Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 2 April 2005, 21:49   #1
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Pope John Paul Ii Dead

http://edition.cnn.com/


Vaticaan: Paus Johannes Paulus II overleden

Uitgegeven: 2 april 2005 21:58
Laatst gewijzigd: 2 april 2005 22:23

ROME - Paus Johannes Paulus II is zaterdag op 84-jarige leeftijd overleden. Dat heeft het Vaticaan bekendgemaakt. De kerkvorst, die 26 jaar lang leider was van de Rooms-Katholieke Kerk, overleed om 21.37 uur.

De tienduizenden gelovigen op het Sint Pietersplein in Rome reageerden verslagen op het nieuws, dat werd bekendgemaakt aan het einde van een rozenkransgebed.


De in Polen geboren Karol Jósef Wojtyla trad in oktober 1978 aan als de leider van de circa een miljard rooms-katholieken. De gezondheidstoestand van de kerkvorst, die aan de ziekte van Parkinson leed, was de afgelopen dagen snel achteruitgegaan. Het Vaticaan noemde de situatie van de paus de afgelopen dagen "zeer ernstig".

Zondagochtend om 10.30 wordt er op het Sint Pietersplein in een speciale eucharistieviering stil gestaan bij het overlijden van de paus.

Sint Pietersplein

De tienduizenden gelovigen op het Sint Pietersplein staan er verslagen bij sinds zij hoorden dat paus Johannes Paulus II is overleden. Direct na de bekendmaking van het nieuws baden zij het Ave Maria.

Ook hadden veel mensen een brandend kaarsje in de hand. Toen zij klaar waren met het Ave Maria klonk tot tweemaal toe applaus. Tussendoor was het muisstil. Daarna begonnen de gelovigen met het zingen van liederen. Een gezamenlijk gebed volgde.

Verscheidene mensen zitten geknield op de grond. Ook huilen diverse gelovigen. Andere omarmen elkaar. Nonnen met een brandende kaars in de hand, vegen hun tranen weg. De tienduizenden gelovigen zijn diep onder de indruk.

Simonis

Paus Johannes Paulus II was volgens kardinaal Simonis een "rots in de branding" van de Rooms-Katholieke Kerk, die hij 25 jaar in soms roerige tijden heeft geleid. Ook was hij een "verbazingwekkende en bewonderenswaardige man" en een onvermoeibaar strijder voor de menselijke waardigheid en mensenrechten.

Dat heeft kardinaal Simonis, aartsbisschop van Utrecht, gezegd in een reactie op het overlijden van de paus. Johannes Paulus II gaat wat hem betreft de geschiedenis in als "een van de grootste pausen van de kerk".

Pelgrims

De autoriteiten van de Italiaanse stad Rome bereiden zich voor op de komst van zeker een miljoen gelovigen na de bekendmaking nu de paus is overleden. Nu al is het extra druk op de luchthavens en in het openbaar vervoer. De spoorwegen en ook de bus- en metrobedrijven hebben speciale dienstregelingen opgesteld met extra materieel.

Om iedereen te kunnen huisvesten zullen er zeker 6500 bedden worden geplaatst in het grootste congrescentrum en in een gebouw van de spoorwegen.

Richtlijnen

Bijna tien jaar geleden gaf de paus al richtlijnen voor zijn overlijden. In 1996 liet Johannes Paulus II onder meer vastleggen dat in de laatste uren van zijn leven en na zijn overlijden geen foto's van hem mogen worden gemaakt. Ook verbood hij geluidsopnames van zijn laatste woorden.

ZIE OOK:


www.nu.nl
  Met citaat antwoorden
Oud 2 April 2005, 21:54   #2
bootje
Meest gerespecteerde forummer
 
bootje's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 December 2001
Locatie: België
Berichten: 7.675
Standaard

het is beter zo
__________________
We'll meet again, don't know where, don't know when, but I know we'll meet again some sunny day.
bootje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 April 2005, 22:18   #3
SpiNe
Trots van het noorden.
 
SpiNe's Avatar
 
Geregistreerd op: 13 August 2002
Locatie: grunn
Berichten: 3.893
Stuur een bericht via MSN naar SpiNe
Standaard

je kan alles zeggen wat je wilt maar die man ging wel door tot het bittere einde

rip
__________________
Sick liaisons raised this monumental mark the sun sets forever over Blackwater park.
SpiNe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 April 2005, 14:31   #4
marret
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik denk dat hij het zelf ook wel gehad had met zo leven hij kon echt helemaal niets meer zelf en dat duurde al heel lang dus ik hoop voor em dat ie het nu beter heeft
  Met citaat antwoorden
Oud 3 April 2005, 14:55   #5
nevaeh1987
Lid
 
nevaeh1987's Avatar
 
Geregistreerd op: 30 December 2001
Berichten: 1.881
Standaard

Ik heb eigenlijk nooit wat met die man gehad.. maar gezien zijn laatste 'toespraak' is het beter zo
nevaeh1987 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 April 2005, 14:59   #6
The Phit
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

op het journaal voornamelijk jankende mensen voor die pope. Phuu man, die kerel stond al 10 jaar boven aan op de deadlist.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 April 2005, 15:45   #7
Ancalagon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Misschien is ie nu wel op een hele mooie plaats

Maargoed, ik had niet zoveel met die vent
  Met citaat antwoorden
Oud 3 April 2005, 16:11   #8
The6thgate
Lid
 
The6thgate's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 April 2002
Berichten: 11.029
Standaard

het doet me niet echt wat. t werd in elk geval wel tijd voor m
The6thgate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 April 2005, 19:08   #9
eniT
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik denk dat ie zelf ook heel blij is dat ie dood is! man, al die miserie er rond!! die oude kerel kreeg ook geen vijf minuten rust he...
ben benieuwd wie de volgende word...
  Met citaat antwoorden
Oud 3 April 2005, 19:29   #10
The Phit
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

een nederlandse pope zal voor een ware revolutie zorgen
  Met citaat antwoorden
Oud 4 April 2005, 07:35   #11
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Phit
een nederlandse pope zal voor een ware revolutie zorgen
zoiets als: i like the pope, the pope smokes dope?

Ik vind het persoonlijk gek dat al die mensen gingen bidden dat hij zou blijven leven.. die arme man heeft genoeg geleden lijkt me zo?
  Met citaat antwoorden
Oud 6 April 2005, 18:02   #12
koekje
tijd om op te staan
 
koekje's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 January 2005
Locatie: VB
Berichten: 1.038
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ancalagon
Misschien is ie nu wel op een hele mooie plaats

Maargoed, ik had niet zoveel met die vent
nu hoor ik het al voor de 3de X , wat laat jullie denken dat hij zich nu op een mooie plaats bevindt ?...
__________________
De beste van de heeeeeeeele wereld !
koekje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 April 2005, 18:32   #13
Ancalagon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekje
nu hoor ik het al voor de 3de X , wat laat jullie denken dat hij zich nu op een mooie plaats bevindt ?...
ach ik opper ook maar in alle nederigheid iets, wat zelfs -misschien- niet helemaal serieus was

Maar ach heh, waarom niet eigenlijk
  Met citaat antwoorden
Oud 7 April 2005, 09:41   #14
Chrizlybeer
Beheerder
 
Chrizlybeer's Avatar
 
Geregistreerd op: 4 January 2003
Locatie: Hel
Berichten: 4.989
Standaard

Al dat overdreven gezeik over die paus, t mag ergens op t middenstuk van de krant staan, maar om er nou zo ongelooflijk over te gaan lopen huilen...
Geloof blijft iets kansloos, vind ik zo
__________________
Kijk.... Poep.... Poep is mooi.... Jij bent niet mooi....
Chrizlybeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 April 2005, 10:15   #15
Ancalagon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chrizlybeer
Al dat overdreven gezeik over die paus, t mag ergens op t middenstuk van de krant staan, maar om er nou zo ongelooflijk over te gaan lopen huilen...
Geloof blijft iets kansloos, vind ik zo
..maar daarom niet minder belangrijk
  Met citaat antwoorden
Oud 7 April 2005, 11:27   #16
Chrizlybeer
Beheerder
 
Chrizlybeer's Avatar
 
Geregistreerd op: 4 January 2003
Locatie: Hel
Berichten: 4.989
Standaard

Ik vind geloof niet belangrijk nee, de paus al helemaal niet. Niet belangrijker dan ieder ander mens in elk geval
__________________
Kijk.... Poep.... Poep is mooi.... Jij bent niet mooi....
Chrizlybeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 April 2005, 18:58   #17
MrInsane
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik vind het goed dat die man eindelijk dood is hij leed de laatste tijd toch alleen maar en laatst moesten ze hem zelfs nog vertellen welke dag het was en welk jaar en dat zegt wel genoeg opzich zelf.

So R.I.P.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 April 2005, 19:39   #18
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Paus Johannes Paulus dacht in 2000 aan aftreden
do 07/04/06 - Paus Johannes Paulus II heeft in het jaar 2000 overwogen om af te treden. Hij was toen 80. Dat staat in het testament dat het Vaticaan vanmiddag heeft vrijgegeven. Het testament van de paus is een soort van dagboek over een periode van meer dan 20 jaar.
Volledig artikel.
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 April 2005, 16:08   #19
koekje
tijd om op te staan
 
koekje's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 January 2005
Locatie: VB
Berichten: 1.038
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thaliaaglaja
De pagina die u zoekt, is niet beschikbaar.
Onze excuses hiervoor
__________________
De beste van de heeeeeeeele wereld !
koekje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 16:39.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.