Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 8 December 2003, 23:18   #1
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard wat ben je?

Ik geloof niet in een God/god, maar ontken ook niet zijn bestaan. Ik denk dat de mens te weinig kennis heeft om er iets over te zeggen.

Ik geloof verder wel in de kracht van de wetenschap. Ik ben agnostisch darwinist.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 December 2003, 23:24   #2
BlackMystery
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik geloof in mezelf
ik ben mezelf
  Met citaat antwoorden
Oud 8 December 2003, 23:37   #3
Jochemmm
jocking
 
Jochemmm's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 March 2002
Locatie: EnschedeHengelo
Berichten: 2.745
Stuur een bericht via ICQ naar Jochemmm Stuur een bericht via AIM naar Jochemmm
Standaard

Ik vind het ergens heel krom als ouders bijvoorbeeld zeggen dat de monsters onder het bed van hun kinderen helemaal niet bestaan, maar die kinderen wel vertellen dat er een God bestaat. Voor mij ligt dat namelijk eigenlijk op de zelfde lijn.

Naar mijn mening is religie gewoon onstaan om het onverklaarbare te verklaren en om het volk braaf te houden en te sturen.
__________________
~To alcohol! The cause of, and solution to all of life's problems~
Jochemmm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 December 2003, 10:50   #4
Irene!!!!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Jochemmm

Naar mijn mening is religie gewoon onstaan om het onverklaarbare te verklaren en om het volk braaf te houden en te sturen.
Ja dat denk ik ook.. Daarom ben ik er helemaal niet tegen als iemand geloofd, maar ik heb ook niets tegen mensen die niet gelovig zijn (ben zelf ook niet gelovig). Omdat mensen die gelovig zijn geloven zij dat als ze iets slechts doen naar hel (of wat dan ook) zullen gaan als ze overlijden, daarom zouden ze dat minder snel doen. Geweldig toch?
Ik zeg niet dat er geen God bestaat want dat weet ik gewoon niet.. Ik geloof ook niet dat er niets is na de dood maar dat is denk ik gewoon omdat ik wil dat er iets na de dood is.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 December 2003, 11:13   #5
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Jochemmm
Ik vind het ergens heel krom als ouders bijvoorbeeld zeggen dat de monsters onder het bed van hun kinderen helemaal niet bestaan, maar die kinderen wel vertellen dat er een God bestaat. Voor mij ligt dat namelijk eigenlijk op de zelfde lijn.

Naar mijn mening is religie gewoon onstaan om het onverklaarbare te verklaren en om het volk braaf te houden en te sturen.
Misschien moet je voor deze gedachte eens kijken naar de memetica. Dit is een vrij nieuwe wetenschap die zich bezig houdt met het kopieren van memes.

Hier is iets te vinden over memes en het Christendom.

Laatst aangepast door MasterB : 9 December 2003 om 11:21
  Met citaat antwoorden
Oud 9 December 2003, 11:18   #6
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

je link werkt niet

maar misschien moet je eerst even uitleggen wat memes precies betekent?
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 December 2003, 11:21   #7
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ondertussen doet de link het wel weer.

Na het eten leg ik het kort uit.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 December 2003, 11:29   #8
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Memes kun je vergelijken met genen. Het zijn informatiedragers met het directe doel om gekopieerd te worden. Het zijn dus dingen die als het ware overgedragen worden van mens tot mens.

Denk bijvoorbeeld eens aan de 5e symphonie van Beethoven. De eerste 4 tonen zijn een meme. Ik hoef ze maar te neurien en jij weet wat het is.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 December 2003, 18:44   #9
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

wat ik ben? heb een soort eigen geloof ontwikkeld, wat veel weg heeft van boeddhisme. maar het heeft niet echt n naam ofzo.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 December 2003, 18:57   #10
annomeisje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Geloven doe ik in God, het gewone protestants geloof, alleen ik ben lang niet goed genoeg om mezelf Christin te noemen.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 December 2003, 19:11   #11
electricity
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik geloof niet in God, als "god" zijnde.

ik geloof wel in hogere energieen en entiteiten enzo, en ik denk dat op deze manier de wereld in elkaar zit. en dat al sje iets maar graag genoeg wilt, er zit altijd kansen bieden om datgene uit te voeren.
en in zelfheling enzo.
maar ten eerste geloof ik in mezelf. want als je dat al niet doet, doet niemand het voor je.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 December 2003, 19:20   #12
SpiNe
Trots van het noorden.
 
SpiNe's Avatar
 
Geregistreerd op: 13 August 2002
Locatie: grunn
Berichten: 3.893
Stuur een bericht via MSN naar SpiNe
Standaard

ik geloof in het moment niet in god
__________________
Sick liaisons raised this monumental mark the sun sets forever over Blackwater park.
SpiNe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 December 2003, 06:54   #13
ViveLaFète
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik geloof in bepaalde mensen rondom me en in de
natuur(elementen)
  Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2003, 16:28   #14
w00t
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik ben een rationeel atheist.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2003, 16:34   #15
biffyclyro
Lid
 
biffyclyro's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 September 2002
Locatie: leidschendam
Berichten: 11.855
Standaard

www.watbenje.nl
__________________
We are two mariners, our ships' sole survivors in this belly of a whale
biffyclyro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2003, 16:35   #16
biffyclyro
Lid
 
biffyclyro's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 September 2002
Locatie: leidschendam
Berichten: 11.855
Standaard

sorry voor die reply.
maar ik heb geen flauw idee en ik denk niet dat ik er ooit achter kom
__________________
We are two mariners, our ships' sole survivors in this belly of a whale
biffyclyro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2003, 17:33   #17
dieterke
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik geloof in bob marly en kurt cobain
  Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2003, 17:46   #18
WhizzCat
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by dieterke
ik geloof in bob marly en kurt cobain
voor de helft, ik geloof in Bob

Wat ik ben? Dronken en fucked up at the moment
  Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2003, 18:30   #19
The Phit
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik ben een Phitje
  Met citaat antwoorden
Oud 14 December 2003, 22:29   #20
BlackMystery
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

http://www.watbenjedan.nl/
  Met citaat antwoorden
Oud 15 December 2003, 07:44   #21
JEANUS
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik ben van het soort dat wel in ''hogere machten'' enzo gelooft , maat niet in een ''God''.





Maar er is meer tussen hemel en aarde mensjes.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 December 2003, 17:30   #22
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik ben aan anaallist
  Met citaat antwoorden
Oud 15 December 2003, 17:48   #23
Babysmurfie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik ben atheist.
Ik geloof niet in god, eerder in de natuur en wetenschap enzo.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 December 2003, 17:48   #24
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik ga mij denk ik laten dopen tot christen
  Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2003, 15:45   #25
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

gelieve geen onzin meer hierin te posten anders gaat ie dicht
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2003, 19:08   #26
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by 0Vera
gelieve geen onzin meer hierin te posten anders gaat ie dicht
ik ben serieus
  Met citaat antwoorden
Oud 16 December 2003, 19:26   #27
lieve colafles
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik ben een soort raar mensje

ik ben opgevoed met een natuurreligie die een beetje gelijk staat met het wicca. Ik geloof dan ook in handoplegging, aangezien mijn moeder hier daadwerkelijk mensen mee heeft genezen.

verder geloof ik in energie. Als klein klein kindje kon ik al voelen waar iemand pijn had, waar stroom stroomde, of er ergens een blokade zat, etc..
Verder geloof ik al vanaf heel klein in een soort landje waar mijn dierbare heen gaan na hun dood.. dat koester ik..
maar ik geloof niet in een god ofzo. Dat kan niet


Bovendien heeft geloof (en dan denk ik aan het Christendom) door de eeuwen heen meer schade aangericht dan dat het goed heeft gemaakt. Dus dat is voor mij een heel erg belangrijke reden mezelf er niet in te betrekken
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2003, 12:08   #28
Hopeful_Leave
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Agnostisch.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2003, 17:46   #29
Babysmurfie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by lieve colafles
Bovendien heeft geloof (en dan denk ik aan het Christendom) door de eeuwen heen meer schade aangericht dan dat het goed heeft gemaakt.
Absoluut, maar andere geloven zoals de Islam evenzeer.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2003, 18:38   #30
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik geloof in de goedheid van de mens en de kracht van de mens.
Ik denk ook dat deze wereld een stuk beter zou draaien als iedereen gelijk aan elkaar was en er niet allerlei belachelijke regeltjes zouden zijn.

Ik ben een anarchist
  Met citaat antwoorden
Oud 19 December 2003, 18:54   #31
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by appelshampoo
Ik geloof in de goedheid van de mens en de kracht van de mens.
Ik denk ook dat deze wereld een stuk beter zou draaien als iedereen gelijk aan elkaar was en er niet allerlei belachelijke regeltjes zouden zijn.

Ik ben een anarchist
Allereerst, gelijkheid en gelijkwaardigheid bestaan niet.

Anarchisme is een levensgevaarlijke stroming die inderdaad uit gaat van de goedheid van de mens. Het is vreemd dat men denkt dat men zonder regels kan leven, aangezien wij dat leven moeten afbakenen, omdat we anders in elkaars vaarwater zitten.
  Met citaat antwoorden
Oud 20 December 2003, 20:22   #32
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

ik ben een mens
en zou daarom gelijk behandelt moeten worden als iedereen.
Ik denk zoveel mogelijk voor mezelf en ik denk wat ik wil en waarvan ik denk dat het nuttig is om over te denken.
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 December 2003, 03:59   #33
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Foetsy
ik ben een mens
en zou daarom gelijk behandelt moeten worden als iedereen.
Ik denk zoveel mogelijk voor mezelf en ik denk wat ik wil en waarvan ik denk dat het nuttig is om over te denken.
Zou moeten of wordt behandeld. Geen mens is gelijk en dat uit zich al in onze genetische code. Beetje jammer dat mensen zich hier aan vast blijven houden.
  Met citaat antwoorden
Oud 21 December 2003, 11:49   #34
Chatty
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik ben de paas haas
  Met citaat antwoorden
Oud 21 December 2003, 17:04   #35
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Citaat:
Originally posted by Chatty
ik ben de paas haas
en ik ben vervelend geen onzin posts meer alstublieft! er worden genoeg nuttige dingen gepost dus ik wil em niet dichtgooien maar ik heb geen zin meer in deze onzinreply's
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2003, 00:16   #36
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by 0Vera
en ik ben vervelend geen onzin posts meer alstublieft! er worden genoeg nuttige dingen gepost dus ik wil em niet dichtgooien maar ik heb geen zin meer in deze onzinreply's
Thnx Vera. Het was van mijn kant ook een poging om een ultiem filosofisch onderwerp, misschien niet voor leerlingen.com, aan te snijden. Mag jij geen onnozele posts verwijderen? Ik als moderator (op ander forum) mag dat in principe wel.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2003, 02:36   #37
w00t
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by MasterB
Thnx Vera. Het was van mijn kant ook een poging om een ultiem filosofisch onderwerp, misschien niet voor leerlingen.com, aan te snijden. Mag jij geen onnozele posts verwijderen? Ik als moderator (op ander forum) mag dat in principe wel.
welk forum?
  Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2003, 02:48   #38
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by w00t
welk forum?
politiekdebat
  Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2003, 02:50   #39
WhizzCat
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Misschien schop ik iedereen nu wel voor zun hoofd, het is inmiddels 10 voor 4 en ik ben moe, maar goed, dit moet maar even, want ik kan niet aanzien dat er hier een verkeerde basis wordt gelegd over het geloof...

Islam, Jodendom en Christendom hebben alle drie _exact_ dezelfde wortels.

De Koran en de Bijbel zijn in principe het zelfde, maar omdat wij God God noemen en anderen Allah en weer andere Jawah, tja, dat veroorzaakt een hoop problemen, maar de basis ideeën van een hoop geloven en religies zijn eigenlijk erg goed.

Ikzelf ben overtuigd atheïst, maar dat neemt niet weg dat ik altijd zoveel mogelijk over andere dingen probeer te leren. (colafles: super post!)

Hier hangen veel andere dingen achter maar de eerste vraag is hoe je zelf naar de wereld kijkt. Doe je dat met je verstand of met je ogen? Op die manier komen er nl. 2 volstrekt goeie verklaringen voor bijvoorbeeld een "wonder" (brood en wijn enzo ).
  Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2003, 02:53   #40
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by WhizzCat
Misschien schop ik iedereen nu wel voor zun hoofd, het is inmiddels 10 voor 4 en ik ben moe, maar goed, dit moet maar even, want ik kan niet aanzien dat er hier een verkeerde basis wordt gelegd over het geloof...

Islam, Jodendom en Christendom hebben alle drie _exact_ dezelfde wortels.

De Koran en de Bijbel zijn in principe het zelfde, maar omdat wij God God noemen en anderen Allah en weer andere Jawah, tja, dat veroorzaakt een hoop problemen, maar de basis ideeën van een hoop geloven en religies zijn eigenlijk erg goed.

Ikzelf ben overtuigd atheïst, maar dat neemt niet weg dat ik altijd zoveel mogelijk over andere dingen probeer te leren. (colafles: super post!)

Hier hangen veel andere dingen achter maar de eerste vraag is hoe je zelf naar de wereld kijkt. Doe je dat met je verstand of met je ogen? Op die manier komen er nl. 2 volstrekt goeie verklaringen voor bijvoorbeeld een "wonder" (brood en wijn enzo ).
Gelukkig een serieuze reactie.

Alle drie de wereldgodsdiensten gaan van andere dingen uit. Wel een hoogste eintiteit genaamd God, Allah of YHWH. Verder zijn er zeer veel verschillende ideeen die niet teruggevoerd kunnen worden op 1 religie.


Over je laatste punt. Hoe wil jij met je ogen een wonder verklaren?
  Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2003, 13:01   #41
WhizzCat
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by MasterB
Gelukkig een serieuze reactie.

Alle drie de wereldgodsdiensten gaan van andere dingen uit. Wel een hoogste eintiteit genaamd God, Allah of YHWH. Verder zijn er zeer veel verschillende ideeen die niet teruggevoerd kunnen worden op 1 religie.


Over je laatste punt. Hoe wil jij met je ogen een wonder verklaren?
Ik zeg niet dat alles op 1 religie is terug te voeren, ik zeg dat die drie religies (de drie "grootsten" in de wereld allemaal van dezelfde basis uitgaan. Dat is een vastgesteld feit.

Over dat laatste punt, we hebben het over empirische wetenschappen vs. nadenken en niet alles wat je ziet voor zoete koek aannemen. Dwz. dat je iets logisch kan beredeneren of er van uitgaan dat datgene wat je ziet waar is.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2003, 13:15   #42
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by WhizzCat
Ik zeg niet dat alles op 1 religie is terug te voeren, ik zeg dat die drie religies (de drie "grootsten" in de wereld allemaal van dezelfde basis uitgaan. Dat is een vastgesteld feit.

Over dat laatste punt, we hebben het over empirische wetenschappen vs. nadenken en niet alles wat je ziet voor zoete koek aannemen. Dwz. dat je iets logisch kan beredeneren of er van uitgaan dat datgene wat je ziet waar is.

OK, zo wilde je het stellen. Ik dacht dat je inzake God nadenken en empirie bij elkaar kon optellen. In de wetenschap gaan we trouwens van een groot axioma uit en dat is dat wat gebeurt werkelijk is. Wil je dat nog weer filosofisch benaderen dan wordt wetenschap bijzonder moeilijk.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2003, 16:25   #43
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

ging dit niet over wat je bent en niet over hoe geloven zijn opgebouwd of iets dergelijks.

wat je bent is niet belangrijk (vind ik). Je bent een mens, je bent een organisme, je bent opgebouwd uit moleculen die weer zijn opgebouwd uit atomen. Men zou niet ander behandelt moeten worden op basis van wat (nou ga ik zelf ook van het onderwerp af geloof ik) maar op basis van wie men is.
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2003, 16:28   #44
Xessex
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Religie is wat mij betreft een van de foutste peilers van onze samenleving.

De goede dingen die uit de diverse religies komen zijn universeel en betreffen naastenliefde etc. Dat zijn nobele strevens die ik ook steun. Maar ze hoeven echt niet bijgebracht te worden door instanties die aanzetten tot haat, gappen en graaien waar ze kunnen en er alles aan doen om het volk enigzins onder de duim te houden en bovenal niet in de tijdsgeest willen meegaan.

Religie is ook vaak niet meer dan een reden om een oorlog te beginnen door allerlei opportunistische mensen. En het is helaas zo dat teveel mensen dit pikken en meedoen. Denk aan de religieuze oorlogen uit het verleden en denk tegenwoordig aan de Jihad.

En eigenlijk is ook iedere religie op deze wereld in zijn meest fundamentalistiche vorm een rotte plek die blijft rondwaren over deze wereld, een duistere sekte die op ieder moment kan toeslaan. En een macht die van velen een terrorist en extremist kan maken als er maar de gelegenheid en aanleiding toe is.

Neej vanwege dat soort zaken ben ik absoluut contra religie....

Maar ben wel pro naastenliefde, innerlijke rust vinden, goed doen en geloven in wat je ziet.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2003, 17:23   #45
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik ben het volledig met je eens Xessex. Plus dat daar nog eens bij komt dat vele gelovigen niet helemaal uit zichzelf voor het geloof kiezen, maar meer omdat ze er zo mee zijn opgevoed.

De mooie dingen uit het geloof, zoals inderdaad naastenliefde vind ik ook erg goed, goed om daar je kinderen mee op te voeden, maar het is dan wel weer dubieus dat de meeste oorlogen voortkomen uit een religie..waar is dan de naastenliefde gebleven.

Mijn eigen 'geloof' is dan ook veel meer gebaseerd op het boeddhisme, mijns inziens t meeste vredelievende geloof van allemaal, en veel meer gericht op jezelf dan op een erbuitenstaande god waarop je alles dat misgaat in je wereldje kunt toeschuiven en blijven bidden dat hij alle schade die jij aanrichtte ook weer goed maakt.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2003, 19:26   #46
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Citaat:
Originally posted by MasterB
Thnx Vera. Het was van mijn kant ook een poging om een ultiem filosofisch onderwerp, misschien niet voor leerlingen.com, aan te snijden. Mag jij geen onnozele posts verwijderen? Ik als moderator (op ander forum) mag dat in principe wel.
kan ik wel, maar een waarschuwing zodat het niet meer gebeurt vond ik meer op zn plaats. Sowieso kan ik niet overal het onderscheid maken dus laat ik et maar staan. De discussie loopt nu toch?

Als er nu nog onzinnige posts komen (die ik gelukkig niet meer gezien heb) heeft diegene een OW wegens spammen (dit is dus een waarschuwing voor een Officiele Waarschuwing!) en worden deze wel verwijderd.
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2003, 19:33   #47
WhizzCat
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Xessex
Religie is wat mij betreft een van de foutste peilers van onze samenleving.

De goede dingen die uit de diverse religies komen zijn universeel en betreffen naastenliefde etc. Dat zijn nobele strevens die ik ook steun. Maar ze hoeven echt niet bijgebracht te worden door instanties die aanzetten tot haat, gappen en graaien waar ze kunnen en er alles aan doen om het volk enigzins onder de duim te houden en bovenal niet in de tijdsgeest willen meegaan.

Religie is ook vaak niet meer dan een reden om een oorlog te beginnen door allerlei opportunistische mensen. En het is helaas zo dat teveel mensen dit pikken en meedoen. Denk aan de religieuze oorlogen uit het verleden en denk tegenwoordig aan de Jihad.

En eigenlijk is ook iedere religie op deze wereld in zijn meest fundamentalistiche vorm een rotte plek die blijft rondwaren over deze wereld, een duistere sekte die op ieder moment kan toeslaan. En een macht die van velen een terrorist en extremist kan maken als er maar de gelegenheid en aanleiding toe is.

Neej vanwege dat soort zaken ben ik absoluut contra religie....

Maar ben wel pro naastenliefde, innerlijke rust vinden, goed doen en geloven in wat je ziet.
Vreemd, ik heb een heel stom idee opeens na het lezen van jouw post...

Was er niet ooit eens iemand een jaar of 50 geleden die ook iets had tegen...?

De discussie religie vs. contra-religie is dus niet echt passend in dit draadje, dat is nl. een ander verhaal, maar goed.

Macht kan niet onstaan naar aanleiding van een terroristische daad, macht leidt tot meer macht, het is een drug. Dat heeft niks met Jihad of wat dan ook te maken. Dat heeft te maken met het feit dat gelovige mensen, mijns inziens, niet hun ware roots begrijpen. Zoals ik al zei komen de 3 grootste religies allemaal uit dezelfde oorsprong weg, en dat zal ik net zo lang herhalen totdat jullie er misselijk van worden want dat is nl. zo en dus is er in principe niets mis met religie, de misbruik ligt in het feit dat mensen met macht streven naar meer macht en dus de religie gaan misbruiken! Niet de religie is fout, de mensen die de religie verkeerd interpreteren zijn fout bezig.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2003, 21:29   #48
Xessex
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ja Whizzcat dat is een constatering die helemaal klopt...


Maar de oplossing mijns inziens is het wegvallen van religie als een van onze peilers. Als dat er niet meer is is er geen gemeenschappelijke band die neigt tot de wreedste daden. Tuurlijk gaan die machtswellustelingen dan op zoek naar iets anders. Maar dan krijg je nooit zo'n grote groepen meer achter je geschaard..... Jij zegt het zelf al.

Religie zie ik het liefst ons verleden worden waar een aantal nog net als een oude ambacht mee omgaan, koester het als een traditie laat het in je herrinering leven.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2003, 21:52   #49
WhizzCat
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Xessex
Ja Whizzcat dat is een constatering die helemaal klopt...

Maar de oplossing mijns inziens is het wegvallen van religie als een van onze peilers. Als dat er niet meer is is er geen gemeenschappelijke band die neigt tot de wreedste daden. Tuurlijk gaan die machtswellustelingen dan op zoek naar iets anders. Maar dan krijg je nooit zo'n grote groepen meer achter je geschaard..... Jij zegt het zelf al.

Religie zie ik het liefst ons verleden worden waar een aantal nog net als een oude ambacht mee omgaan, koester het als een traditie laat het in je herrinering leven.
Mensen hebben eigenlijk geen religie nodig om wreed te zijn, daar zijn zat voorbeelden van te noemen zou ik zo denken.

Tradities verworden al gauw tot religie. Ik durf te beweren dat bv. het nazisme eigenlijk een religie is (immers: -isme). Het roest allemaal vast in patronen en daaruit komt niks goeds, ik zeg dus niet weg met de religie, maar meer progressiviteit, we zijn te vastgeroest met z'n allen.

Die groepvorming komt heus wel, daar hoef je niet bang voor te zijn, het ligt in de aard van het beestje dat er altijd mensen zullen zijn die nog meer macht willen hebben, geschaard door religie of niet, dat maakt niet uit, religie is in veel voorbeelden slechts een middel geweest (de kruistochten bv.) en niet een doel en dat is jammer vind ik want dan krijg je geheid gelazer.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2003, 22:05   #50
Xessex
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by WhizzCat
Mensen hebben eigenlijk geen religie nodig om wreed te zijn, daar zijn zat voorbeelden van te noemen zou ik zo denken.

Tradities verworden al gauw tot religie. Ik durf te beweren dat bv. het nazisme eigenlijk een religie is (immers: -isme). Het roest allemaal vast in patronen en daaruit komt niks goeds, ik zeg dus niet weg met de religie, maar meer progressiviteit, we zijn te vastgeroest met z'n allen.

Die groepvorming komt heus wel, daar hoef je niet bang voor te zijn, het ligt in de aard van het beestje dat er altijd mensen zullen zijn die nog meer macht willen hebben, geschaard door religie of niet, dat maakt niet uit, religie is in veel voorbeelden slechts een middel geweest (de kruistochten bv.) en niet een doel en dat is jammer vind ik want dan krijg je geheid gelazer.

Ja en nu hebben we gelazer, de nieuwere wereld..het westen tegen de oudere wereld...het midden oosten. Maar het zijn nog niet zozeer de gelovigen die het echte probleem vormen, zij zijn alleen maar het wapen van de mensen uit die oude wereld die eigenlijk al in de tijdsgeest van de nieuwe wereld leven. Zij bewegen tussen hun geloof en het westerse kapitalisme in om het in hun voordeel te adnutten. Gevaarlijke mensen zijn dat. Denk maar aan de tirannen in het Midden Oosten. Die blijven hameren op oude waarden en het vasthouden aan de koran maar in hun garage hebben ze allerlei westerse sportauto's, in hun badkamer een jacuzzi en op de tv kijken ze MTV.
En hun loopjongens, de goed te beinvloeden jochies (denk aan Palestijnen met jeugd trauma's) spreidden hun woord rond om verwarring, terreur en haat te zaaien onder zij die wel geloven.

Tja...eigenlijk kunnen we zo lang doorgaan....

Maar blijf tegen religie op een passieve manier omdat het niet erg veel toevoegt, behalve als je er zoals bij het boedddhisme naar streeft om meer innerlijke rust te bereiken. Om aan je individu te werken...maar dat kan ook wel zonder echte geloofsbelijdenis.
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 15:18.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.