Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 23 June 2011, 12:51   #1
the_darkness
F0rum God +
 
the_darkness's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 December 2007
Berichten: 24.954
Standaard Algehele vrijspraak voor Wilders

Citaat:
AMSTERDAM - De rechtbank in Amsterdam heeft donderdag Geert Wilders vrijgesproken van aanzetten tot haat en tot discriminatie en van groepsbelediging. Volgens de rechtbank, onder leiding van voorzitter Marcel van Oosten, heeft de PVV-leider zijn uitspraken vrijwel allemaal gericht op de religie islam en niet op moslims.

Ook overwoog de rechtbank dat Wilders zijn uitspraken deed in de context van het maatschappelijk debat. Sommige uitlatingen vallen volgens de rechtbank wellicht wel onder de noemer 'aanzetten tot discriminatie'. Van Oosten las als voorbeeld voor: „De grenzen gaan nog diezelfde dag dicht voor alle niet-Westerse allochtonen”. Toch is Wilders ook op dit punt vrijgesproken, in verband met het maatschappelijk debat.

Een andere uitspraak bestempelen de rechters als „grof en denigrerend”. Een uitgesproken opruiend karakter heeft „er is een strijd gaande en we moeten ons verdedigen”, aldus de rechters. Wilders zat hierbij niet tegen, maar op de grens van het toelaatbare. Maar omdat hij elders in dezelfde uitlating zegt dat hij niets tegen moslims, maar slechts tegen de islam heeft, zet hij niet aan tot haat of tot discriminatie.

De beelden die de politicus in zijn film Fitna gebruikt om zijn boodschap uit te dragen noemt de rechtbank „choquerend en verontrustend”. Hij vindt ook dat de boodschap van de film moet kunnen worden uitgedragen ondanks het feit dat sommige beelden kunnen aanzetten tot „gevoelens van haat tegen moslims”.

Als basis voor de vrijspraken gebruikte de rechtbank een uitspraak van de Hoge Raad uit 2009. Het hoogste rechtscollege heeft daarin al de richtlijn vastgesteld dat uitlatingen over een godsdienst niet strafbaar zijn.

De uitspraak duurde slechts twintig minuten. Lees hier de volledige uitspraak van de rechtbank. PVV'ers op de tribune applaudiseerden na afloop.

De benadeelde partijen zijn zwaar teleurgesteld en stappen naar het VN-comité voor de Rechten van de Mens. Want door de vrijspraak is het recht van minderheden om gevrijwaard te blijven van haatzaaien, geschonden, meent advocaat Ties Prakken.
meningen/opinies/flames/trolls?
__________________
The GOD OF FAIL is here!
The FAIL God now officially has 429 worshippers.
Start worshipping me today and get a personal FAIL poem for free!
the_darkness is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 June 2011, 12:57   #2
Deegbal
Visitor Message Moderator
 
Deegbal's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 September 2008
Locatie: Grunn, mien jong!
Berichten: 17.275
Standaard

Ach joh, alsof het enig verschil maakt. Het boeit me niet zoveel of 'ie nou schuldig wordt bevonden of niet. Die vent kan me aan m'n reet roesten, daar ga ik me verder echt niet druk over maken.
Deegbal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 20:40.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.