Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 7 March 2003, 21:07   #1
Plankje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Is alles wel echt?

Mja deze vraag zijn jullie vast wel eens bij jezelf tegen gekomen van: is alles wel echt? Ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie ervan vinden .
Mijn mening: zelfs al zou alles nep zijn, dan is het wel zo echt gedaan dat het wel echt móet zijn
  Met citaat antwoorden
Oud 7 March 2003, 21:16   #2
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Is alles wel echt?

Citaat:
Originally posted by RickClan
Mijn mening: zelfs al zou alles nep zijn, dan is het wel zo echt gedaan dat het wel echt móet zijn
Wat vind jij echt dan?
waarneer is het voor jouw echt?
  Met citaat antwoorden
Oud 7 March 2003, 21:26   #3
The6thgate
Lid
 
The6thgate's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 April 2002
Berichten: 11.029
Standaard

welke richting doel je op?
en er is altijd wel iets dat nep is lijkt me
The6thgate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 March 2003, 21:36   #4
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

bedoel je alsof we in een soort Matrix wereld zitten ofzo
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 March 2003, 21:48   #5
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

soms denk ik wel dat de wereld bezien vanuit je eigen ogen maar een illusie is, dat het 'echte' nog eens tevoorschijn moet komen..
En soms zie ik de wereld draaien!! Ja echt! jammer dat t dan toch de wolken zijn die voorbij schuiven maargoed tis mooi optisch bedrog
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 March 2003, 09:12   #6
Plankje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by The6thgate
welke richting doel je op?
en er is altijd wel iets dat nep is lijkt me
nee gewoon soms denk ik wel zo van is het leven wel eens echt, is t niet een illusie ofzow
  Met citaat antwoorden
Oud 8 March 2003, 09:39   #7
Stapper
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ohh leuk, nadenken over paralele universums
maar volgens mij is alles wel echt, het is niet zo als in de matrix dat je alles droomt, maar dan ook echt goed droomt, je besteurt jezelf en dat moet ook, je weet gewoon wat der allemaal gebeurt
  Met citaat antwoorden
Oud 8 March 2003, 09:55   #8
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Hmm, dat klinkt erg als Descartes (een franse filosoof)

Maar neem maar aan dat alles echt is. Het feit dat jij erover na kan denken, betekend dus dat jij in ieder geval wel bestaat. Een andere vraag is of ik ook besta of slechts een verzinsel ben van jou die toevallig in jouw universum leeft (solipsisme)
  Met citaat antwoorden
Oud 8 March 2003, 11:02   #9
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas
Hmm, dat klinkt erg als Descartes (een franse filosoof)

Maar neem maar aan dat alles echt is. Het feit dat jij erover na kan denken, betekend dus dat jij in ieder geval wel bestaat. Een andere vraag is of ik ook besta of slechts een verzinsel ben van jou die toevallig in jouw universum leeft (solipsisme)
wie zegt dat ik geen denkende verbeelding van iemand anders ben....bijvoorbeeld een denkend persoon in de droom van iemand anders of iets dergelijks


maaruh ik vind zulke manieren van denken beetje zinloos antwoord krijg je toch niet en het enige resultaat is een hoop frustratie hehe
  Met citaat antwoorden
Oud 8 March 2003, 12:19   #10
Assasin
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Is alles wel echt?

Citaat:
Originally posted by RickClan
Mja deze vraag zijn jullie vast wel eens bij jezelf tegen gekomen van: is alles wel echt? Ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie ervan vinden .
Mijn mening: zelfs al zou alles nep zijn, dan is het wel zo echt gedaan dat het wel echt móet zijn
Welcome to the Matrix.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 March 2003, 10:39   #11
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas
Hmm, dat klinkt erg als Descartes (een franse filosoof)

Maar neem maar aan dat alles echt is. Het feit dat jij erover na kan denken, betekend dus dat jij in ieder geval wel bestaat. Een andere vraag is of ik ook besta of slechts een verzinsel ben van jou die toevallig in jouw universum leeft (solipsisme)
Het klinkt ook heel erg Plato, en Descartes had et van hem grappig dat ik in je antwoord ook een spreuk zie terugkomen: 'cogito ergo sum' oftewel 'ik denk dus ik ben' weet alleen niet meer van wie die is... tis wel prachtig hoor de wereld van de filosofen maar als je et voor je proefwerk moet leren wordt t ERG droge kost kan ik je vertellen
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 March 2003, 11:05   #12
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by 0Vera
grappig dat ik in je antwoord ook een spreuk zie terugkomen: 'cogito ergo sum' oftewel 'ik denk dus ik ben' weet alleen niet meer van wie die is...
ook van Descartes
  Met citaat antwoorden
Oud 9 March 2003, 11:42   #13
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri

ook van Descartes
hehehehe ja maar Descartes was geen Griekse filosoof, en ook geen Romeinse, en het is toch echt Latijn en ik heb et bij Latijn ook geleerd deze spreuk, dus meneer Descartes zal het wel eens geweest zijn met degene die die spreuk heeft uitgevonden maar volgens mij was hij niet de bedenker zelf
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 March 2003, 13:30   #14
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by 0Vera
hehehehe ja maar Descartes was geen Griekse filosoof, en ook geen Romeinse, en het is toch echt Latijn en ik heb et bij Latijn ook geleerd deze spreuk, dus meneer Descartes zal het wel eens geweest zijn met degene die die spreuk heeft uitgevonden maar volgens mij was hij niet de bedenker zelf
Want?
  Met citaat antwoorden
Oud 9 March 2003, 13:32   #15
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Lightbulb mijn filosofie

Iets is echt waarneer het door anderen ook als echt beschouwd word.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 March 2003, 14:07   #16
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: mijn filosofie

Citaat:
Originally posted by A-Man
Iets is echt waarneer het door anderen ook als echt beschouwd word.
dus als anderen denken dat jij gelukkig bent, omdat je dat uitstraalt, wil dat (volgens jouw denkwijze) je ook echt gelukkig bent, immers anderen denken dat....

ik zou um iets aanpassen als ik jou was

daarbij weet jij niet of die anderen echt zijn...
  Met citaat antwoorden
Oud 9 March 2003, 14:55   #17
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Re: mijn filosofie

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


dus als anderen denken dat jij gelukkig bent, omdat je dat uitstraalt, wil dat (volgens jouw denkwijze) je ook echt gelukkig bent, immers anderen denken dat....

ik zou um iets aanpassen als ik jou was

daarbij weet jij niet of die anderen echt zijn...
ik zei als anderen OOK denken dat het echt is dus
ik denk dat ik me echt gelukkig voel
anderen denken dat ook
dan is dat zo
om bij jouw nogal misleidend simplistische voorbeeld te blijven.
  Met citaat antwoorden
Oud 10 March 2003, 17:09   #18
TIMMEY
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Take the blue pill and you'll wake up, and this all will seem like a dream...
Take the red pill and i'll show you how deep the rabbitwhole goes...

Ik heb dus die rooie pill genomen, en ja jullie dromen allemaal.

Best wel leuk trouwes hacken in deze wereld.

Kut paniek ik smeer hem weer l8er
  Met citaat antwoorden
Oud 10 March 2003, 18:48   #19
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Re: Re: mijn filosofie

Citaat:
Originally posted by A-Man


ik zei als anderen OOK denken dat het echt is dus
ik denk dat ik me echt gelukkig voel
anderen denken dat ook
dan is dat zo
om bij jouw nogal misleidend simplistische voorbeeld te blijven.
yup sorry, je hebt gelijk

echter ontkom je nog niet aan deze "vraag":

daarbij weet jij niet of die anderen echt zijn...
  Met citaat antwoorden
Oud 10 March 2003, 19:10   #20
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

je kunt t nooit zeker weten. het lijkt allemaal heel echt, maar ik denk niet dat je daaruit kunt concluderen dat t dan dus maar echt moet zijn. ergens had ik een leuk voorbeeld gehoord of gelezen.
stel dat er marsmannetjes naar de aarde zouden komen en nieuwsgierig zouden zijn naar de menselijke hersenen. Zij hebben een machine ontwikkeld die menselijke hersenen in leven kan houden, terwijl t losgekoppeld is van t lichaam.Ze doden een willekeurig persoon, en de hersenen sluiten ze aan op dit apparaat. Ze kunnen de hersenen allerlei dingen laten waarnemen, en de hersenen zetten dit om in beelden die op t televisiescherm te zien zijn. De hersenen gaan ervan uit dat ze nog leven, dat ze onderdeel zijn van een mens.

Hoe weten wij dat er op dit moment niet hetzelfde met ons gebeurt?Simpel: dat weten we niet en kunnen we nooit bewijzen.
  Met citaat antwoorden
Oud 10 March 2003, 20:38   #21
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri


Hoe weten wij dat er op dit moment niet hetzelfde met ons gebeurt?Simpel: dat weten we niet en kunnen we nooit bewijzen.
Ik denk dat ik het enige zelfbewuste wezen ben


Je moet het wel aannemen anders maak je jezelf helemaal gek. Wat is dan bijvoorbeeld nog de rede om niet naakt over straat te gaan etc.
  Met citaat antwoorden
Oud 10 March 2003, 21:06   #22
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by PFP


Je moet het wel aannemen anders maak je jezelf helemaal gek. Wat is dan bijvoorbeeld nog de rede om niet naakt over straat te gaan etc.
daar ben ik het mee eens, het is een stuk handiger het maar aan te nemen. maar zeker weten doe je t nooit.

Citaat:
Ik denk dat ik het enige zelfbewuste wezen ben
maar hier lijk je juist te beweren dat de rest inderdaad uit je eigen fantasie komt, en dan snap ik de relatie tussen dit en de bovengenoemde quote niet meer
  Met citaat antwoorden
Oud 10 March 2003, 22:18   #23
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri
maar hier lijk je juist te beweren dat de rest inderdaad uit je eigen fantasie komt, en dan snap ik de relatie tussen dit en de bovengenoemde quote niet meer
PFP is een grote sarcast. hij bedoelt dat niet serieus.

Maar zoals eerder is gezegd, je kan het niet weten. Wat Descartes bewees, was een kwestie van nadenken. Maar onze hersenen bedriegen ons vaker dus of "ik denk dus ik ben" opgaat, is ook nog maar de vraag. Eerlijk gezegd vind ik dat dit een probleem is dat eigenlijk nooit opgelost zal worden, en ook niet opgelost hoeft te worden. Wat als het allemaal niet echt blijkt te zijn? Zit je er toch wel mee. Nu leeft iedereen gewoon z'n eigen leven, doet hij wat hij wilt (voor een deel). Waarom zouden we nu zo graag willen weten wat erachter zit? We zullen er waarschijnlijk toch niet achterkomen, en op dit moment zijn er wel ergere problemen dan die van of we wel of niet bestaan.
  Met citaat antwoorden
Oud 10 March 2003, 22:48   #24
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Re: Re: Re: mijn filosofie

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


yup sorry, je hebt gelijk

echter ontkom je nog niet aan deze "vraag":

daarbij weet jij niet of die anderen echt zijn...
nee klopt
Daar moet je maar vanuit gaan
Net als de rest.
Je weet het nooit. (zeker)

Algemeen gezegd geloof ik dit
Iets is echter als het meer andere dingen(wezens&natuur&omgeving) beinvloed.
Hoe weet je nou, of die anderen dingen echt zijn?
dat weet je niet.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 March 2003, 13:37   #25
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas


PFP is een grote sarcast. hij bedoelt dat niet serieus.
Ga toch fietsen met dat bekrompen koppie van je


Ik had een keer op het scholierenforum gelezen over een filosofie die zegt: dat jij het enige zelf bewuste wezen bent. Daar lijkt dit dus op.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 March 2003, 13:55   #26
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by PFP


Ga toch fietsen met dat bekrompen koppie van je


Ik had een keer op het scholierenforum gelezen over een filosofie die zegt: dat jij het enige zelf bewuste wezen bent. Daar lijkt dit dus op.
tsja, over wie bekrompen is zullen we het nooit eens worden. Ik denk alleen dat ik niet eens half zo bekrompen ben als jou. Daarnaast post ik voor het overgrote merendeel zinnige posts. Iets dat we bij jou niet altijd kunnen zeggen en vandaar dat die zin van jou erg sarcastisch overkwam op mij.

Solipsisme (denken dat jij het enige echt bestaande ding bent) is redelijk zinloos. Je kunt het nooit verder onderzoeken, en ook zul je nooit te weten komen of het waar is of niet. Waarom dan erin geloven? Het helpt je niks als je denkt dat elke interactie die je hebt door jezelf wordt verzonnen
  Met citaat antwoorden
Oud 11 March 2003, 14:00   #27
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas


Solipsisme (denken dat jij het enige echt bestaande ding bent) is redelijk zinloos. Je kunt het nooit verder onderzoeken, en ook zul je nooit te weten komen of het waar is of niet. Waarom dan erin geloven? Het helpt je niks als je denkt dat elke interactie die je hebt door jezelf wordt verzonnen
Hiermee haal je meteen ook alle godsdiensten mee onderuit en hier gaat de hele topic toch over? Ik vind het een zeer interresante gedachten
  Met citaat antwoorden
Oud 11 March 2003, 14:01   #28
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas

Solipsisme (denken dat jij het enige echt bestaande ding bent) is redelijk zinloos. Je kunt het nooit verder onderzoeken, en ook zul je nooit te weten komen of het waar is of niet. Waarom dan erin geloven? Het helpt je niks als je denkt dat elke interactie die je hebt door jezelf wordt verzonnen
dit vind ik net zo zwakjes als juist niet solopsistisch zijn...

denken dat anderen ook echt zijn is netzo zinloos...tis niet te onderzoeken en je zult het nooit te weten komen. Waarom er dan in geloven?


Dat laatste reageer ik later nog wel keer op
  Met citaat antwoorden
Oud 11 March 2003, 16:59   #29
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

FoL: niet-solipsisme is een stuk makkelijker uit te leggen. Elke persoon reageert zo, omdat hij zelf een denkend wezen is. Als ik in solipsisme zou geloven, verbaas ik me over acties/uitspraken van anderen. Die zou ik in mijn universum niet hebben bedacht. (want het hele universum is tenslotte vanuit mijn geest ontstaan)

PFP: waarom haal je met het zeggen dat solipsisme zinloos is, alle godsdiensten onderuit? Kan je dat misschien uitleggen want ik zie het verband ertussen niet

Wat bij solipsisme wel vragen oproept: als het hele universum uit mijn gedachten ontspringt, maar ik wel een bestaand wezen ben, is dan de vloer waarop ik loop echt, of een gedachte van mijn geest en is de vloer die ik voel met m'n huid niet echt maar laat mijn geest mij denken dat ik een vloer voel. Het is de vraag in hoeverre bij solipsisme je eigen geest je eigen wezen oplicht.

Maar zoals F. Nietzsche al zei: de mens is en blijft de eeuwig bedrogene
  Met citaat antwoorden
Oud 11 March 2003, 17:06   #30
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas
FoL: niet-solipsisme is een stuk makkelijker uit te leggen. Elke persoon reageert zo, omdat hij zelf een denkend wezen is. Als ik in solipsisme zou geloven, verbaas ik me over acties/uitspraken van anderen. Die zou ik in mijn universum niet hebben bedacht. (want het hele universum is tenslotte vanuit mijn geest ontstaan)
OH, maar dat argument is heel simpel te weerleggen....aangezien ik me er van bewust ben, dat ik een onderbewuste heb dat zeer, maar dan ook zeer geavanceerd is, dat andere personen op die maneir kan creeeren...

Citaat:

Wat bij solipsisme wel vragen oproept: als het hele universum uit mijn gedachten ontspringt, maar ik wel een bestaand wezen ben, is dan de vloer waarop ik loop echt, of een gedachte van mijn geest en is de vloer die ik voel met m'n huid niet echt maar laat mijn geest mij denken dat ik een vloer voel. Het is de vraag in hoeverre bij solipsisme je eigen geest je eigen wezen oplicht.
[

hehe, dit is wel een hele mooie ik volsta met het geloven dat mijn geest niet materialistisch is, en mijn lichaam en de hele wereld + universum verzonnen is door mijn geest


Citaat:
Maar zoals F. Nietzsche al zei: de mens is en blijft de eeuwig bedrogene
naja met het woord bedrogen ben ik het slechts deels eens...iig onwetend
  Met citaat antwoorden
Oud 11 March 2003, 17:54   #31
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas


PFP: waarom haal je met het zeggen dat solipsisme zinloos is, alle godsdiensten onderuit? Kan je dat misschien uitleggen want ik zie het verband ertussen niet

Na je zegt dat het zinloos is om erin te geloven omdat je het niet kan onderzoeken. Dat spiegel ik naar de verschillende godsdiensten die ook niet te onderzoeken zijn op waarheid.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 March 2003, 18:51   #32
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

dus wat je kan onderzoeken kan is echt?
of iig niet zinloos om te geloven en dat andere wel?
  Met citaat antwoorden
Oud 11 March 2003, 19:16   #33
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by A-Man
dus wat je kan onderzoeken kan is echt?
of iig niet zinloos om te geloven en dat andere wel?
nou....onderzoeken zou ook fictief kunnen zijn, dus ook dat is niet de uitgesloten waarheid... wetenschap is eigenlijk ook maar iets waar je in moet geloven
  Met citaat antwoorden
Oud 11 March 2003, 19:35   #34
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


nou....onderzoeken zou ook fictief kunnen zijn, dus ook dat is niet de uitgesloten waarheid... wetenschap is eigenlijk ook maar iets waar je in moet geloven
Dat dacht ik dus ook,
Ik vraag me af wat anderen daar van vinden...
  Met citaat antwoorden
Oud 11 March 2003, 20:01   #35
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by PFP


Na je zegt dat het zinloos is om erin te geloven omdat je het niet kan onderzoeken. Dat spiegel ik naar de verschillende godsdiensten die ook niet te onderzoeken zijn op waarheid.
Heb je volkomen gelijk in. Godsdiensten zijn ook niet op waarheden te onderzoeken omdat ze uit allemaal dogma's bestaan. Zelfs als er geen solipsisme zou zijn, is godsdienst iets dat nooit waar bevonden zal worden. Tenzij God zich ineens aan de hele wereld openbaard, dan vindt men de godsdiensten wel echt (er moet dus zeg maar voor de ogen van de hele wereld een wonder gebeuren). Maar dan is het maar de vraag of jij gelooft in solipsisme of niet. Zodra je in solipsisme gelooft kan je het afdoen als iets dat uit jouw geest is komen zetten, anders neem je het waar. Maar dan krijg je weer de vraag of je zintuigen wel te vertrouwen zijn.

Wetenschap is inderdaad ook iets waarin je moet geloven, maar in veel mindere mate dan het christendom. De wetenschappelijke natuurtheorieen gelden op dit moment, en zijn waar. Als jij een steen uit je hand loslaat, valt hij. Daar kan niemand om heen. Maar in hoeverre neem jij waar dat die steen daadwerkelijk valt? Bedriegen je zintuigen je niet en valt de steen ipv omlaag "in het echt" omhoog? Zo kan je doorgaan met twijfelen.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 March 2003, 09:57   #36
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas


Wetenschap is inderdaad ook iets waarin je moet geloven, maar in veel mindere mate dan het christendom. De wetenschappelijke natuurtheorieen gelden op dit moment, en zijn waar. Als jij een steen uit je hand loslaat, valt hij. Daar kan niemand om heen. Maar in hoeverre neem jij waar dat die steen daadwerkelijk valt? Bedriegen je zintuigen je niet en valt de steen ipv omlaag "in het echt" omhoog? Zo kan je doorgaan met twijfelen.
Jah idd
maar bv hoe weet je wat omhoog is? Is vallen altijd omlaag?
Heeft een god daar geen controle over?
Misschien heeft god de n

[edit: is blijkbaar iets fouts gegaan bij posten ]

Laatst aangepast door A-Man : 12 March 2003 om 16:51
  Met citaat antwoorden
Oud 12 March 2003, 12:25   #37
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas


Wetenschap is inderdaad ook iets waarin je moet geloven, maar in veel mindere mate dan het christendom. De wetenschappelijke natuurtheorieen gelden op dit moment, en zijn waar. Als jij een steen uit je hand loslaat, valt hij. Daar kan niemand om heen. Maar in hoeverre neem jij waar dat die steen daadwerkelijk valt? Bedriegen je zintuigen je niet en valt de steen ipv omlaag "in het echt" omhoog? Zo kan je doorgaan met twijfelen.
ook die wetenschappelijke theorieen zijn gebaseerd op aannamen in de eerste plaats. al die berekeningen erachteraan zullen wel kloppen, maar wat als die eerste aanname fout blijkt?
  Met citaat antwoorden
Oud 12 March 2003, 15:43   #38
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri

ook die wetenschappelijke theorieen zijn gebaseerd op aannamen in de eerste plaats. al die berekeningen erachteraan zullen wel kloppen, maar wat als die eerste aanname fout blijkt?
dingen als 50 m/s zijn relatief...0 m/s is "stilstaan", maar het had ook 10 m/s kunnen zijn...

zo is het ook met een paar basisaannamen, vanuit daar ga je verder rekenen en daarop baseer je de rest...

of het dan 'fout' kan zijn,d at betwijfel ik
  Met citaat antwoorden
Oud 12 March 2003, 15:46   #39
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


dingen als 50 m/s zijn relatief...0 m/s is "stilstaan", maar het had ook 10 m/s kunnen zijn...

zo is het ook met een paar basisaannamen, vanuit daar ga je verder rekenen en daarop baseer je de rest...

of het dan 'fout' kan zijn,d at betwijfel ik
ja idd, maar dat kan je haast wel op alles gaan projecteren
  Met citaat antwoorden
Oud 12 March 2003, 15:48   #40
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by PFP


ja idd, maar dat kan je haast wel op alles gaan projecteren
klopt
  Met citaat antwoorden
Oud 12 March 2003, 16:05   #41
Sannuh
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

misschien is de wereld wel zo als die ene film met Jim Carey, the Trueman show of zoiets, alleen moet je daar nog achter komen..
  Met citaat antwoorden
Oud 12 March 2003, 16:24   #42
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Sannuh
misschien is de wereld wel zo als die ene film met Jim Carey, the Trueman show of zoiets, alleen moet je daar nog achter komen..
leg uit, ik heb hem niet gezien
  Met citaat antwoorden
Oud 12 March 2003, 16:40   #43
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by PFP


leg uit, ik heb hem niet gezien
Truman burbank leeft al z'n hele leven in Seahaven. Is getrouwd, werkt bij de bank. Wat blijkt echter, zijn hele leven wordt constant met camera's 24/7 gevolgd. hij is de tv-sensatie. Alleen, hij weet het zelf niet. Maar dan gebeuren er steeds rare dingen, waardoor hij gaat twijfelen aan zijn perfecte leven. Hij probeert te ontsnappen.

Das een beetje de hoofdlijn van het verhaal. Maarrem, denk niet dat het leven zoals de Truman Show is.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 March 2003, 16:58   #44
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Sannuh
misschien is de wereld wel zo als die ene film met Jim Carey, the Trueman show of zoiets, alleen moet je daar nog achter komen..
tja,
zo ken ik er nog wel een paar:
Men In Black
Alles wat we kennen zijn slechts knikkers waarmee gespeelt word.

Men In Black II
Wereld in een stations kluisje ( )

The Matrix natuurlijk (kan nie wachten op reloaded)

Star Trek TNG
De wereld waarin we leven is een mini holodek, die ergens op een buro staat in het ruimteschip van andere wezens. ()

Wel grappig verzonnen allemaal, niet allemaal even waarschijnlijk, maar jah... Hoe weet je wat echt is?

En als het wel zo zou zijn, zou die andere wereld waar we dus deel van uitmaken. waarschijnlik zo vreemd en onherkenbaar en onvatbaar zijn om voor ons, dat we het nooit zouden merken of begrijpen.

Laatst aangepast door A-Man : 12 March 2003 om 17:02
  Met citaat antwoorden
Oud 12 March 2003, 17:29   #45
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas




Das een beetje de hoofdlijn van het verhaal. Maarrem, denk niet dat het leven zoals de Truman Show is.
denk ut dan ook niet
  Met citaat antwoorden
Oud 13 March 2003, 16:33   #46
Sannuh
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

was op zich ook niet echt serieus bedoeld
  Met citaat antwoorden
Oud 13 March 2003, 16:46   #47
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Sannuh
was op zich ook niet echt serieus bedoeld
dus? omdat het niet serieus is mogen wij er ook niet serieus op reageren?
  Met citaat antwoorden
Oud 14 March 2003, 09:02   #48
Narya
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

of alles echt is? hmm. Ik hoop van wel. En ik geloof van wel. En het enige argument voor mij is dan omdat ik niet kan leven in een wereld die nep is. (dan heeft alles wat ik doe geen nut) dus.

mochten jullie me hier overkunnen halen om te zeggen dat de wereld nep is, dan pleeg ik zelf moord
  Met citaat antwoorden
Oud 14 March 2003, 09:11   #49
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Narya
mochten jullie me hier overkunnen halen om te zeggen dat de wereld nep is, dan pleeg ik zelf moord
Ehm, moet dat ons inspireren om nu haastig op zoek te gaan anar een manier om te bewijzen dat deze wereld niet echt is?

Maar of deze wereld echt is of niet, valt niet te bewijzen, dus je mag nog wat jaartjes doorleven lijkt me
  Met citaat antwoorden
Oud 14 March 2003, 09:17   #50
Narya
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas


Ehm, moet dat ons inspireren om nu haastig op zoek te gaan anar een manier om te bewijzen dat deze wereld niet echt is?

Maar of deze wereld echt is of niet, valt niet te bewijzen, dus je mag nog wat jaartjes doorleven lijkt me
fijn neu was eigenlijk gewoon een loze opmerking...

tis inderdaad niet te bewijzen. En dan nog al viel het te bewijzen dan kan ik nog doorleven, want als de wereld nep is, en waarheid niet bestaat (wat ik dus denk) dan zeg ik gewoon dat de wereld wel echt is en dan blijf ik toch leven
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 22:27.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.