Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 2 July 2006, 17:57   #1
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard Straffen en boetes voor twaalfjarigen

Citaat:
za 01/07/06 - De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (SP.A) wil alternatieve straffen of administratieve boetes voor jongeren vanaf 12 jaar. Nu kan de stad jongeren die overlast veroorzaken, pas straffen vanaf 16.
Patrick Janssens pleit er voor om de leeftijd te verlagen tot 12 jaar.

"We merken dagelijks dat we meer en meer problemen hebben met jongeren van amper 12 jaar. Het is belangrijk dat we dan onmiddellijk ingrijpen en hen kunnen opvolgen", vindt Janssens.

Janssens wil boetes voor de ouders en taakstraffen voor de jongeren.

Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael neemt het voorstel in overweging. Hij spreekt van een valabele piste.

Aanleiding voor het voorstel is het busincident een week geleden. Enkele jongeren sloegen en schopten een man. De man overleed daarna aan een hersenbloeding.
Bron.
Moeten kinderen vanaf 12 jaar gestraft kunnen worden met een werkstraf of een boete als ze iets mispeuterd hebben?


Ik weet niet echt wat ik hierover moet denken. Taakstraffen, oké. Als een kind (jongere) iets fout doet, moet hij/zij daar dan ook voor gestraft worden en niet alleen met een berisping. Taakstraffen kunnen een oplossing zijn...
In geldboetes geloof ik niet zo. "Goede" ouders zullen de boete betalen en hun kind echt laten voelen dat ze iets fout gedaan hebben (niet door fysiek geweld uiteraard), anderen zullen de boete betalen en zoon- of dochterlief behandelen zoals voorheen en dan nog anderen zullen niet betalen en hun kind al dan niet fysiek straffen. Ik denk dat dit alleen effectief is bij de eerste cathegorie ouders.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 July 2006, 18:28   #2
MissDuplex
Lid
 
MissDuplex's Avatar
 
Geregistreerd op: 25 October 2005
Berichten: 973
Standaard

Boetes geven heeft denk ik ook geen zin. Taakstaffen is dan denk ik een beter alternatief.. Maar als een kind onder de 12 gaat reltrappen is er denk ik ook iets niet helemaal goed in de opvoeding... Misschien kunnen er ook voorlichtingen geven worden voor ouders ofzo.
MissDuplex is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 July 2006, 19:06   #3
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door MissDuplex
Maar als een kind onder de 12 gaat reltrappen is er denk ik ook iets niet helemaal goed in de opvoeding
of in de genen, of in het milieu

In Nederland hebben we daar toch bureau Halt voor?
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 July 2006, 19:53   #4
TwenteGirl65
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

taakstraf! daar leren ze wel van. Oke er zijn altijd van die jongeren die er niet van leren en als een soort van spelletje zien. Als ze na die taakstraf nog een keer iets doen, geldstraf + taakstraf(desnoods de eerste keer al, ligt eraan wat ze gedaan hebben). Als ze niet aangepakt wordt en de taakstraffen als een spelletje zien komt er echt helemaal niks van dit soort jongeren terecht. En 't moet idd vanaf 12 jaar worden. Als je ze vanaf 16 pas aan gaat pakken ben je te laat. Je moet er vroeg genoeg bij zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 July 2006, 20:13   #5
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door TwenteGirl65
En 't moet idd vanaf 12 jaar worden. Als je ze vanaf 16 pas aan gaat pakken ben je te laat. Je moet er vroeg genoeg bij zijn.
Wat gebeurt er eigenlijk nu met pubers die over de schreef gaan? Enkel een berisping of afhankelijk van wat ze fout gedaan hebben ook mogelijkheid tot plaatsing in een instelling?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 July 2006, 09:31   #6
TwenteGirl65
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

k heb geen flauw idee hoe 't nu in belgie gaat. kom uit nederland en heb me eerlijk gezegt ook niet in het belgische strafsysteem(of hoe noem je dat?) verdiept
  Met citaat antwoorden
Oud 3 July 2006, 12:48   #7
Watershyne
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

werkstraffen en boetes... hmmm
Taakstraffen vind ik wel goed...

En misschien in erge gevallen (verkrachters ed) ook verplicht TBS...

Hoe jonger je iets aanpakt, hoe meer kans tot herstel er is, naar mijn mening!
  Met citaat antwoorden
Oud 3 July 2006, 16:29   #8
TwenteGirl65
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Hoe jonger je iets aanpakt, hoe meer kans tot herstel er is, naar mijn mening!
ja precies. als je iets niet van jongs af aan leert is de kans groter dat jet rechte pad niet (meer) op gaat. en kan alles dus fout lopen. Als je er later pas op gewezen wordt, heb je het dan misschien ook wel vaker gedaan hebt toen je jonger was, dan denk je dat t gewoon normaal is omdat je nog nooit iets mis gegaan is enz.
Boetes kunnen hier bij helpen naar mijn mening
  Met citaat antwoorden
Oud 3 July 2006, 17:08   #9
Watershyne
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik geloof eigenlijk uberhaupt niet dat boetes mensen ergens van weerhouden...

Het is gewoon de overheid spekken...
  Met citaat antwoorden
Oud 3 July 2006, 17:26   #10
TwenteGirl65
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

jongeren willen tengenwoordig echt heel veel hebben.(en dan vooral dure dingen). En als je ze dan flink wat geld afneemt kunnen ze die dingen niet meer kopen en dan denken ze (naar mijn mening) de volgende keer wel even na voordat ze nog een keer iets doen.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 July 2006, 17:46   #11
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Watershyne
Ik geloof eigenlijk uberhaupt niet dat boetes mensen ergens van weerhouden...
Verkeersboetes werken wel hoor. We leven in een kapitalistische wereld he, zonder geld kun je niet zo veel

'Rijd es niet zo hard joh!'
'Oja, sorry.'
'Straks rijd je nog iemand te pletter...'
'Boeie. Ik heb gewoon geen zin om straks weer 150 euri te betalen'
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 July 2006, 18:06   #12
TwenteGirl65
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Verkeersboetes werken wel hoor
in de meeste gevallen. mijn ouders hebben het ook wel eens. zit je op een bekende weg ofzo en je weet dat er geflitst wordt. ben je beetje aan't praten, niet zo erg op snelheid letten. tja daar helpt zo'n verkeersboete niet echt voor vind ik. misschien de eerste keer als je er weer rijdt. Ohja hier werd geflitst. Maar naar een paar keer als je weer eens aan't praten bent ofzo heb je t zo weer niet door denk ik
  Met citaat antwoorden
Oud 3 July 2006, 19:08   #13
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Dus ze werken wel . Waar eerst je ouders nooit opletten (wat is de verleden tijd van opletten? Het heeft al dubbel t...) letten ze nu wel soms op. Das al beter dan eerst. En als ze een boete krijgen letten ze misschien nog wel meer op!
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 July 2006, 19:22   #14
Dunja
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Foetsy
(wat is de verleden tijd van opletten? Het heeft al dubbel t...)
Lol, ik denk het...
  Met citaat antwoorden
Oud 3 July 2006, 19:39   #15
TwenteGirl65
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Waar eerst je ouders nooit opletten
t was een voorbeeld. t hoeven niet persee mijn ouders te zijn hoor gewoon mensen in 't algemeen maar omdat k geen auto mag rijden heb k hun maar ff als voorbeeld genomen.
maar opzich men is die boete toch zo weer vergeten. Dus zo heel veel scheelt t denk k dan als nog niet.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 July 2006, 20:20   #16
Watershyne
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ja dat bedoel ik, Twentegirl!
  Met citaat antwoorden
Oud 3 July 2006, 20:37   #17
Chrizlybeer
Beheerder
 
Chrizlybeer's Avatar
 
Geregistreerd op: 4 January 2003
Locatie: Hel
Berichten: 4.989
Standaard

Ik denk ook dat een geld boete niet eens zo gek zou zijn.
Mits ie natuurlijk door de koter zelf moet worden betaald. Dan komt ie er achter dat ie er hard voor moet werken en er "niets" voor terug krijgt. Maar goed dan krijg je eigenlijk een soort taakstraf.
Een systeem waar je werkt voor het geld van de boete, heeft denk ik meer impact dan dat je 40 uur moet werken
__________________
Kijk.... Poep.... Poep is mooi.... Jij bent niet mooi....
Chrizlybeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 July 2006, 07:53   #18
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Maar voor hetzelfde geld jat ie het geld ergens anders weer vandaar. Of troggelt ie het van zijn/haar ouders af (die misschien niet weten dat ie een boete heeft)
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 July 2006, 12:01   #19
TwenteGirl65
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

en dan heeft het weer geen zin. 'k denk dat de meeste ouder(s) 't zijn/haar zoon/dochter wel zelf laten betalen. Maar er zijn altijd uitzonderingen. En bij die uitzonderingen werkt het dan niet. Maarja als je alleen aan de uitzonderingen gaat denken komt er naar mijn mening toch nooit een goed idee waardoor ze in de gaten krijgen dat ze iets verkeerds doen. Oke misschien als je echt niets ergs gedaan hebt dat je dan in de bak komt. Maar d'r zijn ook wel mensen die dat niet zo heel erg vinden.(daar ga je alweer heen..)
  Met citaat antwoorden
Oud 4 July 2006, 12:13   #20
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Twaalf-dertienjarigen mogen volgens de wet zelfs nog niet eens werken, dan zouden ze het geld moeten halen van klusjes of hun zakgeld...
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 July 2006, 12:19   #21
TwenteGirl65
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

als je 13 bent mag je wel een folderwijkje ofzo lopen hier in nederland dan.(geloof k k heb 't zelf wel een keer als vakantiebaantje gedaan namelijk).
  Met citaat antwoorden
Oud 4 July 2006, 17:13   #22
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

denk je dat al die criminelen ff een krantenwijkje gaan nemen om hun boetes te betalen? Ik zie het al voor me
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 July 2006, 17:52   #23
Chrizlybeer
Beheerder
 
Chrizlybeer's Avatar
 
Geregistreerd op: 4 January 2003
Locatie: Hel
Berichten: 4.989
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Foetsy
Maar voor hetzelfde geld jat ie het geld ergens anders weer vandaar. Of troggelt ie het van zijn/haar ouders af (die misschien niet weten dat ie een boete heeft)
Daarom moet ie dus verplicht werken voor dat geld. Je zegt dat ie 2 euro per uur krijgt en dat ie net zo lang moet werken tot ie zn boete heeft betaald.
Ik denk dus dat dat meer impact heeft, als je m een boete van 100 euro geeft komt dat harder aan dan wanneer je zegt dat ie 50 uur taakstraf heeft.
Tijd is niets, maar als je m zegt dat ie zichzelf 100 euro door de neus heeft geboort waar ie anders mee een gameboy had kunnen kopen zegt t m we iets. Denk ik dan
__________________
Kijk.... Poep.... Poep is mooi.... Jij bent niet mooi....
Chrizlybeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 July 2006, 23:11   #24
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Tsjah, hangt van het psychologisch effect af van een taakstraf . Misschien heeft gedwongen werken voor datgene wat ie zelf juist net heeft benadeeld als het ware (door te jatten, slopen etc) krijgt ie misschien meer begrip of discipline. ofzo

Hoeveel kleine jongeren criminelen jatten trouwens dingen om voor een gameboy ofzo te sparen?
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 July 2006, 13:44   #25
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door thali
Wat gebeurt er eigenlijk nu met pubers die over de schreef gaan? Enkel een berisping of afhankelijk van wat ze fout gedaan hebben ook mogelijkheid tot plaatsing in een instelling?
plaatsing in een instelling gaat echt heel lang duren.. die jongeren moeten eerst allemaal psychologische tests doen, en daarna word aan de hand van die tests gekeken of zo'n jongere in een instelling geplaatst kan worden..
als het ligt aan hoe de ouders zo'n kind hebben opgevoed, die kinderen zijn weggelopen, verwaarloosd of wat dan ook komen ze in een pleeggezin terecht.. als het niet te ernstig is kan een maatschappelijk werker af en toe over de vloer hebben ook wel werken..
verder is het toch wel gebruikelijk dat die jongeren een taakstraf krijgen, in nederland is dat dus bij bureau halt..
__________________
I never would have loaded up a 44 and put myself behind a jail house door if it hadn't been for love. Four cold walls against my will but at least I know she's lying still. Four cold walls without parole, Lord have mercy on my soul.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 July 2006, 15:48   #26
TwenteGirl65
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
denk je dat al die criminelen ff een krantenwijkje gaan nemen om hun boetes te betalen? Ik zie het al voor me
dat zeg 'k niet. Maar er zijn genoeg mensen waarvan je niet verwacht dat ze stelen o.i.d. en 't wel doen. En die mensen hebben misschien wel een krantenwijkje
  Met citaat antwoorden
Oud 5 July 2006, 18:59   #27
mercedesbono
Lid
 
Geregistreerd op: 4 July 2006
Berichten: 8
Standaard

cen straf en zwaar ook iedereen is gelijk
de doodstraf voor een moord jong of oud!!!!
mercedesbono is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 July 2006, 15:13   #28
Desmond224
Lid
 
Geregistreerd op: 17 July 2006
Berichten: 28
Standaard

Janssens wil boetes voor de ouders en taakstraffen voor de jongeren.

Overal geld op heffen hea..
Desmond224 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 July 2006, 18:52   #29
DeeplyToxicatin
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik vind 16 inderdaad oud. Maar 12 ook weer erg jong... Midden weg, 14 ??
  Met citaat antwoorden
Oud 25 July 2006, 18:59   #30
Bobba
Prima
 
Bobba's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 July 2006
Berichten: 1.069
Standaard

Zowiezo die taakstraffen werken niet, allemaal schorem bij elkaar.. En mocht je al niet in dat criminele circuit zitten en een klein foutje begaan hebben, dan kom je er zo wel binnen.. En inderdaad, ervaring..
Bobba is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 16:45.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.