Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 1 stemmen, 1,00 gemiddeld. Weergavemodus
Oud 13 April 2003, 22:19   #51
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: ik ben wel kritisch opeens zeg :S

Citaat:
Originally posted by A-Man

PS. MoDs
Dit is filosofie hoor... volgens mij..
Als er gediscussiert word over 2 films welke film beter is in het film topic
verhuis je het toch ook niet?
of als er een discussie onstaat over het beste Cs wapen verhuis je het hier toch ook niet hier heen?

Theologie -> Filosofie
correct, ik weet niet wie um naar discussie heefrt geplaatst
  Met citaat antwoorden
Oud 14 April 2003, 07:19   #52
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Re: ik ben wel kritisch opeens zeg :S

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


correct, ik weet niet wie um naar discussie heefrt geplaatst
hehehe, nu is m'n topic al door 3 forums geweest. Ik heb hem als eerste ook hier gezet. Tenslotte past hij hier ook het best. Toen knikkerde RickClan em naar Cyber Talk. Daarna heb ik BlueWolf gevraagd om hem naar Discussieforum te zetten aangezien het toch echt wel een discussie was. En nu issie weer terug
  Met citaat antwoorden
Oud 14 April 2003, 10:29   #53
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri

dit valt toch onder filosofie?
zoals ik al zei..
  Met citaat antwoorden
Oud 14 April 2003, 11:08   #54
Chatty
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Babysmurfie
Voor sommige mensen biedt geloof een troost of houvast, daar kan je toch niets op tegen hebben.
Zolang ze niet extremistisch zijn...

Dat vind ik nou stom, om het geloof als een troost of houvast te gebruiken. Ze zijn gewoon bang voor van alles in het leven en als ze verdrietig zijn gaan ze maar bidden, wat geen enkel nut heeft. Stel dat er is feitelijk wordt bewezen dat er echt geen god bestaat, dan vallen ze echt in een enorm diep gat, omdat ze al hun hele leven in iets hebben geloofd dat niet bestaat. Vandaar dat iemand die gelooft, je niet zomaar kunt overhalen om niet meer te geloven. Dat zou een enorme schok voor hun zijn, omdat ze dan hun troost en houvast kwijt zijn enzo.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 April 2003, 11:11   #55
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Chatty



Dat vind ik nou stom, om het geloof als een troost of houvast te gebruiken. Ze zijn gewoon bang voor van alles in het leven en als ze verdrietig zijn gaan ze maar bidden, wat geen enkel nut heeft. Stel dat er is feitelijk wordt bewezen dat er echt geen god bestaat, dan vallen ze echt in een enorm diep gat, omdat ze al hun hele leven in iets hebben geloofd dat niet bestaat. Vandaar dat iemand die gelooft, je niet zomaar kunt overhalen om niet meer te geloven. Dat zou een enorme schok voor hun zijn, omdat ze dan hun troost en houvast kwijt zijn enzo.
dit vind ik pas stom
  Met citaat antwoorden
Oud 14 April 2003, 11:18   #56
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Chatty



Dat vind ik nou stom, om het geloof als een troost of houvast te gebruiken. Ze zijn gewoon bang voor van alles in het leven en als ze verdrietig zijn gaan ze maar bidden, wat geen enkel nut heeft. Stel dat er is feitelijk wordt bewezen dat er echt geen god bestaat, dan vallen ze echt in een enorm diep gat, omdat ze al hun hele leven in iets hebben geloofd dat niet bestaat. Vandaar dat iemand die gelooft, je niet zomaar kunt overhalen om niet meer te geloven. Dat zou een enorme schok voor hun zijn, omdat ze dan hun troost en houvast kwijt zijn enzo.
de kans dat er wordt bewezen dat god niet bestaat is volgens mij vrij klein.
En tis ook onzin om te zeggen dat ze 'bang zijn voor alles'.

Als je gelooft in God,omdat je daarvoor gekozen hebt, en je gelooft ook dat god voor jou zorgt, dan is dat toch prima? Als jij je daar prettig voelt, daar hoor je gewoon respect voor te hebben.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 April 2003, 11:24   #57
Chatty
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by 0Vera
Heb je het niet over de tien geboden die God aan Mozes gaf op de berg Sinai?
Ik ben momenteel een herkansing van Grieks aan het leren, een deel van het Oude Testament (ik moet zeggen, het is beter leesbaar dan Plato ) en daar zit die tekst dus ook bij. Ik moet zeggen dat als je zo onduidelijk spreekt over de inhoud van de bijbel (want je omschrijving is ZEER vaag), dan vind ik dat je niet zomaar een oordeel mag vellen over het geloof. van het leven van vele gelovigen is. Maar zolang het christendom geen ongelofelijk enge sekte wordt zie ik er geen kwaad in die mensen net zo goed te respecteren.

Ja je hebt helemaal gelijk, waren die 10 geboden die ik bedoelde. En ja het was nogal vaag hoe ik het omschreef, maar ik heb ook niet meer de hele bijbel precies in m'n kop meer zitten, maar het grootste gedeelte weet ik nog wel vaag.
Ik heb altijd op christelijke scholen gezeten en daar werd ik genoeg voorgelezen uit de bijbel en m'n vader heeft iets van 60 boeken over het geloof en nog is 30 video's erover, dus vroeger heb ik genoeg erover gehoord, maar omdat ik me er de laatste jaren niet meer in ineterseer, vergeet ik wel eens dingen over die bijbel, maar ja, het is ook niet zinvol om de bijbel te kennen, het is namelijk niet een geschiedenis boek, waar je iets uit kunt leren ofzo.
Nee, het christendom is nog geen sekte, daar heb je gelijk in. Maar doordat er weer oorlog is, en nederland wel steeds meer naar de klote gaat ( kijk maar naar de gevangenissen die propvol raken en al die volle asielzoekerscentrums), zien steeds meer mensen het somberder in. En zoeken ze misschien wel steun ergens om alles nog hoopvol in te zien. Ik ken zoveel mensen die eerst absoluut niet gelovig waren, maar doordat ze zoveel problemen hadden, konden "gelovigen" hun zo overhalen om te gaan geloven. (door zinnen als "wees maar niet bang, god houd houdt nog van je,alles komt weer goed, we zullen voor je bidden dat alles weer goed komt)
Je hebt ook nog zoiets als "jehova's" ofzo, zijn die niet ontstaan uit het geloof? Die komen langs de deuren om mensen te overtuigen, die respect ik helemaal niet. Je moet zelf weten of je ergens in gelooft. Laatst in de stad, zag ik ook wel is mensen van de kerk die met een luidspreker ofzo mensen probeerden te overtuigen om te gaan geloven.
Ik vat hun wel zo op als een "sekte", maar ja, ieder zo zijn mening...
En ik heb dus denk ik alle reden om een oordeel over de bijbel/ geloof te vellen, als je al m'n vorige teksten hebt gelezen...
  Met citaat antwoorden
Oud 14 April 2003, 11:29   #58
Chatty
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas


Zie het volgende:


Dan moet je dat op jouw beurt ook doen . Ik had al gereageerd op haar stukje, met een wat beter en duidelijker voorbeeld. Dus voortaan ook jij alles lezen

Sorry, ik zal m'n papagaaiengedrag voortaan thuis laten
  Met citaat antwoorden
Oud 14 April 2003, 11:32   #59
Chatty
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri


Als je gelooft in God,omdat je daarvoor gekozen hebt, en je gelooft ook dat god voor jou zorgt, dan is dat toch prima? Als jij je daar prettig voelt, daar hoor je gewoon respect voor te hebben.
Ja, ze kunnen misschien wel denken dat god voor hun zorgt, maar wat als ze kanker krijgen of wat dan ook. Ow wat zorgt god dan goed voor hun. (zie Dimas stukje over god is alwetend en gods plan) --> god heeft dus al een plan voor iedereen alles staat al vast...
  Met citaat antwoorden
Oud 14 April 2003, 11:38   #60
Chatty
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by PFP


dit vind ik pas stom

Het is niet stom, als er plotseling bewezen zou worden dar er geen god bestaat (die kans is idd heel minuscuul), zou hun leven volkomen instorten (zie Dimas stukje over dat ze hun hele leven aan hun geloof gebonden hebben ofzoiets)...

Enne, had jij gister niet gezegd dat je vandaag zou vertellen hoe jij je "god" gevonden hebt? (zie je stukkie van gister)
  Met citaat antwoorden
Oud 14 April 2003, 11:40   #61
Chatty
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas
heb je volkomen gelijk in, maar het gaat om het volgende: Omdat er een mini kans bestaat dat er zoiets is als een god, gooien ze hun hele leven om naar een koers die absoluut geen steun biedt aan de maatschappij zoals wij nu in leven. Het enige dat geloof in een god vandaag de dag levert, is een bekrompen wereldbeeld, en daar heeft niemand wat aan
Dit stukje bedoelde ik dus, dat christenen hun hele leven omgezet hebben naar een koers die.....
Als er opeens bewezen zou worden dat er geen god bestaat, zou hun hele leven veranderen...
  Met citaat antwoorden
Oud 14 April 2003, 12:43   #62
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Chatty


Ja, ze kunnen misschien wel denken dat god voor hun zorgt, maar wat als ze kanker krijgen of wat dan ook. Ow wat zorgt god dan goed voor hun. (zie Dimas stukje over god is alwetend en gods plan) --> god heeft dus al een plan voor iedereen alles staat al vast...
dan nog hoef je hen niet te veroordelen omdat ze er in geloven.
Als zij ervoor kiezen, heb je daar respect voor te hebben, of je het er nou mee eens bent of niet. Christenen hebben toch ook respect voor jou?
  Met citaat antwoorden
Oud 14 April 2003, 13:08   #63
Babysmurfie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Chatty
Stel dat er is feitelijk wordt bewezen dat er echt geen god bestaat, dan vallen ze echt in een enorm diep gat, omdat ze al hun hele leven in iets hebben geloofd dat niet bestaat.
En wat gebeurt er met jou, gesteld dat er morgen bewezen wordt dat er wel een god of opperwezen bestaat?
(even kleine kans dat het bewezen wordt als dat het bewezen wordt dat er zo niets bestaat)
  Met citaat antwoorden
Oud 14 April 2003, 17:22   #64
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Babysmurfie

En wat gebeurt er met jou, gesteld dat er morgen bewezen wordt dat er wel een god of opperwezen bestaat?
(even kleine kans dat het bewezen wordt als dat het bewezen wordt dat er zo niets bestaat)
goede vraag. Denk dat veel mensen zich zouden moeten afvragen wat ze dan zouden doen. Ik heb er zelf ook over nagedacht, en ik zou het gewoon accepteren. Dat betekent niet dat ik m'n hele gedachtengang omgooi. Ik zal nooit erkennen dat de aarde maar 6k jaar oud is. Er mag dan een god zijn, dan is het of een passieve god, of een sadistische god. heel simpel.

Passief: God helpt onze wereld niet. Aangezien god kennelijk een goed wezen is (volgens elk geloof) zou god het echt niet leuk vinden om al deze mensen te zien lijden. Dan is hij er gewoon maar kan/wil niet ingrijpen. En dat brengt me bij sadistisch. het kan dus ook zo zijn dat God sadistisch is. Hij vindt het leuk mensen te laten lijden. Hij kicked gewoon op alle oorlogen en nodeloze slachtingen. Het kan, ik weet het niet

Citaat:
dan nog hoef je hen niet te veroordelen omdat ze er in geloven.
Als zij ervoor kiezen, heb je daar respect voor te hebben, of je het er nou mee eens bent of niet. Christenen hebben toch ook respect voor jou?
Zoals ik al eens eerder zei. Ik heb respect voor ze, als ze hun geloof en hun god in hun eigen kamer kunnen houden. Dan hebben zij god voor zich alleen, en heeft niemand er last van.

Laatst aangepast door Dimas : 14 April 2003 om 21:57
  Met citaat antwoorden
Oud 16 April 2003, 15:33   #65
Chatty
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri

dan nog hoef je hen niet te veroordelen omdat ze er in geloven.
Als zij ervoor kiezen, heb je daar respect voor te hebben, of je het er nou mee eens bent of niet. Christenen hebben toch ook respect voor jou?

Tja respect heb ik wel voor ze, vind ze alleen erg dom. Tja ze hebben wel respect voor je, maar je hebt ook van die gekken die zeggen dat ik moet geloven anders kom ik niet in de hemel, ik geloof er geen zak van maar ja, ze doen maar wat ze willen.

Als er bewezen zou worden dat er wel een god bestaat? Dan zou die god heel gek worden van alle mensen die niet gelovig zijn en een heleboel vragen voor hem hebben (bv over al die fouten die in de bijbel staan enz)
  Met citaat antwoorden
Oud 16 April 2003, 16:12   #66
Discorporation
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik geloof niet in God.
Ik weet nl dat hij bestaat.

hehe..
  Met citaat antwoorden
Oud 16 April 2003, 16:14   #67
Discorporation
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Is hell exothermic or endothermic?

A true story: A thermodynamics professor had written a take-home exam for his graduate students. It had one question: "Is hell exothermic or endothermic? Support your answer with a proof." Most of the students wrote proofs of their beliefs using Boyle's Law or some variant. One student, however, wrote the following:

First, we postulate that if souls exist, they must have some mass. If they do, then a mole of souls can also have a mass. So, at what rate are souls moving into hell, and at what rate are souls leaving? I think that we can safely assume that once a soul gets to hell, it will not leave. Therefore, no souls are leaving.

As for souls entering hell, let's look at the different religions that exist in the world today. Some of these religions state that if you are not a member of their religion, you will go to hell. Since there are more than one of these religions, and people do not belong to more than one religion, we can project that all people and all souls go to hell. With birth and death rates as they are, we can expect the number of souls in hell to increase exponentially.

Now, we look at the rate of change in volume in hell. Boyle's Law states that in order for the temperature and pressure in hell to stay the same, the ratio of the mass of souls and volume needs to stay constant.

#1 So, if hell is expanding at a slower rate than the rate at which souls enter hell, then the temperature and pressure in hell will increase until all hell breaks loose.

#2 Of course, if hell is expanding at a rate faster than the increase of souls in hell, then the temperature and pressure will drop until hell freezes over.

So which is it? If we accept the postulate given me by Therese Banyan during freshman year, and take into account the fact that I still have not succeeded in having sexual relations with her, then #2 cannot be true, and hell is exothermic.

The student got the only A.


(gejat van: http://www.melchinger.com/humor/H_Is...rm_or_cold.htm)
  Met citaat antwoorden
Oud 16 April 2003, 16:24   #68
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Discorporation
Ik geloof niet in God.
Ik weet nl dat hij bestaat.

hehe..
Discorp z'n uitleg komt eraan, zodra ik het gesprek via MSN-geedit heb
  Met citaat antwoorden
Oud 16 April 2003, 16:31   #69
Discorporation
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Solipsisme.

Zo kun je het gesprek wel samenvatten
  Met citaat antwoorden
Oud 16 April 2003, 20:10   #70
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Discorporation
Is hell exothermic or endothermic?

-knip-

The student got the only A.


(gejat van: http://www.melchinger.com/humor/H_Is...rm_or_cold.htm)
gg .. lol
  Met citaat antwoorden
Oud 16 April 2003, 20:12   #71
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Discorporation
Ik geloof niet in God.
Ik weet nl dat hij bestaat.

hehe..
haha
nog grappiger

Verklaring! verklaring!
  Met citaat antwoorden
Oud 18 April 2003, 07:12   #72
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by A-Man


haha
nog grappiger

Verklaring! verklaring!
Nou, als je solipsist ben, geloof je dat het enige dat jij ziet is wat er is. Jij bent dan God van het universum wat je waarneemt. Discorp legde het me gewoon alleen op een wat moeilijkere manier uit
  Met citaat antwoorden
Oud 24 April 2003, 11:29   #73
mknol2000
Guest
 
Berichten: n/a
Cool

Citaat:
stel ik heb kanker en word wel genezen door gebed??
  Met citaat antwoorden
Oud 24 April 2003, 11:56   #74
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

hoe wou je bewijzen dat het daardoor komt?
  Met citaat antwoorden
Oud 24 April 2003, 12:03   #75
mknol2000
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri
hoe wou je bewijzen dat het daardoor komt?
Tja iedereen wil wel een bewijs dat God bestaat, maar als iemand voor je neus wordt genezen van kanker als voorbeeld, dan is het opeens God niet meer denk je? [ik denk iig van wel] Dan hoef je idd ook geen wonderen ofzo te verwachten. Dan zou je eigenlijk dus nooit iets geloven, en zou je altijd zeggen dat God nix van zich laat zien, terwijl als dat gebeurt dat je het ontkent..

hmmz
  Met citaat antwoorden
Oud 24 April 2003, 12:17   #76
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by mknol2000


Tja iedereen wil wel een bewijs dat God bestaat, maar als iemand voor je neus wordt genezen van kanker als voorbeeld, dan is het opeens God niet meer denk je? [ik denk iig van wel] Dan hoef je idd ook geen wonderen ofzo te verwachten. Dan zou je eigenlijk dus nooit iets geloven, en zou je altijd zeggen dat God nix van zich laat zien, terwijl als dat gebeurt dat je het ontkent..

hmmz
ik vind neit dat wanneer iemand geneest van kanker, dat je dan direct kunt zeggen dat dat Gods werk is. Ik verwacht geen wonderen van God, ik geloof niet in God op de manier zoals jij dat doet. Het is, naar mijn inzien, ook neit Gods bedoeling ons een zo prettig en lang mogelijk leven te geven, net zoals dat het geen straf van God is als je kanker krijgt.
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 01:49.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.