Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 18 January 2003, 19:07   #1
Che5611
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Orgaan Donatie

Zijn er mensen hier die dat willen als ze dood zijn gegaan? Zelf twijfel ik nog om verschillende redenen. Onder andere omdat ik een beetje denk dat als je dat doet je niet "heel" in je volgende leven aan komt. Maar aan de andere kant is het ook heel egoistische om het weer niet te doen. Dus ik zou graag willen weten van jullie, zijn jullie ervoor of tegen? En de argumenten graag ook
  Met citaat antwoorden
Oud 18 January 2003, 19:52   #2
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik zou het wel willen doen, maar me vader is hier vel op tegen hij vind het geen pretige gedachte als ik daar niet compleet in me graf lig. anders zou ik het wel doen
  Met citaat antwoorden
Oud 18 January 2003, 20:14   #3
moucie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ja dat zou ik meteen doen.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 January 2003, 20:16   #4
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik wel, ik vind het zelfs een beetje triest als je het niet doet....

Want die mensen die er niet voor kiezen, zouden maar al zo graag van anderen een orgaan willen als ze het zelf nodig hadden.

Pas tot een goed alternatief door de wetenschap is gevonden (wat op alel fronten goed mogelijk is), vind ik het pas redelijk om geen orgaandonor te worden
  Met citaat antwoorden
Oud 18 January 2003, 20:30   #5
lieve colafles
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

nu beslissen mijn ouders nog of ik het wel of niet doe dus doe ik het niet omdat ze er op tegen zijn

maar als ik 18 ben wil ik denk ik wel kiezen voor zo'n orgaandonatie omdat er veel mensen zijn die het hart (harD)
nodig hebben...
dan maar nie heel over naar het volgende leven hoor.....

das mijn mening,.....

ik snap dat je nu zou kunnen denken van neej bah...
  Met citaat antwoorden
Oud 18 January 2003, 20:38   #6
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik ben trouwens ook voor het idee:

geen orgaandonor, dan krijg je er ook geen als je het nodig hebt
  Met citaat antwoorden
Oud 18 January 2003, 21:43   #7
DarkAngel
Looking at you
 
DarkAngel's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 February 2002
Locatie: tuut tuut tuut tuut
Berichten: 8.408
Standaard

Ik heb al van jongs af aan geschreeuwd dat ik donorcodicil wil zijn, mijn ouders zien het als mijn keus. Het is ook mijn lichaam... me ouders weten ook al dat ik gecremeerd wil worden en wat ik wil dat er met mijn spullen gebeurd... Tja mijn leven, mijn lichaam, mijn dood
__________________
tuut tuut
DarkAngel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 January 2003, 22:27   #8
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik heb er even goed overnagedacht toen ik de brief kreeg anderhalf jaar geleden.
Ik geloof niet in een leven na de dood en als het er was dan heb je je stoffelijke lichaam er niet voor nodig.
Ik vond het daarom nog wel een moeilijke keuze.
Ik heb gekozen om botweefsel, pezen en kraakbeen, niet beschikbaar te stellen na me dood voor donatie dus.
Om twee reden eigenlijk,
ten eerste wil ik er niet te misvormd uitzien als ik begraven word
(cremeren vind ik niet zo fantastisch eigenlijk)
ten tweede wil ik dat datgene wat niet "verdwijnt" als je begraven wordt, liever intact gehouden wordt.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 January 2003, 11:48   #9
Fallen-Angel
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

zou mn familie erover laten beslissen als t zo ver is...
het idee dat ik met ene papiertje rondloop waarop staat wat ze van me af mogen halen als t zo ver is.... uiteindelijk is t resultaat t zelfde, maar t is puur gevoelsmatig zeg maar.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 January 2003, 11:51   #10
Karma-Killer
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Als je gereïncarneert wordt (voor degene die daar in geloven, waaronder ik zelf), neem je alleen je geest mee, reïncarnatie heeft niks met je lichaam van dit leven te maken. Dus dat zal geen reden zijn om het niet te doen. Ik vind orgaan-donatie erg belangrijk, als jij toch dood bent, en je kunt levens van anderen redden, dan moet je dat doen! Dat vind ik wel zo menswaardig
  Met citaat antwoorden
Oud 19 January 2003, 12:19   #11
Stapper
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik heb me nog niet aan gegeven voor donatie, maar ik vind wel iets wat eigenlijk in gesteld moet worden, dus, je bent donoor bij geboorte en dat kan je terug draaien door een briefje te schrijven

das iets anders als het nu is, je bent geen donoor, maar door het schrijven van een briefje word je het wel
  Met citaat antwoorden
Oud 19 January 2003, 13:27   #12
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Zeker wel doen ! wat heb je aan je organen als je dood gaat ? en je familie kan het ook zien als iets moois, je leeft een beetje verder in een persoon...
  Met citaat antwoorden
Oud 19 January 2003, 13:37   #13
Eelcotje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Orgaan Donatie

heel simpel voor mij.

ja

-Ik doneer bloed/(plasma wil ik gaan doen)
-Ik ben donor van organen.

*Ik zoek nog iets waar ik mee kan helpen hehe (misschien nier afstaan aan iemand)

Maar het is heel simpel voor me. Als IK in het ziekenhuis lig.., en ik heb bloed nodig of een orgaan. Verwacht je het te krijgen. Althans.. dat hoop je. Maar dat is niet zo vanzelfsprekend.

Maarja, dus als ik er lag wil ik het ook. Daarom zorg ik nu, dat ik het ook zou verdienen als ik er lag. zo
  Met citaat antwoorden
Oud 19 January 2003, 14:08   #14
FunFair
.
 
Geregistreerd op: 2 March 2001
Berichten: 8.845
Standaard

Ik heb al mijn organen ter beschikking gesteld als ik dood ben, heb ze toch niet meer nodig en ik stem ook in met die regel van FoL.... als je niemand een 2e kans gunt, verdien je die zelf ook niet
maarjah je kan ook niet zomaar iemand dood laten gaan
__________________
hardstikke doooooood
FunFair is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 January 2003, 14:13   #15
DarkAngel
Looking at you
 
DarkAngel's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 February 2002
Locatie: tuut tuut tuut tuut
Berichten: 8.408
Standaard Re: Re: Orgaan Donatie

Citaat:
Originally posted by Eelcotje
heel simpel voor mij.

ja

-Ik doneer bloed/(plasma wil ik gaan doen)
dat wil ik dus ook maar ik mag dat niet vanwege chronische bloedarmoede
__________________
tuut tuut
DarkAngel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 January 2003, 15:04   #16
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

van de zomer word ik 18 en dan stel ik m'n organen beschikbaar na mijn dood, lijkt me wel vrij logisch.Als jij een donor nodig hebt, verwacht je dat immers ook van anderen.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 January 2003, 17:14   #17
Rijntje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

voor mij is het heel simpel. ik kan overe en aantal jaren verwachten dat ik het bericht krijg dat mijn nier dr uit moet voor mijn vader. mijn vader is dus nier patient en die heeft dalijk een donor nier nodig omdat ze alle 2 heel erg slecht al zijn. ik hoop dat het na me 18e gebeurt omdat ik dan zelf kan aangeven dat ik het wil. want als je voor de 18 ben gaan ze eerst andere mensen testen.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 January 2003, 17:51   #18
Owazeke
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik zou wel enkele dingen van me willen afstaan. Waarom ook niet? Ik bedoel, je bent dan toch al dood, dan kan je maar best iemand anders verderhelpen. Ik geloof niet in leven na de dood ofzo, dus ja. Ik zou gewoon graag hebben dat ze me weer netjes dichtmaken als ze iets uit mijn lichaam hebben genomen. Verder totaal geen problemen mee.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 January 2003, 18:29   #19
darkangel112
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik sta ingeschreven vanaf mn 12de en ik heb er nog steeds geen spijt van........

waarom zou ik alles laten verroten ine en kist of laten verbranden terwijl je er misschien wel levens mee kan redden...
  Met citaat antwoorden
Oud 19 January 2003, 19:08   #20
Che5611
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
ik ben trouwens ook voor het idee:

geen orgaandonor, dan krijg je er ook geen als je het nodig hebt
Hier ben ik het heel erg mee eens. Ik denk niet dat ik iets ga doneren, iets in me zegt dat het fout is om in jezelf te laten nsijden. En als ik in het ziekenhuis lig, verwacht ik ook niet van andere mensen dat zij in zichzelf laten snijden. Ik vind het ook een raar idee, als iemand strax na mijn dood verder leeft met MIJN hart. Dat kon toch niet de bedoeling zijn. Als je dood gaat, dan moet je alles met je meenemen, ook je hart.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 January 2003, 21:51   #21
Silence
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik wil dat de overlevende dat beslissen.
Stel mijn lichaam is vernield door ziekte dan wil ik niet dat ze nog t laatste goeie eruit zoeken, maar op zich heb ik er nix op tegen.

Wel vind ik dat ik niet meer door hoef te leven (duh dan bennik dood)met de aanblik van hoe ik er in die "kist" uitzag, mijn nabestaande wel...
  Met citaat antwoorden
Oud 19 January 2003, 21:58   #22
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Silence
Ik wil dat de overlevende dat beslissen.
Stel mijn lichaam is vernield door ziekte dan wil ik niet dat ze nog t laatste goeie eruit zoeken, maar op zich heb ik er nix op tegen.

Wel vind ik dat ik niet meer door hoef te leven (duh dan bennik dood)met de aanblik van hoe ik er in die "kist" uitzag, mijn nabestaande wel...
de nabestaanden leven heus neit door met voornamelijk die blik hoe je in de kist lag, meer met de goeie herinneringen. Ik zou van al mn overleden grootouders neit meer weten hoe ze er in de kist bij lagen, maar nog wel hoe ze waren.
  Met citaat antwoorden
Oud 20 January 2003, 14:21   #23
earshot
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik zou het meteen doen, ik bedoel, je kan er mensen hun levens mee redden, dus waarom niet? Nu beslissen mijn ouders er nog over, en als ik voor mn 18e dood zou gaan, zouden ze er toestemming voor geven, omdat ze weten dat ik het graag wil, en omdat ze er zelf voor zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 20 January 2003, 19:58   #24
Babysmurfie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik dacht dat dat automatisch gedaan werd als je niet uitdrukkelijk te kennen gaf dat je het niet wou of tenzij je nabestaanden protesteren?
Ik wil dat op zich best wel doen.
  Met citaat antwoorden
Oud 20 January 2003, 20:05   #25
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Babysmurfie
Ik dacht dat dat automatisch gedaan werd als je niet uitdrukkelijk te kennen gaf dat je het niet wou of tenzij je nabestaanden protesteren?
Ik wil dat op zich best wel doen.
in belgie gelden andere regels als in NL
  Met citaat antwoorden
Oud 20 January 2003, 20:19   #26
Owazeke
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Babysmurfie
Ik dacht dat dat automatisch gedaan werd als je niet uitdrukkelijk te kennen gaf dat je het niet wou of tenzij je nabestaanden protesteren?
Ik wil dat op zich best wel doen.
Serieus? dat wist ik niet.
Dus hier in België nemen ze zowiezo wat ze van je willen?
  Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2003, 11:18   #27
Clauw
Lid
 
Geregistreerd op: 20 October 2002
Berichten: 780
Standaard

ik ben ook donor, omdat ik geloof dat na je dood, het ziel het lichaam verlaat, dus heb ik toch niks meer aan dat lichaam dus mogen anderen het hebben die het wel nodig hebben. En ik laat me cremeren. Dus als er niks wordt uitgehaald, er blijft er toch niks meer van over.
Clauw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2003, 13:12   #28
TheGroovMaster
Über Mensch
 
TheGroovMaster's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 April 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 9.069
Stuur een bericht via MSN naar TheGroovMaster
Standaard

ik ben geen donor. tuurlijk wil ik ook wel een orgaan als ik het nodig heb. maar ik ben er zelf tegen, wil mezelf blijven als ik dood ga!
TheGroovMaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2003, 13:37   #29
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

alsof je zonder linkernier jezelf ineens niet meer bent..
  Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2003, 15:47   #30
Diz
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik heb de formulieren ingevuld, ik wil het niet, zelfs dat kun je invullen.

Zo denk ik erover op dit moment, maar ja wie weet over een paar jaar. Nu wil ik het niet, ik vind het toch een eng idee, je bent wel dood, maar ja niemand weet hoe het is om dood te zijn, dus je kutn niets met zekerheid zeggen.
  Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2003, 19:42   #31
Babysmurfie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Owazeke


Serieus? dat wist ik niet.
Dus hier in België nemen ze zowiezo wat ze van je willen?
Ben er niet zeker van, maar ik denk dat ze aan de nabestaanden toestemming vragen.
  Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2003, 22:45   #32
darkangel112
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

en ik vind het erg egoistische om het niet te doen..... ik geloof er zelf wel in dat er meer is na de dood maar dat je ziel dan uit je lichaam gaat.. je lichaam is maar een omhulsel van wat je eigenlijk bent.. en waarom zou je andere mensen niet willen helpen en redden alleen omdat je zelf heel het graf in wil of heel verbrand wil worden.. ik vind het echt TE egoistische als je ziet hoeveel mensen er wachten op een hart/nier etc. etc. hoe zou jij het vinden als je zat te wachten op een hart en een heleboel mensen zeggen nee
ik zou dat behoorlik kut vinden

mar goed blijft natuurlijk wel ieders eigen beslissing dus het is niet mijn bedoeling iemand aan te vallen ofzo..

alleen zo denk ik erover
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2003, 15:58   #33
anouk
**Loves Anouk**
 
anouk's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 June 2001
Berichten: 653
Standaard

Jah k weet t niet, ik denk dat ik t wel zou doen, maar ik vind t wel een raar idee dat als je dood bent opeens je organen eruit worden gehaalt. Ik vind zoals al eerder gepost dat er een wet moet komen, als je niet donor bent, dan krijg je ook geen donor organen.
__________________
Nookie:
"Did you ever live a day like the next day would never come, blood's dripping on the floor. But who cares, who needs you anyway?"
anouk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 00:08   #34
Zolena
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
ik ben trouwens ook voor het idee:

geen orgaandonor, dan krijg je er ook geen als je het nodig hebt
Ik ook. En dan ook nog voor dat idee van iedereen is donor behalve als je aangeeft dat je het niet wilt.
Voor m'n nabestaanden hoef ik het niet te laten, ik ben er dan toch niet meer, ik zou ook niet willen dat ze een levenloos lichaam als mij gaan zien.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 09:29   #35
ruggraad
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

yooooo man!!!!!!!!
ik wil donatie zijn..jij mag me hebben!
alle dingen zijn voor jou..hart en longen en nieren..enzzz...
en mijn haaar dattt is vettt mooiii!dat wil iedereen wel hebben maareh ik geeft het aaan jou!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hele goede groeten..
maareh ik zou het well doen..ju helpt eeen ander er zijn leven mee...ben ju ook nog superheld!!!spiderwoman!!!!yeahhhhh
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 09:46   #36
darkangel112
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 21:43.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.