Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 9 June 2003, 20:20   #1
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Ondanks geen religie, waar lijk je toch veel naar te leven?

Zie de titel.... Zo leeft iedereen in de westerse wereld redelijk riochting het christendom. Aangezien veel waarden en normen van het christendom zijn overgenomen. MAar het algehele idee lijk ik toch behoorlijk satanistisch te zijn. Erg op mezelf gestelt, ik ben de baas over mezelf (en zodoende God...ligt aan je defitinie) en het rijtje van 10 'regels' kom ik ook redleijk na
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2003, 21:24   #2
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

tsja ik leef ook naar bepaalde ideëen van het Christendom, ik zie iedereen als gelijke bijvoorbeeld. Maar ben net zozeer op mezelf gesteld, en ben ook de baas over mezelf. ik weet te weinig van alle religies om mezelf in n hokje te kunnen plaatsen. Ik weet waar ik zelf naar leef.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2003, 21:32   #3
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri
Ik weet waar ik zelf naar leef.
en dat is dus het doel van dit topic. Waar neigt dat heen, welke religie o.i.d. maar het christendom dus ik denk dat er weinig zijn die daaraan ontkomen, aangezien het normen en waarden zijn van de tegenworodige maatschappij
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2003, 21:49   #4
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

mja snapte zelf mn post ook niet helemaal
er zijn dus n aantal dingen van t Christendom inderdaad, en je hebt gelijk wat betreft dat er weinigen ontkomen an t Christendom, omdat dat algemeen geldende normen zijn geworden.
Maarer zijn ook n aantal andere dingen, die zeker niet in t Christendom passen. Maar ik weet neit goed waar ze wel bij passen, omdat ik maar weinig verstand heb van andere religie's zoals het Boeddhisme of het Hindoeďsme. Kleine kans dat ik daar naar leef, maar goed, daarvoor weet ik er dus te weinig van af. Als jij dat wel weet, kan je misschien n samenvattinkje van andere religie's posten, zodat we kunnen kijken waar we t beste in passen? Of is dat teveel moeite?
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2003, 21:52   #5
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

dat is (gezien het aantal religies) denk ik niet alleen teveel moeite, ik weet het ook niet

maar ik zal wel ff paar regels van het satanisme en christedom opzoeken, mogen anderen aanvullen met beoddhisme e.d.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2003, 21:55   #6
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Satanisme

Citaat:
The Eleven Satanic Rules of the Earth


1. Do not give opinions or advice unless you are asked.

2. Do not tell your troubles to others unless you are sure they want to hear them.

3. When in another’s lair, show him respect or else do not go there.

4. If a guest in your lair annoys you, treat him cruelly and without mercy.

5. Do not make sexual advances unless you are given the mating signal.

6. Do not take that which does not belong to you unless it is a burden to the other person and he cries out to be relieved.

7. Acknowledge the power of magic if you have employed it successfully to obtain your desires. If you deny the power of magic after having called upon it with success, you will lose all you have obtained.

8. Do not complain about anything to which you need not subject yourself.

9. Do not harm little children.

10. Do not kill non-human animals unless you are attacked or for your food.

11. When walking in open territory, bother no one. If someone bothers you, ask him to stop. If he does not stop, destroy him.
christendom:

Citaat:
1 EERSTE GEBOD

Toen sprak God al deze woorden, zeggende:
Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.
Gij zult geen anderen goden voor Mijn aangezicht hebben.

2 TWEEDE GEBOD

Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van wat boven in de hemel is, noch van wat onder op de aarde is, noch van wat in de wateren onder de aarde is.
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een naijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde geslacht van hen, die Mij haten;
En doe barmhartigheid aan duizenden van hen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.

3 DERDE GEBOD

Gij zult de Naam van de Heere UW God niet ijdel gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn Naam ijdel gebruikt.

4 VIERDE GEBOD

Gedenkt de sabbatdag, dat gij die heiligt.
Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
Maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE uw God; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;
Want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE de sabbatdag, en heiligde die.

5 VIJFDE GEBOD

Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.

6 ZESDE GEBOD

Gij zult niet doodslaan.

7 ZEVENDE GEBOD

Gij zult niet echtbreken.

8 ACHTSTE GEBOD

Gij zult niet stelen.

9 NEGENDE GEBOD

Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.

10 TIENDE GEBOD

Gij zult niet begeren het huis van uw naaste; gij zult niet begeren de vrouw van uw naaste; noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat van uw naaste is.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2003, 23:59   #7
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik leef eigenlijk niks na, ik gedraag me zoals ik zou willen dat andere mensen zich ook zouden gedragen. helaas is dat niet echt zo
  Met citaat antwoorden
Oud 10 June 2003, 16:57   #8
Silence
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik leef naar mijn verleden....
Dat wat mij en omstanders bleek goed te doen probeer ik zo te houden.
Dat wat mij of andere schaad probeer ik te voorkomen.
Verder leef ik hoe t komt.

T is moeilijk echt een geloof te vinden waarnaar ik leef, maar ik denk voornamelijk het geloof der natuur. En daar dan een aantal aspecten van; niet alle
  Met citaat antwoorden
Oud 10 June 2003, 18:11   #9
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Silence


T is moeilijk echt een geloof te vinden waarnaar ik leef, maar ik denk voornamelijk het geloof der natuur. En daar dan een aantal aspecten van; niet alle
waarschijnlijk wicca ofzo
  Met citaat antwoorden
Oud 10 June 2003, 18:49   #10
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

toch bedankt voor de moeite FoL, maar ik pas niet echt in t Christendom, en ook niet in t Satanisme.
Ik denk dat ik zo mn eigen ding heb ontwikkeld, met invloeden van verschillende religie's. En waar dat het beste bij past, dat weet ik niet.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 June 2003, 10:48   #11
harcorespirit
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

khjkgtjhghgdghvgstrfnhdftrdf test
  Met citaat antwoorden
Oud 13 June 2003, 21:08   #12
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik snap je vraag niet hoor...

"Ondanks geen religie, waar lijk je toch veel naar te leven?"

Maar eigenlijk vraag je ..

Leef je naar een bepaald idee dat afkomstig is of lijkt op een religie?

Correct me if i'm wrong...

Ik snap wel waarom je het zo vraagt,
maar ik dacht toen ik het las vooral aan "waar lijk je veel naar te leven?" Maar dat is dus een andere vraag. (naja zal wel aan de perceptie van mij liggen. Mijn excuses (dan).)
  Met citaat antwoorden
Oud 17 June 2003, 01:54   #13
DarkSilence
Lid
 
DarkSilence's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 May 2002
Locatie: Hilversum
Berichten: 553
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas
Ik leef eigenlijk niks na, ik gedraag me zoals ik zou willen dat andere mensen zich ook zouden gedragen. helaas is dat niet echt zo
Jij verwoord precies wat ik denk. En soms wordt ook wetenschap als religie genoemd (omdat je tenslotte nooit kan weten of deze wereld wel echt bestaat) denk ik dat ik daar het meeste bij pas kwa geloof, kwa gewoontes, normen en waarden zal het wel christendom zijn. Kdenk niet dat de 10 geboden een volledig beeld geven, want die volg ik (op uitzonderingen na natuurlijk) lang niet allemaal. Maar zoals je zelf al zei is de westerse wereld daar het meest door beinvloed.
__________________
When it's Dark and Silent: Be aware!!!

http://seawars.cjb.net <-- Check it out!
DarkSilence is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 June 2003, 01:23   #14
Philosopher
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik denk dat wij gewoon zijn opgevoed met de christelijke leefregels. 1000 jaar geschiedenis laat zo zn sporen na denk ik.
Op zich vind ik ze zo vreselijk nog niet, alleen het gebrabbel over God wekt irritatie op. Voor de rest is het erg redelijk.
De satanische regels die hier zijn gepost vind ik al grappig in de formulerin 'lair'in plaats van home, residance.
Ik vind die regels meer sociale omgansgvormen dan echte leefregels ( zit een klein verschil tussen maar ja).
  Met citaat antwoorden
Oud 25 June 2003, 22:06   #15
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

FoL: die bijbel lijkt wel een letterlijke vertaling uit het Grieks! volgens mij is ie ook letterlijk, ik kan het weten, zal em ff opzoeken

[edit]Het oude testament
1. De tien geboden

En de heer sprak, al deze woorden zeggend: “Ik ben de heer jouw god, die jou uit het land Egypte heeft weggeleid, uit het huis der slavernij. Er zullen voor jou geen andere goden zijn behalve ik.
5. Jij zult niet voor jezelf een afgodsbeeld maken, en ook geen afbeelding van alles wat in de hemel boven is, en wat op aarde beneden is, en alles wat in wateren onder de aarde is. Jij zult hen niet aanbidden en zeker niet vereren. => coni aor, géén fut!!)
Want ik ben de heer jouw god, een jaloerse god die wreekt op zonden van vaders op hun kinderen tot in de derde 10.en vierde generatie van hen die mij haten en een god die medelijden heeft tot aan duizenden met liefhebbers van mij die zich ook houden aan mijn geboden.
Jij zult de naam van de heer jouw god niet misbruiken; want de heer laat (coni aor. = zal laten) degene die zijn naam misbruikt zeker niet ongestraft.
15.Denk eraan de dag van de sabbat in ere te houden. Zes dagen zul je werken en al je werken verrichten; op de zevende dag is het de sabbat, gewijd aan de heer jouw god; jij zult geen enkel werk op die dag verrichten, niet alleen jij maar ook je zoon, je dochter, je slaaf en slavin, je rund, je lastdier, je rijdier en de vreemdeling die in jouw stad woont. Want in zes dagen maakte de heer de hemel en aarde, en de zee en alle andere dingen, en hij 20.rustte (3e ev ind aor act) uit op de zevende dag; daarom zegende de heer de zevende dag en hield haar in ere.
Eer je vader en moeder, opdat het je goed gaat (coni aor med. 3e ev), en opdat je een lang leven hebt (coni aor med. 2e ev) op de goede aarde, die de heer jouw god je geeft.
Jij zult niet vreemdgaan.
25.Jij zult niet stelen
Jij zult niet moorden
Jij zult niet je naaste valselijk beschuldigen.
Jij zult niet verlangen naar de vrouw van je naaste. Jij zult ook niet verlangen naar het huis van je naaste, noch naar zijn akker of zijn slaaf of slavin, noch naar zijn rund en lastdier, en ook geen van zijn rijdieren, noch alles wat aan je naaste toebehoort."

hehe nog een aantal aantekeningen ertussen ook zie ik en die cijfers zijn de regelnummers in de originele Griekse tekst in mn boek
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)

Laatst aangepast door 0Vera : 25 June 2003 om 22:09
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 June 2003, 06:13   #16
lieve colafles
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

een soort wicca, alleen dan zonder de goden.. ik geloof niet in een tweede laag waar een stelletje goden zitten die over ons kunnen oordelen... Ik geloof in de natuur, de dieren.. kruiden planten ... niet in magie.. wel denk ik dat de mens krachtiger is dan deze ooit kan beseffen, maar niet kan zijn omdat ze in haar doen geblokeerd word door opgelegde regels..

en ik neig naar een geloog in sterren.. ik geloof dat een bepaald sterrenbeeld mij kracht geeft (samen met de maan) als ik er naar kijk voel ik me rustig.. tis natuurlijk onzin, maar ik geloof het. omdat ik weet dat dat sterrenbeeld nooit zal verdwijnen, het zal er altijd zijn om troost bij te vinden....
  Met citaat antwoorden
Oud 29 June 2003, 10:09   #17
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

grappig dat het christendom, of eigenlijk de katholieke kerk al DIRECT het 2e gebod in de wind slaat...

afgodsbeelden ...en wat doen ze? ze aanbidden grote beelden van jezus aan het kruis.. en gaan buigen voor een maria beeldje...


gah, wat kan ik daar toch zot om lachen als ze het allemaal zoveel beter denken te weten..
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 June 2003, 16:57   #18
L_angeldc
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik leef niet echt naar een bepaalde godsdienst maar zeker dus NIET het volgens het christendom.. met alle respect voor de christelijke/gelovige onder ons.. maar ik vind het belachelijk... de religie wordt gewoon voor jou bepaald : hoe je moet denken, wat je moet geloven, hoe je moet geloven in groepsverband.. ik zoek dat dus allemaal niet.
ik probeer gewoon eerlijk en oprecht te leven, behandel andere mensen zoals ik zelf zou behandeld willen worden.. 'wat u niet wil wat u geschiedt, doe dat ook een ander niet' idee
en verder.. tjsa ik weet niet genoeg van godsdiensten af om te zeggen 'dit stuk van deze religie geloof ik in, ik leef volgens dat deel van die godsdienst...' enz.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 June 2003, 17:33   #19
dyfusica
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik leef naar het christendom geloof ik.. Ik leef heel veel volgedns de regel, doe een ander nietr aan wat je zelf ook niet wil.. en dat is geloof ik een regel van het christendom (weet het niet zeker hoor)
  Met citaat antwoorden
Oud 29 June 2003, 19:10   #20
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

Citaat:
Originally posted by dyfusica
ik leef naar het christendom geloof ik.. Ik leef heel veel volgedns de regel, doe een ander nietr aan wat je zelf ook niet wil.. en dat is geloof ik een regel van het christendom (weet het niet zeker hoor)
wat u niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet.
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 July 2003, 22:37   #21
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik ben zojuist teruggekomen van n week in Taizé. Behalve dat ik daar heerlijk heb kunnen ontspannen, heb ik meer respect gekregen voor verschillende visies en ook veel nagedacht over mijn eigen mening. ik heb n gesprek gevoerd met n noorse jongen, luthers, die zich afvroeg waarom ik me geen christen noemde. heel itneressant, alleen hebben we t gesprek niet kunnen afmaken. ik ben tot de conclusie gekomen dat ik toch echt geen christen ben, dat nooit zal worden ook. Maar er zitten wel wat dingen in van het boeddhisme.
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 11:22.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.