Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 1 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergavemodus
Oud 22 January 2003, 20:12   #1
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard 'helpen'

als je iemand helpt, doe je dat dan louter uit behulpzaamheid en vriendelijkheid, of ook om jezelf een goed gevoel te geven, dat je 'een goede daad' hebt gedaan? Voor jezelf voelt het natuurlijk goed als je een ander blij maakt door iets voor die persoon te doen. maar wat zou de belangrijkste oorzaak zijn?
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2003, 20:42   #2
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 24 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

vooral om de andere persoon te helpen,
en dat betreft dan voornamelijk vrienden..
je versterkt hiermee onder andere de band met je vrienden en je laat zien/weten dat je er voor hun bent... in good times n bad times..
onbewust is dat misschien wel iets wat jezelf dan ook op een of andere manier een goed gevoel geeft, maar dat zou ik meer als een maatschappelijke norm zien.
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2003, 21:23   #3
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik ben gewoon zo opgegroeid help je medemens is voormij gewoon een norm geworden.

ik bedoel waarom zou je iemand niet helpen als hij of zij dat vraagt. vrienden help ik altijd wel met iets
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2003, 21:58   #4
darkangel112
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik help vrienden voornamelijk gewoon om hun een gevoel te geven dat er iemand is voor ze.. iemand die ze steunt iemand die ze kunnen vetrouwen.... puur om hun beter te laten voelen.. mijn gevoel isop zo'n moment zeker 2de plaats..

maar ik voel me natuurlijk wel beterder als een vriend of vriendin zich beterder voelt
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2003, 22:06   #5
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

tuurlijk wil je vrienden graag helpen, ik ook. maar ik vraag me af of er niet onbewust ook iets bij zit van dat je er zelf ook beter van wordt, dat je jezelf als het ware streelt met het gevoel dat je iets goed hebt gedaan? niemand die dat erkent?
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2003, 22:10   #6
darkangel112
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ja tuurlijk voel ik me er wel iets beterder door... voel me misschien wel beetje belangrijk ofzo dan........ maar ik weet niet als ik iemand help ben ik eerlijk gezegd (te)veel met een ander bezig... ik verlies mezelf erteveel in denk ik...
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 00:25   #7
Zolena
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik denk dat wanneer ik iemand help ik er onbewust vanuit ga dat wanneer ik hulp nodig heb die ook van hem/haar of iets in dat verband zou kunnen krijgen. Of wanneer ik dat niet ter sprake is inderdaad voldoening of me fijn voelen omdat ik weet dat ik iets goed geregeld heb.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 09:18   #8
ruggraad
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up

heeee..je doet het echt voor een ander hoor ik in iedergeval wel maar ja ik begrijp best dat je daar zooo over denkt maareh als ju iemand wil helpen en ju doet het voor jezelf ken ju daar ook wel mee kappen en help ju jezelf dan maar!!!jaajajjaa maareh verder allles nog well goed!?okee dan..
jaaaa moet ook nog even leuk verhaaltsie worden nouh ..hahah
heee het beste enn..de groetennnxxxx
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 09:22   #9
Stapper
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

als ik iemand help doe ik dat gewoon omdat ik vind dat het nodig is, niet omdat ik denk van dat hij/zij mij dan ooit eens kan helpen zo ben ik niet opgevoed
als iemand gewoon hulp nodig heeft, in wat voren zin dan ook en ik kan helpen, dan help ik ook
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 09:57   #10
ruggraad
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

heeee...stapper!!jaaa precies heeft iemand hulp nodig danne helpen we die evn nouh!dat is zoooo
respect tjabaaaaa....
ennnn oook weeer even hoihoihohixxx
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 10:32   #11
darkangel112
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ook hoi
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 11:53   #12
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ja tuurlijk, zo word dat aangeleerd. Bewust zul je dit dan ook als enige beweegreden zien. Maar ik bedoel dus of er ook ONBEWUST misschien iets anders achter zit.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 12:12   #13
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik help om anderen te helpen (uit gewoonte) en/ of om van het gezeik af te zijn


en slechts zelden om mezelf niet goed te voelen, maar om me een slecht gevoel te besparen
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 12:28   #14
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

op een college psychologie waar iemand die ik ken n keer was, ging het hierover, en een heleboel mensen erkenden dat het deels ook uit eigen belang was. ik zelf geloof dat ook, ookal zou je het in eerste instantie niet denken. Je helpt iemand om het helpen inderdaad. Als je het op die manier zegt geef je jezelf eigenlijk een schouderklopje, of dat wordt je gegeven door de iemand die je geholpen hebt. In de zin van bedankt ofzo.
Ik geloof dat je onbewust ook dat aantrekkelijk vind aan het helpen, hoewel de meest belangrijkste reden natuurlijk het helpen blijft.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 12:30   #15
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik vatte de vraag meer op als 'wat is je voornaamste reden dat je iemand helpt' en niet 'welke redenen zijn er allemaal om iemand te helpen'

in geval 1 hoort 'mezelf ermee helpen' er nauwelijks bij...in geval 2 kan je er nauwelijks onderuit
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 12:33   #16
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik dacht al..ik was al ernstig teleurgesteld in jouw psychologische kennis
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 12:36   #17
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri
ik dacht al..ik was al ernstig teleurgesteld in jouw psychologische kennis
och die is miniem
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 12:40   #18
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

jij bent een van de weinigen die 'psychologie' hier niet alleen zit als een probleemrubriek. en je hebt in ieder geval meer kennis dan ik heb, geloof ik.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 13:30   #19
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri
jij bent een van de weinigen die 'psychologie' hier niet alleen zit als een probleemrubriek. en je hebt in ieder geval meer kennis dan ik heb, geloof ik.
over dat eerste ben ik het wel met je eens. Het is jammer dat er weinig -niet-probleem-gerichte topics zijn.

en over dat tweede, sja...veel 'kennis' komt uit gewwoon nadenken, wat lijkt logisch,w at niet, etc. Dus ook daar heb ik niet echt meer kennis maargoed jammer dat al die boeken lezen zoveel tijd kost... :/

maargoed dit gaat een beetje off topic
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 13:48   #20
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ok nadenken doe ik ook veel, maar heb er verder geen boeken over gelezen, komt wel als ik het ga studeren. Maar inderdaad, laten we weer ontopic gaan.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 16:55   #21
darkangel112
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

lijkt me een strak plan
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 17:35   #22
anouk
**Loves Anouk**
 
anouk's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 June 2001
Berichten: 653
Standaard

Jah, ontopic
Ik doe het omdat een vriend of vriendin zich dan beter voelt, niet dat ik dan later denk van nou dat heb je goed gedaan meid
Ik wil gewoon graag dat de mensen van wie ik veel hou, dat het daar goed mee gaat. En als ik ze kan helpen heb ik wel het gevoel dat ik iets voor ze kan doen. Dat geeft dan wel een goed gevoel, maar niet op een manier van nou goed gedaan!
Sja vage post
__________________
Nookie:
"Did you ever live a day like the next day would never come, blood's dripping on the floor. But who cares, who needs you anyway?"
anouk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 18:12   #23
darkangel112
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik begrijp je wel..
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 19:06   #24
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by anouk
Jah, ontopic
Ik doe het omdat een vriend of vriendin zich dan beter voelt, niet dat ik dan later denk van nou dat heb je goed gedaan meid
Ik wil gewoon graag dat de mensen van wie ik veel hou, dat het daar goed mee gaat. En als ik ze kan helpen heb ik wel het gevoel dat ik iets voor ze kan doen. Dat geeft dan wel een goed gevoel, maar niet op een manier van nou goed gedaan!
Sja vage post
ik heb ook nooit gezegd dat je dat dan 'denkt'. Ik zeg niet voor niets al meerdere malen, dat ik het over het ONBEWUSTE heb, dus dat betekent dat je je er neit bewust van bent. Dus dat je het niet denkt. het gaat mij erom of jullie het met me eens zijn dat er ONBEWUST niet iets onder zit wat jezelf 'streelt'.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 22:07   #25
darkangel112
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

jees rustig... is vast allemaal niet zo lullig bedoelt hoor
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 23:15   #26
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

nee ik snap wel dat het niet lullig bedoeld is, maar een heleboel mensen hier denken alleen aan de hoofdreden en zeggen dat ze neit denken van ik heb t goed gedaan. ik probeer alleen nog maar een keer duidelijk te maken dat ik het daar niet over heb.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 23:40   #27
darkangel112
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ja oke daar heb je gelijk in.. maar er zijn een hoop mensen die niet naar hun onbewuste willen kunnen kijken...
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 23:41   #28
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri
nee ik snap wel dat het niet lullig bedoeld is, maar een heleboel mensen hier denken alleen aan de hoofdreden en zeggen dat ze neit denken van ik heb t goed gedaan. ik probeer alleen nog maar een keer duidelijk te maken dat ik het daar niet over heb.
lijkt erop alsof je dit topic starte om te onderzoeken hoeveel mensen daadwerkelijk het antwoord gaven dat jij wilde zien
  Met citaat antwoorden
Oud 24 January 2003, 11:58   #29
dromen
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik doe het vooral om andere mensen te helpen.....,

maar ik krijg er zelf wel een fijn gevoel bij hoor
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2003, 15:37   #30
darkangel112
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

het is toch fijn als je iemand weer beetje gelukkig ziet worden........

tuurlijk in 1ste instansie help je iemand om diegene te helpen en er vor die gene te zijn... en daarna krijg ik zelf er ook een goed gevoel bij voor die ander dat die zich beterder voelt..
oke wazig weer:SSS:S
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2003, 19:09   #31
Stapper
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik heb gister mijn buurvrouw geholpen met het terug brengen van der fiets naar huis, de voorband was kapot (slag in het wiel) en ze moest dat ding dus vooruit slepen, ik heb der gewoon geholpen door de fiets naar huis te brengen
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2003, 20:43   #32
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Stapper
ik heb gister mijn buurvrouw geholpen met het terug brengen van der fiets naar huis, de voorband was kapot (slag in het wiel) en ze moest dat ding dus vooruit slepen, ik heb der gewoon geholpen door de fiets naar huis te brengen
het topic ging niet om 'hoe je iemand helpt' maar 'waarom je iemand helpt'
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2003, 23:55   #33
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


lijkt erop alsof je dit topic starte om te onderzoeken hoeveel mensen daadwerkelijk het antwoord gaven dat jij wilde zien
ik ben net even het hele topic lezen,
en hier moet echt even direct op reageren...

Dat doet iedereen, volgens mij wel een beetje met dat doel, een topic starten.
ik ook,
Jij ook.

OF wil je beweren van niet...
You brought it up! lol

Laatst aangepast door A-Man : 26 January 2003 om 02:09
  Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2003, 00:14   #34
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Exclamation

"Je helpt iemand om te helpen"
"onbewust"

ehm ja....

"maatschappelijke norm"
"ben zo opgevoed"
Dit zijn verklarening om aan te geven (excuus misschien?) dat het "onbewust" is. Dat je iemand helpt voor jezelf.
"Gewoonte"
dat is ingewikkelder maar komt toch wel op hetzelfde neer.

"ik bedoel waarom zou je iemand niet helpen als hij of zij dat vraagt. vrienden help ik altijd wel met iets"
> ja idd waarom niet?
vervelend genoeg zijn er veel redenen te verzinnen he?
Maar ja, dan ben je een egoist misschien.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2003, 01:43   #35
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri
tuurlijk wil je vrienden graag helpen, ik ook. maar ik vraag me af of er niet onbewust ook iets bij zit van dat je er zelf ook beter van wordt, dat je jezelf als het ware streelt met het gevoel dat je iets goed hebt gedaan? niemand die dat erkent?
Ik erken het wel, maar niet van harte

Citaat:
Zolena
Ik denk dat wanneer ik iemand help ik er onbewust vanuit ga dat wanneer ik hulp nodig heb die ook van hem/haar of iets in dat verband zou kunnen krijgen. Of wanneer ik dat niet ter sprake is inderdaad voldoening of me fijn voelen omdat ik weet dat ik iets goed geregeld heb.
Schouderklopje van jezelf voor jezelf,
Fijn voelen dat je iets goed geregeld hebt.

Als je dingen "goed" doet, mag je pas tevreden zijn met "jezelf".
Nou is het toevallig zo dat mensen die veel dingen goed doen, en tevreden zijn met hunzelf, toevallig ook meer aandacht krijgen van andere mensen, en des je beter je in die 2 bent des te meer wordt je gewaardeerd. (in geld liefde etc.)
Maar aangezien je het niet "belangrijk" mag vinden dat je aandacht nodig hebt van andere mensen, is helpen een "gewoonte" een "maatschappelijke norm".

wat ik eigenlijk wil zeggen...
Je doet het altijd voor jezelf.
Zker niet altijd bewust, tenminste dat is te hopen van niet.

Citaat:
Eneri
op een college psychologie waar iemand die ik ken n keer was, ging het hierover, en een heleboel mensen erkenden dat het deels ook uit eigen belang was.
Dat veel mensen dat ook erkennen is wel grappig opzich.
HEt is "DEELS" uit eigenbelang.
jaja
want dat andere deel is "normaal" "helpen om het helpen" "gewoonte" "maatschappelijke norm" .
Maar dat zijn zogenaamd allemaal dingen die iig niet bij "eigen belang" horen. Dat is allemaal onbewust.

En wat als je er nou wel bewust van ben?

En dan:
Een egoist is iemand die bewust iemand helpt uit eigen belang?
Zolang het onbewust is mag ut

Ik ben eerlijk gezegd beetje bang "egoist" genoemd te worden.

Maar
Wie denkt er nog dat het niet om jezelf is, mensen helpen?

Citaat:
eneri:
tuurlijk wil je vrienden graag helpen, ik ook. maar ik vraag me af of er niet onbewust ook iets bij zit van dat je er zelf ook beter van wordt, dat je jezelf als het ware streelt met het gevoel dat je iets goed hebt gedaan? niemand die dat erkent?
Citaat:
darkangel112:
ik help vrienden voornamelijk gewoon om hun een gevoel te geven dat er iemand is voor ze.. iemand die ze steunt iemand die ze kunnen vetrouwen.... puur om hun beter te laten voelen.. mijn gevoel is op zo'n moment zeker 2de plaats..

maar ik voel me natuurlijk wel beterder als een vriend of vriendin zich beterder voelt
Wat (the fock) is er zo natuurlijk aan?
Kan iemand mij dat dan uitleggen? (doe maar niet)
Als je er beter door voelt... wat is er zo puur aan (dan)?
Als je het zo "tuurlijk" vind, waarom ben je dan opzoek naar iemand die toegeeft dat het je "onbewuste" (:r) streelt?

ik weet ut ik denk wel, ik zoek hetzelfde.

Citaat:
ruggraad:
heeee..je doet het echt voor een ander hoor ik in iedergeval wel maar ja ik begrijp best dat je daar zooo over denkt maareh als ju iemand wil helpen en ju doet het voor jezelf ken ju daar ook wel mee kappen en help ju jezelf dan maar!!!jaajajjaa
Ik vond dit op eerste gezicht een domme post maar zo dom iis ie ook weer niet. (underlined gedeelte)

Je doet alles uiteindelijk voor jezelf.
Vooral onbewust... (hoop ik )
Als je daar niet mee kan leven dan moet je dat verdringen naar je onbewuste. (:r)
  Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2003, 02:05   #36
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Arrow

Citaat:
Originally posted by eneri
nee ik snap wel dat het niet lullig bedoeld is, maar een heleboel mensen hier denken alleen aan de hoofdreden en zeggen dat ze neit denken van ik heb t goed gedaan. ik probeer alleen nog maar een keer duidelijk te maken dat ik het daar niet over heb.
Waar hebben we het dan over precies?

Citaat:
Originally posted by darkangel112
ja oke daar heb je gelijk in.. maar er zijn een hoop mensen die niet naar hun onbewuste willen kunnen kijken...
Ik vervloek mezelf nog eerder dan ik me onbewuste niet durf te bekijken of negeer.
Maar wat ik dus al eerder zei:
"Maar dat zijn zogenaamd allemaal dingen die iig niet bij "eigen belang" horen. Dat is allemaal onbewust.

En wat als je er nou wel bewust van ben dan?"

Mijn "onbewuste" word mij de laatste tijd (nou ja "laatste tijd") een beetje teveel "bewust". Dat vind ik NIET NIET NIET fijn,
PLease releave me,

PS,
Dat fock etc, komt van mijn eigen frustratie. Ik wil jullie (Eneri en Darkangel112) echt niet aanvallen hiermee. Jullie zijn de slimste op deze thread, ik gebruik jullie reply's alleen om mijn mening/vraag/doel/(frustratie) duidelijk te maken.


Men excuses voor het posten van 4 replys achter mekaar om het duidelijk te maken en helaas om ook een beetje van mijn frustratie kwijt te kunnen. Ik hoop dat dat niet erg gevonden wordt en dat ik er niet weer een topic mee dood gooi.
(ill shut up)ik ga pitteh, weltrusten, (of goedemorgen)
  Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2003, 21:09   #37
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


lijkt erop alsof je dit topic starte om te onderzoeken hoeveel mensen daadwerkelijk het antwoord gaven dat jij wilde zien
hmm ja inderdaad, besef ik me nu pas. eerst leek t de bedoeling te kijken wat anderen dachten, maar eignelijk raadde ik dat al.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2003, 21:32   #38
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by A-Man




Als je het zo "tuurlijk" vind, waarom ben je dan opzoek naar iemand die toegeeft dat het je "onbewuste" (:r) streelt?

ik weet ut ik denk wel, ik zoek hetzelfde.

de voornaamste reden van helpen is(natuurlijk dus) dat je iets voor de ander doet waardoor de ander zich blijer voelt. dat snap ik ook, dat geldt zo voor iedereen. maar ik weet dat er ook nog een andere reden is, inderdaad bij zo'n beetje al je handelingen: je doet het ook voor jezelf. ik vroeg me af in hoeverre men hier dit ook wist, en in hoeverre men bereid was 'toe te geven' dat er ook een eigenbelang achter zit. dit klinkt namelijk helemaal niet zo sociaal wenselijk, dat je n ander voor n deel voor jezelf helpt.

Citaat:
Als je daar niet mee kan leven dan moet je dat verdringen naar je onbewuste. (:r)
hiermee zeg je dus dat je als je niet kan leven met je onderbewuste, wat er is en wat voor een groot deel jouw doen en laten bepaalt, dat je dit moet verdringen naar je onderbewuste. wat er dus volgens die persoon niet is. klinkt n beetje eigenaardig..
  Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2003, 21:35   #39
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by darkangel112
ja oke daar heb je gelijk in.. maar er zijn een hoop mensen die niet naar hun onbewuste willen kunnen kijken...
ja dat klopt, een heleboel mensen brengen al hun handelingen terug op hun bewuste. maar dat is erg zonde, want t grootste gedeelte komt juist door het onderbewuste, daar word je in feite door gestuurd. oa daarom opende ik deze thread, zodat het onderbewuste aan het daglicht wordt gezet
  Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2003, 22:10   #40
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Bewust worden van je onbewuste...
Ik zou het je niet aanraden als je niet zeker van jezelf bent en als bang bent voor de dingen die je in het verleden verdrongen hebt.

Het is wel de enigste manier om het op te lossen, dat wel,
Maar dan misschien alleen onder begeleiding van anderen(vrienden/psych)
  Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2003, 22:14   #41
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

nee tis uiteraard niet iets leuks of makkelijks, maar wel aan te raden in de zin dat het dingen oplost, en idnerdaad het verstandigst om het te doen met behulp van iemand die daarvor is opgeleid. maar dit gaat offtopic..
  Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2003, 17:10   #42
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by A-Man


ik ben net even het hele topic lezen,
en hier moet echt even direct op reageren...

Dat doet iedereen, volgens mij wel een beetje met dat doel, een topic starten.
ik ook,
Jij ook.

OF wil je beweren van niet...
You brought it up! lol
nee, dat is niet waar..... Soms begin ik een topic over een vraag waar ik zelf totaal geen antwoord op weet, of zoveel twijfel bij heb, datik juist andere antwoorden verwacht e.d.
Zeker in dit forum...(en zoals bij werelden, begon ik niet voor niets met alleen een vraag en niet mijn eigen visie, ik wilde juist kijken of er opties kwamen waar ik zelf helemaal niet op zou komen e.d.)

dus nee die gaat niet helemaal op....

eneri: overigens neem ik hierbij terug, ik heb niet goed gelezen
  Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2003, 17:24   #43
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


eneri: overigens neem ik hierbij terug, ik heb niet goed gelezen
umm, wat neem je nou terug?
  Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2003, 17:43   #44
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

err ben beetje verstrooid vandaag...ik dacht even dat ik je juist onjuist had 'beschuldigd' van het punt dat je zei dat iedereen helpen deels doet uit zelfbelang.

Citaat:
een heleboel mensen hier denken alleen aan de hoofdreden en zeggen dat ze neit denken van ik heb t goed gedaan.
Alsof het een feit is, dat iedereen dat zo doet en op mij kwam het eerder over alsof je oplegt aan anderen, dat ze dat moeten inzien.

Ik betwijfel echter of het altijd waar is. Voorbeeld:

Je loopt wat over straat, en ineens wordt er een vrouw van haar tas beroofd en de dief loopt langs je. Je tackelt die gast en blabla (rest is niet van belang).

Het is zo'n reflex dat je die vrouw wilt helpen (en dus die dief neerhaalt), dat ik bewtijfel of het in dat geval om eigenbelang zou gaan....
  Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2003, 17:58   #45
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
err ben beetje verstrooid vandaag...ik dacht even dat ik je juist onjuist had 'beschuldigd' van het punt dat je zei dat iedereen helpen deels doet uit zelfbelang.
ok heb ik ook wel s

Citaat:
Alsof het een feit is, dat iedereen dat zo doet en op mij kwam het eerder over alsof je oplegt aan anderen, dat ze dat moeten inzien.
volgens mij is het een psychologisch feit(correct me if I'm wrong), en t opleggen, nou ja..in discussies probeer je anderen jouw mening duidelijk te maken en samen tot een hoger inzicht te komen. in die zin kan je t opleggen noemen.maar het was niet de bedoeling toen ik dit topic opende om iedereen te laten inzien dat als je helpt er ook nog een andere, minder duidelijke reden voor is. als iemand gelooft dat het niet zo is, zal ik proberen die persoon te overtuigen, maar als ie niet wil, dan niet. maar zo gaat dat toch altijd in discussies?Mocht ik ergens te ver zijn gegaan dan bied ik daarvoor nu mijn excuses aan.

Citaat:
Ik betwijfel echter of het altijd waar is. Voorbeeld:

Je loopt wat over straat, en ineens wordt er een vrouw van haar tas beroofd en de dief loopt langs je. Je tackelt die gast en blabla (rest is niet van belang).

Het is zo'n reflex dat je die vrouw wilt helpen (en dus die dief neerhaalt), dat ik bewtijfel of het in dat geval om eigenbelang zou gaan....
naar mijn weten heb ik nooit gezegd dat het ALTIJD waar is.
maar over je voorbeeld: dat het een reflex is om die vrouw te helpen, betekent nog niet dat dat de enige reden is. Misschien zit het er wel zo ingebakken dat helpen iets goeds is, dat je t daarom automatisch doet. Ook om jezelf te strelen, ookal heb je dat niet in de gaten. Dat heb je trouwens meestal niet in de gaten, daar denk je niet over na.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2003, 18:22   #46
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri


volgens mij is het een psychologisch feit(correct me if I'm wrong), en t opleggen, nou ja..in discussies probeer je anderen jouw mening duidelijk te maken en samen tot een hoger inzicht te komen. in die zin kan je t opleggen noemen.maar het was niet de bedoeling toen ik dit topic opende om iedereen te laten inzien dat als je helpt er ook nog een andere, minder duidelijke reden voor is. als iemand gelooft dat het niet zo is, zal ik proberen die persoon te overtuigen, maar als ie niet wil, dan niet. maar zo gaat dat toch altijd in discussies?Mocht ik ergens te ver zijn gegaan dan bied ik daarvoor nu mijn excuses aan.
Te ver te ver, dat is relatief ik kwam alleen op mij over alsof het opleggen was in de zin van 'anders is het fout'...maargoed dat kan aan mij liggen. Dus alsnog excuses

Citaat:
naar mijn weten heb ik nooit gezegd dat het ALTIJD waar is.
maar over je voorbeeld: dat het een reflex is om die vrouw te helpen, betekent nog niet dat dat de enige reden is. Misschien zit het er wel zo ingebakken dat helpen iets goeds is, dat je t daarom automatisch doet. Ook om jezelf te strelen, ookal heb je dat niet in de gaten. Dat heb je trouwens meestal niet in de gaten, daar denk je niet over na.
hmm hmm mja zou inderdaad kunnen ja... nieuw denkvoer
  Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2003, 19:34   #47
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


Te ver te ver, dat is relatief ik kwam alleen op mij over alsof het opleggen was in de zin van 'anders is het fout'...maargoed dat kan aan mij liggen. Dus alsnog excuses


ik bedoelde het niet in de zin van 'anders is het fout', maar in de zin van 'dit vind ik en nu ga ik jullie proberen te overtuigen. Lukt dat niet, is er geen man overboord. maar je excuses, prima hoor

Citaat:
hmm hmm mja zou inderdaad kunnen ja... nieuw denkvoer
have fun!
  Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2003, 23:53   #48
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


nee, dat is niet waar..... Soms begin ik een topic over een vraag waar ik zelf totaal geen antwoord op weet, of zoveel twijfel bij heb, datik juist andere antwoorden verwacht e.d.
Zeker in dit forum...(en zoals bij werelden, begon ik niet voor niets met alleen een vraag en niet mijn eigen visie, ik wilde juist kijken of er opties kwamen waar ik zelf helemaal niet op zou komen e.d.)

dus nee die gaat niet helemaal op....

eneri: overigens neem ik hierbij terug, ik heb niet goed gelezen
gut gut,
ik zeg ook niet altijd, en ik zeg niet dit forum.
En klopt, bij dat topic met werelden was het zekr niet het geval, maar dat was ook wel heel tactisch een zo'n globaal mogelijk vraagstelling. (zei je zelf ook al, om niet alvast een richting op te gaan met die werelden)
Naja als je denkt dat het totaal niet klopt en in geen enkel geval zo is dan zal je wel gelijk hebben,
of het is onbewust. (nog meer nieuw denkvoer)
  Met citaat antwoorden
Oud 28 January 2003, 00:31   #49
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
-knip blabla-

Ik betwijfel echter of het altijd waar is. Voorbeeld:

Je loopt wat over straat, en ineens wordt er een vrouw van haar tas beroofd en de dief loopt langs je. Je tackelt die gast en blabla (rest is niet van belang).

Het is zo'n reflex dat je die vrouw wilt helpen (en dus die dief neerhaalt), dat ik bewtijfel of het in dat geval om eigenbelang zou gaan....
Citaat:
maar over je voorbeeld: dat het een reflex is om die vrouw te helpen, betekent nog niet dat dat de enige reden is. Misschien zit het er wel zo ingebakken dat helpen iets goeds is, dat je t daarom automatisch doet. Ook om jezelf te strelen, ookal heb je dat niet in de gaten. Dat heb je trouwens meestal niet in de gaten, daar denk je niet over na.
ik kan er nog aan toevoegen: En jah, ik kan niet goed onbewust en bewust uit elkaar halen, maar ik geloof dat als je erg critisch vragen stelt aan jezelf en die ook 100% met eerlijkheid beantwoord voor jezelf dat iedereen heel goed z'n onderbewuste kan begrijpen. (zoals ik al eerder zei, misschien niet aan te raden)

Maar goed..
Naast wat eneri al zei, heb ik zeer m'n trijwels over wat jij een "reflex" noemt.
Ten eerste onderschat jij de reactie snelheid van je hersenen misschien en de snelheid waarmee het nog steeds weloverwogen beslissingen kan maken. Wat is volgens jouw dan precies de reflex?

Laten we de REFLEX even uit elkaar halen:
Ten eerste
1 je hebt al bepaald dat het een dief is met een gestolen tasje (ja we hebben het hier nog steeds over een reflex hoor... (sarcastisch)
2 je weet al dat je een dief moet stoppen, maakt niet om welke reden dat is... (opgevoed, teveel films gezien, is gewoon goed)
3 je weet al hoe je iemand moet tackelen, en timed dat op precies het goede moment... anders valt ie niet namelijk.

Alleen de derde stap, kan naar mijn mening een reflex zijn maar dat is niet om het oude dametje te helpen maar om iemand te tackelen.

Kijk, dit is dan alleen met dit voorbeeld maar zo kan je bijna elk reflex uiteensplitsen.
Ik bedoel hiermee te zeggen, wat is er dan een reflex aan? het is gewoon een snelle combinatie van goede keuzes, ONBEWUST (tja anders denk je weer dat ik gek ben) voorgeprogrammeerd door je hersenen.

En dan nog iets...
veel belangrijker eigenlijk, maar daarvan kan ik jullie niet genoeg mee overtuigen over mijn manier van denken, denk ik, daarom heb ik ook eerst over het "reflex" gehad. Vraag jezelf dit eens kritisch af(anderen naast Fol mogen dat ook doen ); Zou JIJ die dief gestopt hebben?
hoeveel mensen uit de 10 zouden dat gedaan hebben? (ben ik benieuwd naar)
En hallo, voordat mensen gaan zeggen: "Jah tuurlijk had ik die dief gestopt, dat zou jij toch ook doen? blabla..." Dan is het geen reflex meer he? als het zo stelt. want dan weet je al het een dief is enz enz zoals ik hierboven al zei dus.

dus naja,
ik hoop dat ik nou het idee van Reflex nou een beetje ontkracht heb. Of heb ik ongelijk?

Laatst aangepast door A-Man : 28 January 2003 om 00:38
  Met citaat antwoorden
Oud 28 January 2003, 12:59   #50
Karma-Killer
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Helpen doe je in de eerste plaats voor de ander, pas op de 2e plaats voor jezelf!
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 07:43.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.