Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 4 September 2004, 17:19   #1
Witchy
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Geloven

Hai,
Waar geloven jullie in? Geloven jullie in een God/Godin of geloven jullie helemaal nergens in?
  Met citaat antwoorden
Oud 4 September 2004, 17:21   #2
bootje
Meest gerespecteerde forummer
 
bootje's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 December 2001
Locatie: België
Berichten: 7.675
Standaard

ik geloof in mezelf
__________________
We'll meet again, don't know where, don't know when, but I know we'll meet again some sunny day.
bootje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 September 2004, 17:26   #3
Witchy
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Geloven

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witchy
Hai,
Waar geloven jullie in? Geloven jullie in een God/Godin of geloven jullie helemaal nergens in?
Haha
Maar ff serieus, geloof je niet in een God en/of een Godin?
  Met citaat antwoorden
Oud 4 September 2004, 17:38   #4
psychobunny
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik geloof nergens in
  Met citaat antwoorden
Oud 4 September 2004, 17:42   #5
Nightwolf
Nerd
 
Nightwolf's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 July 2001
Locatie: oosterhout
Berichten: 12.844
Standaard

qua goden geloof ik nergens in
__________________
Networked Intelligent Guardian Hardwired for Terran Warfare and Online Logical Fighting
mail: nightwolf@leerlingen.com
Nightwolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 September 2004, 17:51   #6
LoeLoe
 
LoeLoe's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 October 2000
Locatie: VenrayCity
Berichten: 4.876
Standaard

Ik geloof niet
__________________
Tjah...
LoeLoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 September 2004, 18:57   #7
Jochemmm
jocking
 
Jochemmm's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 March 2002
Locatie: EnschedeHengelo
Berichten: 2.745
Stuur een bericht via ICQ naar Jochemmm Stuur een bericht via AIM naar Jochemmm
Standaard

Nope

Een god is iets van het verleden, een middel om het onverklaarbare te verklaren en om als houvast te hebben in moeilijke tijden. Nou is het onverklaarbare inmiddels allemaal wel verklaart, en is het wetenschappelijk gezien niet mogelijk en dus geloof ik er niet in. Het kan daar en tegen natuurlijk nog wel die zelfde steun bieden als al die 1000en jaren geleden, maargoed, zonder kan ik ook wel overleven

Bovendien word ik nooit zo vrolijk als de zoveelste aanslag weer eens is gepleegt namens welke geloofsovertuiging dan ook
__________________
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
Jochemmm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 September 2004, 19:02   #8
JennyMindTricks
...
 
JennyMindTricks's Avatar
 
Geregistreerd op: 28 November 2002
Locatie: Sgravenzande
Berichten: 10.406
Stuur een bericht via MSN naar JennyMindTricks
Standaard

Ik geloof in God
JennyMindTricks is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 September 2004, 19:36   #9
The6thgate
Lid
 
The6thgate's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 April 2002
Berichten: 11.029
Standaard

ik geloof nergens in. ook nooit gedaan verder en zal ook niet gebeuren
The6thgate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 September 2004, 19:52   #10
hegje
boooooooooooooooooooring
 
hegje's Avatar
 
Geregistreerd op: 31 May 2003
Locatie: almeloooooo
Berichten: 1.098
Stuur een bericht via MSN naar hegje
Standaard

uuuhm, nee, ik denk het niet, of en toe wel ff een snelgebje ofzoiets, bij moeilijk proefwerk, maar dat is meer voor mezelf denk ik dan voor de pipo boven ons
__________________
Just Swallow, and it will all be over
hegje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 September 2004, 23:34   #11
Flater
p 0 m p . .
 
Flater's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 June 2004
Locatie: Aarde
Berichten: 1.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ChildOfTheNight
Ik geloof in God
*Gaat mee* volgens mij zijn we de enige 2
__________________
"this is for information purposes only,and although I have done my best to ensure its accuracy, I cannot be held responsible for any errors. I always suggest getting professional help which can be found by contacting your local psychiatrist"
Flater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 September 2004, 19:03   #12
annomeisje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik geloof ook in God
  Met citaat antwoorden
Oud 5 September 2004, 19:18   #13
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

ik denk dat ik mezelf wel agnost kan noemen..?
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 September 2004, 20:33   #14
Debedo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik geloof niet dat ik ergens in geloof.
  Met citaat antwoorden
Oud 5 September 2004, 20:38   #15
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik geloof niet, ik sta alleen achter dingen.
  Met citaat antwoorden
Oud 5 September 2004, 21:30   #16
Mastah Tinus
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik geloof ook niet echt en ben het eens met wat jochemmm zegt.

ik geloof wel in murphy's law, en ik geloof wel in het paranormale, en dat is oowk alleen maar omdat ik bewijs het gezien..
  Met citaat antwoorden
Oud 6 September 2004, 00:51   #17
Sanne
Whooohooo
 
Sanne's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 December 2003
Locatie: Tilburg
Berichten: 7.664
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LoeLoe
Ik geloof niet
__________________
Well they said it changes when the sun goes down
Around here
Sanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 September 2004, 10:34   #18
Alpha
FORE!!!
 
Alpha's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 April 2003
Locatie: Den Bosch
Berichten: 3.523
Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

Fidel Castro
__________________
(\_/)
(O.o) This is Hassan bin Ali.
(> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination.
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 September 2004, 20:59   #19
eniT
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik weet niet waarin ik geloof... in alles en niets eigelijk! niet echt in een god, mr toch wel iets daarbove... geen idee wat eigleijk...
ik wil eigelijk wel echt in iets gelove, mr kdoe ht neit... vind da wel spijtig, mrja, kan m'n eige moelijk verplichte dat te doen als het eigleijk niet zo is hee
  Met citaat antwoorden
Oud 12 September 2004, 05:28   #20
klootzak
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik geloof niet in een aardse religie, athands ik heb nog niet met een religie kenisgemaakr die mijn gevoelens over wat er is onderstreept en het niet tot een sprookjesverhaal veranderd.

ik voel wel dat er meer moet zijn, als is het maar dat de dood de dood niet is bijvoorbeeld, het leven is niet eenvoudig, dus de dood is nog complexer, waarschijnlijk van eenvoud
  Met citaat antwoorden
Oud 12 September 2004, 09:58   #21
eniT
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door klootzak

ik voel wel dat er meer moet zijn, als is het maar dat de dood de dood niet is bijvoorbeeld, het leven is niet eenvoudig, dus de dood is nog complexer, waarschijnlijk van eenvoud
hehe, wat een ingewikkelde nadenk zin!! mr ik denk dat ik het wel snap en ik ben het er mee eens...
  Met citaat antwoorden
Oud 12 September 2004, 16:26   #22
Jamiel
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik geloof niet echt in God. Persoonlijk denk ik dat het je geweten is. Mensen zien God als een goed voorbeeld van wat je wel niet en niet mag, wat menselijk is.
Daarom bestaan er ook verschillende geloven, met andere uitgangspunten.
De mens zelf is uniek, maar zal zich wel kunnen aansluiten met de gedachtegangen van een bepaald geloof. Maar dit is mijn mening hoor, iedereen denkt er anders over
  Met citaat antwoorden
Oud 12 September 2004, 17:32   #23
CharmedOne
Lid
 
CharmedOne's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 July 2003
Locatie: Rotterdam
Berichten: 8.304
Stuur een bericht via MSN naar CharmedOne
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ChildOfTheNight
Ik geloof in God
CharmedOne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 September 2004, 20:30   #24
Headliner
Slechtst Geklede Forummer
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Berichten: 15.298
Standaard

mja ik ging vroeger wel vaak met mn moeder naar de kerk, dus eigenlijk ben ik ook wel gelovig
Headliner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 September 2004, 16:34   #25
anne3
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik geloof in de god en de godin. het mannelijke en het vrouwelijke. zonder het een bestaat het andere niet. tis volgens mij niet zo dat er 2 wezens ergens op een wolkje rond zweven en op een harpje lopen te tokkelen of zo. maar meer dat ze zijn verbonden met de aarden. noem het maar moeder natuur. alles in de natuur is mannelijk of vrouwelijk of allebij (de god en de godin). ik geloof ook dat alle wezens belangrijk zijn. van de mug tot het konijn ze hebben allemaal het recht om te leven.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 September 2004, 10:29   #26
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik geloof in God en de profeten. Nou ben ik niet zo strict in de regels etc (ik vind ze niet altijd kloppen en kan ze vaak niet toepassen dezer dagen). Maar geloven doe ik wel. Ik hoef geen bewijs.. Ik hoef Hem niet gezien te hebben voor ik in Hem geloof. Daarom heet het ook geloven...
Maar bewijs heb ik trouwens wel, soms als ik bid (in goede en minder goede tijden) voel ik op de één of andere manier Zijn aanwezigheid en krijg ik echt veel kracht en steun.

Klinkt allemaal heel "geestig" enzo maar dat valt wel mee. Ik geloof gewoon !
  Met citaat antwoorden
Oud 14 September 2004, 20:22   #27
EternalShadow
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik geloof in een heel hoop dingen, maar niet in een goddelijk figuur dat aan de touwtjes trekt,
ik kan er gewoon niet tegen het idee dat er iets is dat ons hier een beetje loopt te manipuleren. Nu ben ik niet achterlijk en weet ik ook wel dat mensen elkaar manipuleren, en daar kan ik dus ook niet tegen.

hogere levensvormen, ok, andere dimensies, ok, mogelijkheid tot ontstijgen van stoffelijk bestaan, fine by me.

maar geen wezen heeft het recht een vals gevoel van vrijheid op te hangen, en om vervolgens toch alles te coördineren, geen mens noch een hogere levensvorm met een honger naar macht.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 September 2004, 08:47   #28
jefflover
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EternalShadow
ik geloof in een heel hoop dingen, maar niet in een goddelijk figuur dat aan de touwtjes trekt,
ik kan er gewoon niet tegen het idee dat er iets is dat ons hier een beetje loopt te manipuleren. Nu ben ik niet achterlijk en weet ik ook wel dat mensen elkaar manipuleren, en daar kan ik dus ook niet tegen.

hogere levensvormen, ok, andere dimensies, ok, mogelijkheid tot ontstijgen van stoffelijk bestaan, fine by me.

maar geen wezen heeft het recht een vals gevoel van vrijheid op te hangen, en om vervolgens toch alles te coördineren, geen mens noch een hogere levensvorm met een honger naar macht.
daar heb ik niets verder aan toe te voegen
  Met citaat antwoorden
Oud 15 September 2004, 17:39   #29
Witchy
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anne3
ik geloof in de god en de godin. het mannelijke en het vrouwelijke. zonder het een bestaat het andere niet. tis volgens mij niet zo dat er 2 wezens ergens op een wolkje rond zweven en op een harpje lopen te tokkelen of zo. maar meer dat ze zijn verbonden met de aarden. noem het maar moeder natuur. alles in de natuur is mannelijk of vrouwelijk of allebij (de god en de godin). ik geloof ook dat alle wezens belangrijk zijn. van de mug tot het konijn ze hebben allemaal het recht om te leven.
Helemaal mee eens. Nog iemand die dit geloofd?
  Met citaat antwoorden
Oud 16 September 2004, 23:54   #30
klootzak
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Headliner
mja ik ging vroeger wel vaak met mn moeder naar de kerk, dus eigenlijk ben ik ook wel gelovig
dat lijkt me afhankelijk van de fase waarin je nu leeft.
ik bedoel dat je ouders je een geloof opdringen hoeft niet te zeggen dat je nu nog gelooft.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 September 2004, 23:59   #31
The Phit
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik geloof dat ik zo maar ga pitten
  Met citaat antwoorden
Oud 14 October 2004, 19:09   #32
Joeltja
just myself
 
Joeltja's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 October 2004
Locatie: Lunteren
Berichten: 632
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door annomeisje
Ik geloof ook in God
Ik sluit me hierbij aan....

het kan (in mijn opzicht) niet dat dit allemaal uit het niets is ontstaan....
dit moet iemand gemaakt hebben, ik geloof dat dit God is en dat hij nog steeds voor ons zorgt....
Joeltja is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 October 2004, 16:40   #33
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Ik heb in God geloofd, maar mijn vertrouwen in hem is beschaamd en daarom ben ik van het Christelijk geloof afgestapt.

Wat bootje zegt, vind ik zeker het mooiste geloof wat er is. Ik heb geen geloof nodig om me bij te staan in moeilijke tijden, ik geloof in mezelf
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 October 2004, 16:52   #34
BlackMystery
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik geloof in alles en niets, het zou me eigenlijk allemaal niet uitmaken wat er is of wat niet
ik zal wel gewoon afwachten
  Met citaat antwoorden
Oud 18 October 2004, 15:16   #35
Mic10024
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Aan de ene kant geloof ik wel in een god en andere kant ook weer niet. Kijk de wetenschap kan tegenwoordig veel verklaren inderdaad. Maar als ik in me auto stap vraag ik toch eventjes aan God of die me veilig naar me bestemming loodst .

En er zijn er zijn ook veel bewijzen dat de bijbel echt waar is. Maarja, die wetenschapper kunnen alles weer verklaren wat er in de bijbel staat.

Dus ik denk dat we er pas achter komen wat echt waar is als we sterven. Of je moet het aan Char vragen.
Maar dat houd niet in dat ik een geloof niet mooi vindt.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 October 2004, 21:09   #36
klootzak
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joeltja


het kan (in mijn opzicht) niet dat dit allemaal uit het niets is ontstaan....
dit moet iemand gemaakt hebben, ik geloof dat dit God is en dat hij nog steeds voor ons zorgt....
Ik bedoel je niet persoonlijk aan te vallen, maar dit is een argument wordt vaak gebruikt, en het is zo strijdig, want is die machtige god bestaat, zie zeg t dat het iets of iemand is, en hoe wordt hij dan weer gemaakt ?

immers iets kan niet uit het niest ontstaan aldus deze stelling, er is dus wie heeft goed boven zich ?
wie heeft god geproduceerd ?
  Met citaat antwoorden
Oud 23 October 2004, 21:43   #37
frox
pudiecat
 
frox's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 April 2003
Locatie: lo·ca·tie (de ~(v.)~s)
Berichten: 7.966
Standaard

Ik geloof in het manne op mn schouder serieus hoor. Ik doe gewoon wat hij zegt als ik iets niet zeker weet vertelt hij mij het goede
__________________
zuurkool ≠ koolzuur
Dat je het weet.
frox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 October 2004, 15:41   #38
Joeltja
just myself
 
Joeltja's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 October 2004
Locatie: Lunteren
Berichten: 632
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door klootzak
Ik bedoel je niet persoonlijk aan te vallen, maar dit is een argument wordt vaak gebruikt, en het is zo strijdig, want is die machtige god bestaat, zie zeg t dat het iets of iemand is, en hoe wordt hij dan weer gemaakt ?

immers iets kan niet uit het niest ontstaan aldus deze stelling, er is dus wie heeft goed boven zich ?
wie heeft god geproduceerd ?
ik geef je gelijk, iets kan niet uit het niets ontstaan.
God is er altijd geweest, dat staat in de bijbel, en die vertrouw ik, ik ken de bijbel niet goed genoeg om uit te leggen hoe het komt dat God altijd al bestaan heeft, maar er staat een aantal keer in de bijbel, waar God zegt dat Hij het begin en het einde is.
dat is denk ik niet te verklaren, daar kunne wij met onze menselijke gedachten niet bij denk ik.

de aarde is er ook altijd al geweest lees (als je er zin/tijd voor hebt) maar eens genisis 1 vers 1 en 2 daar staat het en in het gedeelte daarna wordt de schepping uitgelegd

ik geloof niet in "de oerknal" (kweet niet of jij daar in gelooft) omdat ik niet geloof dat er bij een grote BOEM opeens allerlei dingetjes zijn, en dan zou de evolutie nu ook nog zichtbaar moeten zijn, en dat is niet zo...
Joeltja is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 October 2004, 17:41   #39
Karentjeuh...
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik geloof wel in 'iets'. Volgens mij is er iets dat alles bepaalt. En of je dat 'iets' nu God, Allah of Kalabasja noemt...maakt me allemaal niet uit.
  Met citaat antwoorden
Oud 24 October 2004, 21:48   #40
Joeltja
just myself
 
Joeltja's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 October 2004
Locatie: Lunteren
Berichten: 632
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chalyken
De bijbel is door mensen opgesteld om een verklaring te geven aan dingen waar ze nog helemaal geen zicht op hadden...met de kennis die we nu hebben kunnen we genesis dus al mooi opzijschuiven...
Geloof is trouwens een mooi middel om aan mensen bepaalde waarden en principes te geven maar ik vertrouw liever op mijn eigen principes
dus als ik jou goed begrijp is de bijbel een verzamel-boekje van dingen die ze vroeger niet snapten.
voor al die dingen hebben ze een verklaring verzonnen, en voila "de bijbel"

de bijbel is een "verzamel boek" waarin alle verhalen staan die "mensen hebben beleefd" om het maar zo te zeggen, al die belevenissen hebben een direct of indirect verband met God.

en als je denkt dat we met de huidige kennis alles wat in genesis staat kunnen verklaren denk ik dat je het mis heb, misschien zoeken de mensen nu wel naar verklaringen omdat ze het niet snappen..
Joeltja is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 October 2004, 10:38   #41
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 0Vera
Ik heb in God geloofd, maar mijn vertrouwen in hem is beschaamd en daarom ben ik van het Christelijk geloof afgestapt.

Wat bootje zegt, vind ik zeker het mooiste geloof wat er is. Ik heb geen geloof nodig om me bij te staan in moeilijke tijden, ik geloof in mezelf

Dat ik in God/Allah geloof wil niet zeggen dat ik niet in mezelf geloof. Ik denk dat die twee dingen zo los van elkaar staan als twee bergen.

Ik lees hierboven dat veel mensen niet geloven, of wel geloven maar in 'iets'. Daar kan ik echt niet bij. Wat geloof je dan wat er gebeurd na de dood? Helemaal niets? Een zwart/kleurloze oneindigheid?
Wat ik geloof is dan toch veel mooier? Ik geloof in een hemel, waar alle goede mensen in harmonie zullen leven voor eeuwig.
Dan heb je ook een motivatie om het goed te doen op aarde. Ik zie het als een soort proef. Ik moet bewijzen tegenover God (en niemand anders) dat ik een goed mens ben. Dat ik een plek verdien in Zijn hemel.

Tuurlijk wordt het geloof vaak misbruikt. In verband gebracht met geweld. Daar kan ik zo boos om worden! Dat is helemaal niet de bedoeling! Maar ik geloof dat de mensen die zich daaraan schuldig maken door God zullen worden gestraft.

Maar het belangrijkste van al, dat in mezelf geloven, die kracht krijg ik door God. In moeilijke tijden heb ik gewoon ontzettend veel steun aan God. En op de een of andere manier voel ik dat. Ik zie niets, maar dat hoeft van mij ook niet(daarom is het ook geloven h‚).
  Met citaat antwoorden
Oud 25 October 2004, 11:17   #42
BlackTurtle
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik geloof niet. teveel ellende meegemaakt en gezien om te kunnen geloven.

ik respecteer mensen die in een god geloven en daar ook vol achterstaan, dat respect houd daarintegen op bij mensen die nodig vinden anderen hun geloof op te dringen, aangezien dat een vrije keus moet blijven en niet iets wat door je strot geduwd moet worden.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 October 2004, 11:42   #43
ViveLaFète
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

hetzelfde als BlackTurtle
  Met citaat antwoorden
Oud 25 October 2004, 12:55   #44
Pakspul
Banned
 
Pakspul's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 February 2002
Locatie: Hengelo
Berichten: 12.521
Standaard

Geloof is gewoon voor mensen die niet in zichzelf geloven.

Ik vind geloof maar dikke bullshit want als je vroeger ineens biechtbriefjes kon kopen omdat de mensen geen tijd meer hadden om te biechten dan heeft dat niks met geloof te maken maar met geld. De kerk is gewoon een dikke stofzuiger voor geld en andere waardevolle dingen
Pakspul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 October 2004, 13:13   #45
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K@rima!
Dat ik in God/Allah geloof wil niet zeggen dat ik niet in mezelf geloof. Ik denk dat die twee dingen zo los van elkaar staan als twee bergen.

Ik lees hierboven dat veel mensen niet geloven, of wel geloven maar in 'iets'. Daar kan ik echt niet bij. Wat geloof je dan wat er gebeurd na de dood? Helemaal niets? Een zwart/kleurloze oneindigheid?
Wat ik geloof is dan toch veel mooier? Ik geloof in een hemel, waar alle goede mensen in harmonie zullen leven voor eeuwig.
Dan heb je ook een motivatie om het goed te doen op aarde. Ik zie het als een soort proef. Ik moet bewijzen tegenover God (en niemand anders) dat ik een goed mens ben. Dat ik een plek verdien in Zijn hemel.

Tuurlijk wordt het geloof vaak misbruikt. In verband gebracht met geweld. Daar kan ik zo boos om worden! Dat is helemaal niet de bedoeling! Maar ik geloof dat de mensen die zich daaraan schuldig maken door God zullen worden gestraft.

Maar het belangrijkste van al, dat in mezelf geloven, die kracht krijg ik door God. In moeilijke tijden heb ik gewoon ontzettend veel steun aan God. En op de een of andere manier voel ik dat. Ik zie niets, maar dat hoeft van mij ook niet(daarom is het ook geloven h‚).

Mooi gezegd

Voor mezelf zou ik niet weten wat ik moet geloven, alles lijkt zo verklaarbaar, maar ook zo onverklaarbaar
  Met citaat antwoorden
Oud 25 October 2004, 20:47   #46
Joeltja
just myself
 
Joeltja's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 October 2004
Locatie: Lunteren
Berichten: 632
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chalyken
Ik doelde op genesis nt de gehele bijbel...
ok dan heb ik je idd verkeerd begrepen....

maar ik weet wel zeker dat we zelfs met de huidige kennis/technologie enz... niet alles wat in genesis verteld wordt kunnen verklaren
Joeltja is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 October 2004, 20:51   #47
Joeltja
just myself
 
Joeltja's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 October 2004
Locatie: Lunteren
Berichten: 632
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K@rima!
Dat ik in God/Allah geloof wil niet zeggen dat ik niet in mezelf geloof. Ik denk dat die twee dingen zo los van elkaar staan als twee bergen.

Ik lees hierboven dat veel mensen niet geloven, of wel geloven maar in 'iets'. Daar kan ik echt niet bij. Wat geloof je dan wat er gebeurd na de dood? Helemaal niets? Een zwart/kleurloze oneindigheid?
Wat ik geloof is dan toch veel mooier? Ik geloof in een hemel, waar alle goede mensen in harmonie zullen leven voor eeuwig.
Dan heb je ook een motivatie om het goed te doen op aarde. Ik zie het als een soort proef. Ik moet bewijzen tegenover God (en niemand anders) dat ik een goed mens ben. Dat ik een plek verdien in Zijn hemel.

Tuurlijk wordt het geloof vaak misbruikt. In verband gebracht met geweld. Daar kan ik zo boos om worden! Dat is helemaal niet de bedoeling! Maar ik geloof dat de mensen die zich daaraan schuldig maken door God zullen worden gestraft.

Maar het belangrijkste van al, dat in mezelf geloven, die kracht krijg ik door God. In moeilijke tijden heb ik gewoon ontzettend veel steun aan God. En op de een of andere manier voel ik dat. Ik zie niets, maar dat hoeft van mij ook niet(daarom is het ook geloven h‚).
ik had het niet beter kunnen zeggen...
Joeltja is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2004, 10:51   #48
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Nou, mooi dan!
  Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2004, 16:09   #49
Jochemmm
jocking
 
Jochemmm's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 March 2002
Locatie: EnschedeHengelo
Berichten: 2.745
Stuur een bericht via ICQ naar Jochemmm Stuur een bericht via AIM naar Jochemmm
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joeltja
ik geef je gelijk, iets kan niet uit het niets ontstaan.
God is er altijd geweest, dat staat in de bijbel, en die vertrouw ik, ik ken de bijbel niet goed genoeg om uit te leggen hoe het komt dat God altijd al bestaan heeft, maar er staat een aantal keer in de bijbel, waar God zegt dat Hij het begin en het einde is.
dat is denk ik niet te verklaren, daar kunne wij met onze menselijke gedachten niet bij denk ik.

de aarde is er ook altijd al geweest lees (als je er zin/tijd voor hebt) maar eens genisis 1 vers 1 en 2 daar staat het en in het gedeelte daarna wordt de schepping uitgelegd

ik geloof niet in "de oerknal" (kweet niet of jij daar in gelooft) omdat ik niet geloof dat er bij een grote BOEM opeens allerlei dingetjes zijn, en dan zou de evolutie nu ook nog zichtbaar moeten zijn, en dat is niet zo...
Het zijn juist dit soort dingen waarom ik al helemaal niet geloof. het is gewoon bewezen dat de aarde zoveel jaar geleden ontstaan is daarbij de de bijbel dus rechtstreeks tegen spreekt. En dan geloof ik toch eerder de wetenschap dan een boek van een paar duizend jaar oud.

Overigens is er wel degelijk nog steeds spraken van evolutie, maar dat een dusdanig langzaam process dat het niet opvalt.
__________________
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
Jochemmm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2004, 16:22   #50
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jochemmm
Het zijn juist dit soort dingen waarom ik al helemaal niet geloof. het is gewoon bewezen dat de aarde zoveel jaar geleden ontstaan is daarbij de de bijbel dus rechtstreeks tegen spreekt. En dan geloof ik toch eerder de wetenschap dan een boek van een paar duizend jaar oud.

Overigens is er wel degelijk nog steeds spraken van evolutie, maar dat een dusdanig langzaam process dat het niet opvalt.
Mja, daarintegen is de wetenschap ook zeer beperkt, er zijn ontelbaar meer dingen die de wetenschap niet kan verklaren als dingen die de wetenschap wel kan verklaren.
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 11:05.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.