Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 15 January 2003, 20:17   #1
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Question geloven

waarom gelooft een mens?? zowel psychologisch gezien als filosofies zien
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 20:25   #2
lief-heksje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ze hebben iets nodig om op terug te vallen in tijden dat het minder gaat...
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 20:28   #3
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: geloven

Citaat:
Originally posted by aarsch
waarom gelooft een mens?? zowel psychologisch gezien als filosofies zien
er zijnv erschillende redenen:
- angst voor de dood
- hoop op een beter leven na de dood
- onvrede over het feit dat je niet weet wat er na de dood is en daar een oplossing voor zoeken
- behoefte aan steun/vriend voor altijd
- het overnemen van het geloof van je ouders
volgens mij zijn dat de voornaamste redenen..
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 20:30   #4
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Re: geloven

Citaat:
Originally posted by eneri
er zijnv erschillende redenen:
- angst voor de dood
- hoop op een beter leven na de dood
- onvrede over het feit dat je niet weet wat er na de dood is en daar een oplossing voor zoeken
- behoefte aan steun/vriend voor altijd
- het overnemen van het geloof van je ouders
volgens mij zijn dat de voornaamste redenen..
volgens mij is de laatste 1 van de belangerijkste waarom veel mensen "geloven"
Citaat:
- behoefte aan steun/vriend voor altijd
die snap ik niet?? dat mensen b.v jezus als een "vriend" zien
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 20:32   #5
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Re: geloven

Citaat:
Originally posted by eneri
er zijnv erschillende redenen:
- angst voor de dood
- hoop op een beter leven na de dood
- onvrede over het feit dat je niet weet wat er na de dood is en daar een oplossing voor zoeken
- behoefte aan steun/vriend voor altijd
- het overnemen van het geloof van je ouders
volgens mij zijn dat de voornaamste redenen..
in de helft van je antwoorden ruik ik een snufje slechtheid.... Behoefte aan steun een vriend en angst voor de dood en zo een geloof creeeren om het slechte gevoel kwijt te raken, is een stuk van je leven baseren op een door jezelfde gecreeerde illusie waarin je gelooft...das toch gevaarlijk en eng dat mensen dat doen?
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2003, 22:43   #6
Sgatje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik snap het ook niet meer soms...Ik heb altijd goed sterk geloofd..Maar soms denk ik ook..Waarom heeft Hij mijn neefje niet in leven gehouden zodat mijn zus niet zo down zou zijn..? Waarom zou Hij mij zo`n klote jeugd geven...En dan 1x per maand in de Kerk zit die vent allemaal dingen te vertellen..En soms denk ik hallow..hou je bek eens!
  Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2003, 07:06   #7
earshot
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik denk dat het mensen gewoon sterker maakt. Ze hebben altijd iets waar ze alles in kwijt kunnen, waar ze steun aan hebben.

Ikzelf kan me niet voorstellen hoe ik zou kunnen steunen op geloof.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2003, 12:02   #8
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Re: Re: geloven

Citaat:
Originally posted by aarsch


die snap ik niet?? dat mensen b.v jezus als een "vriend" zien
niet jezus, maar god. nou ja das een. in de zin van bijvoorbeeld, mijn dochtertje(heb ik niet, tis een vb) is heel erg ziek. maar je gelooft in god, heel sterk, en je weet dat God voor jou en je dochtertje zal zorgen. Dan voel je je toch gesteund. Ook weet je dag God er altijd voor je zal zijn, je altijd zal helpen, altijd achter je staat etc. Dat kan ook een heel veilig gevoel geven.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2003, 12:05   #9
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Re: Re: geloven

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


in de helft van je antwoorden ruik ik een snufje slechtheid.... Behoefte aan steun een vriend en angst voor de dood en zo een geloof creeeren om het slechte gevoel kwijt te raken, is een stuk van je leven baseren op een door jezelfde gecreeerde illusie waarin je gelooft...das toch gevaarlijk en eng dat mensen dat doen?
slecht antwoord? kijk, ik geloof niet in de God van een bepaald algemeen bekend geloof, maar ik denk dat het veel mensen die dat wel doen, zo gaat. Dat is inderdaad een deel van je leen baseren op een door jezelf gecreerd illusie. Maar dat is een geloof altijd. Mensen die geloven noemen het waarshcijnlijk geen illusie, maar de waarheid. Hangt er vanaf van welke kant je het bekijkt.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2003, 14:06   #10
Plankje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

mensen geloven omdat mensen overal een verklaring voor willen hebben. Als iets niet te verklaren is, dan maar op een god (beetje makkelijk gezegt, maar zo gaat t wel)
Verder geloven mensen om hun angst voor de dood een beetje te verdrijven
En men gelooft omdat men steun wilt in moeilijkere tijden

Mijn mening: geloven is onzin, beetje praatjesmakerij
  Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2003, 15:43   #11
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Re: Re: Re: geloven

Citaat:
Originally posted by eneri

slecht antwoord? kijk, ik geloof niet in de God van een bepaald algemeen bekend geloof, maar ik denk dat het veel mensen die dat wel doen, zo gaat. Dat is inderdaad een deel van je leen baseren op een door jezelf gecreerd illusie. Maar dat is een geloof altijd. Mensen die geloven noemen het waarshcijnlijk geen illusie, maar de waarheid. Hangt er vanaf van welke kant je het bekijkt.
sorry slecht geformuleerd van me. Ik bedoel 'slecht' in de zin van 'door mij fout gezien'...en daarmee doelde ik op dep unten die ik daarna noemde. Niet dat jij ze opnoemde, maar juist dat mensen het zo zien.

Zo weinig, duidelijk aantoonbare aanknopingspunten een waarheid noemen, vind ik duidelijk een zwakte, om je illusie in stand te houden (je = men en niet jij )

edit: typo's

Laatst aangepast door Fade of Light : 16 January 2003 om 15:51
  Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2003, 15:46   #12
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ok, dan zijn we t eens
  Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2003, 16:28   #13
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by RickClan
mensen geloven omdat mensen overal een verklaring voor willen hebben. Als iets niet te verklaren is, dan maar op een god (beetje makkelijk gezegt, maar zo gaat t wel)
Verder geloven mensen om hun angst voor de dood een beetje te verdrijven
En men gelooft omdat men steun wilt in moeilijkere tijden

Mijn mening: geloven is onzin, beetje praatjesmakerij
ik denk dat een god gecreerd is op onwetenheid, ik denk ook dat mensen idd naar een antwoord zoeken/ zochten
  Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2003, 16:48   #14
Plankje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by aarsch


ik denk dat een god gecreerd is op onwetenheid, ik denk ook dat mensen idd naar een antwoord zoeken/ zochten
heb ik geleerd met levensbeschouwing
  Met citaat antwoorden
Oud 17 January 2003, 19:31   #15
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Arrow waarom geloven? is toch logisch?

Citaat:
Originally posted by aarsch
waarom gelooft een mens?? zowel psychologisch gezien als filosofies zien
Mensen kunnen niet accepteren wat ze niet kennen.
We moeten overal een rede voor verzinnen, want het zou niet zo kunnen zijn dat we iets niet snappen.
Elk soort geloof geeft je een steun. Verminderd twijfel en onduidelijkheid voor een prettiger bestaan.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2003, 12:37   #16
Zolena
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Opeens ben je op de wereld, (de wereld? een wereld.) je hebt een zelfbewustzijn, kunt nadenken, praten, zo ongelofelijk veel. Wanneer je opeens op de wereld bent, waarom kun je dan niet ook opeens op een andere wereld zijn? Waarom zou je na de dood niet opeens op een andere wereld zijn? Dat er een God zou bestaan zou ik als ik hierover nadenk opeens niet heel verwonderlijk vinden.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2003, 17:39   #17
jolyn
Guest
 
Berichten: n/a
Talking

Waarom mensen geloven in God? Ik weet het niet. Waarom ik geloof in god? Omdat ik ervaren heb dat Hij bestaat! Zoek en je zult Hem vinden, probeer het eens als je mij niet geloofd!

xxxjolyn
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2003, 17:58   #18
Stapper
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

men gelooft omdat men iets vast wil hebben, iets om naar uit te kijken, om ergens voor te leven, daarom geloven mensen in dingen
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2003, 22:41   #19
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Stapper
men gelooft omdat men iets vast wil hebben, iets om naar uit te kijken, om ergens voor te leven, daarom geloven mensen in dingen
Dat bedoel ik,

Andere werelden zullen er bijna ongetwijfelt wel zijn,
maar die hebben geen invloed op deze,
Een god is iemand die de dingen een beetje regelt enzo he?
Die klaar staat om in te springen waarneer het te fout of te goed gaat?

of is het alleen de maker van alles? en kijkt nu rustig toe.en sinds de creatie heeft "het" geen invloed gehad meer op deze wereld.

Dat laatste kan ik misschien nog geloven, dat eerste geloof ik absoluut niet in.

Naja het kan ook zijn dat die god onzettend dom is dan en dat ie niet weet wat ie doet, ja dan kan het wel, maar dan ga ik em toch zkr niet vereren, en dan ook nog de leer van iemand aannemen die er misschien een vage kennis is van "het" !

geloven oke, maar verbind er niks mee dat er op deze wereld plaats vind want dat geloof ik niet, en er is voor mij ook geen directe reden om het te geloven behalve dan de rede die stapper zo duidelijk gaf.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 01:48.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.