Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 22 December 2003, 22:09   #51
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Religie is inderdaad niet verkeerd omdat het religie is, maar doordat wat de mens ervan gemaakt heeft. De bijbel zegt een heleboel dingen waar
ik t mee eens ben, en de Koran vast ook(heb ik nog niet gelezen). Het punt is dat de mens gemakzuchtig is en machtbelust, en daar de religie bij betrokken heeft. Ze stellen ineens alerlei wetten op die God/Allah/Jahweh zou hebben opgesteld, prettiger zou vinden. En als je je daar niet aan houdt, zou "God" je straffen(terwijl God de goedheid zelve zou zijn). Leuk voorbeeld is het aflaten kopen in de Middeleeuwen. Als je meer geld betaalt aan de kerk, krijg je voorrang op een plaatsje in de hemel. Sterker nog, als je dat niet betaalt, kom je in de hel terecht.

Ik vind dan ook niet dat ze religie zouden moeten afschaffen, er zouden alleen misschien wat veranderingen in kunnen komen, in de regels. Maar ja, aangezien de mens nu nog net zo machtbelust en gemakzuchtig is als vroeger, zit dat er niet in..
  Met citaat antwoorden
Oud 23 December 2003, 22:50   #52
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri
Ik vind dan ook niet dat ze religie zouden moeten afschaffen, er zouden alleen misschien wat veranderingen in kunnen komen, in de regels. Maar ja, aangezien de mens nu nog net zo machtbelust en gemakzuchtig is als vroeger, zit dat er niet in..
Om dat te doen moet je rationeel nadenken. Als je dat doet kan je beter alle religies laten vallen en uit jezelfs naastenliefde enz. hebben. Het Christendom is het Christendom niet meer als je ee paar regels verandert. Als je dat overal doet zijn alle religies hetzelfde, dan krijg je de perfecte religie, die kan je ook krijgen door zelf rationeel na te denken (en zo kom je bij het begin van m'n reply).
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2004, 13:35   #53
LieVe-Loki
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

mensen konden vroeger verschijnselen van de natuur enzo niet verklaren , de dingen die in de bijbel stonden (de wonderen) zijn echt gebeurd , maar er zijn simpele verklaringen naar , en ik denk dat religies (de manieren van leven) zijn gemaakt zodat mensen een vasthouden hebben , als je volgens de bijbel leeft (niet stelen blabla)en naar de kerk gaat elke zondag ochtend (discipline) en iets hebben om hun zonde kwijt te raken enz. enz. dan zou de wereld er heel anders uitzien , tis wel leuk bedoeld en ik snap ook wel dat mensen zo willen leven, alleen ik vind dat je beter kan leven naar de wereld van nu en gewoon je eigen keuzes moet maken en niet altijd bij GOD klagen en GOD de schuld geven enzo , ik weet eingelijk niet meer wat ik wou zegge ben een beetje van de kaart , ik reageer nog wel later deze dag , sorry
  Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2004, 14:21   #54
Misette
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik geloof niet in god, maar ik hoop wel dat er een soort hemel is, waar je dan komt als je dood gaat.. Net zoiets als in de gebroeders leeuwenhart (ik weet niet of iemand dat boek kent, maargoed).
  Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2004, 10:31   #55
Fallen_Engeltje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik weet zeker dat er iets waarom dingen gaan zoals ze gaan, dat kan het lot zijn, maar dat kan ook 1 of andere hogere kracht zijn, dat weet ik niet.
  Met citaat antwoorden
Oud 31 January 2004, 17:48   #56
Annuh
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by lieve colafles


Bovendien heeft geloof (en dan denk ik aan het Christendom) door de eeuwen heen meer schade aangericht dan dat het goed heeft gemaakt. Dus dat is voor mij een heel erg belangrijke reden mezelf er niet in te betrekken
Daar ben ik het dus helemaal mee eens.
Iedereen zegt altijd * zit wel op een Chr. school* van god maakt geen oorlog en god wil dit niet.

Maar door al die geloven, zijn al die meningsverschillen er tussen al die landen.

Ik ben persoonlijk ook niet gelovig. Ik geloof wel in een soort van lot. Dat mensen wel een soort doel op aarde hebben maar dat dit gemaakt is door een bepaald persoon nee sorry dat wil er bij mij niet in.
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 16:38.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.