Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Multi Media > Films, Tv en Radio
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Films, Tv en Radio Praat hier over jouw favoriete films, de nieuwste tv-series en de leukste radio-programma's!

Bekijk resultaten enquête: Wat is naar jouw mening de beste Tim Burton film?
Pee-wee's Big Adventure (1985) 0 0%
Beetle Juice (198 1 10,00%
Batman (1989) 1 10,00%
Edward Scissorhands (1990) 4 40,00%
Batman Returns (1992) 0 0%
The Nightmare Before Christmas (1993) 1 10,00%
Ed Wood (1994) 0 0%
Mars Attacks! (1996) 0 0%
Sleepy Hollow (1999) 0 0%
Planet of the Apes (2001) 0 0%
Big Fish (2003) 3 30,00%
Stemmers: 10. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 12 February 2005, 22:32   #1
Denden 100 piek
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Regisseurs deeltje 3: Tim Burton

De magie van Tim Burton.

Het heeft even geduurd maar nu ben ik ook bereid om eens iets bij te dragen aan het filmforum. Mijn favoriete regisseur is dus Tim Burton, een regisseur wiens films een hele aparte en excentrieke stijl kennen. Ik zal wat proberen te schrijven over hem, veel informatie zal ook nieuw voor mij zijn, ik kijk alleen maar zijn films. Ik vind zijn films helemaal te gek, hoewel ik ze nog niet allemaal gezien heb, zijn de films die ik wel gezien heb fantastisch qua sfeer, vormgeving, acteerwerk en muziek. Dat laatste is vooral te danken aan Burtons vaste componist Danny Elfman, die o.a. de fantastische soundtracks van Batman, Beetlejuice, Mars Attacks, Edward Scissorhands en Sleepy Hollow heeft verzorgd. Weet je gelijk mijn favoriete componist(naast John Williams en Christophe Heral).

Timothy William Burton werd geboren op 25 augustus 1958 in Burbank, California. Hij begon met tekenen op vroege leeftijd, na zijn diplomauitreiking ging hij studeren op het California Institute of the Arts. Daarna werd hij animator bij Disney. Hier werkte hij aan films als The Fox and the Hound(Frank en Frey) en the Black Cauldron. Maar deze films waren niet naar zijn smaak. Maar Disney erkende zijn talent en hij kreeg toestemming om zelf een tekenfilm te maken. In 1982 maakte hij het zes minuten durende zwart-wit animatiefilmpje Vincent, als eerbetoon aan de acteur Vincent Price, die later in Burton's Edward Scissorhands speelde als een oude uitvinder. Price zelf deed mee als verteller, het filmpje was succesvol en won verschillende awards. In 1984 maakte hij een live-action film(maar wel weer zwart-wit)genaamd Frankenweenie, waarin een jongetje zijn hond weer tot leven wekt. Disney vond het niet geschikt voor de kleintjes en het werd niet gereleased(ik las wel dat het alsnog uitgebracht werd nadat Burton een succesvolle regisseur was). Maar Frankenweenie trok wel de aandacht van acteur Paul Reubens(ook wel bekend als Pee-Wee Herman), die heeft Burton gevraagd om zijn debuutfilm Pee-Wee's Big Adventure te regisseren. Reubons kreeg later nog een gastrolletje in Batman Returns als de vader van de penguin en hij deed de stem van Lock in The Nightmare Before Christmas. Hoe dan ook, Pee-Wee's Big Adventure werd een groot succes. Burton kreeg veel script aangeboden, maar ze leken allemaal behoorlijk op Pee-wee's Big Adventure, en Burton wilde iets nieuws doen(hij houdt niet van sequels). In 1988 las hij het script voor(mijn persoonlijk favoriet) Beetle Juice, en Burton was er meteen enthousiast over. Beetle Juice was een groot succes, en Burtons naam was nu voorgoed gevestigd in hollywood. Warner Bros. liet Burton Batman regisseuren. Michael Keaton, die al eerder de titelrol speelde in Beetlejuice, mocht nu ook de titelrol spelen in Batman. Jack Nicholson speelde de rol van The Joker. De film werd financieel gezien het grootste succes van het jaar(behalve in Nederland), en Burton kreeg toestemming om zelf te kiezen wat voor film hij nu zou maken. Burton koos voor Edward Scissorhands(1990), een emtioneel verhaal en een hele artistieke vormgeving(iets wat eigenlijk een soort handelsmerk van Burton is geworden). Edward Scissorhands was tevens Burtons eerste samenwerking met Johnny Depp, die waanzinnig goed was als Edward. In 1992 kwam Burton met Batman Returns, nog zo'n favoriet van mij overigens. Weer met Michael Keaton in de hoofdrol, en met fantastische schurkenrollen van Michel Pfeifer(Catwoman, beats Halle Berry ANYTIME), Danny Devito(The Penguin)en Christopher Walken(evil zakenman). Deze film was nog veel duisterder dan zijn voorganger, en Warner Bros. was hier niet zo blij mee. In 1993 kwam de stop-motion film The Nightmare Before Christmas uit, waarbij Tim burton producer was. De film werd geregisseerd door voormalige collega-animator bij disney, Henry Selick. Tim Burton ging voor een tweede samenwerking met Johnny Depp in 1994 met de zwart-wit Ed Wood, over de "slechtste regisseur ooit". De film werd goed ontvangen door de pers, maar het werd een grote flop. In 1996 kwam Mars Attacks, een veel kleurvollere film dan we van hem gewend zijn. Het was zo'n beetje een parodie op oude sci-fi films uit de jaren 50. Deze hilarische film bevatte een cast vol met bekende namen. Jack Nicholson in een tweede samenwerking met Burton speelde een dubbelrol, verder had je nog Glenn Close, Annette Bening, Pierce Brosnan, Danny Devito(ook voor de tweede keer in een Tim Burton film), Martin short, Sarah Jessica Parker, Michael J. Fox, Tom Jones, Natalie Portman en Jack Black. Maar ondanks dat het gewoon een hilarische en leuke film vol met bekende acteurs en actrices was, werd de film door zowel de pers als het publiek slecht ontvangen. In 1999 keerde Burton terug naar zijn kenmerkende stijl, donker en sfeervol. Dit deed hij met Sleepy Hollow, een horrorfilm met(weer) Johnny Depp, Christina Ricci en weer iemand uit een van zijn oude films, Christopher Walken. De film werd geprezen voor de art direction en was een een financieel succes. In 2001 maakte Burton een "re-imagination"van Planet of the Apes. Op de set ontmoette hij Helena Bonham Carter, met wie hij getrouwd is en een zoon mee heeft gekregen. In 2003 kwam Burton met Big Fish, deze film stelde de pers en het publiek tevreden. Momenteel is Burton bezig met Charlie and the Chocolate Factory, en de stop-motion film Corpse Bride. In beide films speelt Johnny Depp wederom de hoofdrol(voor de vierde en vijfde keer). Natuurlijk kijk in reikhalzend uit naar deze films, en ik hoop gauw Big Fish te gaan zien.

Pfoe, nou dat is ook weer achter de rug, ben ik zelf gelijk ook wat meer over deze regisseur te weten gekomen. Goed dan, nou nog mijn mening over zijn films(mocht ik die gezien hebben) en eventueel een korte samenvatting:

Pee-wee's Big Adventure (1985)
Nog niet gezien, ik wist ook niet van het bestaan van deze film af voor ik deze topic maakte. Nu wil ik deze film wel graag zien natuurlijk.

Beetle Juice (1988 )
Mijn favoritete Tim Burton film, de humor is gewoon te absurd voor woorden en dat is wat mij betreft de grootste aantrekkingskracht van Beetlejuice. Het is allemaal zo over de top, het acteerwerk(met name Michael Keaton als Beetlejeuice), het verhaal, de weirde special effects, de energieke soundtrack van Danny Elfman, ik zit iedere keer weer te genieten. Het gelukkig getrouwde koppel Barbara en Adam krijgen een auto-ongeluk. Wanneer ze thuiskomen komen ze erachter dat ze het ongeluk niet overleefd hebben. Ze zitten als spoken opgesloten in hun eigen huis, wanneer ze er enigszins mee om leren te gaan, komt er een zeer excentrieke familie in hun huis wonen. Ze willen deze mensen eruitjagen, wat hilarische situaties oplevert aangezien ze onzichtbaar zijn voor de levenden. Maar er is een spook die ze graag uit de brand wil helpen, maar deze Beetlegeuse(uitgesproken als Beetle Juice) blijkt al gauw niet de juiste persoon te zijn om de levenden 'levend' het huis uit te krijgen.

Batman (1989)
Een hele aardige film, met Michael Keaton in de rol van Batman. Hij is wat mij betreft de enige echte, geen Val Kilmer(die het ook wel aardig deed)en al helemaal geen George Clooney kan hier wat aan veranderen. Jack Nicholson kan zich lekker uitleven in de schurkenrol The Joker, en hij steelt dan ook de show! De enigszins donkere stijl van deze film bevalt mij heel erg, en dat zou nog meer het geval zijn in Batman Returns. Het verhaal stelt niks voor, maar voor een superheldenfilm is Batman gewoon dik in orde!

Edward Scissorhands (1990)
Het is alweer een tijdje geleden, maar ik weet nog wel dat ik behoorlijk onder de indruk was van deze film. En dan met name van de titelrol die gespeeld wordt door Johnny Depp. Een hele goede film met weer een prachtige vormgeving, boeiende characters en een verhaal in de vorm van een prachtig, zielig en ietwat duister sprookje. Edward Scissorhands is een creatie van een oude uitvinder, de uitvinder sterft voordat hij zijn creatie af kan maken. Als gevolg hiervan heeft de verder lichamelijk gezien volledig menselijke Edward scharen in plaats van vingers. Edward trekt zich terug in het landhuis van zijn maker. Maar op een dag wordt hij door iemand ontdekt en meegebracht naar de bewoonde wereld. Hier wordt Edward gezien als een freak, alleen maar omdat hij geen echte handen heeft. Maar hij kan wel fantastisch omgaan met zijn scharen, en hier wordt misbruik van gemaakt door de de mensen in de omgeving waarin hij terecht is gekomen. Hij wordt ook verliefd, maar het feit dat hij 'anders' is maakt het onmogelijk voor hem en zijn geliefde om samen een leven te leiden.

Batman Returns (1992)
Wat deze film voor mij de beste superheldenfilm ooit maakt, heeft te maken met de vele uitstekende schurkenrollen, de ongeëvenaarde vormgeving(een duistere Gotham) en de humor. Michelle Pfeifer IS gewoon Catwoman, The Penguin kan door NIEMAND anders zo magnifiek gespeeld worden als Danny Devito en Christopher Walken is wat mij betreft in één van zijn allerbeste rollen hier als de sluwe zakenman Max Shreck. Het verhaal steekt een stuk beter in elkaar dan in deel één. De humor is ook fantastisch, wanneer The Penguin helemaal hysterisch een grootse speech houdt tegenover honderden penguins met raketten op hun rug over hoe Gotham in puin moet, en na afloop een vreugdesprongetje maakt terwijl de penguins één voor één netjes het water in duiken val ik gewoon van mijn stoel(of bank) af van het lachen. Zo humoristisch en tegelijkertijd ziet het er allemaal strak uit.

The Nightmare Before Christmas (1993)
Moet ik nog steeds zien, ik heb wel het eerste half uur gezien en dat beviel me zeer best(liedje over Sandy Claws was vet).

Ed Wood (1994)
Nog nooit gezien, ben ik natuurlijk wel van plan.

Mars Attacks! (1996)
Ik moet eerlijk bekennen, als er geen groot artikel in het veronica blad had gestaan toendertijd over deze film, dan wist ik tot op heden waarschijnlijk niet eens van het bestaan van deze film af. En dat zou jammer zijn geweest, nou heb ik die film toendertijd in de winkel zien liggen(één exemplaar bij de V&D), en ik twijfelde geen moment om het te kopen. Nooit spijt van gehad overigens, want dit is toch wel een van de meest geniale comedies ooit. Het verhaal is simpel, marsmannetjes bereiden een invasie voor, en de zeer uitgebreide sterrencast in deze film is grotendeels de lul. Wat nu volgt vind ik zelf niet echt een spoiler, want het valt wel te verwachten in een film als deze. Maar het is gewoon hilarisch om al die bekende acteurs en actrices(slechts een zeer klein aantal overleeft het) en dan met name Jack Nicholson TWEE keer te zien sterven op vaak zeer vreemde wijze. Echt, wat die experimenterende marsmannetjes in deze film allemaal wel niet uithalen, dat is gewoon te gek voor woorden. En je ZULT lachen bij deze film, er zitten zoveel grappen in verwerkt, en dan met name visuele grappen zoals alleen Tim Burton die kan laten zien. Geniale comedie, moet je gezien hebben.

Sleepy Hollow (1999)
Deze horrorfilm is absoluut niet eng, maar de typische Tim Burton sfeer maakt het wel lekker creepy, en de uitstekende hoofdrol van Johnny Depp, die weer lekker excentriek mag zijn. Daar is hij goed in en dat zie je goed in deze film. Christina Ricci vond ik ook erg goed in deze film, ik ken haar vooral van haar rol in The Addam's Family en verder heb ik eigenlijk niet zoveel van haar gezien. Dus ik was aangenaam verrast toen ik zag hoe goed ze acteerde in deze film. Christopher Walken was erg cool met vlijmscherpe tanden. Ga deze film lekker in het donker kijken, dan pakt de sfeer extra goed uit, zet vooral het geluid hard, want Danny Elfman's soundtrack levert weer een onmisbare bijdrage aan de sfeer. Goede film.

Planet of the Apes (2001)
Mja, ik moet toegeven dat dit absoluut Tim Burton's minste film is, maar dat betekent nog niet dat ik het slecht vond. Misschien komt het doordat ik het origineel nog niet gezien heb, misschien komt het omdat mijn eisen die ik stel voor een film om goed te zijn gewoon zeer laag zijn(zolang het mij maar vermaak bied). Dat laatste zal het zijn. Hoe dan ook, ik vond deze film erg leuk, ik mis wel de typische Tim Burton-sfeer, maar de acteerprestaties waren dik in orde, en er zat wel humor in. Ik heb er niet echt iets op aan te merken, het is een leuke film en ik heb me er prima mee vermaakt.

Big Fish (2003)
Nog niet gezien, staat hoog in mijn 'to see-list'.

Corpse Bride (2005) (in productie)
Zeer benieuwd.

Charlie and the Chocolate Factory (2005) (post-productie)
Nog zeer benieuwder, de trailer ziet er veelbelovend uit, vooral Johnny Depp gaat weer indruk maken denk ik.

Nou dat was het, als er dingen niet kloppen, dan excuseer ik mij daarvoor en dan laat ik het aan jullie over om het te verbeteren. Nou laat maar horen mensen! Wat vinden jullie van Tim burton?

Laatst aangepast door Denden 100 piek : 12 February 2005 om 22:38
  Met citaat antwoorden
Oud 13 February 2005, 03:41   #2
The Phit
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Nightmare before christmass is COOOOOOL De meeste films van Burton zijn wel gaaf, maar NBC was t gaafst

en ik heb ze allemaal gezien behalve die Pee wee big avontuur
  Met citaat antwoorden
Oud 13 February 2005, 12:06   #3
Banaan
Amsterdam Original
 
Banaan's Avatar
 
Geregistreerd op: 9 March 2002
Berichten: 10.467
Standaard

Natuurlijk Batman en JA vooral door Jack Nicholson. Ik vind Tim Burton een goeie regisseur maar heb soms wel het gevoel dat hij een tikkeltje te overgewaardeerd wordt. Zijn samenwerking met Johnny Depp is op et moment zijn grote wapen Maar beste film is Batman vind ik. Als je over style praat is Planet of the Apes het beste. Alleen een beetje verkrachting van het originele. Hopen dat hij dat niet doet met Charlie's and the Chocolatfactory
__________________
I put you up on the IV, Not the Roman Numeral 4
But the IV that leads to the funeral floor
Banaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 February 2005, 15:31   #4
Ancalagon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

een van mijn favorieten ja

alleen big fish viel me tegen
  Met citaat antwoorden
Oud 17 February 2005, 00:03   #5
Banaan
Amsterdam Original
 
Banaan's Avatar
 
Geregistreerd op: 9 March 2002
Berichten: 10.467
Standaard

kom op kindjuz, reageren
__________________
I put you up on the IV, Not the Roman Numeral 4
But the IV that leads to the funeral floor
Banaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 February 2005, 19:38   #6
Romero
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ja pappa
natuurlijk hoor een batman film thuis in mijn collectie en zeker die van tim burton, dus snel rennen naar de video theek
  Met citaat antwoorden
Oud 21 February 2005, 11:44   #7
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

batman was erg goed, ook dankzij jack nicholson. het is VERREWEG de beste batman film. ik vind edward scissorhands ook super, ik denk dat ik dat toch zijn beste film vind. maar ed wood is natuurlijk ook goed, die man heeft eigenlijk toch wel erg veel goeie films gemaakt big fish heb ik laatst voor t eerst gezien, en daar was ik ook onder de indruk van. burton weet in elke film de juiste mysterieuze sfeer terug te laten keren, dat vind ik zo goed. daarnaast werkt hij altijd met goede acteurs als jack nicholson en johnny depp. zijn beste film? poeh, daar moet ik nog even over nadenken.
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 February 2005, 15:00   #8
AMF
Super Lid
 
AMF's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 December 2002
Locatie: Utrecht
Berichten: 8.609
Standaard

Edward Scissorhands!
Ik vond trouwens Big Fish wel een leuke film, lekker dromerig en goed verhaal.
__________________
Uw advertentie hier?
AMF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 April 2005, 22:28   #9
Gare_aap
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik heb zelf toch maar voor Big Fish gekozen omdat daar gewoon het meest inzit qua verhaal. Edward en Ed Wood waren fantastisch, maar je moet toch een keus maken. Batman is natuurlijk ook ijzersterk en ik kan stiekem niet wachten tot dat Charlie and the Chocolate Factory uitkomt. Moet gewoon goed zijn. Duo Burton/Depp is garant voor succes. Zeker als ik de trailer bekijk.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 15:25.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.