Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > School
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

School Problemen met een verslag? Enquete houden? Plaats het hier als het met school te maken heeft.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 20 January 2006, 17:00   #1
bloempjuh
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Kleding van docenten

Klein vraagje. Welke kleding vind je wél en wat níet acceptabel bij een docent? Ik snap dat minirokjes en naveltruitjes een beetje bloot zijn, maar verder?

Gewone rokjes?
Heupbroeken?
Strakke blousjes?
etc..
  Met citaat antwoorden
Oud 20 January 2006, 17:24   #2
meis
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

een docent heb je normaal enkel in het hoger onderwijs (unief en hogeschool)..

maar qua kleding...die mensen staan over het algemeen nogal hoog aangeschreven en kleden zich daar dus ook wel naar. Ik denk dat bij ons een docente met een minirokje aan nogal commentaar zou krijgen, en bij gevolg dus helemaal niet meer serieus genomen wordt.. en dat is natuurlijk het laatste wat die mensen willen. Gewone rokken zijn nog acceptabel, maar heupbroeken en strakke blousjes zie ik ze gewoon nog niet echt aandoen (vooral ook omdat het meestal oudere mensen zijn.. als twintiger ben je nog ver verwijderd van docent zijnde)

Achja, niemand houdt ze tegen natuurlijk.. maar die mensen hebben zelf ook wel het verstand in hun hoofd om zich een beetje te gedragen en te kleden naar hun rol als docent.
  Met citaat antwoorden
Oud 20 January 2006, 18:06   #3
bloempjuh
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Middelbare school of hoger.

Ik ben wel eens in een gewoon rokje (tot net op mijn knie) naar mijn stage gegaan en dat vonden mijn leerlingen 'stom'. Van klasgenoten hoor ik dat ze in een strakke spijkerbroek niet altijd serieus worden genomen.

Maar kom op.. we zijn allemaal (net) twintig..
  Met citaat antwoorden
Oud 20 January 2006, 18:50   #4
meis
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

do·cent (de ~ (m.), ~en)
1 leraar bij het voortgezet of hoger onderwijs
  Met citaat antwoorden
Oud 20 January 2006, 21:24   #5
Atjeuh
Amanda
 
Atjeuh's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 October 2002
Locatie: Den bosch
Berichten: 7.665
Stuur een bericht via MSN naar Atjeuh
Standaard

Bij ons op school zijn er ook nog vrij jonge docenten, dat is ook te zien aan de kleding stijl. Leraar wiskunde loopt gewoon in baggy kleding en sneakers, zn tas is een tas van converse enzo..
Ook hebben we een docente geschiedenis die eerste jaars is, zij loopt altijd in rokjes en de laatste mode..
Er zijn grenzen, mini-rokjes etc. maar als je nog een jonge docente bent kan een rok tot op de knie nog wel vind ik. Ik denk dat de rol van andere docenten op school ook een rol speelt...
'Oudere' docenten, lopen net gekleed rond, mannen in pantalon en sommige zelfs in pak.
Het is gewoon erg afwisselend bij ons op school
__________________
Lowlands ja!
Atjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2006, 10:51   #6
meis
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik zeg het nog ns: docenten van 20 zal je niet tegenkomen. Leraars daarintegen natuurlijk wel..
  Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2006, 11:15   #7
Atjeuh
Amanda
 
Atjeuh's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 October 2002
Locatie: Den bosch
Berichten: 7.665
Stuur een bericht via MSN naar Atjeuh
Standaard

Bij ons op school zijn er jonge docenten hoor, in opleiding of 1e jaars....
__________________
Lowlands ja!
Atjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2006, 17:51   #8
meis
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

meid, ik heb zo een vermoeden dat je het woord 'docent' dan wel in een verkeerde context plaatst. Je bent er 16? dan zit je nog in het middelbaar.. in het middelbaar heb je leraars. In het hoger heb je docenten. Wetende dat je voor je docent kan worden eerst je universiteire studies moet afgerond hebben (minstens 5jaar) en dan nog moet gaan doctoreren (ook nog een jaar of 5 geloof ik). De ambiteuzen onder hun beginnen dan aan hun verdienste op wetenschappelijk onderzoek, en als ze daarop uitgekeken zijn gaan ze voor het doceren. De minder ambiteuzen gaan voor assistent van een docent..
Dus ik vrees dat je geen 1ste jaars of mensen in opleiding als 'docent' zal tegenkomen.

DUS, mijn conclusie.. In het middelbaar vind ik het kunnen dat ze in hun eigentijdse baggy jeans en petje (of weet ik veel wat) komen aanzetten. Of met een rokje.. (zolang het maar niet te kort is) . Wat leerlingen mogen, mogen leraars ook.. naar mijn mening toch

Bij docenten daarintegen vind ik het normaal dat ze hun wat conservatiever kleden.. die mensen zijn behoorlijk hoog aangeschreven normaal, en hebben dus ook hun standaard die ze hoog moeten houden. Ze gaan zich dan ook zelden of nooit wagen aan een kort rokje, of een laaguitgesneden bloesje of iets dergelijks. De mannelijke docenten zie je bij ons trouwens nooit anders dan in kostuum.
  Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2006, 18:54   #9
bloempjuh
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

21

En bij ons in Nederland heten docenten op de middelbare school al docenten

En ik ben van mening dat een skatebroek lekker thuis gedragen dient te worden, evenals piercings enzo.

Maar waar ligt de grens?
  Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2006, 20:00   #10
meis
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik doelde op atje.. (16), en met docenten heb ik het voor in de betekenis van het woord in het algemeen nederlands , ben dan natuurlijk ook van België !

maar inderdaad, als er bij mij een docent zou afkomen met een skatebroek en een piercing zou ik er mooi eens mee lachen, en is ie daarmee ook meteen zijn gezag kwijt..
  Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2006, 20:56   #11
bloempjuh
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meis
ik doelde op atje.. (16), en met docenten heb ik het voor in de betekenis van het woord in het algemeen nederlands , ben dan natuurlijk ook van België !

maar inderdaad, als er bij mij een docent zou afkomen met een skatebroek en een piercing zou ik er mooi eens mee lachen, en is ie daarmee ook meteen zijn gezag kwijt..
Sorry
En ik vind toch wel dat ik docent (aan het) word(en) later, geen leraar. Leraar = basisschool.
  Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2006, 21:30   #12
Melisss
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Leraar is ook gewoon voor voortgezet onderwijs..
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2006, 10:08   #13
Atjeuh
Amanda
 
Atjeuh's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 October 2002
Locatie: Den bosch
Berichten: 7.665
Stuur een bericht via MSN naar Atjeuh
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Melisss
Leraar is ook gewoon voor voortgezet onderwijs..
uhh bij ons heet dat een docent
__________________
Lowlands ja!
Atjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2006, 11:10   #14
Alpha
FORE!!!
 
Alpha's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 April 2003
Locatie: Den Bosch
Berichten: 3.523
Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

Op mijn oude middelbare school liepen jonge leraren gewoon in 'normale' kleding rond, mode zal ik maar zeggen ... was eigenlijk maar een leraar die baggy broeken droeg, en die was een beetje in zijn jeugd stil blijven staan zal ik maar zeggen (Smeets, misschien kent steve die nog ...)

Nu op de Hotelschool dragen alle leraren een pak of iets dergelijks ... iig nette kleding
__________________
(\_/)
(O.o) This is Hassan bin Ali.
(> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination.
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 January 2006, 22:20   #15
hminkema
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
met docenten heb ik het voor in de betekenis van het woord in het algemeen nederlands , ben dan natuurlijk ook van België !
Een Nederlander zou hier schrijven: "ik bedoel 'docent' in de betekenis volgens het Algemeen Nederlands . Ik kom dan ook uit België!
Zo zie je maar dat het Vlaamse en het Nederlandse gebruik van het Algemeen Nederlands nogal verschilt. Zo ook het gebruik van de woorden 'leraar' en 'docent'. Het heeft geen zin om te zeggen dat jij gelijk hebt en een ander niet. We verschillen nu eenmaal. In Nederland is het meervoud van 'leraar' overigens 'leraren' (geen 'leraars', dat vinden wij in Nederland heel raar). Volgens Wikipedia:

"Een leraar of docent is iemand die les geeft aan leerlingen of studenten. (...) Vaak vinden deze lessen plaats in een school. In het basisonderwijs of de basisschool spreekt men ook van "meester" of "juf". (...) Op de universiteit functioneren hoogleraren (professoren), hoofddocenten, docenten. (...)
In Vlaanderen is de titel docent voorbehouden voor "academisch" onderwijs. Dit omvat enerzijds de universiteiten en anderzijds de hogescholen met twee cycli (bachelor/master), ook gekend als "lange type". De docent moet dus in principe houder zijn van de graad van doctor.


Citaat:
maar inderdaad, als er bij mij een docent zou afkomen met een skatebroek en een piercing zou ik er mooi eens mee lachen, en is ie daarmee ook meteen zijn gezag kwijt..
Dat is dan ook een verschil tussen de Vlaamse scholen die jij kent en een aantal Nederlandse scholen. De kledingcode in Nederland is op veel scholen niet zo formeel. Hoewel de meeste leraren zich 'gewoon' kleden, ken ik ook leraren met skatebroeken, piercings, dreadlocks, gympies, mini-rokjes en zo. Toch kunnen die gewoon gezag hebben en gewoon geaccepteerd zijn al leraar. Het hangt er maar van af hoe ze les geven. In Nederland hangt je gezag dus minder af van je uiterlijk, zou je kunnen concluderen. Zelf vind ik dat wel zo prettig, mensen niet zozeer op hun uiterlijk beoordelen.

Hannes Minkema
  Met citaat antwoorden
Oud 29 January 2006, 00:22   #16
hminkema
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chalyken
Tja ik vind dat als je voor een groep moet staan datje toch wel een beetje deftig voor de dag mag komen.
Waarom vind je dat?

Citaat:
Of ben ik zo ouderwets?
Misschien wel. Is dat erg? De vraag is dan of leraren zich bij hun kledingkeuze *moeten* laten leiden door de ouderwetse leerlingen of studenten in hun klas. Ik vind van niet.

Ik stel het wel op prijs dat een leraar geen *onnodige* afstand schept tussen zichzelf en de leerlingen. Afstand moet er zijn, maar die kan via andere wegen tot stand komen dan via 'nette kleren'. Het nadeel van 'nette kleren' als kledingcode is dat je daarmee niet het idee *volgt* dat informele kleding 'niet netjes' is of van weinig respect getuigt, maar dat je zulke (onzin)ideeën *uitdraagt*. Daar voel ik niet voor.

Hannes Minkema

Laatst aangepast door hminkema : 29 January 2006 om 00:24
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 14:30.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.