Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Gesloten onderwerp
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 30 August 2004, 20:27   #51
The Phit
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik leef omdat me vader en moeder hebben geneukt, en omdat ze na 2 koters gelukkig nog niet wouden stoppen.
 
Oud 31 August 2004, 13:30   #52
Nevsehirli
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Anders was de wereld een stuk saaier geweest zonder mensen.
 
Oud 31 August 2004, 16:27   #53
silverchair
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

* om elkaar en jezelf te helpen
* om elkaar en jezelf lief te hebben
* om elkaar en jezelf dingen te leren
* om elkaar en jezelf .... kan er zo even niet meer verzinnen maar zijn dr nog genoeg !

dat alles bij elkaar: gelukkig zijn ?!
 
Oud 12 September 2004, 06:00   #54
klootzak
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

We leven om te geloven in, dit kan een goed zijn, dit kan ons eigen persoon zijn dit kunnen aderen zijn, dit kan een doel zijn.

we leven omdat we in dingen willen geloven

We willen geloven en doen het per defenitie dus nog niet, dat verklaart dan dus direct de oorsprong van de "waarom" vraag

Ik Wil niet geloeven dat de dood het einde is, er zijn zoveel dingen die ik voel, zoveel indicaties, er moet een tweede levensvorm zijn, of deze door ons te bereiken is laat ik in het midden
 
Oud 12 September 2004, 06:37   #55
EternalShadow
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

good one, zeker aangezien het gehele leven in stand gehouden wordt door leugens en datgene wat mensen willen geloven.

echter uit kapitalistisch en hedendaags oogpunt van maatschappij geantwoord, leven wij om te werken en om de economie die ons onderwerpt in stand te houden.

tragisch doch waar, dat wat wij creëren keert zich tegen ons.
 
Oud 12 September 2004, 07:59   #56
lieve colafles
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

nog even over dat perfecte leven.. dat niemand dat leeft.

Ik kan jullie allemaal vertellen dat ik een perfect leven leef.
Tuurlijk heb ik dingen die mis gaan en dingen die helemaal niet willen en dat ik ze daarom moet laten. Maar juist van die dingen leer ik zo veel dat ik er gelukkig van word. Het perfecte leven is niet alleen maar heuvelopwaards om het zo maar even te noemen. Het leven zou zijn glans verliezen als het geen ongeluk of misère zou kennen.

Je kan indelen in goed en slecht.. en zeggen als slechte dingen zich in mijn leven voordoen dan heb ik geen perfect leven.. Maar in realiteit is het zo dat je vaak meer leert van de slechte dingen dan van de goede dingen.
Dus zijn slechte dingen ook deels goed..

waarom je leeft: ieder mens leeft om wat hij zelf wil bereiken.
ieder mens heeft zijn eigen probleem waarmee hij gedurende het leven leert omgaan. Ik denk dat je uiteindelijk leeft omdat je geboren bent, maar dat de zin van het leven is zo veel mogelijk leren van dingen die je doet en die je tegenkomt.

ik geloof wel in een hiernamaals omdat ik dat wil geloven en ook niet anders kan..
 
Oud 12 September 2004, 08:02   #57
EternalShadow
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lieve colafles

waarom je leeft: ieder mens leeft om wat hij zelf wil bereiken.
maar dat is geen zekerheid. wat je wil bereiken kan wegvallen.... en wat dan?
 
Oud 12 September 2004, 08:16   #58
lieve colafles
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EternalShadow
maar dat is geen zekerheid. wat je wil bereiken kan wegvallen.... en wat dan?
moet het een zekerheid zijn dan..

en ik bedoel met wat je wil bereiken niet: topschaatster of geweldig artiest.. maar bijvoorbeeld vertrouwen in jezelf of nee durven zeggen of juist ja durven zeggen
je emoties kunnen tonen.. etc..
 
Oud 12 September 2004, 08:19   #59
EternalShadow
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

en zodra die doelen bereikt zijn of wegvallen valt volgends jouw redenering dus de reden van het leven weg. Ongeacht wat die doelen zijn...

dat was m'n hele punt eigenlijk, als het eenmaal wegvalt, wat dan? als de reden dat je leeft wegvalt, blijft er niets over. anders dan het leven om het leven zelf...
 
Oud 12 September 2004, 08:30   #60
lieve colafles
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EternalShadow
en zodra die doelen bereikt zijn of wegvallen valt volgends jouw redenering dus de reden van het leven weg. Ongeacht wat die doelen zijn...

dat was m'n hele punt eigenlijk, als het eenmaal wegvalt, wat dan? als de reden dat je leeft wegvalt, blijft er niets over. anders dan het leven om het leven zelf...
je kan toch meer willen bereiken in je leven dan een ding?
want ik bedoel als je iets bereikt heb aan jezelf en je bent dus bijv niet meer onzeker.. merk je vanzelf dat er dingen zijn die je nog wil veranderen of wilt doen..
 
Oud 12 September 2004, 08:41   #61
EternalShadow
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

natuurlijk is het mogelijk meer dan 1 ding te willen bereiken, maar mijn hele punt was dat de mogelijkheid bestaat dat er niets meer is wat je wil bereiken.

jezelf willen en kunnen veranderen is een ding, maar logica leert dat het niet altijd even nuttig is dat te doen. Dat er een punt komt waarop die doelen en veranderingen nutteloos blijken.
 
Oud 12 September 2004, 08:47   #62
lieve colafles
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EternalShadow
natuurlijk is het mogelijk meer dan 1 ding te willen bereiken, maar mijn hele punt was dat de mogelijkheid bestaat dat er niets meer is wat je wil bereiken.

jezelf willen en kunnen veranderen is een ding, maar logica leert dat het niet altijd even nuttig is dat te doen. Dat er een punt komt waarop die doelen en veranderingen nutteloos blijken.

naja wat ik altijd merk.. is dat als je een suïcidaal persoon vraagt wat hij wil bereiken antwoordt hij vaak: niets
en als je een levenslustig persoon vraagt wat hij wil bereiken heeft hij vaak snel een lijstje klaar..

ik geloof erin dat een mens een ziel heeft.. en ik denk dat je ziel altijd de behoefte heeft dingen te verbeteren en te bereiken.. zodra ik in de knoop zit met mezelf en het contact met mijn ziel kwijt raakt merk ik vaak dat ik niet meer weet wat ik wil en wat ik moet doen.. maar ja dat is mijn ervaring natuurlijk
 
Oud 3 January 2005, 17:29   #63
koekje
tijd om op te staan
 
koekje's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 January 2005
Locatie: VB
Berichten: 1.038
Standaard uhu

hoi,


ik hoop dat er mensen zijn die de moeite gaan doen om dit te lezen ik ga mijn best doen om volwaardige argumenten te gebruiken om jullie te overtuigen van mijn 'kennis' .... ofwik allsziends 'kennis' kan noemen... hier onder versta ik dus mijn eigen opinie,...


Wanneer je op een winterse avond met de fiets van het frituur komt en je kijkt naar de hemel , naar wat infeite het mooiste is van wat er bestaat (samen met de cd van bjork), dan ga je je op een fractie van een seconde van alle vragen stellen over het ontstaan van jezelf zogenaamd 'de mens' met een bepaalde intelligentie .
op dat ogenblik ben je aan het filosoferen .... je gaat je vragen stellen waarbij een logische volwaardige antwoord niet altijd van te pas komt...

je gaat je vragen stellen over het bestaan van de mens , de aarde , de helal....wat is dit allemaal ? (en dit allemaal op die een fractie...natuurlijk moet je opletten niet op je wafel te gaan met je fiets..)

ik zelf ben tegenwoordig vaak aan het filosoferen over dat geen. waarbij ik vantijd zelfs begin te flippe eerlijk waar. ik heb op dat moment het gevoel niet meer te bestaan...of zoiets die er op lijkt...

vervolgens ben ik toch tot een soort conclusies gekomen , als je dit zo allemaal eens bekijkt met open ogen...de mens bestaat zoals dieren bestaan...in werkelijkheid ga ikzelf er van uit dat de mens tot het gedierte behoort, het enig verschil is dat wij een bepaalde intelligentie hebben, dieren hebben ook een intelligentie maar uiteraard lager gelegen... zoals ik nogmaals heb mogen zeggen zijn we ontstaan gelijk alles is ontstaan...en zullen eveneens met uitsterven bedreigt zijn zoals als alles ...maar dat is uiteraard maar binnen 5 miljart jaren ....eens de zon het niet meer doet.. maar dit is nog een ander verhaal...
infeite behoren we tot alles en zijn tegelijkertijd niets...vergeleken met die kwantiteit of grootheid behoren we tot niets ,en zijn we toch een onderdeel van de universum... we bezitten over de fundamentele stof nl CO2////die in vele weefsels voorkomt ( excuseer voor mijn onduidelijkheid..maar ik doe mijn best)

de mens is naar mijn weten maar een onbenullig onderdeel van de universum...die komt en die gaat...als je denkt over het leven van 'boer samuel'//of wie dan ook...dan is dit in de realiteit niets waard..Waarbij samuel denkt de meest belangrijke persoon te zijn.....Maar infeiten hebben de levens van iedereen niet te betekenen;;;;het heeft allemaal geen nut in zich...

ik recapituleer, de mens is maar een onbenullig waardelose( is misschien niet het best geschikte woord) onderdeel van de universum zonder enige betekenis... we zijn erzoals alles er is...tegelijkertijd is er eveneens niets..maar voor diegene die niet zo pesimistisch zijn ;, we zijn maar een onderdeel van de universum... en dit zou ik zeer goed onthouden...




... infeiten heb ik toch geen volwaardig argument gevonden over waarom we hier zijn.. daar wil ik me ook voor veronschuldige. en hopelijk heb ik me nergens tegegesproken... bedankt voor het lezen...en als je het over dergelijke dingens me me wilt over hebben;;..nog probs; en bedankt voor het lezen...
koekje is offline  
Oud 7 January 2005, 21:22   #64
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

wat is er fout aan mijn denken dat ' ons' bestaan geen reden heeft maar dat het gewoon een samenloop is van een zooi factoren evolutie etc. Iedereen schijnt nl te menen dat we uberintelligent zijn en bestaan met een doel. En wat is er erg aan iets kleins zijn in het universum, wil je dan een almachtig volk zijn zoals de Q in Star Trek .
kan trouwens nix vinden over samuel de boer, maar ik ben lui.
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline  
Oud 17 February 2005, 18:04   #65
liam
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

er is een verschil tussen leven en bestaan maar dat terzijde, waarom we leven? omdat we niet anders kunnen wellicht. waarom? omdat onze ouders én de natuur dat gewild hebben.
 
Oud 17 February 2005, 19:26   #66
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

http://forum.leerlingen.com/vbb/show...threadid=52254


Liam gelieve geen oude topics te uppen.. er is nu ook nog een topic actief over dit onderwerp.
 
Gesloten onderwerp


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 16:10.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.