Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 11 June 2005, 22:11   #1
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard Schulden van armste 18 landen kwijtgescholden

Citaat:
za 11/06/05 - De G8, de rijkste zeven landen ter wereld en Rusland, hebben in Londen een akkoord bereikt om de schulden van 18 arme landen kwijt te schelden. Dat heeft de Britse minister van Financiën, Gorden Brown, bekendgemaakt. Uit de betrokken landen komen er reacties van opluchting.

Er zal meer dan 30 miljard euro worden kwijtgescholden aan de armste 18 landen, waarvan er 14 in Afrika liggen.

Het akkoord komt er op aangeven van G8-voorzitter Groot-Brittannië. De Britse regering heeft van de armoede in Afrika een prioriteit gemaakt.

De regeling wordt later mogelijk nog uitgebreid naar nog eens 20 andere staten. Tegelijk willen de G8 de arme landen ook betere handelsvoorwaarden geven en een betere toegang geven tot gezondheidszorg, vooral om aids te bestrijden.

De armste landen krijgen al binnen enkele weken al hun uitstaande schulden bij de grote geldschieters kwijtgescholden. Dat zijn de Wereldbank, het Internationale Muntfonds en de Ontwikkelingsbank voor Afrika.

De doorbraak kwam er na een akkoord tussen de Verenigde Staten, Canada en het Groot-Brittannië.

Duitsland en Japan lagen dwars
[...]

Reacties van opluchting
De arme landen die van de acht rijkste industrielanden schuldverlichting hebben gekregen, reageren opgelucht, maar voorzichtig.

De gouverneur van de centrale bank in Tanzania reageert opgelucht. Het land wil met het uitgespaarde geld de gezondheidszorg en het onderwijs verbeteren. De Oegandese minister van Informatie reageert gelijkaardig.

Voorwaarde voor de schuldenkwijtschelding is een goed bestuur. Daarom zijn landen zoals Nigeria - dat veel olie maar ook veel schulden heeft - en Zimbabwe - waar president Mugabe een gecontesteerd beleid voert - uit de boot gevallen.

Ook andere straatarme landen zoals Soedan, Somalië, Kenia, Eritrea, de Centraal-Afrikaanse Republiek, Congo, Burundi, Togo, Ivoorkust, Liberia en Guinee vallen buiten de prijzen.

Bron.
Een mooi gebaar dat ze dat doen en ik denk wel dat het positief zal zijn voor de ontwikkeling van die landen. Maar het is toch wel het minste wat we kunnen doen? Jarenlang heeft Europa ze onderdrukt, wij liggen aan de basis van die schulden en dan zouden we er niet voor opdraaien. Begrijpelijk dan wel dat Duitsland en Japan niet voor waren, omdat zij pas laat zijn beginnen koloniseren, maar dan nog...
Wie weet wordt de wereld toch nog een mooie plaats voor alle mensen.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2005, 22:15   #2
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Bono en Geldof blij met kwijtschelding

Bono en Bob Geldof reageren enthousiast
op het akkoord van de G8 om de schulden
van de achttien armste landen kwijt te schel-
den. Beide zangers strijden al jaren tegen
de armoede.

"De reis naar gelijkheid is een stap
verder gekomen. Miljoenen mensen in de
armste landen zijn bevrijd van het juk
van immorele en onrechtvaardige
schulden", zegt Bono.

Bob Geldof, die in juli met benefiet-
concerten de G8 wil wakker schudden,
is tevreden maar wil meer. "De kwijt-
schelding is al een overwinning, maar
het is niet meer dan een begin."

Bron.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 June 2005, 11:06   #3
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik ga er niet vanuit dat ik een betere econoon ben dat de mensen die dit besluit hebben genomen. maar ik weet of om gewoon schulden kwijt te schelden, ik zie niet hoe dit een economische prikkel geeft aan de landen.

me mentor vertelde laatst een verhaal over volgens mij de "mamabank" mensen geven geld aan deze bank en dan leent de bank kleine beetjes geld uit aan vrouwen in 3e wereld landen. omdat dit geld terug betaald moet worden, gebruiken dit geld voor een investering waarmee ze een klein beetje geld kunnen verdienen (bijvoorbeeld een paar kippen om te verhandelen). tot nu toe is 100% terug betaald en de economie krijgt een prikkel.

ik geloof zelf ook niet in het bouwen van bv een school 3e wereld landen... want de bewoners leren niets van het bouwen zelf want dan doen westerse mensen...

ik ben van mening dat het 3e wereld landen meer zal helpen als we ze investeren in deze landen en een tegenprestatie terug verwachten, maar dan moeten we deze landen wel goed adviseren hoe met het geld omgegaan moet worden.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 June 2005, 12:17   #4
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chalyken
Of de overheden van derde wereldlanden die extra ademruimte gaan gebruiken om hun bevolking te helpen is wel een andere vraag.
ik denk dat het geld wat vrijkomt wel weer besteed zal worden aan een russische lichting van wapens...
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 June 2005, 16:51   #5
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dext0r
ik denk dat het geld wat vrijkomt wel weer besteed zal worden aan een russische lichting van wapens...
Daar vrees ik ook voor. Daarom dat ze in de toekomst beter begeleid moeten worden. I.p.v. wapens te kopen het geld in de industrie en know-how stoppen, zodat de bevolking zélf er ook wat aan heeft en niet onwetend worden neergeschoten met het geld dat hun land kwijtgescholden werd.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 June 2005, 21:39   #6
mathalaylias
Lid
 
Geregistreerd op: 23 March 2005
Berichten: 79
Standaard

wat de g8 gedaan heeft vind ik goed, maar nu ben ik benieuw wat er gaat gebeuren een echt goed gevoel heb ik er niet bij.
Het stopt niet bij het kwijtschelden van de schulden, die schulden dat is een begin, maar nu moeten die landen verder worden begeleid. scholen die worden gebouwd door westerlingen zijn volgens mij ook goed, de mensen zelf leren dan wel niets bij het bouwen, maar de gebouwen zelf dienen wel bij het onderwijzen van de kinderen, wat volgens mij een van de belangrijkste zaken is bij ontwikkelingssamenwerking.
mathalaylias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 June 2005, 20:47   #7
Alpha
FORE!!!
 
Alpha's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 April 2003
Locatie: Den Bosch
Berichten: 3.523
Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

ik vind het goed, maar naar mijn mening heeft het geen zin. Zoals al gezegd is zullen de landen eerder wapens kopen dan dat ze het geld in de economie zullen investeren ... En als ze het wle investeren moeten we er rekening mee houden dat hun economie enorm ver achter loopt ...
__________________
(\_/)
(O.o) This is Hassan bin Ali.
(> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination.
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 June 2005, 08:03   #8
FunFair
.
 
Geregistreerd op: 1 March 2001
Berichten: 8.845
Standaard

met dat wapensgedoe he...

we kunnen in de westerse wereld wel voorkomen dat iemand nog handel doet met irak.. waarom kunnen we dan niet voorkomen dat al die wapens maar binnen blijven stromen in die landen? moet de vn niet gewoon de grensen gaan helpen controleren ofzo?
__________________
hardstikke doooooood
FunFair is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 June 2005, 18:58   #9
mathalaylias
Lid
 
Geregistreerd op: 23 March 2005
Berichten: 79
Standaard

daar is te veel geld mee gemoeit, de wapepnproductie is hel invloedrijk, die laten dat niet zomaar toe.
mathalaylias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 June 2005, 20:44   #10
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FunFair
met dat wapensgedoe he...

we kunnen in de westerse wereld wel voorkomen dat iemand nog handel doet met irak.. waarom kunnen we dan niet voorkomen dat al die wapens maar binnen blijven stromen in die landen? moet de vn niet gewoon de grensen gaan helpen controleren ofzo?

en hoe zie je dat voor je Trouwens die wapens worden veelal gewoon legaal gekocht van Rusland of kazachstan en die willen die inkomstenbron echt niet kwijt
  Met citaat antwoorden
Oud 15 June 2005, 09:40   #11
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
en hoe zie je dat voor je Trouwens die wapens worden veelal gewoon legaal gekocht van Rusland of kazachstan en die willen die inkomstenbron echt niet kwijt
Je vergeet de Waalse wapenindustrie: ik geloof dat ze destijds in opspraak zijn geweest omdat ze wapens wouden leveren aan China. Ik weet niet of dat er daadwerkelijk is doorgekomen, maar het is en blijft een grote inkomst voor de industrie hier. (Ik praat het ab-so-luut niet goed, integendeel, als het enigszins mogelijk zou zijn, ben ik voor een sluiting.) Het grote probleem is hier weer het grote aantal werkelozen dat ze zullen hebben als de fabriek gesloten zou worden.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 June 2005, 13:03   #12
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thaliaaglaja
Je vergeet de Waalse wapenindustrie: ik geloof dat ze destijds in opspraak zijn geweest omdat ze wapens wouden leveren aan China. Ik weet niet of dat er daadwerkelijk is doorgekomen, maar het is en blijft een grote inkomst voor de industrie hier. (Ik praat het ab-so-luut niet goed, integendeel, als het enigszins mogelijk zou zijn, ben ik voor een sluiting.) Het grote probleem is hier weer het grote aantal werkelozen dat ze zullen hebben als de fabriek gesloten zou worden.
met wapens verkopen is niets mis
  Met citaat antwoorden
Oud 15 June 2005, 20:22   #13
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
met wapens verkopen is niets mis
Wel als er op het moment dat men de wapens verkoopt al zekerheid is dat er misbruik van zal gemaakt worden.

Vandaag gehoord op de radio (dit was trouwens wat ik bedoelde):
Citaat:
Amnesty bekritiseert wapenlevering Nepal

Mensenrechtenorganisatie Amnesty Inter-
national heeft kritiek op ons land voor
de wapenleveringen aan Nepal. In 2002
leverde België aan Nepal 5.000 Minimi-
machinegeweren.

Volgens Amnesty International gebruiken
de Nepalese veiligheidsdiensten die
wapens voor het doden, martelen en
ontvoeren van duizenden burgers.

Amnesty roept ook Frankrijk en Zuid-
Afrika op om geen wapens meer te leve-
ren totdat de Nepalese overheid bewijst
dat ze de mensenrechten respecteren.

De wapenlevering zorgde in 2002 voor
een regeringscrisis. Bevoegd minister
Magda Aelvoet (Groen!) nam ontslag.

Bron.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 July 2005, 23:18   #14
kurobu
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

hallo , ...

heb hier ook wel mijn bedenkingen bij ...
zou het om te beginnen al niet beter zijn moesten de westere landen die mensen daar wat meer loon geven ? zodat die ook al wat beter kunnen leven ?
denk dat hun schulden effen maken niet zal helpen .. mss moeten onze landen wel eens nadenken waar groot deel van ons geld naar toe is .. belgie staat bij de rijkste landen en zit vol van de schulden waar is dat geld naar toe ? moet hier niemand afkomen naar wegen werken en zo ... dat is zever .. grootste deel van autostrades is aangelegd in jaren 60 en 70 dusja ..


edit : en ivm met die loonen ... als iedereen daar me wil helpen .. draag geen schoenenen zo meer van nike .. dat zal meer helpen dan andere dingen die mensen krijgen maar 3 bef per uur ...
  Met citaat antwoorden
Oud 6 July 2005, 23:59   #15
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

wees blij dat ze uberhaupt nog geld betaald krijgen, want uit hun eigen zak kan het niet komen.
dankzij hun fijne geografische ligging van de derde wereld landen zijn ze voor veel van hun goederen afhankelijk van de derde wereld..Het is hedentendage voor hun haast onmogelijk om geheel zelfstandig te kunnen functioneren als land.
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 July 2005, 14:53   #16
Wenniej
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

het geld dat ze al kregen moesten ze uitgeven aan de schulden die ze hadden en zo konden ze niet investeren in hun eigen ontwikkeling... ik hoop dat ze zich nou gaan ontwikkelen omdat ze daar nu meer geld voor hebben!! ik vind het trouwens wel een goed plan om de schulden kwijt te schelden... en ben ook blij dat dat is gebeurt!!!
  Met citaat antwoorden
Oud 8 July 2005, 15:03   #17
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wenniej
k hoop dat ze zich nou gaan ontwikkelen omdat ze daar nu meer geld voor hebben!!
En daar ligt nu juist het knelpunt..
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 July 2005, 21:31   #18
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

ik weet niet om welke landen het precies gaat of hoe de geografische ligging daar allemaal ligt, maar ik weet toevallig dat ze in Ethiopië 70 verschillende talen (of dialecten) spreken. In 1 land zijn verschillende culturen (Rwanda, Hutu's & Tutsi's). Het hangt er maar vanaf welke regering aan de macht is. Is de ene regering aan de macht krijgt de ene bevolkingsgroep geld etc en bijvoorbeeld 4 jaar later weer de andere.
Kan de economie wel goed geregeld worden na al die alineatrekkerij jaren geleden.
Als wij al schelden op bijvoorbeeld Turken of Marokanen of weet ik veel wie omdat ze niet zouden werken en alleen maar een uitkering zouden opstrijken, hoe zou dat daar dan wel niet gaan?

Alles is relatief en valt met elkaar te verbinden, je kan een probleem niet afbakenen
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 July 2005, 21:35   #19
3rd boetah
Stondvettekakkershierzo
 
3rd boetah's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 June 1999
Locatie: Stasjawahahhala
Berichten: 2.267
Standaard

Gelukkig is Zimbabwe erbuiten gelaten. Klootzak is die Mugabu
__________________
neen, zijt ge zot of zo?
3rd boetah is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 16:46.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.