Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 22 March 2005, 19:59   #1
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard Prijsdaling cd doet downloaden niet dalen

Citaat:
Goedkope cd's geen oplossing voor muziekindustrie

Voor het vijfde jaar op rij is in 2004 de omzet van de muziekindustrie wereldwijd gedaald. Op de Belgische markt daalde de omzet met 6,62 procent. Cd's goedkoper maken is volgens de overkoepelende muziekorganisatie IFPI geen oplossing om de omzet te doen stijgen.

Goedkopere cd's verkopen wel beter, maar ze buigen de negatieve omzetcijfers niet om. Wat de aantallen betreft, groeide de Belgische markt met niet minder dan 7,28 procent. Die stijging heeft volgens de IFPI vooral te maken met de "premiums" (gratis CD’s of CD’s die bij een krant worden verkocht): plus 2 miljoen stuks.

Bij de traditionele verkopen stelde de organisatie een daling vast van de full price verkopen met meer dan 1,2 miljoen CD’s en een stijging van 1,6 miljoen stuks bij de budget-CD’s. Dat betekent dat ook in 2004 de gemiddelde prijs van een album verder daalde. De industrie kreeg nog gemiddeld 6 Euro voor een full-CD. De consument betaalde gemiddeld 9,7 Euro voor een CD, tegenover 12 Euro in 2002.

Een daling met 20 procent in de verkoopprijs heeft dus geen omzetstijging met zich meegebracht, beklemtoont de IFPI. ,,Het ondergraaft het vaak voorkomende argument van de veel te dure CD’s en dat een prijsdaling alle problemen zou oplossen".
Bron.

Ik heb zelf ondervonden dat de cd-verkoop erop achteruit gaat. Ik heb tijdens de eindejaarsperiode in een cd-winkel gestaan en op bepaalde momenten stond ik echt met mijn vingers te draaien.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 March 2005, 20:19   #2
cruisader
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Nou ik koop liever de cd's dat doet iets als je ze koopt, dan voel je je een fan van die groep.

bij downloaden heb je dat niet
  Met citaat antwoorden
Oud 22 March 2005, 21:13   #3
Ancalagon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Naja ik hoor net dat de verkoop van muziek wereldwijd stabiel is gebleven, omdat steeds meer mensen betaald gaan downloaden, dus dit stuk vertelt maar de helft van het verhaal.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 March 2005, 21:19   #4
anemic
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

+ concertopbrengsten stijgen alleen jammer dat labels daar percentage over ontvangen.. discussie die nog bezig is.

Daarbij zijn er op het moment ook geen echte goede miljoenenverkopende artiesten als bijvoorbeeld een Queen of Michael Jackson...
  Met citaat antwoorden
Oud 23 March 2005, 09:31   #5
L_angeldc
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Waarom telt men de gratis cd's bij kranten en tijdschriften erbij op? Dat zijn toch twee verschillende dingen, en zo krijg je niet echt een goed beeld van de echte prijs van cd's.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 March 2005, 10:41   #6
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L_angeldc
Waarom telt men de gratis cd's bij kranten en tijdschriften erbij op? Dat zijn toch twee verschillende dingen, en zo krijg je niet echt een goed beeld van de echte prijs van cd's.
Dat is toch niet zo'n groot deel Feit blijft dat veel teveel geld niet naar de artiest gaat. Volgens mij is die prijsverlaging ook nog ten koste van de artiest zelf gegaan en niet van de platenmaatschappijen. Zolang een CD meer dan €10,- kost koop ik hem niet.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 March 2005, 14:33   #7
Ancalagon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Wat ik ook jammer vind is dat de hele discussie gevoerd wordt door de grote maatschappijen, terwijl de kleinere labels en artiesten juiist profijt hebben van downloaden, en een groot deel van hun inkomen bestaat ook niet uit de cd verkoop, maar uit concerten en merchandise ed.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 March 2005, 21:14   #8
klootzak
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

De redenering van de meuziekindustrie is al jaren oneerlijk.

Het is absoluut niet zo dat ieder gedownload nummer ook een nummer zou zijn dat gekocht wordt.

Natuurlijk worden er minder cd's verkocht, maar er zijn ook meer mensen werkeloos en er wordt minder verdient.

Het succes van legale muzieksites geeft ook al aan dat er gewoon veel vraag naar deze manier van muziekverspreiding is.

Ik denk ook dat het eerder de vervangers is voor een single of voor het horen van nieuwe nummers maar dat albums toch nog steeds sneller in de winkel worden gehaalt
  Met citaat antwoorden
Oud 27 March 2005, 21:21   #9
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door klootzak
De redenering van de meuziekindustrie is al jaren oneerlijk.

Het is absoluut niet zo dat ieder gedownload nummer ook een nummer zou zijn dat gekocht wordt.

Natuurlijk worden er minder cd's verkocht, maar er zijn ook meer mensen werkeloos en er wordt minder verdient.

Het succes van legale muzieksites geeft ook al aan dat er gewoon veel vraag naar deze manier van muziekverspreiding is.

Ik denk ook dat het eerder de vervangers is voor een single of voor het horen van nieuwe nummers maar dat albums toch nog steeds sneller in de winkel worden gehaalt
Idd.. Elk nummer wat ik download zou ik niet in de winkel als single kopen. Vroeger namen mensen die nummer op van de radio op een bandje en namen ze op de koop toe dat er iemand was die er even doorheen praatte. Wat dat betreft is er dus weinig veranderd met het enige verschil dat niemand er doorheen praat en het aanbod nu groter is.
Daarnaast is het zo dat als ik een aantal nummers van een artiest wel degelijk echt te goed vind ik als nog het album wel koop, omdat ik die artiest wil ondersteunen. Ik heb hier alleen niet altijd het geld voor..
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 March 2005, 23:19   #10
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Feit blijft dat als ik naar mezelf kijk ik nooit meer een CD koop, daar waar ik vroeger toch wel een album per 2 maanden kocht.

Echter ook toen ergerde ik me al kapot aan die schandalig hoge prijzen. In eerste instantie bracht de Media Markt die zich hier vestigde uitkomst, maar toen het gratis werd ben ik alleen nog maar gaan downloaden. Pas als een CD onder het tientje (in euro's welteverstaan), dan ben ik weer bereid een CD te kopen.

Ik weet niet of meerderen dit doen of dat ik er uniek in ben, hoor, maar ik denk dat dit voor velen geldt
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 March 2005, 23:21   #11
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Ik koop iig nog net zo incidenteel een CD als ik vroeger deed . Van bepaalde artiesten koop ik de nieuwe cd's sowieso..
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 March 2005, 23:23   #12
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Talking

Overigens ga ik met je mee dat ik nu wel nummers download waarvan ik vroeger geen single zou kopen. En Rowwen-Hèze CD's koop ik inderdaad wel nog in de winkel
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 March 2005, 10:54   #13
The Phit
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

zoveel muziek als ik download, zou ik nooit cd's kopen. Daarbij ga ik niet voor 2 of 3 nummers een cd met 12 nummers kopen waarvan ik er dus minstens 9 weg kan gooien.
Er zijn maar een paar artiesten waarvoor ik wel een cd zal kopen.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 March 2005, 15:04   #14
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Het downloaden van muziek heeft er bij mij voor gezorgd dat ik minder radio luister, en meer m'n eigen muziek.

CD's kocht ik toch al nauwelijks..
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 March 2005, 15:26   #15
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

voor mij geldt ook, zoveel muziek als ik download zou ik nooit kopen. en daarbij koop ik vaak zat albums als ik ze graag wil hebben. zou je niet kunnen downloaden, zou ik meer radio luisteren maar niet direct meer muziek kopen.
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 March 2005, 22:08   #16
klootzak
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Feit blijft dat als ik naar mezelf kijk ik nooit meer een CD koop, daar waar ik vroeger toch wel een album per 2 maanden kocht.

Echter ook toen ergerde ik me al kapot aan die schandalig hoge prijzen. In eerste instantie bracht de Media Markt die zich hier vestigde uitkomst, maar toen het gratis werd ben ik alleen nog maar gaan downloaden. Pas als een CD onder het tientje (in euro's welteverstaan), dan ben ik weer bereid een CD te kopen.

Ik weet niet of meerderen dit doen of dat ik er uniek in ben, hoor, maar ik denk dat dit voor velen geldt
Zo is het ook gegaan met het cassettebandje, de downloadrevolutie betekent niet dat iedreen in een keer geen cd's meer koopt, dat percentage is zelfs omhoog gegaan.

De muziekindustrie verstopt de cijfers graag, mar sinds napsters zijn er nog nooit zoveel cd's verkocht.
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 13:23.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.