Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 11 June 2005, 15:19   #1
Flater
p 0 m p . .
 
Flater's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 June 2004
Locatie: Aarde
Berichten: 1.453
Standaard Psychologie standaard in het vakkenpakket

Dat is toch veel bruikbaarder dan aardrijkskunde of geschiedenis bijvoorbeeld? Met mensenkennis heb je elke dag te maken en is de -echte- basis van het leven. Waarom zou dit niet standaard in het vakkenpakket moeten? Niet in plaats van iets, maar er gewoon bij, 2uur in de week. En maatschappijleer vind ik er te ver vanaf staan.
__________________
"this is for information purposes only,and although I have done my best to ensure its accuracy, I cannot be held responsible for any errors. I always suggest getting professional help which can be found by contacting your local psychiatrist"
Flater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2005, 16:59   #2
anemic
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ook bij psychologie zijn er genoeg mensen die er geen reet aan hebben. Ik weet wel hoe ik met mensen om moet gaan en met mezelf ook.

Ik denk ook dat dat vak voor een aantal mensen te confronterend is om in groepsverband te doen.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2005, 17:16   #3
L_angeldc
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anemic
Ik denk ook dat dat vak voor een aantal mensen te confronterend is om in groepsverband te doen.
vind ik ook, stel je voor dat je als pispaaltje van de klas openlijk moet praten over je gevoelens of als stoere bink moet vertellen over je problemen thuis. Ik denk niet dat dat echt bruikbaar is het in echte leven. Mensen weten wel hoe ze met elkaar om moeten gaan toch? Ik denk ook niet dat psychologie daar ook veel bij zou kunnen helpen, geef dan een cursus 'hoe vergroot ik mijn EQ' of iets dergelijks
  Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2005, 19:13   #4
Flater
p 0 m p . .
 
Flater's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 June 2004
Locatie: Aarde
Berichten: 1.453
Standaard

Ik bedoel het niet in de vorm van zieltje uitknijpen voor de klas. Ik bedoel meer mensen kennis en hoe je met problemen moet omgaan in het leven, hoe je mensen kan helpen, hoe het menselijk brein werkt en reageert op omstandigeheden. Ik heb nooit geleerd hoe ik met stess om moet gaan, hoe ik mensen kan helpen in moeilijkheden, contact kan leggen met minder sociale, hoe kan je zelf socialer worden enz. Het klink heel dom misschien, maar hoe belangrijk zijn die dingen?
__________________
"this is for information purposes only,and although I have done my best to ensure its accuracy, I cannot be held responsible for any errors. I always suggest getting professional help which can be found by contacting your local psychiatrist"
Flater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2005, 19:19   #5
mathalaylias
Lid
 
Geregistreerd op: 23 March 2005
Berichten: 79
Standaard

oe dat ge met mensen moet omgaan da leerde toch al doende, alle mensen zijn zo verschillend dat er toch geen algemen handleiding bestaat.dus alle da vind ik een slecht argument om da vak toe te voegen aan het lessenpakket.
en trouwens geschiedenis en aardrijkskunde is soms wel handig, meestal zelf. hoe kunde anders uwen weg vinden, het weer inschatten, dit jaar hebben wij geleerd hoe wij het weer een beetje kunnen "voorspellen", inschatten is eigenlijk een beter woord. en da komt van pas, ik kijk s morgens uit mijn raam en ik weet of ik mij warm moet aankleden of nie.
en geschiedenis is ook belangrijk, de mensen moeten toch weten hoe dat het komt dat alles zo is zoals het nu is, dingen zoals woII da moet iedereen toch weten dat da gebeurt is, en dat da nie opnieuw mag gebeuren.
srr ik vind die dingen belangrijker dan leren omgaan met mensen tijdens de lessen, want da kunde toch nie. en ge leert het toch al daarbuiten
de groeten
mathalaylias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2005, 19:23   #6
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flater
met stess omgaan, hoe ik mensen kan helpen in moeilijkheden, contact kan leggen met minder sociale, hoe kan je zelf socialer worden enz. Het klink heel dom misschien, maar hoe belangrijk zijn die dingen?
Dat zijn de "vakoverschrijdende eindtermen" zoals onze leraar wiskunde het altijd omschrijft: stress leer je te bedwingen door veel spreekoefeningen te houden. Mensen helpen en contacten leggen gebeurt door groepswerken en buiten de lessen. En andere psychologische onderwerpen komen wel eens ter sprake tijdens de gewone lessen.
Geschiedenis is best wel interessant en het helpt je om de huidige wereld te begrijpen.

[edit]mathalaylias, kan je het op Nederlands houden ajb?[/edit]
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2005, 19:44   #7
Flater
p 0 m p . .
 
Flater's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 June 2004
Locatie: Aarde
Berichten: 1.453
Standaard

Rekenen leer je ook in de winkel kan je dan zeggen, maar dat is veel`s te weinig. We denken veel te weten omdat we midden in het leven staan, maar we weten niet eens meer hoe we zelf werken. Er zijn zoveel mensen die zichzelf zelfs kwijt zijn. Er zijn natuurlijk ook sterke, en die moeten leren de zwakke te helpen.

Maar de discussie, in het vakken pakket of niet? Desnoods 1 jaar en optioneel als je het leuk vind.
__________________
"this is for information purposes only,and although I have done my best to ensure its accuracy, I cannot be held responsible for any errors. I always suggest getting professional help which can be found by contacting your local psychiatrist"
Flater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2005, 20:02   #8
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flater
Rekenen leer je ook in de winkel kan je dan zeggen, maar dat is veel`s te weinig. We denken veel te weten omdat we midden in het leven staan, maar we weten niet eens meer hoe we zelf werken. Er zijn zoveel mensen die zichzelf zelfs kwijt zijn. Er zijn natuurlijk ook sterke, en die moeten leren de zwakke te helpen.

Maar de discussie, in het vakken pakket of niet? Desnoods 1 jaar en optioneel als je het leuk vind.
Met het rekenen dat je in de winkel leert, kan je geen huizen bouwen.

Hetgeen je hier als voorbeeld geeft is een probleem van onze tijd: onze maatschappij is té egoïstisch en té groot. Een mens gaat vereenzamen en gaat zichzelf vragen beginnen stellen over zijn plaats in de wereld en ik denk niet dat je dat zou kunnen oplossen door een beetje psychologie te krijgen op school...

Volgens mij zit psychologie hier trouwensch in België al standaard in het rooster van de humane wetenschappen.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2005, 20:06   #9
Flater
p 0 m p . .
 
Flater's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 June 2004
Locatie: Aarde
Berichten: 1.453
Standaard

Met de mensen kennis van nu kan je geen mensen helpen, jezelf helpen. De maatschappij word moeilijker, niet alles leer je meer van je ouder of opvoeders. Mensen moeten leren met elkaar om tegaan, ook met mensen die totaal anders zijn.
__________________
"this is for information purposes only,and although I have done my best to ensure its accuracy, I cannot be held responsible for any errors. I always suggest getting professional help which can be found by contacting your local psychiatrist"
Flater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2005, 20:11   #10
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Maar zoiets kan je toch niet leren door theorielessen te krijgen? Zoiets moet je leren door omgang met mensen, door jezelf en ander te ontdekken en proberen te doorgronden. De menselijke psyche is te ingewikkeld om middelbare schoolstudentjes voor te schotelen. Het gaat veel verder dan leren omgaan met mensen en stress te onderdrukken.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2005, 20:12   #11
Flater
p 0 m p . .
 
Flater's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 June 2004
Locatie: Aarde
Berichten: 1.453
Standaard

Je kan technieken leren, onderwerpen om over te beginnen en dat alles toepassen in je leven.
__________________
"this is for information purposes only,and although I have done my best to ensure its accuracy, I cannot be held responsible for any errors. I always suggest getting professional help which can be found by contacting your local psychiatrist"
Flater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2005, 20:17   #12
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Met technieken en onderwerpen ben je niets als het niet spontaan is. De beste psycholoog mag ze je hebben aangeleerd, als het geforceerd overkomt, zal de persoon over je dichtklappen en niets meer zeggen.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 June 2005, 10:25   #13
Flater
p 0 m p . .
 
Flater's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 June 2004
Locatie: Aarde
Berichten: 1.453
Standaard

Je maakt alleen los wat je al hebt. En bedoel ook niet dat je plots iedereen moet helpen, maar dat je wel kan helpen, jezelf of andere in deze maatschappij. Afrekenen bij de kassa doe je toch ook spontaan?.. Omdat je het vaak doet, de eerste keer was spannend, en dan wordt het normaal, en dan wordt het spontaan.

Wat je leert breng je in praktijk een beetje. Ik vind het een goeie basis, wat mensen er ook mee doen
__________________
"this is for information purposes only,and although I have done my best to ensure its accuracy, I cannot be held responsible for any errors. I always suggest getting professional help which can be found by contacting your local psychiatrist"
Flater is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 01:31.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.