Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 12 March 2005, 07:52   #1
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard ethische tv

In hoeverre hebben mensen recht op vrije meningsuiting op tv? Mogen ze echt alles zeggen, of moet er toch een grens gelegd worden?
Hebben tv-zenders het recht om zomaar alles uit te zenden? Ook op het gebied van programma's?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 March 2005, 09:59   #2
annomeisje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

In het echt mag natuurlijk niet alles. Maar in mijn ogen zou het wel mogen. Op die manier verbreedt men het zicht van de mensen en kun je beter een eigen mening kiezen. Natuurlijk moet wat er gezegt wordt wel onderbouwend zijn. Anders heb je enkele grove scheldpartijen...
  Met citaat antwoorden
Oud 12 March 2005, 12:45   #3
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ik vind dat het belangrijk is dat mensen weten welk soort programma ze kijken. De informatie die je tegenmoet komt op TV moet niet altijd even serieus opgevat worden. De Balkenendes van Nederland kennen bijvoorbeeld niet het verschil tussen satire en feitelijke uitspraken.

Beste voorbeeld vond plaats tijdens het EK 2004. Jan Mulder bedoelde met zijn uitspraak dat bondscoach Dick Advocaat gestenigd moest worden natuurlijk niet wérkelijk dat dat ook moest gebeuren. Ik denk dat alle Nederlanders dat wel snapten, behalve Balkenende. Oh ja, en Donner ook niet.

Kijk, dat soort uitspraken kunnen wat mij betreft. Wanneer ik naar een cabaretier kijk dan weet ik ook dat ik zijn teksten niet letterlijk moet citeren als zijnde waarheden. Dat onderscheid moet wel duidelijk zijn. En dan zie ik op de gebruikelijke zaken (discriminatie, oproepen tot haat enz enz) na geen enkel bezwaar.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 March 2005, 22:46   #4
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Zijn programma's zoals Big Brother en de werf en weet ik veel wat ze nog allemaal op de tv uitzenden voor jullie dan wel toegestaan?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 March 2005, 23:38   #5
The Phit
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thaliaaglaja
Zijn programma's zoals Big Brother en de werf en weet ik veel wat ze nog allemaal op de tv uitzenden voor jullie dan wel toegestaan?
hoezo, mag jij geen bigbrother zien dan? lekker knuffelen met Ruud
  Met citaat antwoorden
Oud 12 March 2005, 23:51   #6
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Phit
hoezo, mag jij geen bigbrother zien dan? lekker knuffelen met Ruud
Ik kijk geen tv, vandaar dat ik het vraag .
Onlangs zat ik toevallig eens wel te kijken, weet niet meer hoe het kwam. Het was een jongen en die had een date met twee meisjes. Op het einde van de date moest hij kiezen wie zijn vriendin zou worden. Uiteindelijk was het het meisje dat haar tong in zijn keel had gepropt.
Ik bedoel maar ... hoever liggen daar de grenzen?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 March 2005, 16:22   #7
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518


Beste voorbeeld vond plaats tijdens het EK 2004. Jan Mulder bedoelde met zijn uitspraak dat bondscoach Dick Advocaat gestenigd moest worden natuurlijk niet wérkelijk dat dat ook moest gebeuren. Ik denk dat alle Nederlanders dat wel snapten, behalve Balkenende. Oh ja, en Donner ook niet.

Die jan mulder moet gewoon zn tering smoel eens dicht houden. Die gast is zo dom dat het idd niet verantwoord is om hem een microfoon te geven.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 March 2005, 19:33   #8
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Red face

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Die jan mulder moet gewoon zn tering smoel eens dicht houden. Die gast is zo dom dat het idd niet verantwoord is om hem een microfoon te geven.
Waarom dat dan beste man? Hij geeft gewoon zijn mening in een talkshow, big deal..

@ Thia:

Ik vind het allemaal verantwoord zolang de strekking van het programma duidelijk is. Big Brother is in dat kader bezien gewoon puut volksvermaak. 11 (?) mensen in een huis, en je weet dat het gewoon doorsnee mensen zijn die doorsnee zaken bespreken. Redelijk saai dus en daarom niet echt schadelijk.

Wat bedoelde je met die date nu precies te zeggen?
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 March 2005, 19:40   #9
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Waarom dat dan beste man? Hij geeft gewoon zijn mening in een talkshow, big deal..

@ Thia:

Ik vind het allemaal verantwoord zolang de strekking van het programma duidelijk is. Big Brother is in dat kader bezien gewoon puut volksvermaak. 11 (?) mensen in een huis, en je weet dat het gewoon doorsnee mensen zijn die doorsnee zaken bespreken. Redelijk saai dus en daarom niet echt schadelijk.

Wat bedoelde je met die date nu precies te zeggen?
het is geen mening maar een toneelstuk, links lullen rechts vullen

Big brother ? Ik noem een kelly en de seks tussen bart en nog iemand. Ook die vreselijke gesprekken, echte pulp
  Met citaat antwoorden
Oud 13 March 2005, 19:44   #10
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Wat bedoelde je met die date nu precies te zeggen?
Als ze nu al moeten beginnen met zoiets uit te zenden, waar gaat het dan eindigen? Baby's die ze uithuwelijken en dan volgen totdat ze uiteindelijk gaan protesteren tegen hun ouders en hun huwelijkskandidaat?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 March 2005, 20:02   #11
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ik denk dat dat wel gaat minderen. Het wordt al allemaal minder bekeken dan eerst, de hype wordt minder en minder. Het publiek voor de buis is ook niet helemaal gek en laat zich niet nog laag-bij-de-grondsere programma's door de strot duwen.

Zoals ik al zei; als mij van tevoren duidelijk is wat voor rotzooi het is die wordt uitgezonden die ik persoonlijk weinig bezwaren.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 March 2005, 16:33   #12
klootzak
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

het wetboek is ook hier van toepassing, je mag vinden wat je wilt, maar je mag andere niet kwetsen met je mening.

Aanvullend is het tegenwoordig verboden om mensen te werven voor een terroristische organisatie en zijn is het lidmaatschap van bepaalde organisaties strafbaar.

Verder kan justitie een onderzoek naar je instellen als:

Je zegt dat je het goed zou vinden als persoon x doodgaat of wordt vermoord.

Om er vervolgens achter te komen dat je niet strafbaar zou zijn
  Met citaat antwoorden
Oud 14 March 2005, 16:56   #13
koekje
tijd om op te staan
 
koekje's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 January 2005
Locatie: VB
Berichten: 1.038
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door klootzak
het wetboek is ook hier van toepassing, je mag vinden wat je wilt, maar je mag andere niet kwetsen met je mening.

Aanvullend is het tegenwoordig verboden om mensen te werven voor een terroristische organisatie en zijn is het lidmaatschap van bepaalde organisaties strafbaar.

Verder kan justitie een onderzoek naar je instellen als:

Je zegt dat je het goed zou vinden als persoon x doodgaat of wordt vermoord.

Om er vervolgens achter te komen dat je niet strafbaar zou zijn
hypocriet...
__________________
De beste van de heeeeeeeele wereld !
koekje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 March 2005, 23:54   #14
klootzak
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekje
hypocriet...
geef je ook nog enige onderbouwing ?
  Met citaat antwoorden
Oud 15 March 2005, 15:34   #15
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ik ga al aan dat bepaalde beginselen gewoon altijd van toepassing zijn. Onder andere de voorwaarden die je hierboven noemt..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 March 2005, 01:32   #16
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518

Beste voorbeeld vond plaats tijdens het EK 2004. Jan Mulder bedoelde met zijn uitspraak dat bondscoach Dick Advocaat gestenigd moest worden natuurlijk niet wérkelijk dat dat ook moest gebeuren. Ik denk dat alle Nederlanders dat wel snapten, behalve Balkenende. Oh ja, en Donner ook niet.
Beetje kort door de bocht en naïef als je het mij vraagt. Kijk dat jij en velen hier op het forum weldenkende mensen zijn en begrijpen dat Jan Mulder niet letterlijk bedoelde dat je hem moet gaan stenigen en geen diepgaande haat jegens de beste man wilde oproepen is haast logisch. Echter zijn er naast ons toch genoeg mensen die dit niet of tot op zekere hoogte niet begrijpen en wel degelijk denken dat ze, omdat Jan Mulder dat ook dit soort dingen roept, van alles en nog wat ten op zichte van bepaalde personen (vb. was dus Dick Advocaat) kunnen doen. Het is dan ook wel erg makkelijk om te roepen dat Balkenende en vrienden de enige zijn die zoiets niet in zien. In mijn ogen moet je het dan ook omdraaien en sluit je (gemakkelijk) je ogen voor iets wat wel degelijk tot problemen leidt (en geheel links-Nederland met je). Het is natuurlijk erg lastig om over zo'n onderwerp open te praten, omdat je weet dat het veel weerstand oproept in de samenleving en bovendien erg moeilijk aan te pakken is zonder te gaan morrelen aan een zeer moeilijk iets als vrijheid van meningsuiting.
Overigens vind ik dat ze groot gelijk hebben dat ze Jan Mulder aanpakken. Zoals PFP al zie is dat wat Jan Mulder doet niet meer het verkondigen van een mening, maar bewust en zo lomp mogelijk manier van iets zeggen om maar kijkers te verkrijgen. Zo zei hij ook dat "ze" alle "Christenen moeten ophangen aan het kruis". Met alle respect, maar zoiets is gewoon te belachelijk voor woorden en heeft absoluut helemaal niks meer met vrijheid van meningsuiting te maken. Dat is geen mening, maar willens en wetens een (grote) groep mensen beledigen en erger misschien nog wel de minder intelligente bevolking denkt hierdoor dat het allemaal kan en volledig normaal is.
Het is natuurlijk vrij gemakkelijk om te zeggen dat het onbenullige mannetje die Balkenende heeft dingen gezegd heeft en daarmee de plank volledig misslaat. Echter denk ik dat het inderdaad niet normaal is dat bepaalde vooraanstaande personen op een bepaalde minachtende en kwetsende toon over bepaalde anderen wat zeggen. Los van het feit dat het gewoon etisch gezien niet kan zijn er ook gewoon mensen die denken net ff wat meer te mogen ten op zichte van die anderen dan wat strikt gezien nog fatsoenlijk is.
Ook van Gogh komt hierbij weer de hoek om. De manier waarop van Gogh bepaalde dingen riep en deed is absoluut niet normaal, ook al was het alleen maar om te provoceren dan wel te shockeren. Sommige mensen begrijpen dit simpelweg niet. Van mij had die man dan ook zeker op grond daarvan aangepakt mogen worden. Om zoiets door de overheid te laten doen is erg lastig, maar ook binnen de programma's waar hij was werd er hem geen stro-breedte in de weg gelegd. Ik heb het dan voornamelijk over Barend en Van Dorp. In plaats van dat ze zeiden dat het niet normaal is om te zeggen dat alle moslims "schaapenneukers" zijn moedigen ze hem juist aan, omdat ze het prachtig vinden en goed voor de kijkcijfers is. Als je het mij vraagt is dat gewoon belachelijk. In wezen maakt Jan Mulder zich hier, in mindere, maten ook schuldig aan. Als we zoiets gaan vergelijken met mensen zoals Pim Fortuyn en (ach waarom niet) Geert Wilders dan zijn deze in ieder geval een stuk netter en brengen het op een politiek verantwoorde manier. Ook al zijn ze in sommige gevallen net zo hard als andere figuren die het absoluut niet weten te verwoorden.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 March 2005, 09:58   #17
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Maar Bas, waarom mogen cabaretiers nog optreden dan? Het ging mij erom dat Balkenende satirisch bedoelde uitspraken als serieus bedoelde teksten gaan lopen weergeven. Dan houdt natuurlijk alles op..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 March 2005, 11:21   #18
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Jij noemt het duidelijke voorbeeld van Jan Mulder en daarbij is geen sprake van satire.
Als je het gaat hebben over dat van BNN met die gekleide poppetjes dan moet ik je gelijk geven dat het belachelijk was. Zoiets moet gewoon kunnen. Alhoewel iedereen hier ook meer van maakte dan het was. Balkenende verkondigde zijn eigen mening en sprak niet namens de Koningin. Alleen was zijn timing erg slecht, waardoor hij het zei in de hoedanigheid als Minister President wat het alsnog ongepast maakte.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 March 2005, 11:30   #19
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Hoe wilde je het dan noemen van jan Mulder? Een serieus bedoelde stelling Ja, wat betreft het koningshuis is natuurlijk helemáál belachelijk :S
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 March 2005, 11:35   #20
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
sa·ti·re (de ~, ~n/~s)
1 voorstelling van zaken waarin op spottende wijze iets aan de kaak wordt gesteld => hekeldicht
Je kan me vertellen wat je wilt, maar het was absoluut natuurlijk geen spottende manier waarop Jan Mulder iets zei. Dat het niet letterlijk zo bedoeld was is voor mensen zoals wij wel duidelijk, maar dat geldt niet voor iedereen. Er is hier wat mij betreft dan ook geen sprake van satire.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 March 2005, 14:40   #21
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Nee, er dachten daadwerkelijk mensen dat als hij terug kwam uit Portugal Jan Mulder en zijn vrienden Dick gingen stenigen

Ik beweer trouwens niet dat het netjes was wat hij deed, hoor. Maar dat was de vraag niet. De vraag was of zoiets moet kunnen op TV en wanneer een cabaret-show uitgezonden mag worden (waarbij mensen met een soortgelijk IQ als hierboven geschetst ook kunnen denken dat je alle buitenlanders moet samendrijven en ze één voor één kapot moet maken), dan kan dit ook geen kwaad dunkt mij..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 March 2005, 18:06   #22
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Tuurlijk denken mensen niet dat hem echt gaan stenigen, maar je roept wel een bepaald soort haat op tegen die personen. Iets wat bij sommige mensen tot het effect heeft dat ze gekke dingen gaan doen.
Je kunt ook wat Jan Mulder doet absoluut niet vergelijken met cabaret. Bij een cabaret show realiseren mensen zich dat er een "grappenmaker" op het podium staat. Jan Mulder is een zogenaamde "criticus", een "analist" of "columnist". Aan zijn mening wordt dan ook een stukmeer waarde gehect (alhoewel dat in mijn ogen belachelijk is, want het is gewoon een domme vent) dan aan dat van een cabaretier. Een cabaretier bedoelt iets grappig en van Jan Mulder nemen sommige mensen bepaalde dingen gewoon te serieus.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 17:20.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.