Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 23 March 2005, 11:40   #1
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard PvdA blokkeert gekozen burgemeester

Citaat:
DEN HAAG - De door de bevolking gekozen burgemeester komt er voorlopig niet. De PvdA-fractie in de Eerste Kamer heeft dinsdag tegen de noodzakelijke grondwetswijziging gestemd. De PvdA-senatoren waren niet overtuigd door de tegemoetkomingen die D66-minister De Graaf voor Bestuurlijke Vernieuwing hen tijdens het debat had gedaan.

De Graaf toonde zich na het debat "boos en teleurgesteld" over de opstelling van de PvdA. Hij verweet de partij "de kampioen van het regentendom" te zijn. Premier Balkenende noemde het gedrag van de PvdA onbegrijpelijk. "De fractie heeft zich kennelijk niet willen laten overtuigen."
het stokpaardje van D66 sinds de oprichting van de partij komt er tot 2010 niet.
ik vind het echt ongelofelijk, de argumenten van de pvda raken kant noch wal. wellicht heeft D66 te hoog ingezet door al in 2006 te willen beginnen, maar ze hebben genoeg voorstellen gedaan die veel meer tijd geven. een gefaseerde invoering uitgespreid over 4 jaar is zelfs niet goed genoeg. waarom stemt de pvda hun eigen voorstel weg, wat vinden jullie ervan?
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 March 2005, 11:43   #2
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ik vind die hele gekozen burgemeester überhaupt niet relevant. Ik vind het pas schandalig dat D66 daar een kabinetscrisis voor riskeerde terwijl men dat weigerde voor de militairen in Irak, maar das een heel andere discussie..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 March 2005, 13:40   #3
not-known
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

PvdA had niet zo lang moeten doorgaan met het hoop geven aan D66, ze waren al vooringenomen genoeg om tegen te gaan stemmen. Dit is moreel gezien gewoon erg laag. Maargoed, ik ben alsnog wel blij dat het niet doorgaat, daar niet van.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 March 2005, 15:30   #4
Ancalagon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Vrij apart dat de PvdA, die er wel sterk voor is om de benoemde burgemeester uit de grondwet te halen, nu deze wijziging juist tegenhoudt, omdat ze de ideeen van de Graaff te onduidelijk en overhaast vinden, wat ik een beetje een zwaktebod vind.

Persoonlijk kan ik me er niet echt druk om maken, die gekozen burgemeester, maar ik zat bij De Graaffs dochter in de klas, en daarom vind ik het zielig voor hem
  Met citaat antwoorden
Oud 23 March 2005, 21:15   #5
Ancalagon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ai en nu is ie nog afgetreden ook
  Met citaat antwoorden
Oud 23 March 2005, 21:23   #6
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

snap ik, anders zit ie daar nog 2 jaar voor niks enja, cda en vvd geven d66 toch te weinig ruimte voor andere dingen, zoals het nieuwe kiesstelsel.
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 March 2005, 21:41   #7
Ancalagon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ja, en nu komt er iemand anders die er nog 2 jaar voor niks zit. Maar opzich wel verstandig dat ie de eer aan zichzelf heeft gehouden ja
  Met citaat antwoorden
Oud 23 March 2005, 22:01   #8
annomeisje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Opzich vind ik het jammer dat we niet kunnen stemmen voor de burgemeester. Maar ik kan het niet berouwen als de lummel van een Tom de Graaf opstapt.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 March 2005, 23:40   #9
Dobbo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

wat we nu hebben is misschien wel beter, de burgemeester die we nu hebben staat boven de partijen, hij is onafhankelijk. Bij een gekozen burgemeester hoort hij dan bij die partij en ook bij de keuzes van de partij. Keuzes waar hij als hij onafhankelijk was geweest niet voor was geweest.
  Met citaat antwoorden
Oud 24 March 2005, 00:22   #10
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Wat jammer dat veel mensen (zelfs Verhagen) niet goed snappen hoe ons staatsrechtelijk bestel in elkaar zit...

Overigens een goede zaak dat die gekozen burgemeester er niet door is gekomen.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 March 2005, 01:03   #11
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dobbo
wat we nu hebben is misschien wel beter, de burgemeester die we nu hebben staat boven de partijen, hij is onafhankelijk. Bij een gekozen burgemeester hoort hij dan bij die partij en ook bij de keuzes van de partij. Keuzes waar hij als hij onafhankelijk was geweest niet voor was geweest.
Hehe hoe mooi is dat. Je draait het gewoon om. Het verwijt is juist nu dat de burgemeester wel boven de partijen staat, maar nog altijd kleur bekend en eigenlijk niets zelf kan. Bij de gekozen burgemeester hoeft het niet iemand te zijn die gebonden is aan een partij en dus zijn eigen programma opstelt. Hij zou dan dus onafhankelijker kunnen zijn dan de huidige burgemeesters.
Het grote kritiek punt op de gekozen burgemeester is dan juist ook dat het in de praktijk zo zal zijn dat òf de burgemeester de punten waarop hij gekozen is niet zal kunnen verwezenlijken òf de gemeenteraad niet. Op dit moment zijn er gewoon te weinig regelingen getroffen om het in goede banen te leiden. De burgemeester zal zeggen dat hij met meerderheid van stemmen is gekozen en daarom zijn plannen moet verwezenlijken en de raad zal zeggen dat een meerderheid daarvan bij elkaar opgeteld waarschijnlijk een grotere meerderheid heeft dan de burgemeester. Vervolgens hebben ze grondwettelijk beide niet het recht om elkaar naar huis te sturen en nieuwe verkiezingen te laten uitschrijven.
Het is tegenwoordig al lang niet meer zo dat de koningin zelf zich ermee bemoeid wie de burgemeester waar wordt. Het moet wel goedgekeurd worden door de koningin, maar dit is slechts een formaliteit. Tegenwoordig schrijven de coalitiepartijen een profielschets van wat voor burgemeester ze graag zouden zien en uit de vacatures die daarvoor liggen wordt dan een geschikt persoon gezocht (kan ook zijn dat die niet voor handen is en dat er iemand speciaal voor gevraagd). Het zou in mijn ogen dan ook logsicher zijn als de burgemeester door de raad gekozen zou worden. Ze zouden dan kunnen kiezen voor iemand die goed de leiding kan geven en iemand is waar iedereen achter staat.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 March 2005, 13:14   #12
LexS
BeHeerser
 
Geregistreerd op: 25 March 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.800
Standaard

Aan de ene kant snap ik wel dat D66 wilde dat de gekozen burgemeester zou komen maar om dat nu al per 1 januari door te gaan voeren is niet realistisch want dan zouden alle burgemeesters in een keer op straat staan.

Maar aan de andere kant slaat het ook helemaal nergens op dat je hoort dat Henk van Dorp dan wel burgemeester van Utrecht wilde worden. Dan denk ik, nee doe maar niet...
LexS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 10:47.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.