Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Bekijk resultaten enquête: Is 10% kinderbijslag voor marrokaanse of turkse jongeren in eigen land........
Te weinig 0 0%
Genoeg 2 25,00%
Te veel 6 75,00%
Stemmers: 8. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 25 November 2003, 10:20   #1
Fallen_Engeltje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard 10% kinderbijslag voor marrokaanse en turkse jongeren in eigen land

waarschijnlijk word dit een lang verhaal maar goed

Ik moet voor school (doe de opleiding spw4/onderwijsassistent) een maatschappelijk probleem onderzoeken. Dit moesten wij door middel van kranten artikelen uitkiezen, maar nu wil ik daar wat bronnenonderzoek naar doen, maar ik wil ook wat meningen verzamlen, ik zal hieronder het kranten artikel zetten, en misschien dat jullie dan ff kunnen reageren over wat jullie ervan vinden.


Artikel uit Brabants Dagblad van 05-07-2002
'Kinderen moeten in eigen land kansen krijgen'

Door Esther Wittenberg

Vrijdag 5 juli 2002 - Voor 4.000 Turkse en 11.500 Marokkaanse kinderen van wie de vader in Nederland woont, heeft de toekomstige regering straks nog maar tien procent van de huidige kinderbijslag over omdat ze in Turkije of Marokko wonen. De reactie van Turken en Marokkanen.

Een klein deel van de Turkse en Marokkaanse vaders in Nederland laat één of meer van zijn kinderen opgroeien in Turkije of Marokko. De redenen hiervoor verschillen. Vader Altinkaya, een Turkse inwoner van Oss, stuurde twee dochters naar Turkije nadat zij in Nederland basisonderwijs hadden gevolgd. "Sommige Turkse ouders besluiten hun kind naar Turkije te sturen voor vervolgonderwijs", legt bestuurslid van de Turkse moskee in Oss Y. Demirci in het theehuis bij -de moskee uit. "Vooral als kinderen de citotoets slecht hebben gemaakt, denken ouders dat hun kinderen op Turkse scholen betere kansen hebben." De dochters van Altinkaya werden in Turkije door schoonmoeder verzorgd. Ze gingen naar particuliere scholen, omdat het onderwijs op reguliere scholen in Turkije geen toegang biedt tot de universiteit. "Hij stuurde iedere drie maanden vijfduizend gulden naar Turkije voor zijn dochters", vertaalt V. Erturk voor Altinkaya. "Op een gegeven moment kon hij het onderwijsgeld niet meer opbrengen en toen zijn zijn dochters naar Nederland teruggekomen." Goed onderwijs is duur in Turkije, knikken alle mannen in het theehuis. Met tien procent van de huidige kinderbijslag is het niet mogelijk kinderen in dat land onderwijs te laten volgen. Demirci: "Dan komen ze dus hierheen." Hij windt zich op: "Het is toch raar. Aan de ene kant wil de regering dat er minder buitenlanders naar Nederland komen, aan de andere kant zegt ze: hier krijgt uw kind honderd procent en daar maar tien." Hij noemt de maatregel discriminatie: "Je kunt toch niet zeggen: Hans krijgt honderd procent en Hassan krijgt tien procent. Zo zaai je haat."

Oma
Een andere reden om kinderen in Turkije op te laten groeien is dat ze daar opa of oma gezelschap kunnen houden. "Een paar broers van mij zijn altijd in Turkije bij opa en oma gebleven. Ze zijn ook nooit naar Nederland gekomen", vertelt Demirci in vlekkeloos Nederlands. Ook Marokkaanse kinderen van in Nederland wonende vaders groeien op in Marokko zodat opa en oma niet alleen zijn, weet de Marokkaanse regiomanager bij Palet M. el Wakidi. Andere ouders willen graag dat hun kinderen in Marokko opgroeien om daar de eigen taal en cultuur te leren. El Wakidi: "Met tien procent van de kinderbijslag kunnen ouders niet in het levensonderhoud van hun kinderen in Marokko voorzien. De kinderen worden het slachtoffer van deze maatregel." Met de kortingsmaatregel zou de toekomstige regering voorkomen dat Turkse of Marokkaanse kinderen in het geboorteland van hun vader onderwijs kunnen volgen. Een slechte zaak, vindt Demirci. "Kinderen moeten juist in hun eigen land kansen krijgen. De overheid zou het moeten stimuleren dat kinderen in hun eigen land iets kunnen bereiken en dus kunnen blijven."


KORTINGSMAATREGEL


In Nederland wonen ongeveer 250.000 Marokkanen. Zo'n 11.500 kinderen van in Nederland wonende Marokkaanse vaders leven in Marokko.
In Nederland wonen ruim 300.000 Turken. Ruim 4.000 kinderen van in Nederland wonende Turkse vaders leven in Turkije.
Door de kinderbijslag -voor de kinderen die buiten Nederland wonen met negentig procent te korten, hoopt de toekomstige regering 20 miljoen euro te besparen.







okay dus wat vinden jullie hiervan, is 10% genoeg, te weinig, of te veel (klinkt hard maar goed) reageer als je wilt ff met de poll, en als je iets toe te voegen hebt, vind ik dat helemaal mooi
  Met citaat antwoorden
Oud 25 November 2003, 10:48   #2
Little Angel
Watch it!
 
Little Angel's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 March 2002
Locatie: Utrecht.......
Berichten: 4.484
Standaard

Kheb op genoeg gedrukt, maar eignelijk vind ik dat ze niks horen te krijgen, kinderbijslag geldt in nederland en als die kinderen dan in het buitenland gaan wonen behoren ze tot dat land en ook tot die regels dus dan horen ze kinderbijslag te krijgen, maar aan de andere kant die vent die hier in nederland woont heeft wel kinderen maar niet hier in nederland, dus daarom is 10% iegenlijk wel genoeg.
__________________
Fuck You If You Doubt Me, I'm A Piece Of Shit And I Say It Proudly.
Little Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 November 2003, 11:12   #3
jeroen87
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik vind dat als je niet in nederland woont en van buitenlandse afkomst bent met 10 procent genoegen moet nemen. dit vooral omdat ze niks met nederland te maken hebben, laat ze maar subsidie krijgen van turkijke. voor nederlandse kinderen in het buitenland geld ongeveer hetzelfde maar die horen meer te krijgen omdat ze wel een nedelandse nationaliteit hebben
  Met citaat antwoorden
Oud 25 November 2003, 11:47   #4
supergirl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

waar slaat het nou op dat kinderen die in eigen land wonen van de Nederlandse regering kinderbijslag moeten krijgen??!!!!
Ik vind het heel vervelend dat niet iedereen het zo goed heeft als wij hierzo maar ik vind niet dat wij iets te maken hebben met die kinderen die daar wonen.Wij zitten op dit moment zelf in een economisch dipje en dus vind ik dat we daarop makkelijk het geld kunnen bezuinigen.We hebben het zelf nu even hard nodig.Daarom heb ik gestemt op te veel want ze horen helemaal niks te krijgen die kinderen die daar wonen vallen onder het recht van hun eigen land.Het eigen land moet daar dus voor zorgen....
  Met citaat antwoorden
Oud 25 November 2003, 16:37   #5
anemic
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik hoef toch geen onderwijs te betalen voor mensen die niet voldoende hebben kunnen/willen integreren en dan maar weer besluiten terug te keren naar land van herkomst?
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 12:23.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.