toch ook meer te zeggen?
Het gaat hier niet om partijen maar om landen waar mensen wonen en werken. Het is heel belangrijk voor mij dat Nederland, als mede oprichter, meer te zeggen heeft als bijvoorbeeld het grote turkije dat straks de eu komt binnengestormd
  Met citaat antwoorden
Oud 25 May 2005, 12:46   #64
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Ik heb gister het netwerk debat gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat ik voor ga stemmen, omdat het belangrijk is dat nederland zich niet buitenspel zet door emoties. In ruil zou het wel netjes zijn om de nederlandse bijdrage aan brussel met 50% te verminderen. Ik hoorde gister namelijk dat de Nederlander het meest betaalt aan de eu, 5 keer zoveel als een Fransman 3 keer zoveel als een duitser en 2 keeer zoveel als een zweed en dit terwijl we weinig subsidie ontvangen van Brussel. Als dit soort dingen nu eens worden gedaan dan komt die ja vanzelf wel
Voor het eerst ben ik het volledig met je eens!
  Met citaat antwoorden
Oud 25 May 2005, 14:26   #65
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Want op den duur komt die grondwet er toch wel
alleen hierom zou ik al principieel nee willen stemmen.
ik geloof ook dat de grondwet er wel komt, ik zie het ook wel gebeuren dat nederland Ja zegt, terwijl de meerderheid tijdens het referendum tegen heeft gestemd.

Ik wil een referendum of er wel een referendum moet komen.


Maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ik moet stemmen. Wat is nou het beste voor alle partijen?
AmbyPur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 May 2005, 14:45   #66
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Het gaat hier niet om partijen maar om landen waar mensen wonen en werken. Het is heel belangrijk voor mij dat Nederland, als mede oprichter, meer te zeggen heeft als bijvoorbeeld het grote turkije dat straks de eu komt binnengestormd
Wat dat betreft heb je wel gelijk ja. Europe moet sowieso oppassen zich niet over de kop te groeien met al die nieuwe landen.
Maar als men het heeft om traditioneel grote landen als Frankrijk en Duitsland dan vind ik het niet raar dat zij als grote partij in het verdrag meer te zeggen te hebben.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 May 2005, 14:50   #67
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AmbyPur
alleen hierom zou ik al principieel nee willen stemmen.
ik geloof ook dat de grondwet er wel komt, ik zie het ook wel gebeuren dat nederland Ja zegt, terwijl de meerderheid tijdens het referendum tegen heeft gestemd.
Ik denk nog steeds dat dat niet zal gebeuren. De tweede kamer zal hoogst waarschijnlijk over het algemeen de uitslag van het referendum wel volgen denk ik. Maar wat PFP heel terecht opmerkte is dat Nederland zich niet buitenspel moet laten zetten door (valse) emoties.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AmbyPur
Ik wil een referendum of er wel een referendum moet komen.


Maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ik moet stemmen. Wat is nou het beste voor alle partijen?
Ik wil van alle referenda af, want ik vind het onzin, maar daar is een apart topic voor.

Ik blijf een voor-stemmer. Maar goede kans dat Frankrijk straks nee stemt en dat het hele grondwet-feest gewoon niet doorgaat uiteindelijk.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 May 2005, 16:43   #68
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

hmmm grote kans dat Frankrijk tegenstemt, dan maakt het allemaal niet meer uit
  Met citaat antwoorden
Oud 28 May 2005, 15:56   #69
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AmbyPur
alleen hierom zou ik al principieel nee willen stemmen.
ik geloof ook dat de grondwet er wel komt, ik zie het ook wel gebeuren dat nederland Ja zegt, terwijl de meerderheid tijdens het referendum tegen heeft gestemd.
Wat ik bedoel is dat op den duur een grondwet voor de EU (of iets dergelijks) er wel moet komen. Met de nieuwe landen die er bij zijn gekomen kan de EU niet in de huidige vorm doorgaan, het verdrag van Nice schiet tekort. Als deze grondwet door Nederland of Frankrijk wordt afgeschoten (op basis van regeringswantrouwen), dan zal men toch met iets nieuws moeten komen, wat waarschijnlijk in hoofdlijnen gewoon op hetzelfde neerkomt.


Dan nog even voor de anti-Europeanen die hameren op de nadelen van de EU, bijvoorbeeld dat wij per hoofd van de bevolking zo'n beetje het meeste geld betalen. Klopt, is ook niet goed, wilt men ook veranderen (voorstel van de huidige voorzitter van de EU; Luxemburg). Maar bedenk tegelijk ook hoeveel voordelen Nederland plukt van de EU. Nederland is van oudsher een handelsland. Eeuwen geleden was Nederland al een handelsland, met name door het onderdrukken van exotische volkeren. Tegenwoordig heeft Nederland met Rotterdam de grootse im- en export haven van Europa.
Wie bekend is met de EU weet dat binnen de EU geen douane-gelden meer betaald hoeven te worden; vrij verkeer van goederen. En dit is werkelijk geweldig voor Nederland. Vanuit de hele wereld komt men met name naar Nederland om goederen door te voeren richting andere landen in de EU. Bedenk goed hoeveel geld Nederland hiermee verdient dankzij de EU. Als de EU er niet was geweest was Rotterdam een stuk minder groot geweest, aangezien het voor landen als Duitsland en Frankrijk veel voordeliger zou zijn om via Le Havre of Hamburg goederen in te voeren.

Het enige echte export-product van Nederland (naast drugs ) zijn de bloemen die in het Westland gekweekt worden... en wie doen daar het zware werk? Juist, de Polen en andere Oost-Europeanen. Door de EU zullen er inderdaad meer Polen illegaal aan het werk komen in Nederland, maar voornamelijk voor dit soort werk. Want je denkt toch niet dat de Nederlandse werklozen dit soort werk gaan doen?

Vooruit, ik hoop dat ik weer enkele wanargumenten ontkracht heb en dat meerderen de enorme voordelen van Europa inzien. Zonder Europa zou Nederland absoluut niet zo welvarend zijn geweest als dat het nu is.
En waar Piet-Hein en Jan-Peter (wat een namen ook..) spreken over een Holocaust en een WOIII slaan ze de plank natuurlijk een beetje mis, maar het is een feit dat al zo lang er mensen bestaan in Europa oorlogen zijn geweest. Een samenwerkend Europa is geen garantie om oorlogen binnen Europa te voorkomen, maar het minimaliseert de kans wel.

Tot zover weer mijn stukje Ja-propaganda.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 May 2005, 20:29   #70
mathalaylias
Lid
 
Geregistreerd op: 23 March 2005
Berichten: 79
Standaard

Ik ben zeker weten pro-europa. samen staan we sterk en kunnen we laten zien aan de rest van de wereld wie en wat we zijn, ook zonder een grote staat te vormen. dan kunnen we laten zien waar europa voor staat. ondanks het feit dat we in verschillende landen wonen verschilt onze cultuur niet zoveel, onze ideen zijn ongeveer dezelfde. dus kunnen we ook samen voor die ideen uitkomen, we kunnen dan meer druk zetten op amerika e.a. .
Een europese grondwet kan hier zeker bij helpen, goede afspraken maken goed vrienden.
Ook economisch is een verenigd eurpa veel beter af.
Maar ik denk wel dat er masaal nee gestemt gaat worden, de mensen zijn niet echt goed ingelicht, en ze staan er bijgevolg nogal wantrouwig tegenover. Dat is de schult van de politici, die blijkbaar hun waar niet verkocht krijgen. Idioten, kheb ier een paar mensen op dit forum al veel beter zien doen dan sommigen van die politici.
de groeten
mathalaylias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 May 2005, 23:31   #71
TheGroovMaster
Über Mensch
 
TheGroovMaster's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 April 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 9.069
Stuur een bericht via MSN naar TheGroovMaster
Standaard

ik stem voor, ik ben van mening dat het beter is een eenheid te zijn! tuurlijk zitten er ook nadelen aan! maar zo erg kan het niet zijn dat we weer terug vallen naar het stenen tijdperk. Niet bang zijn voor nieuwe dingen!
TheGroovMaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 10:19   #72
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Heeft eventjes niet te maken met het onderwerp, maar uit de poll blijkt dat er 4 mensen zijn die niet gaan stemmen! Waarom zou je niet gaan stemmen terwijl je wel stemrecht hebt .
(of het zijn natuurlijk mensen die, net als ik, nog geen stemrecht hebben).


ontopic:

Ik had/heb me er eigenlijk niet echt in verdiept(omdat ik zelf ook nog geen 18 ben, jammer). Op dit moment zou ik ook echt niet weten of ik voor of tegen zou stemmen.
Wanneer ik stukken lees over de voordelen dat Europa ons zou brengen, ben ik absoluut voor. Maar als ik 'Weet waar je ja tegen zegt' van de SP doorlees, ben ik weer tegen.
Ik ben niet snel beinvloedbaar, ik heb me er gewoon nog niet genoeg in verdiept. Dat ga ik dan eerst maar eens doen.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 11:20   #73
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

De argumenten die de SP aandraagt hebben nauwelijks met de grondwet te maken. De SP speelt in op sentimenten die mensen überhaupt hebben ten opzichte van Europa. Aan de ene kant natuurlijk slim, omdat de gehele voorlichting rondom de grondwet slecht is en meer dan de helft van de mensen toch niet weet waarover het gaat.

Wat betreft 'niet stemmen'. Dan is 4 mensen niet eens veel wanneer je bedenkt dat er een opkomstpercentage verwacht wordt van tussen de 30 en de 40%. Is gewoon desinteresse en luiheid van mensen
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 16:35   #74
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Zijn er overigens ook mensen die de referendumwijzer hebben gedaan en wat was jullie uitslag?

Van mij 78%, maar voor mij was het al duidelijk dat ik voor zou gaan stemmen.

Edit: Overigens over die spotjes van de Partij van de Dieren. Hoe kunnen ze daarin nou zeggen dat de EU voor stierengevechten zijn. Het zou betekenen dat er in de Europese "grondwet" zou staan dat elk land verplicht stierengevechten moet houden ofzo? Volgens mij is er alleen sprake van een situatie waarin de Europese "grondwet" het stierenvechten niet verbied en dit in handen legt van de lidstaten op zich. Voor Nederland betekent dat dus gewoon dat het nog steeds niet mag, maar in Spanje bijvoorbeeld zal het mogelijk blijven en aangezien het iets is wat in Spanje in bepaalde gebieden bij hun cultuur hoort vind ik het niet zo vreemd dat het niet zomaar vanuit de EU verboden wordt.

Owjah en nog over de SP.. Als er nu een referendum zou komen over de grondwet in de vorm zoals deze nu geldt voor Nederland dan zou de SP op grond van een hoop punten ook tegen zijn. Toch zijn wij er allemaal over eens dat de Nederlandse grondwet een groot goed is en het fundament van onze democratische staat. De grondwet in Nederland is in de loop der jaren zo gegroeid en gevormd tot wat het nu is. Telkens waar nodig aanpassingen om te voldoen aan de eisen van die tijd. Met de Europese "grondwet" is er voornamelijk sprake van het bij elkaar voegen van de verdragen die in de loop der jaren zijn opgesteld en ondertekend door alle lidstaten. Overbodig gemierenneuk is er echter uitgehaald om zo negatieve bureaucratie tegen te gaan. Natuurlijk kun je het er nooit honderd procent mee eens zijn, maar als je de Nederlandse grondwet er op na kijkt zul je ook moeten concluderen dat er punten zijn waarmee je het niet eens bent, maar had deze er daarom ook nooit moeten komen?

Laatst aangepast door Bazzemans : 29 May 2005 om 16:45
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 16:45   #75
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Ik had ook iets in de 70% voor de Grondwet.

En dat met dat stierenvechten klopt idd gewoon niet. Weet niet hoe het precies zat, maar volgens mij vinden ze dat in de grondwet duidelijk zou moeten staan dat zaken als stierenvechten niet mogen...
Maar dat is volstrekt onhaalbaar.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 16:53   #76
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans

Toch zijn wij er allemaal over eens dat de Nederlandse grondwet een groot goed is en het fundament van onze democratische staat. De grondwet in Nederland is in de loop der jaren zo gegroeid en gevormd tot wat het nu is.
Volgens mij komt de meerderheid van de Nederlandse bevolking niet verder dan art 1 Gw. Overigens valt dat telkens weer aanpassingen wel mee, er is namelijk het een en ander nodig voor een grondwetsherziening.
Maar mensen klagen dat de grondwet te algemeen is, maar dat geldt dus voor elke grondwet.
Achja, referenda zijn onzin en dit onderwerp is er al helemaal niet geschikt voor. Plus dat de regering het waardeloos aanpakt... conclusie is een fiasco.

Maar afwachten wat er vandaag in Frankrijk gebeurt, als daar een nee uitkomt, dan komt er in Nederland geen mens meer opdagen...
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 17:17   #77
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Frankrijk stemt nee en ik kan er niet mee zitten eigenlijk, Brussel is slachtoffer geworden van zn eigen fratsen
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 18:39   #78
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Is dat wat je verwacht, PFP?
Want tijdens dit referendum in Frankrijk mogen er geen tussenstanden of prognoses gegeven worden tot de stembussen sluiten.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 18:41   #79
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ar-Tuur
Is dat wat je verwacht, PFP?
Want tijdens dit referendum in Frankrijk mogen er geen tussenstanden of prognoses gegeven worden tot de stembussen sluiten.
Nee dat is een feit want ik kan in de toekomst kijken
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 19:25   #80
mathalaylias
Lid
 
Geregistreerd op: 23 March 2005
Berichten: 79
Standaard

Oke tot daar het niveau, om tien uur word het bekent gemaakt. Normaal gezien toch. Als er niets misgaat toch. De Fransen die in belgie hebben gestemt zijn grotendeels voor, volgens de media toch. Niet officieel.

volgens steve stevaert (Belgisch politieker;socialist) oordelen de mensen niet over de europese grondwet maar wel over europa zelf. over het toetreden van turkije en balkan landen enzo. en of ze voor de euro enzo zijn. niet over de grondwet.
mathalaylias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 19:40   #81
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mathalaylias
volgens steve stevaert (Belgisch politieker;socialist) oordelen de mensen niet over de europese grondwet maar wel over europa zelf. over het toetreden van turkije en balkan landen enzo. en of ze voor de euro enzo zijn. niet over de grondwet.
Wat een geniale man
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 19:44   #82
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mathalaylias


volgens steve stevaert (Belgisch politieker;socialist) oordelen de mensen niet over de europese grondwet maar wel over europa zelf. over het toetreden van turkije en balkan landen enzo. en of ze voor de euro enzo zijn. niet over de grondwet.
Vind ik ook niet zo gek, er is ons niets gevraagd over turkije ,de Euro , oostblok landen etc etc. Dan vind ik het niet zo gek dat mensen hun onvrede uiten via dit referendum, wat eigenlijk helemaal nergens over gaat.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 19:53   #83
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Wat een geniale man
Hij heeft wel veel succes behaald met zijn gratis openbaar vervoer, zouden ze hier ook wel mogen invoeren.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 20:55   #84
mathalaylias
Lid
 
Geregistreerd op: 23 March 2005
Berichten: 79
Standaard

Inderdaad hij heeft het een en ander gedaan ja. en hij is een van de populairste politici in belgie. omdat hij zo dicht bij het volk staat, hij is nog cafe baas geweest, geen omhoog gevallen advokaatje dat in de politiek wil gaan. dat is de reden waarom er in belgie geen referendum komt.
trouwens er is toch nog lang geen spraken dat turkije bij de europese unie komt, de gesprekken zijn zelfs nog niet gestart.
mathalaylias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 20:56   #85
mathalaylias
Lid
 
Geregistreerd op: 23 March 2005
Berichten: 79
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Hij heeft wel veel succes behaald met zijn gratis openbaar vervoer, zouden ze hier ook wel mogen invoeren.
dat heeft hij enkel in limburg kunnen doen, jamer ik ben van O.VL. deju.
mathalaylias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 20:57   #86
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Hij heeft wel veel succes behaald met zijn gratis openbaar vervoer, zouden ze hier ook wel mogen invoeren.
Gratis voor 65+ers en kinderen jonger dan 14. En dan nog enkel op de bus. Maar de gewone belastingsbetalende burger mag er wel voor opdraaien.
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 21:02   #87
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Maak daar maar een ander topic voor aan. Is er al iets bekend over La France?
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 21:20   #88
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

de exit polls geven een duidelijk beeld: tussen de 54,5 en 56,5% tegen met een opkomst van 75%. maar tis dus nog niet officieel
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 22:02   #89
mathalaylias
Lid
 
Geregistreerd op: 23 March 2005
Berichten: 79
Standaard

Citaat:
Frankrijk heeft "nee" gezegd tegen EU-grondwet
zo 29/05/05 - Volgens drie verschillende exit-polls heeft het neen-kamp het gehaald in het Franse referendum over de Europese grondwet. Het percentage schommelt tussen 54,5 en 55,6 procent. Minister van Buitenlandse Zaken Michel Barnier heeft op TF1 al zijn ontgoocheling geuit.


Voor de definitieve resultaten is het wachten tot morgen, maar de cijfers van de exit-polls zijn zo afgetekend "neen" dat er geen enkele twijfel meer is: de meerderheid van de Franse heeft de Europese grondwet afgewezen.

Bovendien was de opkomst erg hoog: meer dan 70 procent van de stemgerechtigden heeft zijn stem uitgebracht, hetgeen de uitslag zeker legitiem maakt.

De uitslag van het referendum is bindend voor de Franse regering. Grote verliezer is zonder twijfel president Jacques Chirac, die zelf het initiatief nam voor het referendum.



Chirac heeft nederlaag toe

De Franse president Jacques Chriac heeft officieel gezegd dat de Fransen de EU-grondwet hebben afgewezen. In een televisietoespraak zei hij akte te nemen van deze beslissisng.

"Maar Frankrijk zal blijven meewerken aan Europa", zei de president. "De uitslag van vanavond maakt het echter wel moeilijk om de belangen van Frankrijk te blijven verdedigen."

Chirac kondigde ook aan dat hij de komende dagen zal beslissen wat er met de Franse regering zal gebeuren.

"Maar in ieder geval zal het ratificatieproces van de grondwet in de andere landen blijven doorgaan zoals gepland", zei de Franse president nog.

De extreem-rechtse politicus Jean-Marie Le Pen en enkele politici van de linkerzijde die tegen de grondwet zijn, hebben al het ontslag van Chirac geëist.
bron: vrtnieuw.net

voila het is min of meer officieel, chirac heeft toegegeven dat hij verloren is.(srr voor het lange artikel)
mathalaylias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 22:03   #90
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Tja, dan heeft het hele circus geen zin meer, want alle landen moeten die grondwet ratificeren... Enkele tientallen miljoenen weggegooid en het hele circus begint straks weer opnieuw.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 22:06   #91
mathalaylias
Lid
 
Geregistreerd op: 23 March 2005
Berichten: 79
Standaard

ik heb ook ergens gelezen dat ze niet opnieuw gaan onderhandelen, omdat ze nu al zo hun best hebben moeten doen, en dat er niets beter uit de bus gaat komen.
ik ben nu benieuwd wat ze er mee gaan doen.
mathalaylias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 22:06   #92
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Inderdaad, dat is dan het nadeel. Ik vraag me trouwens af waarom dat per se unaniem moet zijn. Als je het dan toch over Europa hebt moeten landen toch ook onderling eruit kunnen komen en dan doet Frankrijk maar niet mee. Groot-Britanië heeft toch ook de Euro niet ingevoerd? Denemarken ook niet. Toch praat je over een Europese munt. Waarom kan dan bij een Europese grondwet niet een land niet meedoen..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 22:09   #93
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Tja, dan heeft het hele circus geen zin meer, want alle landen moeten die grondwet ratificeren... Enkele tientallen miljoenen weggegooid en het hele circus begint straks weer opnieuw.
en doordat veel mensen zo denken zal de opkomst bij het referendum waarschijnlijk ook een stuk lager zijn dan al verwacht wordt..

Toch mooi dat in Frankrijk gewoon 75 op komt draven, volgens mij was hier de verwachting tussen de 30 en 40%..
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 22:36   #94
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Inderdaad, dat is dan het nadeel. Ik vraag me trouwens af waarom dat per se unaniem moet zijn. Als je het dan toch over Europa hebt moeten landen toch ook onderling eruit kunnen komen en dan doet Frankrijk maar niet mee. Groot-Britanië heeft toch ook de Euro niet ingevoerd? Denemarken ook niet. Toch praat je over een Europese munt. Waarom kan dan bij een Europese grondwet niet een land niet meedoen..
Omdat de grondwet de besturing van de EU regelt?
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 22:38   #95
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
en doordat veel mensen zo denken zal de opkomst bij het referendum waarschijnlijk ook een stuk lager zijn dan al verwacht wordt..

Toch mooi dat in Frankrijk gewoon 75 op komt draven, volgens mij was hier de verwachting tussen de 30 en 40%..
Ik ga in ieder geval nog wel stemmen, maar het is toch zinloos op zich. Hopelijk komt er hier alsnog een 'ja' uit.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 22:46   #96
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Omdat de grondwet de besturing van de EU regelt?
Dan regelt het dat maar niet voor dat land dan. Van wat ik ervan begrepen heb regelt het overkoepelende zaken en niet zaken die één land aangaan. Dan doet dat land maar de ene keer wel mee en de andere keer niet. Wat nu wanneer Nederland voortdurend tegen zou stemmen? Zouden dan werkelijk alle landen steeds weer op hun gat liggen? No way, dan doet Nederland maar niet mee.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 23:04   #97
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Dan regelt het dat maar niet voor dat land dan. Van wat ik ervan begrepen heb regelt het overkoepelende zaken en niet zaken die één land aangaan. Dan doet dat land maar de ene keer wel mee en de andere keer niet. Wat nu wanneer Nederland voortdurend tegen zou stemmen? Zouden dan werkelijk alle landen steeds weer op hun gat liggen? No way, dan doet Nederland maar niet mee.
Zo kom je er wel ja.. Meedoen bij de dingen die gunstig voor je zijn, maa rniet meedoen als het ongustig voor je is.. Ieder voor zich..
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 23:07   #98
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Zo kom je er wel ja.. Meedoen bij de dingen die gunstig voor je zijn, maa rniet meedoen als het ongustig voor je is.. Ieder voor zich..
Zo bedoel ik het uiteraard niet. Hoewel ik wel vind dat dat het uitgangspunt moet zijn van een economische gemeenschap, zoals het ooit begon. Ik blijf het treurig vinden dat Nederland alleen maar een melkkoe is voor andere landen.
Maargoed, das een andere discussie
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 23:12   #99
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Bart, je vergeet hoeveel geld Nederland als haven van Europa binnenkrijgt dankzij de EU en dan met name dankzij het vrij verkeer van goederen, maar dat heb ik een x aantal posts geleden al uitgelegd.

Maar in die grondwet wordt onder andere toch bepaald hoe men binnen de EU tot beslissingen komt. Dan is het toch praktisch onmogelijk dat een land op basis van oude verdragen (verdrag van Nice schiet tekort) in zijn eentje doorgaat. Dat is een heel ander verhaal dan de €uro.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2005, 23:20   #100
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Waarna je in mijn ogen de situatie krijgt dat ook bij volgende beslissingen je weer tweestrijd krijgt en dus iedereen voor zichzelf en zijn eigen portemonnee gaat kiezen en niet langer voor het grotere goed..

edit: er op de langere termijn met zijn allen beter voor komen dan wanneer een ieder appart zijn ding doet.

Overigens ben ik het niet met je eens dat de EU zich zou moeten beperken tot de EU. Terrorisme en de bestrijding van (internationale) misdaad is absoluut beter te coördineren als er sprake is van Europese samenwerking. Vanuit die Europese samenwerking is dan weer samenwerking mogelijk op een Globaler vlak.

Laatst aangepast door Bazzemans : 29 May 2005 om 23:24
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 17:38.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.