Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Fun > The Lounge
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

The Lounge Post hier al je onderwerpen die wat meer zijn dan alleen ouwehoersel! Subforum: Schrijf je in voor de actuele forummeetings!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 25 June 2006, 20:59   #1
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Oud worden

Door mijn werk in een bejaardentehuis word ik wekelijks geconfronteerd met de mindere kanten van het 'oud worden'.
Ik heb heel veel nare dingen gezien. Demente mensen, mensen die niet meer kunnen lopen, niks horen of zien. Mensen die compleet afhankelijk zijn van anderen.
Dit zijn toch wel ff de nare kanten van het ouder worden.

Hoe sta jij tegenover oud worden? Is 100 jaar jouw ideale leeftijd? Of schrikt het idee dat je straks weer een jaartje ouder wordt je al af?
  Met citaat antwoorden
Oud 25 June 2006, 21:25   #2
Piraatje
Lid
 
Piraatje's Avatar
 
Geregistreerd op: 28 February 2005
Locatie: Den Bosch
Berichten: 3.658
Standaard

Naast ons huis zijn ook ongeveer 6 ''bejaardenhuisjes'' daar woont 1 mevrouw, die was eerst echt super fit. Ze ging altijd fietsen en was altijd vrolijk en enthousiast. Maar nu loopt ze voortaan helemaal krom en ze merkt het amper als er iemand voorbij komt. Het lijkt net of ze helemaal ik haar eigen wereldje zit, ze is ook altijd alleen.

Mijn opa en oma zijn ook nog helemaal niet zo oud, maar mijn oma begint last te krijgen van haar oren en mijn opa heeft ook wat lichamelijke klachten, doordat hij altijd veel fysiek werk doet.

Mijn moeder werkt in de thuiszorg, zo heeft ze altijd verhalen over oude, demente mensen die ze met vanalles moet helpen enz.

Dit zijn eigenlijk de enige dingen die me er echt aan doen denken. Maar het lijkt me geen prettig idee om als je oud bent helemaal niks meer te kunnen of afhankelijk te zijn van andere mensen. Maar zolang je nog alles zelf kan doen en wat mensen om je heen hebt, gaat het erom dat je nog gewoon plezier hebt in het leven. Ik denk dat ik geen 100 wil worden, omdat je dan toch wel lichamelijke klachten krijgt. Als je niks meer kan, totaal afhankelijk bent van anderen en gewoon geen leuk leven meer hebt. Dan is het gewoon niet leuk meer, niet de moeite waard. Op een gegeven moment is het gewoon goed, dan kijk ik liever terug op een mooi leven wat ik gehad heb.
__________________
Yohoo
Piraatje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 June 2006, 22:12   #3
MissDuplex
Lid
 
MissDuplex's Avatar
 
Geregistreerd op: 25 October 2005
Berichten: 973
Standaard

ik heb zelf al vanaf me 10e geen opa's en oma's meer. Ze zijn niet echt heel erg jong gestorven (rond de 75). Mijn ouders waren in beide gezinnen je jongste..

De opa's en oma's van me vriend leven daarentegen nog wel allemaal. En hij heeft zelf nog een overgroot opa van 102 jaar. Je zult t niet geloven maar hij is nog helemaal fit! Hij sport nog 2x in de week en doet alles nog zelf. Hij heeft geen lichamelijke klachten ofzo. Op die manier wil ik ook wel 100 worden. Maar als ik niets meer zelf kan en erg ziek ben dan hoeft t voor mij allemaal niet meer zo denk ik. Ik heb liever dat ik kan vertellen dat ik een fijn leven heb gehad dan dat ik dagelijks moet leven met veel pijn en moeite.

Maar ik denk daar momenteel niet zoveel over na ik ben nog jong en daar geniet ik van..!
MissDuplex is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2006, 05:58   #4
RandyJC
Lid
 
Geregistreerd op: 3 October 2002
Locatie: Zwolle
Berichten: 3.569
Stuur een bericht via MSN naar RandyJC Send a message via Skype™ to RandyJC
Standaard

omdat wij nu nog jong zien is het moeilijk te accepteren maar door de jaren heen leer je het makkelijker begrijpen en weten dat het je tijd zult gaan worden. sommige ouwe mensen kunnen er mee omgaan andere niet.

Maar iig omdat wij er nu zo aan denken en het niet zo fijn vinden is omdat het nog te vroeg is voor ons.

Zo denk ik erover iig.
__________________
skeflau!
RandyJC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2006, 08:01   #5
Pakspul
Banned
 
Pakspul's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 February 2002
Locatie: Hengelo
Berichten: 12.521
Standaard

Misschien krijg je wel op je 25 een ongeluk en ben je dan al dood
Pakspul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2006, 08:12   #6
RandyJC
Lid
 
Geregistreerd op: 3 October 2002
Locatie: Zwolle
Berichten: 3.569
Stuur een bericht via MSN naar RandyJC Send a message via Skype™ to RandyJC
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Pakspul
Misschien krijg je wel op je 25 een ongeluk en ben je dan al dood
in dat geval vergaat het je dus te snel
__________________
skeflau!
RandyJC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2006, 09:11   #7
Atjeuh
Amanda
 
Atjeuh's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 October 2002
Locatie: Den bosch
Berichten: 7.665
Stuur een bericht via MSN naar Atjeuh
Standaard

Heb zelf nog een redelijk jonge opa en oma, beide in de 60, lopen de 4 daagse in nijmegen, gaan 4x per jaar op vakantie en zijn nu aan het verbouwen
Dus zelf zie ik daar nog niet echt de 'nadelen' van oud worden.

Mijn andere oma zie ik niet zoveel, maar die wordt 80 en zit in zo'n aanleunwoning ofzo.
__________________
Lowlands ja!
Atjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2006, 09:35   #8
Sander
Medewerker
 
Sander's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 December 2003
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 13.129
Standaard

Ik zie helaas wel de nadelen van het oud worden.

Mijn opa en oma aan mijn vaders kant zijn beide al overleden.
Die van mijn moeders kant zijn nu begin 70, en eigenlijk tot voor kort nog erg gezond. Totdat mijn opa 1,5 jaar geleden voor de derde keer kanker kreeg.

Dit keer gaat hij de strijd helaas niet winnen. Volgens de doktoren is het een kwestie van tijd tot de kanker weer actief wordt. Tot nu toe heeft hij het goed vol gehouden, maar het is wel te zien dat hij niet meer dezelfde is.

Ik heb mijn opa altijd gekent als een sterke man. Hij fietste veel, werkte graag op de akker, en als er iets verbouwd moest worden was hij er altijd bij.
Maar nu heeft hij de fut niet meer om langere afstanden te fietsen, en als hij koffie inschenkt zie je zijn handen trillen.

Het doet best pijn om hem zo te zien, maar ik denk dat hij het zelf al wel geaccepteerd heeft.
Sander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2006, 13:20   #9
x-lizz-x
Lid
 
x-lizz-x's Avatar
 
Geregistreerd op: 10 July 2002
Berichten: 3.210
Standaard

Mijn overgroot oma was echt nog super fit toen ze 96 was en lekker in sliep.. Zij heeft dus een "fijne" dood gehad. Ik ben blij dat mijn opa's en oma's geen last van dementie hebben dat zou ik echt heel erg vinden, als je eigen opa of oma jou gewoon niet herkend.
Mijn oma zegt altijd dat we haar dan maar een spuitje moeten geven, maar dit lijkt me dan ook weer erg moeilijk. Ik hoop ook echt dat ik er nooit mee te maken krijg want ik zou er niet tegen kunnen.
__________________
let's dance
x-lizz-x is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2006, 16:41   #10
Jamiel
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik heb respect voor oude mensen die nog zoveel willen in hun leven en er ook voor gaan! Zo moet je ook denken: doe zoveel je kunt zolang je leeft.
Voor mij duurt het leven te kort, ik zou zo wel 100 willen worden.
Als mij verteld kon worden dat ik heel oud ga worden, dan zou mij dat in ieder geval wel een gerust gevoel geven.
Tsja, tenzij je natuurlijk ook het nieuwtje krijgt, dat je dan last van alzheimer gaat krijgen....da's wat minder
  Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2006, 19:28   #11
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Het idee dat ik straks zo afhankelijk kan worden van anderen benauwd me een beetje. De trap oplopen gaat niet eens meer . Ik word liever iets minder oud, dan heel oud en ziek.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2006, 19:40   #12
TwenteGirl65
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

of gewoon wel oud worden, maar dan kern gezond oud worden
  Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2006, 20:05   #13
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Ik ben heel erg bang om oud te worden. Misschien lijd ik aan het peter pansyndroom...

Maar met oud bedoel ik als over tien jaar. Ik ben ontzettend bang voor mijn toekomst. Het ene moment zie ik mezelf als iemand die perfect gelukkig is en het andere moment zie ik mijn toekomst in elkaar zakken.

Heel oud zie ik mezelf niet worden meestal.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2006, 20:06   #14
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door K@rima!
Het idee dat ik straks zo afhankelijk kan worden van anderen benauwd me een beetje. De trap oplopen gaat niet eens meer . Ik word liever iets minder oud, dan heel oud en ziek.
Je hoeft niet eens heel oud worden om niet meer onafhankelijk te zijn. Als je morgen onder een auto loopt en in een karretje geraakt voor de rest van je leven ben je ook afhankelijk.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2006, 20:09   #15
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

Allemaal mensen die je moeten gaan helpen omdat je zelf je vork niet meer naar je mond kunt brengen enzovoort,
ik wil kinderen krijgen, wachten tot die het huis uitzijn en dan niks meer denk ik.
__________________
I never would have loaded up a 44 and put myself behind a jail house door if it hadn't been for love. Four cold walls against my will but at least I know she's lying still. Four cold walls without parole, Lord have mercy on my soul.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2006, 20:29   #16
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door ash-hôôle
Allemaal mensen die je moeten gaan helpen omdat je zelf je vork niet meer naar je mond kunt brengen enzovoort,
ik wil kinderen krijgen, wachten tot die het huis uitzijn en dan niks meer denk ik.

haha wat een nutteloos bestaan dan
  Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2006, 20:32   #17
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door PFP
haha wat een nutteloos bestaan dan
Niet als zij kinderen als doel van haar bestaan ziet.

Het oorspronkelijke doel van de mens was dan ook zich voortplanten. Tegenwoordig wordt seks gezien als genot en zijn kinderen er een negatief gevolg van.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2006, 20:33   #18
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door thali
Niet als zij kinderen als doel van haar bestaan ziet.

Het oorspronkelijke doel van de mens was dan ook zich voortplanten. Tegenwoordig wordt seks gezien als genot en zijn kinderen er een negatief gevolg van.

ja blabla zo lust ik er ook nog wel een paar, voortplanting heeft geen nut
  Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2006, 20:40   #19
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door PFP
ja blabla zo lust ik er ook nog wel een paar, voortplanting heeft geen nut
In jouw ogen dus blijkbaar niet. In die van ash-hôôle wel. Ieder mag toch zijn eigen doelen stellen?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2006, 20:42   #20
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

kan ze wel lekker vroeg stoppen met school
  Met citaat antwoorden
Oud 27 June 2006, 09:34   #21
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

Wat is dan het nut van je bestaan?
__________________
I never would have loaded up a 44 and put myself behind a jail house door if it hadn't been for love. Four cold walls against my will but at least I know she's lying still. Four cold walls without parole, Lord have mercy on my soul.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 June 2006, 09:37   #22
Impressions
Lid
 
Impressions's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 October 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 10.885
Standaard

Mag iedereen niet lekker zijn eigen zin aan zijn bestaan geven?
Impressions is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 June 2006, 09:44   #23
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

Dat wilde ik er dus mee zeggen dat iedereen een andere zin van het bestaan heeft.
__________________
I never would have loaded up a 44 and put myself behind a jail house door if it hadn't been for love. Four cold walls against my will but at least I know she's lying still. Four cold walls without parole, Lord have mercy on my soul.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 June 2006, 12:49   #24
The6thgate
Lid
 
The6thgate's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 April 2002
Berichten: 11.029
Standaard

toevallig zag ik laatst op tv wat beelden van een bejaardenhuis en toen werd het me weer pijnlijk duidelijk dat ik geen zin heb om oud te zijn mn opa bijv. wou de laatste 2 jaar alleen maar dood ....dat lijkt me echt kut.

en wat pfp zegt is natuurlijk waar. hoe ouder je wordt, hoe meer je er anders tegenaan gaat kijken. nu wil ik er nog niet aan denken in elk geval

Laatst aangepast door The6thgate : 27 June 2006 om 12:54
The6thgate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 June 2006, 15:53   #25
kreej-z
Lid
 
kreej-z's Avatar
 
Geregistreerd op: 25 September 2002
Locatie: tilburg
Berichten: 3.235
Standaard

Ik wil graag oud worden, maar dan wel oud én gezond. Ik wil later graag veel tijd door kunnen brengen met vrienden, man, kinderen en kleinkinderen.

Helaas heb je het niet voor het zeggen... Maar als ik ziek ben wil ik niet meteen niet meer oud zijn ofzo. Het lijkt me aan de ene kant niet fijn om afhankelijk te zijn van anderen, maar aan de andere kant kun je ook als je ziek bent nog genieten van dingen, misschien juist wel van meer dingen, omdat je ze beter leert waarderen. Ik zou het denk ik zo lang mogelijk vol willen houden om maar bij mijn familie te kunnen blijven.

Alleen als de pijn echt niet meer draaglijk is, dan geef me maar een spuitje...
__________________
you know that thing you get
on your face when you are
happy?
kreej-z is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 June 2006, 16:32   #26
MissDuplex
Lid
 
MissDuplex's Avatar
 
Geregistreerd op: 25 October 2005
Berichten: 973
Standaard

Het lijkt me heerlijk om kinderen te hebben, die te zien opgroeien en mijn kleinkinderen ook weer op te zien groeien. Ik wil sowieso veel tijd in me kinderen en kleinkinderen stoppen. Dat komt misschien een stukje doordat ik nooit echt geweten heb wat opa's en oma's zijn. Ik was nog erg jong toen ze stierven. Toen ze nog wel leefden waren ze ziek. Dus ik heb nooit echt schik met me opa's en oma's kunnen hebben.

Laat mij dus maar lekker oud worden op een gezonde fijne manier..
MissDuplex is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 June 2006, 23:23   #27
L_angeldc
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
our youth is fleeting
old age is just around the bend
and i can't wait to go grey
Anyhow, ik vind het niet erg om ouder te worden, als ik maar gezond en bij mijn verstand blijf. Als ik mezelf niet meer kan verzorgen en ik mijn eigen familie niet meer herken, nou dan hoeft het voor mij niet meer. Als ik zie hoe mijn oudtante nu in een 'verzorgingstehuis' woont, samen met nog 100000 oude mensen en een paar zusters, nou daar wordt je echt niet vrolijk van. Ik wil ook echt niet in zo'n soort opvanghuis voor ouderen gaan wonen, dan nog liever bij mijn kinderen in huis
  Met citaat antwoorden
Oud 27 June 2006, 23:32   #28
Impressions
Lid
 
Impressions's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 October 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 10.885
Standaard

Dat zou ik mijn kinderen dus echt niet aandoen he
Impressions is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 June 2006, 10:15   #29
MrInsane
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ouder dan 60 a 80 wil ik absoluut niet worden.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 June 2006, 11:57   #30
patriesje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ouder dan 90 wil ik niet worden ik wil tussen de 81/85 en de 90 worden anders zie ik mis nog wel mn achter klein kinderen.
want dat zie ik nu wel bij de opa van me pa die leeft nu ook nog en is nu 96 en z'n vrouw is begin dit jaar overleden dus ja ik wil niet zo oud worden want op die leeftijd is het moeilijk te snappen dat je vrouw niet meer naast je ligt dus als mijn man zou overlijden en ik ben er nog moet het wel een leeftijd zijn waar ik nog precies in herinner dat hij dood is en niet dat ik steeds in 5 min. moet vragen wanneer mn man thuis komt
  Met citaat antwoorden
Oud 28 June 2006, 18:35   #31
The6thgate
Lid
 
The6thgate's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 April 2002
Berichten: 11.029
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door MrInsane
ouder dan 60 a 80 wil ik absoluut niet worden.
60 en 80 is een erg grote wereld van verschil
The6thgate is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 05:58.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.