Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 19 April 2005, 18:15   #1
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard Witte rook uit de schouw van de Sixtijnse kapel

Citaat:
di 19/04/05 - Uit de schouw van de Sixtijnse kapel is witte rook gekomen. Eerst was er nog twijfel over de kleur van de rook maar intussen hebben ook de klokken geluid zodat het zeker is dat er een nieuwe paus verkozen is.


Iets voor 18 uur was er witte rook te zien, om 18.05 uur begonnen de klokken te luiden. Dat werd begroet door uitbundig applaus van de menigte op het Sint-Pietersplein.

Opvallend is dat de nieuwe paus erg snel verkozen is. Om wie het gaat is uiteraard nog niet duidelijk. Normaal gezien duurt het zo'n drie kwartier voor de nieuwe paus op het balkon verschijnt om de zegen te geven "urbi et orbi", aan de stad en de wereld.

Er wordt gespeculeerd dat het om kardinaal Ratzinger zou gaan, de deken, die als overgangspaus zou verkozen zijn.

Later meer.
Bron.
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 April 2005, 18:20   #2
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Overgangspaus? Wie praat mij bij..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 April 2005, 18:30   #3
The Phit
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Paus Johannes de 1e was dat ook
  Met citaat antwoorden
Oud 19 April 2005, 19:02   #4
annomeisje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Nou... ben benieuwd wat de kerel ervan bakt. Hij zal wel oud zijn dat hij tot overgangs paus word gekroondt.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 April 2005, 19:07   #5
SpiNe
Trots van het noorden.
 
SpiNe's Avatar
 
Geregistreerd op: 13 August 2002
Locatie: grunn
Berichten: 3.893
Stuur een bericht via MSN naar SpiNe
Standaard

tis josef reizinger of zo toch?
__________________
Sick liaisons raised this monumental mark the sun sets forever over Blackwater park.
SpiNe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 April 2005, 19:10   #6
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ik moet er heel eerlijk in zijn; mij zegt het niet zoveel.. Heb begrepen dat hij vredespaus is..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 April 2005, 19:33   #7
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard

Citaat:
Ratzinger paus Benedictus XVI (video)

Uitgegeven: 19 april 2005 17:58
Laatst gewijzigd: 19 april 2005 19:28
ROME - Kardinaal Joseph Ratzinger volgt Johannes Paulus II op. Dat maakte de Chileense kardinaal Jorge Medina Estevez dinsdagavond om 18.45 uur bekend. De Duitser Ratzinger neemt de naam Benedictus XVI aan. Het is de eerste Duitse paus sinds Victor II (1055-1057).
Citaat:
Ratzinger: theologische steunpilaar van Johannes Paulus II

Uitgegeven: 19 april 2005 18:51
Laatst gewijzigd: 19 april 2005 19:16
RIJSWIJK - 'Pantserkardinaal' Joseph Ratzinger (78), al sinds 1981 de onbuigzame prefect van de Vaticaanse congregatie voor de geloofsleer, was de voornaamste theologische steunpilaar van paus Johannes Paulus II. In die functie waakte hij streng over de zuiverheid van de kerkleer en legde hij diverse vernieuwingsgezinde theologen het zwijgen op.
van nu.nl
AmbyPur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 April 2005, 20:22   #8
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Kardinaal Joseph Ratzinger is paus Benedictus XVI
di 19/04/05 - De Duitse kardinaal Joseph Ratzinger is verkozen tot nieuwe paus. De 265e paus heeft de naam Benedictus XVI gekozen.


Nadat gebleken was dat de verkiezing zo snel verlopen was, was er al gespeculeerd dat het om Ratzinger zou gaan.

Ratzinger wordt gezien als een overgangsfiguur, ook door zijn leeftijd. Hij is 78. De als conservatief bekend staande Ratzinger was een van de favorieten van het eerste conclaaf van de 21e eeuw.

Hij volgt de op 2 april overleden paus Johannes Paulus II op en is de eerste Duitse paus sedert 480 jaar. Hij kwam al bij de vierde stembeurt uit de bus.

"Eenvoudige arbeider in wijngaard van de Heer"

Om 18.48 uur verscheen de nieuwe paus op het balkon. Hij vroeg de wereld te bidden voor zijn pontificaat.

"Liefste broeders en zusters, na de grote paus Johannes Paulus II, hebben de kardinalen mij verkozen, een eenvoudige, nederige arbeider in de wijngaard van de Heer", zei de kersverse paus.

"Het feit dat de Heer kan werken en handelen zelfs met onvolmaakte middelen, geeft me troost en boven alles vertrouw ik mezelf toe aan uw gebeden", zo zei Ratzinger. Hij riep ook de heilige maagd Maria in.
Bron.
Citaat:
Joseph Ratzinger is een conservatieve paus
di 19/04/05 - Joseph Ratzinger was de grote favoriet voor het conclaaf begon. Vooraf werd er gefluisterd dat de verschillen tussen conservatieven en progressieven wel eens erg groot konden zijn, maar al bij de vierde stemming kreeg Ratzinger de tweederde meerderheid.


De 78-jarige Ratzinger is een uitermate intelligent man. Op zijn 35e was hij al een bekend theoloog en dat leverde hem al snel promotie op. Tijdens het Tweede Vaticaans Concilie was hij een van de belangrijkste adviseurs.

Ratzinger werd daarna prefect van de Congregatie voor de Geloofsleer, een functie die hij in 1981 kreeg van paus Johannes Paulus II.

Hij stond erg dicht bij de overleden paus en kreeg steeds meer macht tijdens de laatste jaren van diens leven. Het ging zelfs zover dat hij soms wel de "halfpaus" werd genoemd.

Het wekte dan ook geen verbazing dat Ratzinger de homilie uitsprak op de begrafenis van Johannes Paulus II.

Kardinalen kiezen voor conservatisme

De kardinaal van Beieren belichaamt echter meer dan wie ook de conservatieve lijn binnen het Vaticaan. Hij groeide uit tot de voorman van de orthodoxe conservatieve beweging binnen de katholieke kerk.

Zo zou hij mee de opsteller zijn geweest van tal van documenten waarin Johannes Paulus II van leer trok tegen onder meer abortus, euthanasie, voorbehoedsmiddelen, gehuwde priesters en homoseksuelen.

Johannes Paulus II heeft wie hij wilde

De voorbije dagen voerde Ratzinger ook duidelijk campagne. Niet toevallig verscheen vorige week in Duitsland een boek van zijn hand, waarin hij nogmaals een pleidooi hield voor een terugkeer naar de christelijke wortels.

Met de verkiezing van Ratzinger tot Benedictus XVI kiezen de kardinalen dan ook voor een voortzetting van de lijn van Johannes Paulus II.

Die had ook de meeste van de huidige kardinalen benoemd en oefende dus onrechtstreeks nog een grote macht uit na zijn dood.

De progressieven krijgen een klap

Eigenlijk wilde Ratzinger helemaal geen paus worden. Enkele jaren geleden dacht hij zelfs nog aan terugtreden en wilde hij zich toeleggen op het schrijven van boeken, maar daar wilde Johannes Paulus II toen niets van weten.

Misschien tot groot ongenoegen van de progressieve kardinalen, waaronder Godfried Danneels en de Italiaan Carlo Martini. Zij wezen op het belang van de interreligieuze dialoog. Een thema dat de komende jaren erg belangrijk wordt.

En laat Ratzinger nu net iemand zijn die zich al vaker laatdunkend heeft uitgelaten over andere religies. Maar de belangrijkste taak lijkt wel de aansluiting van de kerk met de moderne maatschappij. En of Ratzinger daar de geschikte man voor is, is het grootste vraagteken.

De progressieve kardinalen hebben in elk geval weinig of geen gehoor gekregen voor hun standpunten. Het is bovendien weinig waarschijnlijk dat Ratzinger een progressiever kardinaal een hoge functie zal geven.
Bron.
Ik vrees persoonlijk dat hij niet zo'n goede keuze is: Ratzinger groeide op in nazi-Duitsland en was even lid van de Hitler-Jugend.
Bovendien heeft hij goede banden met de VSA. Ik vrees dat Bush (die samen met zijn vader paus Johannes Paulus II zijn is gaan groeten; wat op zich uitzonderlijk was) zo nog meer macht ga verkrijgen.
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 April 2005, 21:04   #9
eniT
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thaliaaglaja
Ik vrees persoonlijk dat hij niet zo'n goede keuze is: Ratzinger groeide op in nazi-Duitsland en was even lid van de Hitler-Jugend.
Bovendien heeft hij goede banden met de VSA. Ik vrees dat Bush (die samen met zijn vader paus Johannes Paulus II zijn is gaan groeten; wat op zich uitzonderlijk was) zo nog meer macht ga verkrijgen.
ik vind het ecth zooo hatelijk!! die is echt zooo conservatief he, en dan nog voor hitler geweest. Ik kan er echt niet bij dat al die kardinalen daar op hebben gestemd. Denk zelfs dat z'n standpunten oa zijn condoom afschaffen en tegen holebi's. Met andere woorden, we gaan trug naar de middeleeuwen...
  Met citaat antwoorden
Oud 19 April 2005, 21:38   #10
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

wat een onzin, alsof johannes paulus II niet conservatief was een progressieve paus zal toch niet gekozen worden
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 April 2005, 21:43   #11
Ancalagon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

mm ik denk dat ik er ook niet zo blij mee ben, maar echt lang zal ie het wel niet uithouden
  Met citaat antwoorden
Oud 19 April 2005, 21:54   #12
Ancalagon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

overigens:

Citaat:
When Ratzinger turned 14 in 1941, he was required by law to join the Hitler Youth, but according to his biographer John Allen he was not an enthusiastic member. He requested to be taken off the rolls and reportedly refused to attend a single meeting. In 1943, at the age of 16 he was, along with the rest of his class, drafted into the Flak or anti-aircraft corps, responsible for the guarding of a BMW plant outside Munich. He was then sent for basic infantry training and was posted to Hungary, where he worked setting up anti-tank defences until fleeing in April 1944 (an offense punishable by death)
dus dat bah nazi argument gaat niet echt op
  Met citaat antwoorden
Oud 19 April 2005, 22:03   #13
Kolkie
KnikkerOog!
 
Kolkie's Avatar
 
Geregistreerd op: 13 January 2005
Locatie: Ulft
Berichten: 2.142
Standaard

denkt iedereen nou dat ik die grote stukken teksten ga lezen ?
__________________
Soms heb je er gewoon geen woorden voor.
Kolkie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 April 2005, 09:48   #14
Jochemmm
jocking
 
Jochemmm's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 March 2002
Locatie: EnschedeHengelo
Berichten: 2.745
Stuur een bericht via ICQ naar Jochemmm Stuur een bericht via AIM naar Jochemmm
Standaard

Dit is dan ook wel weer een grappig nieuwtje

Citaat:
'Sixtijnse kapel stond onder de rook'

De poging om na het kiezen van de nieuwe paus witte rook door de schoorsteen van de Sixtijnse Kapel te laten voeren mislukte in eerste instantie jammerlijk. Dat vertelde kardinaal Ad Simonis vanavond in het tv-programma NOVA. "Op een gegeven moment zat de kapel achterin helemaal onder de rook", zo zei de enige Nederlandse deelnemer aan het conclaaf. Hij bestempelde het ritueel als 'folklore'.

Simonis liet weten 'ontzettend blij' te zijn met de keuze voor de Duitse kardinaal Joseph Ratzinger, sinds vandaag bekend als paus Benedictus XVI. De keuze voor Ratzinger is 'een signaal vanuit het kardinalencollege dat wij een paus willen die wijst op spiritualiteit en verdieping van het geloof', aldus Simonis. Hij zag er volgens hem na de derde stemronde niet naar uit dat Ratzinger een stemronde later al de vereiste tweederde meerderheid achter zich zou krijgen. "Als gelovige zeg ik: de Heilige Geest zal wel bezig geweest zijn" meende Simonis. De verkiezing van Ratzinger werd begroet met 'hartelijk applaus'.

Bron: Planet.nl
__________________
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
Jochemmm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 April 2005, 09:53   #15
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik vind die man op uncle Fester lijken en verder jammer dat het zo'n conservatieveling is..
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 13:14.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.