Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Fun > The Lounge
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

The Lounge Post hier al je onderwerpen die wat meer zijn dan alleen ouwehoersel! Subforum: Schrijf je in voor de actuele forummeetings!

Bekijk resultaten enquête: Ben jij vegetariër?
Ja. 11 19,30%
Nee. 46 80,70%
Ja, ik ben ook veganist. 0 0%
Stemmers: 57. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 12 June 2005, 22:33   #51
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
De meeste vleesvervangers smaken net zo goed als gewoon regulier vlees. Natuurlijk zitten er smakeloze dingen bij, maar ik eet regelmatig vegetarisch en het smaakt altijd even goed als een maaltijd met vlees, maar gewoon op een andere manier.

Als je er voor kiest om vegetariër te worden moet je het een en ander opgeven, maar daar komen prima substituten voor terug. Maar je moet een groenteburger niet gaan vergelijken met een hamburger, want het zijn gewoon twee totaal verschillende dingen. En over het algemeen vind ik ze beide lekker.
Het ging om de subtiele vergelijking Ik koop wel eens braadworsten bij de super waar nauwelijks vlees meer in zit. Dan vind ik de gewone toch een stuk lekkerder! En het gaat mij er niet echt om of het andere 'ook' lekker is. Ik doe mijn hele leven al niet anders en het is natuurlijk wel een stuk makkelijker. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 June 2005, 22:38   #52
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Niemand dwingt jou om geen vlees te eten hoor. Maar het is zeker niet zo dat vleesvervangers minder zijn.

Je hebt overigens wel gelijk dat als ze vlees proberen na te maken, zoals die vegetarische knakworsten enzo, dat die dingen echt niet smaken.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 June 2005, 22:39   #53
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Maar Tijs, wat is precies de meerwaarde van vegetarisch zijn als je het niet om medelijden met dieren doet? Dan moet het vervangende voer toch een stuk lekkerder zijn, anders is het toch een te grote rompslomp
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 June 2005, 22:44   #54
Jamiel
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik zeg het nogmaals: Tofureepjes
  Met citaat antwoorden
Oud 12 June 2005, 22:44   #55
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Waarom? Een vegetarische burger is net zo snel gebakken als een gewone burger toch? Ik zie daar de rompslomp niet zo van in.
De meerwaarde van vegetariër zijn zit voor de meeste mensen gelegen in een protest tegen dierenleed. Dat is hun keuze toch? Niet de mijne en zo te lezen ook niet de jouwe, maar als zij zich daar goed bij voelen, prima toch?

Het is gewoon een persoonlijke keuze die ieder voor zich lekker moet maken en net zo goed als ik er niet van houd als vegetariërs zich opdringen aan vleeseters, hou ik er andersom ook niet van. Maar ik hou sowieso niet van mensen die principes aan anderen opdringen.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 June 2005, 22:45   #56
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jamiel
Ik zeg het nogmaals: Tofureepjes
Die moet je inderdaad niet los eten, maar door ovenschotels enzo vind ik ze goed smaken hoor.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 June 2005, 22:50   #57
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Waarom? Een vegetarische burger is net zo snel gebakken als een gewone burger toch? Ik zie daar de rompslomp niet zo van in.
De meerwaarde van vegetariër zijn zit voor de meeste mensen gelegen in een protest tegen dierenleed. Dat is hun keuze toch? Niet de mijne en zo te lezen ook niet de jouwe, maar als zij zich daar goed bij voelen, prima toch?

Het is gewoon een persoonlijke keuze die ieder voor zich lekker moet maken en net zo goed als ik er niet van houd als vegetariërs zich opdringen aan vleeseters, hou ik er andersom ook niet van. Maar ik hou sowieso niet van mensen die principes aan anderen opdringen.
Ik doel met name op wanneer je gaat uiteten, en dan vooral grote groepen. Altijd weer het moeten melden van dat feit, het rekening ermee moeten houden (stel je komt op visite en je bent van plan macaroni te maken. 12 personen macaroni, één persoon macaroni zonder vlees). Bij een restaurant: eten voor 15 man, en één persoon vegetarisch. Uiteraard is het een keuze van die persoon zelf en wanneer je het om het dierenleed laat alleen maar prijzenswaardig, hoor. Ik vind het niet triest of zoiets
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 June 2005, 22:57   #58
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Nouja, dan hou je gewoon een pannetje apart met een portie maceroni. Lijkt me ook niet zo'n rompslomp. Alle restaurants hebben vegetarische gerechten, dus kunnen die zo bereiden. Het is natuurlijk wel wat extra werk, maar bepaald niet hinderlijk lijkt mij.
Ik heb echt nog nooit problemen ondervonden met het feit dat Susanne vegetariër is. Hooguit dat ze een keer de vlees-variant voorschotelden in een restaurant terwijl ze de variant zonder vlees besteld had. Maar dat is gewoon een erg domme fout van dat restaurant...
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 June 2005, 13:50   #59
FunFair
.
 
Geregistreerd op: 1 March 2001
Berichten: 8.845
Standaard

wat vleeseters waarschijnlijk niet cool vinden van me is dat ik er moeite mee heb om vlees klaar te maken als ik ga koken..
als ik eten moet kopen in de winkel voor gasten vraag ik wel altijd of ze persee vlees willen eten, maar vaak is het geen must voor ze.

maar het is iig wel een beetje lomp dat ik mensen extra moeite laat doen om voor mij vegetarisch te koken en dan zelf er tegenop zie om iets met vlees te bereiden.
als ik bij m'n ouders ben vind ik het niet zo erg om ze wat meer werk te laten doen, maar bij vrienden vraag ik gewoon of ze bijvoorbeeld bij pastasaus gewoon een deel van die saus in een ander pannetje willen klaarmaken, zodat ze zelf lekker vlees kunnen eten en ik ook saus heb ze hoeven niet speciaal iets vegetarisch voor me uit te zoeken. (in een restaurant dus wel he... want daar betaal je voor )

gelukkig willen de meeste mensen die ik ken ook wel vaak iets vegetarisch proberen als ik aanbied om iets lekkers voor ze te koken

ik vind het alleen wel een beetje lastig om als er soep is elke keer te vragen bij andere mensen of in een restaurant of het soep is die van bouillon getrokken is. (bouillon is altijd van rundvlees of kip behalve als er duidelijk opstaat groente )
dan voel ik me altijd een beetje tot last
__________________
hardstikke doooooood
FunFair is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 June 2005, 17:23   #60
anemic
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Wanneer dieren niet geslacht worden hadden wij nu niet zo'n wereld trouwens..
het gaat ook niet OM het slachten, maar op de MANIER waarop, dat is de ethische kwestie waar iedereen zijn eigen ideeen over heeft, maar ik zet er overigens mijn vraagtekens bij of iemand het 'goed' durft te noemen.
Het zou voor veel mensen misschien schelen als ze bepaalde dingen gezien hebben, die ik op mijn werk zag en van mijn broer hoor die slager is.

Maargoed om even te reageren op het 'vegetarisch koken'. Hoeveel mensen hier doen er vlees IN hun eten (pasta daargelaten)?

Vaak is vlees gewoon een apart iets en is het niet veel meer moeite om een vegetarisch burgertje in de oven te donderen.
Wij eten hier altijd met zn 5en. 3 vegetarier en 2 niet en dit gaat altijd prima, de een krijgt kip de ander krijgt iets anders.
Net als dat ik het geen moeite vind om wat vlees te maken is het andersom net zo weinig moeite.
Ik hoef trouwens niet altijd perse iets bij mijn eten uberhaupt.

Oja tofu vind ik ook echt geen reet aan, ik snap niet dat mensen dat lekker vinden, maar daarentegen kan ik een groenteburgertje weer wel waarderen.

Maargoed ieder zijn ding, ik vind ook niet dat mensen elkaar wat op moeten dringen. Dat geldt allebei de kanten op.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 June 2005, 17:27   #61
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anemic

Maargoed om even te reageren op het 'vegetarisch koken'. Hoeveel mensen hier doen er vlees IN hun eten (pasta daargelaten)?
Ovenschotels, soep, sauzen. Toetjes (gelatine?).

Ligt er natuurlijk maar net aan wat voor soort dingen je vaak eet.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 June 2005, 17:59   #62
FunFair
.
 
Geregistreerd op: 1 March 2001
Berichten: 8.845
Standaard

gelatine ben ik een tijdje vanaf gestapt.. het wordt echter in zoveel producten gestopt dat ik het toch maar weer ben gaan eten. (zo'n half jaar volgehouden)

maarjah... een koe wordt niet speciaal geslacht om gelatine van de overige botten te maken... (dit is mijn lamme excuus)
__________________
hardstikke doooooood
FunFair is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 June 2005, 22:45   #63
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anemic
het gaat ook niet OM het slachten, maar op de MANIER waarop, dat is de ethische kwestie waar iedereen zijn eigen ideeen over heeft, maar ik zet er overigens mijn vraagtekens bij of iemand het 'goed' durft te noemen.
Het zou voor veel mensen misschien schelen als ze bepaalde dingen gezien hebben, die ik op mijn werk zag en van mijn broer hoor die slager is.

Maargoed om even te reageren op het 'vegetarisch koken'. Hoeveel mensen hier doen er vlees IN hun eten (pasta daargelaten)?

Vaak is vlees gewoon een apart iets en is het niet veel meer moeite om een vegetarisch burgertje in de oven te donderen.
Wij eten hier altijd met zn 5en. 3 vegetarier en 2 niet en dit gaat altijd prima, de een krijgt kip de ander krijgt iets anders.
Net als dat ik het geen moeite vind om wat vlees te maken is het andersom net zo weinig moeite.
Ik hoef trouwens niet altijd perse iets bij mijn eten uberhaupt.

Oja tofu vind ik ook echt geen reet aan, ik snap niet dat mensen dat lekker vinden, maar daarentegen kan ik een groenteburgertje weer wel waarderen.

Maargoed ieder zijn ding, ik vind ook niet dat mensen elkaar wat op moeten dringen. Dat geldt allebei de kanten op.
Tja, dat is dus het verschil in inzicht dat wij hebben. Ik stel de mens boven de dieren en dus ook behandeling van slachtvee.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 June 2005, 07:58   #64
FunFair
.
 
Geregistreerd op: 1 March 2001
Berichten: 8.845
Standaard

wat was die slagzin ook alweer?

ale je ziet wat mensen dieren aandoen, wie is dan eigenlijk het beest?

of iets in die geest


ik geef meer om dieren dan om mensen
__________________
hardstikke doooooood
FunFair is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 June 2005, 10:04   #65
Jamiel
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FunFair
ik geef meer om dieren dan om mensen
Amen ( ook al ben ik een vleeseter )
  Met citaat antwoorden
Oud 14 June 2005, 10:30   #66
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FunFair
wat was die slagzin ook alweer?

ale je ziet wat mensen dieren aandoen, wie is dan eigenlijk het beest?

of iets in die geest


ik geef meer om dieren dan om mensen
Dat is wat anders. Ik geef ook veel om dieren, maar dat betekend niet dat daarom alle dieren belangrijker zijn dan mensen en eenzelfde behandeling horen te krijgen.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 June 2005, 13:00   #67
Jamiel
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Nou ik heb liever dat honden bijvoorbeeld in een hele sjieke leefruimte wonen ( a la " ik moet ook kleding dragen van mijn baasje" ) dan dat ze uitgehongerd met schurft over de straten lopen. Ik noem maar een voorbeeld.

En tuurlijk, dat laatste gun je natuurlijk geen enkel wezen, ook niet voor mensen.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 June 2005, 13:47   #68
luie-donder
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

shit, ik druk p.o. op ja ipv nee!
  Met citaat antwoorden
Oud 14 June 2005, 13:53   #69
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Woudjuh
shit, ik druk p.o. op ja ipv nee!
Kut! Pm anders dex ff of hij het kan veranderen hoor!
  Met citaat antwoorden
Oud 14 June 2005, 17:50   #70
anemic
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Tja, dat is dus het verschil in inzicht dat wij hebben. Ik stel de mens boven de dieren en dus ook behandeling van slachtvee.
mensen staan ook boven de meeste dieren, alleen ook dat heeft weer niets te maken met de manier van slachten en de manier van leven. In mijn ogen kan alles wel een stukje vriendelijker.
Als ik over een weekje tijd heb zal ik eens even wat linkjes naar wat videootjes plaatsen.
Maar durf jij echt te zeggen dat jij de bio-industrie in zijn bestaan nu een goed verschijnsel vindt?
  Met citaat antwoorden
Oud 14 June 2005, 18:46   #71
biffyclyro
Lid
 
biffyclyro's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 September 2002
Locatie: leidschendam
Berichten: 11.855
Standaard

ik vind het vreselijk..

ik vind het gewoon walgelijk om te zien/aan te raken, omdat het me doet denken aan een levend beestje, dat zie ik dan ook voor me.
ik ga dan ook kokhalzen als ik iets van spare- ribs zie.

oja ik vind het ook zielig voor de beestjes maar dat is niet perse mijn reden geen vlees meer te eten (heb wel tijden overwogen veganist te worden maar dat is héél moeilijk en ik heb nu al sommige tekorten qua gezondheid.)
__________________
We are two mariners, our ships' sole survivors in this belly of a whale

Laatst aangepast door biffyclyro : 14 June 2005 om 18:51
biffyclyro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 June 2005, 18:54   #72
biffyclyro
Lid
 
biffyclyro's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 September 2002
Locatie: leidschendam
Berichten: 11.855
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FunFair
wat vleeseters waarschijnlijk niet cool vinden van me is dat ik er moeite mee heb om vlees klaar te maken als ik ga koken..
als ik eten moet kopen in de winkel voor gasten vraag ik wel altijd of ze persee vlees willen eten, maar vaak is het geen must voor ze.

ik zou echt nóóit vlees klaarmaken voor anderen, en ik zou het ook stom vinden als zij dat vervelend zouden vinden..
__________________
We are two mariners, our ships' sole survivors in this belly of a whale
biffyclyro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 June 2005, 22:07   #73
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anemic
mensen staan ook boven de meeste dieren, alleen ook dat heeft weer niets te maken met de manier van slachten en de manier van leven. In mijn ogen kan alles wel een stukje vriendelijker.
Als ik over een weekje tijd heb zal ik eens even wat linkjes naar wat videootjes plaatsen.
Maar durf jij echt te zeggen dat jij de bio-industrie in zijn bestaan nu een goed verschijnsel vindt?
Ach, ik doe wat mogelijk is. Ik koop scharreleieren dus. Voor de rest is het voor mij zoooo oncontroleerbaar dat het geen zin heeft. Ik weet niet waar al die exotische diersoorten vandaan komen, ik weet niet of de boer die mijn koffie levert allemaal wel netjes zijn centjes krijgt. Wie garandeert mij niet dat een deel van mijn eten komt van boerderijen in de 3e wereld die afgezet worden door rijke westerse bedrijven? Of dat mijn eten niet tot stand gekomen is door slavenarbeid? Ook die behandeling kan een stuk netter, net als met de dieren. Natuurlijk heb ik het liefst dat de koe (of het varken?) waarvan mijn gehakt komt lekker in de wei heeft kunnen lopen zijn hele leven. Vaak zal dat ook gebeuren maar soms ook niet. Voor mij als normale burger is zoiets niet te controleren..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 June 2005, 16:49   #74
anemic
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Ach, ik doe wat mogelijk is. Ik koop scharreleieren dus. Voor de rest is het voor mij zoooo oncontroleerbaar dat het geen zin heeft. Ik weet niet waar al die exotische diersoorten vandaan komen, ik weet niet of de boer die mijn koffie levert allemaal wel netjes zijn centjes krijgt. Wie garandeert mij niet dat een deel van mijn eten komt van boerderijen in de 3e wereld die afgezet worden door rijke westerse bedrijven? Of dat mijn eten niet tot stand gekomen is door slavenarbeid? Ook die behandeling kan een stuk netter, net als met de dieren. Natuurlijk heb ik het liefst dat de koe (of het varken?) waarvan mijn gehakt komt lekker in de wei heeft kunnen lopen zijn hele leven. Vaak zal dat ook gebeuren maar soms ook niet. Voor mij als normale burger is zoiets niet te controleren..
klopt dat het niet te controleren is.
Ik weet bijvoorbeeld dat mijn broertje op werk alleen varkens en koeien van een bepaalde boer binnenkrijgt en die beesten staan gewoon wel op wei.
Die bij ons komen waarschijnlijk uit een hokanders kan het nooit zo goedkoop zijn (supermarkt).
Scharrelvlees is nog geen alternatief omdat het zo teringduur is.
Het klopt ook dat er inderdaad nog wel meer dingen zijn om je druk over te maken (kinderarbeid for example)...
  Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2005, 08:24   #75
Amneris
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik eet van huis uit geen vlees en dat je je kind de keuze moet geven vind ik echt grote onzin. Kinderen worden toch ook met religie opgevoed? Een kind heeft vaak toch wel ongeveer dezelfde normen en waarden als de ouders en ik ben blij dat ik het nooit gegeten heb want ik walg er echt heel erg van.

Bovendien wil ik benadrukken dat het er ECHT niet netjes aan toegaat, ook niet in Nederland. Ik kan je filmpjes laten zien en ik beloof je dat als je niet zo laf bent dat je je er daarna voor afsluit en er wel echt over nadenkt, dat je dan nooit meer met plezier vlees kunt eten, dat geloof ik gewoon echt niet.

Zoals mensen niet snappen dat ik het niet eet, snap ik oprecht niet dat andere mensen dat wel kunnen. Ik denk echt dat je er dan niet 100% over nadenkt want als je, met je stukkie dood beest voor je neus, bedenkt hoe eerst zo'n beest is als 'ie leeft, dan hoe hij wordt behandeld, hoeveel pijn en leed dat beestdoormaakt... als je je daar oprecht in inleeft... dan geloof ik gewoon niet dat je dat nog wil eten.

Maar niet echt nadenken en je voor nare dingen afsluiten is natuurlijk veel gemakkelijker .



Kleine Zeug

Kleine zeug met je pootjes zo rank
Ach wat hang je hier stil in de stank
Je oogjes gebroken, je hartje staat stil
Omdat iedereen wel jouw speklapjes wil

Ach wat heb je de mensen misdaan
Dat je steeds in een hokje moest staan
Het rooster dat deed aan je pootjes zo zeer
Maar liggen en slapen, dat kon je niet meer

En de slachter die hakt in je bot
Ach ik vind het zo treurig en rot
Waar is 'ie gebleven, de krul in je staart?
De zes kleine biggetjes die jij hebt gebaard?

Kleine zeug met een haak in je poot
En je baarmoeder dweilt in de goot
Je oogjes gebroken, je hartje staat stil
Omdat iedereen wel jouw speklapjes wil

Kijk daar gaat weer een stuk van je bil
Dat ligt straks lekker onder de gril
Je speklapjes gaan op de barrebecue
Met sla en met stokbrood en knakworsten toe

Kleine zeug met je snuitje vol bloed
O wat smaak je me straks toch weer goed
Je oogjes en oortjes in een frikandel
Met ketchup en uitjes, dan smaken ze wel

O we eten zo heerlijk van jou
Ja we lusten, we lusten je rauw
En als je dan op bent, dan is er geen nood
Want dan zijn ondertussen je biggetjes groot

Lalalala lalala lalalala...


Eet smakelijk.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2005, 13:28   #76
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amneris
Ik eet van huis uit geen vlees en dat je je kind de keuze moet geven vind ik echt grote onzin. Kinderen worden toch ook met religie opgevoed?
Ja en weet je hoe ten zeerste ik dat ook afkeur? je kinderen indoctrineren met een religie? Ik denk dat her verstandiger is voor een kind om zelf de keuze te maken of hij al dan niet vlees eet, juist omdat hij dan bewuster weet wat de rede erachter is.

en Amneris, zoals je verhaaltje overkomt, volgens mij bezie jij vleeseters echt als hele gemene mensen? gun je ze nog wel lucht? zoals het overkomt lijkt het alsof er niet echt sprake is van wederzijds respect?
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2005, 13:42   #77
Amneris
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dext0r
Ja en weet je hoe ten zeerste ik dat ook afkeur? je kinderen indoctrineren met een religie? Ik denk dat her verstandiger is voor een kind om zelf de keuze te maken of hij al dan niet vlees eet, juist omdat hij dan bewuster weet wat de rede erachter is.

en Amneris, zoals je verhaaltje overkomt, volgens mij bezie jij vleeseters echt als hele gemene mensen? gun je ze nog wel lucht? zoals het overkomt lijkt het alsof er niet echt sprake is van wederzijds respect?
Ik weet heel goed wat de reden erachter is dat ik geen vlees eet hoor . Bovendien zou ik dan nu toch altijd nog kunnen beslissen hetwel te gaan eten? Het is alleen gemakkelijker dat ik het nooit gehad heb.

Ik heb geen respect voor het feit dat ze vlees eten, voor de mensen op zich wel maar ik meen ook echt dat als je je volledig bewust bent van hoe dat er allemaal aan toegaat, dan moet je wel een heel harteloos mens zijn wil je je stukje vlees nog met plezier eten. Maar dat heeft niets met respect voor die mensen op zich te maken. Ik walg alleen ontzettend van de manier waarop wij met dieren omgaan. Ik vind dat wij als 'intelligente' wezens de verantwoordelijkheid hebben om goed om te springen met de wereld waar we in leven en met wie we die wereld delen en ik vind dat we dat bar slecht doen met z'n allen.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2005, 21:24   #78
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Heb je dan ook een hekel aan die beesten, Amneris? Per slot van rekening eten een heleboel beesten ook elkaar op. En dat gaat vaak ook niet echt op een prettige manier. Vaak veel pijnlijker ook nog.

We leven hier op een aarde, waar je planteneters hebt, vleeseters en dieren die alles eten. Mensen vallen veelal onder de laatste categorie. Gelukkig gaat dat op die manier, anders dan was onze aarde nu overvol. Het is een natuurlijk proces waarbij de sterke de zwakkere opeet. Het klinkt vast heel kinderachtig omdat het zo voor de hand ligt maar zo gaat het dus. Ik heb de indruk dat je elke vorm ervan afkeurt maar het gaat nu eenmaal niet anders.

Ik ben er ook voor dat de dieren een bestaan hebben dat acceptabel is en als ik bij voorbaat zou weten dat het vlees komt van zo'n discutabel bedrijf dan zou ik het ook niet eten, maar dat weet je toch nooit.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 June 2005, 09:19   #79
Amneris
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Het is niet natuurlijk hoe wij met dieren omspringen en daar ben ik op tegen. Dieren worden echt heel grof behandeld hoor... daar heb je echt geen idee van. Ik ben niet een of andere leip verder, zoals het inde natuur gaat: prima, zo is het nu eenmaal. Maar wij fokken gigantische veestapels enzo, dat is gewoon niet natuurlijk. Bovendien is het ook natuurlijk dat wij een bepaalde mate van intelligentie hebben waardoor we voor onszelf kunnen beslissen er niet aan mee te doen, ik denk dat dat langzaam steeds meer zo groeit. Sterker nog, dat weet ik zeker. Toen ik klein was was ik echt een enorme uitzondering, nu is het veel gewoner.

Mijn hond krijgt trouwens wel gewoon voer enzo, zo ver wil ik niet gaan maar ik kan voor mezelf kiezen dat ik mezelf niet zoveel beter voel dat een dier voor mij hoeft te lijden en te sterven opdat ik een beetje meer luxe heb en dus kies ik daarvoor.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 June 2005, 09:24   #80
FunFair
.
 
Geregistreerd op: 1 March 2001
Berichten: 8.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amneris
Het is niet natuurlijk hoe wij met dieren omspringen en daar ben ik op tegen. Dieren worden echt heel grof behandeld hoor... daar heb je echt geen idee van. Ik ben niet een of andere leip verder, zoals het inde natuur gaat: prima, zo is het nu eenmaal. Maar wij fokken gigantische veestapels enzo, dat is gewoon niet natuurlijk. Bovendien is het ook natuurlijk dat wij een bepaalde mate van intelligentie hebben waardoor we voor onszelf kunnen beslissen er niet aan mee te doen, ik denk dat dat langzaam steeds meer zo groeit. Sterker nog, dat weet ik zeker. Toen ik klein was was ik echt een enorme uitzondering, nu is het veel gewoner.

Mijn hond krijgt trouwens wel gewoon voer enzo, zo ver wil ik niet gaan maar ik kan voor mezelf kiezen dat ik mezelf niet zoveel beter voel dat een dier voor mij hoeft te lijden en te sterven opdat ik een beetje meer luxe heb en dus kies ik daarvoor.
amen
__________________
hardstikke doooooood
FunFair is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 June 2005, 10:14   #81
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amneris
Het is niet natuurlijk hoe wij met dieren omspringen en daar ben ik op tegen. Dieren worden echt heel grof behandeld hoor... daar heb je echt geen idee van. Ik ben niet een of andere leip verder, zoals het inde natuur gaat: prima, zo is het nu eenmaal. Maar wij fokken gigantische veestapels enzo, dat is gewoon niet natuurlijk. Bovendien is het ook natuurlijk dat wij een bepaalde mate van intelligentie hebben waardoor we voor onszelf kunnen beslissen er niet aan mee te doen, ik denk dat dat langzaam steeds meer zo groeit. Sterker nog, dat weet ik zeker. Toen ik klein was was ik echt een enorme uitzondering, nu is het veel gewoner.

Mijn hond krijgt trouwens wel gewoon voer enzo, zo ver wil ik niet gaan maar ik kan voor mezelf kiezen dat ik mezelf niet zoveel beter voel dat een dier voor mij hoeft te lijden en te sterven opdat ik een beetje meer luxe heb en dus kies ik daarvoor.
Weet je wel hoe dat voer voor je hond gemaakt wordt?

Wat wil je dan? Teruggaan naar de tijd dat we met pijl een boog op jacht gaan om onze eigen maaltijd te gaan vangen? Of dat we allemaal 'intelligent' genoeg zijn om te weten dat we dus geen vlees moeten eten?

Ik blijf erbij dat wanneer de hele wereld zo zou denken als jij dat we teruggaan naar het stenen tijdperk. Het overschot aan dieren wordt dan gigantisch. Willen we dat? Mensen staat nu eenmaal boven dieren. Dat betekend niet dat ze geen fatsoenlijke behandeling behoeven, integendeel, en er zullen ongetwijfelfd van die smeerlappen zijn die niet met hun 'macht' ten opzichte van de dieren om kunnen gaan. Maar die mensen heb je zelfs wanneer het gaat om hun eigen huisdieren
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 June 2005, 11:28   #82
FunFair
.
 
Geregistreerd op: 1 March 2001
Berichten: 8.845
Standaard

natuurlijk willen vegetariërs niet dat men maar weer op jacht moet gaan... ik snap ook niet waar je dat beeld vandaan haalt. Het is de bedoeling dat mensen inzien, dat er momenteel misbruik wordt gemaakt van dieren, ipv gebruik van dieren.

dieren worden in de voedselindustrie teveel gezien als een object. Een dier heeft ook gevoelens en een bewustzijn.. alleen worden die er keihard uitgeslagen (net als je bij een mens kan doen als je die maar lang genoeg martelt) zodat een dier niet meer beter weet.. en dat is nou het probleem...
__________________
hardstikke doooooood
FunFair is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 June 2005, 12:04   #83
Paranoize
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

nope geen vegetarier...ik hou niet zo van konijnen dus wil ik er ook niet oplijken
  Met citaat antwoorden
Oud 27 June 2005, 12:37   #84
Amneris
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Weet je wel hoe dat voer voor je hond gemaakt wordt?

Wat wil je dan? Teruggaan naar de tijd dat we met pijl een boog op jacht gaan om onze eigen maaltijd te gaan vangen? Of dat we allemaal 'intelligent' genoeg zijn om te weten dat we dus geen vlees moeten eten?

Ik blijf erbij dat wanneer de hele wereld zo zou denken als jij dat we teruggaan naar het stenen tijdperk. Het overschot aan dieren wordt dan gigantisch. Willen we dat? Mensen staat nu eenmaal boven dieren. Dat betekend niet dat ze geen fatsoenlijke behandeling behoeven, integendeel, en er zullen ongetwijfelfd van die smeerlappen zijn die niet met hun 'macht' ten opzichte van de dieren om kunnen gaan. Maar die mensen heb je zelfs wanneer het gaat om hun eigen huisdieren
Dat overschot is er helemaal niet als wij ons er niet zo in zouden mengen. Wij fokken die beesten zelf hoor, die zijn hier niet zomaar gekomen. De natuur kan dat prima zelf regelen.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 June 2005, 13:57   #85
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FunFair
natuurlijk willen vegetariërs niet dat men maar weer op jacht moet gaan... ik snap ook niet waar je dat beeld vandaan haalt. Het is de bedoeling dat mensen inzien, dat er momenteel misbruik wordt gemaakt van dieren, ipv gebruik van dieren.

dieren worden in de voedselindustrie teveel gezien als een object. Een dier heeft ook gevoelens en een bewustzijn.. alleen worden die er keihard uitgeslagen (net als je bij een mens kan doen als je die maar lang genoeg martelt) zodat een dier niet meer beter weet.. en dat is nou het probleem...
Dat haal ik ervandaan omdat er gezegd wordt dat dieren in het wild moeten leven, en niet opgesloten.

Daarmee doelde ik dan met name op Amneris. Waneer je er foto's bij gaat halen van een lief klein lammetje dan speel je dus in op de gevoelens van mensen. Zo'n lief diertje eet je toch niet op? Nee, natuurlijk niet, zo werkt het niet. Ik eet ook mijn eigen konijn niet op.

Dieren hebben wat dat betreft trouwens heel wat minder medelijden met elkaar. Bij jou gaat het ook niet om dat bezwaar maar om de behandeling van dieren. Bij Amneris kreeg ik die indruk wel, vandaar

Het laatste voorbeeld lijkt me trouwens überhaupt niet representatief voor alle boeren. Dat zal ongetwijfeld gebeuren en met het internet doen dat soort voorbeelden (helaas) razendsnel de ronde en worden dan gezien als maatgevend, maar daar geloof ik niet in.

Hoe wilde je trouwens een voedselindustrie aan de gang houden wanneer je niet fokt met dieren? Ik heb veel meer moeite met het fokken van dieren in de huisdierenindustrie. Wanneer ze niet binnen een maand verkocht zijn zijn ze niet meer klein en lief en worden ze afgemaakt..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 July 2005, 11:29   #86
Sammie_4
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik eet geen vlees als enige van mijn familie. Mn moeder is dan ook doodsbenauwd dat ik nu niet alle voedingsstoffen binnen krijg maar ik eigenlijk geen vlees omdat je eens goed naar de bio-industrie moet kijken.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 July 2005, 15:09   #87
freakymy
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Nee geen vegetarie wordt et op men 25ste.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 July 2005, 15:17   #88
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freakymy
Nee geen vegetarie wordt et op men 25ste.
Wat is daar de reden van?
  Met citaat antwoorden
Oud 19 July 2005, 15:27   #89
freakymy
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

schijnt gezond te zijn, en je wordt niet dik.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 July 2005, 15:31   #90
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freakymy
schijnt gezond te zijn, en je wordt niet dik.
Ik heb het over het feit dat je pas op je 25e vegetarier wordt..
  Met citaat antwoorden
Oud 19 July 2005, 15:36   #91
freakymy
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Dan heeft vlees niet echt nut voor je lichaam.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 July 2005, 15:44   #92
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freakymy
Dan heeft vlees niet echt nut voor je lichaam.
Onzin. Op het moment dat je vlees goed vervangt en er evt nog vitamines bijslikt is het geen probleem om geen vlees te eten.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 July 2005, 15:55   #93
freakymy
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

D'uh dat probeer ik ook te zeggen anyway
  Met citaat antwoorden
Oud 19 October 2005, 13:25   #94
puer1
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik eet heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel vlees. Het is echt heerlijk.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 October 2005, 14:41   #95
ImaginaryDreams
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik hou niet van vlees,, ik heb veel liever groeten/fruit/vis...
  Met citaat antwoorden
Oud 19 October 2005, 14:48   #96
ImaginaryDreams
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door biffyclyro
ik vind het vreselijk..

ik vind het gewoon walgelijk om te zien/aan te raken, omdat het me doet denken aan een levend beestje, dat zie ik dan ook voor me.
ik ga dan ook kokhalzen als ik iets van spare- ribs zie.

oja ik vind het ook zielig voor de beestjes maar dat is niet perse mijn reden geen vlees meer te eten (heb wel tijden overwogen veganist te worden maar dat is héél moeilijk en ik heb nu al sommige tekorten qua gezondheid.)
Je kan er ook voor kiezen om alleen geen dingen te eten waar dieren voor hebben moeten lijden...Dus wel scharrel-eieren en melk,, maar geen leeren schoenen of vlees...
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2006, 10:39   #97
Pandyx-Orion
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik ben sinds kort ook vegetarier!
Ik wilde het al heel erg lang, maar mijn ouders waren er op tegen!!

Nou zag ik laatst weer zo'n wagen langskomen, vol met varkens..toen was het genoeg voor mij!
Niet alleen omdat ik die wagen had gezien maar ook omdat ik het al heel lang wilde !!

Mijn ouders snappen het nog steeds niet, ze vinden het dom enz!
Het is mijn keuze om geen vlees meer te eten.

Gister had ik een vriend gesproken, nou... wat hij allemaal zei kon ik echt niet met mijn hoofd bij!

Je leeft tegen de natuur in, je bent een vleeseter daar kom je niet onder uit, dieren eten elkaar toch ook op in de natuur enz enz.
Ik kon hier zo boos om worden!!

Heb hem uit boosheid op blokkeren gezet
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2006, 12:18   #98
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

zwak, want feitelijk gezien heeft hij gelijk.
je gaat ook tegen de natuur in.

het enige wat wij mensen hebben is de keuze om te kiezen tussen vlees of geen vlees....en die keuze komt voort uit onze principes...zoals bijvoorbeeld het leed wat dieren aangedaan wordt.

Maar als jij dan vind dat je boos moet worden omdat iemand gewoon wél graag vlees wil eten... vind ik dat laf.

er wordt ook verwacht dat er respect is voor vegetariers van de kant af van mensen die wél vlees eten. Waarom kan dat andersom niet zo zijn?
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2006, 12:58   #99
Pandyx-Orion
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dext0r
zwak, want feitelijk gezien heeft hij gelijk.
je gaat ook tegen de natuur in.

het enige wat wij mensen hebben is de keuze om te kiezen tussen vlees of geen vlees....en die keuze komt voort uit onze principes...zoals bijvoorbeeld het leed wat dieren aangedaan wordt.

Maar als jij dan vind dat je boos moet worden omdat iemand gewoon wél graag vlees wil eten... vind ik dat laf.

er wordt ook verwacht dat er respect is voor vegetariers van de kant af van mensen die wél vlees eten. Waarom kan dat andersom niet zo zijn?
Weet je wat het probleem is? Hij accepteerd mijn keuze niet en gaat allerlei domme opmerkingen maken zoals, "ik ga zo maar eens een lekker paardje in de pan gooien".
Hij weet goed dat een paar jaar geleden de verzorgpony van mijn zus naar de slacht is gegaan.
Hier heb ik ook heel erg mee gezeten, dus ik vind het zwak dat hij zulke opmerkingen maakt.

En ja, hij heeft misschien gelijk van "je gaat tegen de natuur in" enz enz.
Maar als ik dan zeg, het is mijn keuze toch... gaat hij stom zitten lachen.
DAAROM heb ik hem geblokkeerd (had misschien iets duidelijker moeten zijn in mijn post )

Ik heb hem ook gezegt dat hij zelf moet weten of hij vlees eet of niet, zolang ik het maar niet hoef tedoen.
En ik werd niet boos omdat hij graag vlees eet, want dat moet ieder gewoon voor zich weten.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijker

  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2006, 13:03   #100
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

De opmerkingen die hij plaatst tonen dan ook van geen respect. Ik dacht eerst dat het om een 'serieuzere' discussie ging, maar kennelijk niet dus
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 03:18.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.