Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > School
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

School Problemen met een verslag? Enquete houden? Plaats het hier als het met school te maken heeft.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 26 October 2011, 20:26   #1
Jennifer&Wendy
Lid
 
Geregistreerd op: 26 October 2011
Berichten: 3
Standaard Gezocht: (ex) VMBO-ers die langere tijd thuis zitten/hebben gezeten

Hoi :-)

Wij zijn Jennifer en Wendy en beide werkzaam bij een instelling voor jeugdhulpverlening. Daarnaast volgens wij de HBO-masteropleiding Pedagogiek in Amsterdam. In het kader van de opleiding en ons werk doen we onderzoek om te kijken hoe verschillende 'ketenpartners' beter kunnen samenwerken om er zo voor te zorgen dat jongeren die verwijderd worden van school, niet meer langdurig thuis komen te zitten doordat bijv. geen enkele onderwijsinstelling ze wil aannemen omdat ze nergens 'binnen het profiel' passen. Hierdoor duurt het vaak veel te lang, met alle gevolgen van dien.

Herken jij jezelf in bovenstaande? Ben je een leerling op het VMBO die dit meemaakt of heeft meegemaakt? Wil je met ons in gesprek over jezelf, jouw achtergrond, waarom jij denkt dat je zo lang thuiszit of thuis hebt gezeten en jouw ideeën met ons delen wat er beter zou kunnen? Laat het dan weten in dit topic of stuur een privé bericht.
Als je niet jezelf herkent in deze situatie maar wel iemand anders, zouden we het ook op prijs stellen als je diegene wil benaderen met deze vraag.

Voor ons onderzoek vinden we het heel belangrijk om de jongeren waar het om gaat voor ogen te houden, te horen wat zíj hebben ervaren en wat hen wel en niet heeft geholpen.

Nog even op een rijtje om welke jongeren het ons gaat:

- Jongeren die op het VMBO zitten of ten tijde van het langdurig thuiszitten (tenminoste langer dan 3 weken) op het VMBO zaten.
- Jongeren tussen de 13 en 16 jaar oud, of die ten tijde dat dit speelde deze leeftijd hadden.
- Jongeren die het geen probleem vinden om live / telefonisch of per chat met ons in gesprek te gaan hierover. (uiteraard wordt je casus geanonimiseerd).

Vriendelijke groet,

Jennifer en Wendy
Jennifer&Wendy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2011, 22:19   #2
Mr. Macphisto
Lid
 
Mr. Macphisto's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 June 2008
Locatie: Rome.
Berichten: 10.493
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Jennifer&Wendy Bekijk Bericht
Hoi :-) ....
Zal ik jullie is wat vertellen?

Dit is echt de grootste bullshit die er te verzinnen is. Zowel jullie opleiding als het hele project waar jullie mee bezig zijn. En dan heb ik het nog niet eens over die VMBO'ers die op hun luie reet zitten en geen fuck uitvoeren.

Waarom zitten die gasten in de eerste plaats thuis? Alsof ze daar niets aan kunnen doen. Als jij van school getrapt wordt, heb je klaarblijkelijk iets gedaan wat niet mag of kan. Nu stellen jullie doodleuk de vraag: 'wat kan beter volgens jullie bankhangers? ' Dus als ik het goed begrijp, proberen jullie daarmee er te voor zorgen dat ze het in de toekomst makkelijker hebben en dat de schuld niet bij die koters ligt Oftewel: kutgedrag belonen. En trap onder hun hol moeten ze hebben.

Dus de conclusie kun je gelijk al trekken:
Als er een of andere onzin onderzoek van een onzin opleiding zoiets moet gaan onderzoeken, kun je per definitie al stellen dat het niet orde is. Het enige wat jullie hiermee doen is die gasten gaan pleasen zoals zij dat graag zien. Je wordt uitgebuit zonder dat je het doorhebt op die manier, met je mooie project.

Weet je wat volgens mij beter kan?
Die geldverspillerij onderzoeken afschaffen, die gasten lekker op kamp met z'n allen en de rest van die rode geld-over-de-balk-smijterij stopzetten.

Wat denken jullie Jeniffer en Wendy?
__________________
Alles heeft een eind en een worst wel twee.

Laatst aangepast door Mr. Macphisto : 26 October 2011 om 22:21
Mr. Macphisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2011, 22:32   #3
Young
Super Lid
 
Young's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 April 2010
Locatie: Uganda
Berichten: 5.544
Standaard

Ik ben het gedeeltelijk met je eens Mac. Ze hebben er zelf voor gezorgd dat ze thuis op de bank zitten en ze zijn zelf ook te lui om actie te ondernemen.

Het kan echter wel in economisch belang zijn om die jongeren te motiveren / het aantrekkelijker maken om iets te gaan doen. Al zal dat niet het uitgangspunt van dit project zijn, dus zal hier ook geen uitgewerkt(e) motivatie en/of advies voor geschreven worden.
Dus kom ik ook tot de conclusie dat dit project weinig tot niets zal bijdragen.

Jennifer en Wendy, mijn vraag aan jullie: Is het eigenlijk wel een (significant) probleem dat die jongeren thuis zitten en niets doen? Het lijkt mij verstandiger dat eerst uit te onderzoeken en te kwantificeren, waarbij je rapporteert wat de huidige situatie is en wat de ideale toekomstige (over pak en beet over 2 jaar) is. Vervolgens deze twee situaties met elkaar vergelijkt om zo antwoord te kunnen geven op de vraag die ik jullie heb gesteld.

Over de opleiding zelf doe ik geen uitspraak, ik ben namelijk niet op de hoogte van de inhoud van de opleiding.

Laatst aangepast door Young : 26 October 2011 om 22:46
Young is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2011, 22:47   #4
Chitesel
Super Lid
 
Geregistreerd op: 20 May 2009
Locatie: Amsterdam
Berichten: 10.355
Standaard

Vanuit Amsterdam Zuidoost, waar ik oorspronkelijk vandaan kom ken ik veel van dit soort mensen. Zij worden van het kastje naar de muur gestuurd, en maar weinig opleidingen nemen ze nog aan.

Nu zeg ik niet dat dit een onrealistische keten is, ik zou ook niet willen dat er relschoppers bij mij op school kwamen. Natuurlijk verdient iedereen een tweede kans, maar die hebben ze al 10x op hun oude school gehad.

Jennifer en Wendy, bedenk eens een specifieker onderzoek. Dit is nu ontzettend breed, en je weet niet eens waar je naartoe wilt. Wil je een oplossing creëren, of een probleem constateren. Wil je het gedrag van deze scholieren analyseren, of wil je het gedrag van de scholen aankaarten.

Had toch wel wat beters verwacht van twee HBO studenten. (Ook al heb ik zelf geen HBO gedaan.)
Chitesel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2011, 22:51   #5
Young
Super Lid
 
Young's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 April 2010
Locatie: Uganda
Berichten: 5.544
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Chitesel Bekijk Bericht
Vanuit Amsterdam Zuidoost, waar ik oorspronkelijk vandaan kom ken ik veel van dit soort mensen. Zij worden van het kastje naar de muur gestuurd, en maar weinig opleidingen nemen ze nog aan.

Nu zeg ik niet dat dit een onrealistische keten is, ik zou ook niet willen dat er relschoppers bij mij op school kwamen. Natuurlijk verdient iedereen een tweede kans, maar die hebben ze al 10x op hun oude school gehad.

Jennifer en Wendy, bedenk eens een specifieker onderzoek. Dit is nu ontzettend breed, en je weet niet eens waar je naartoe wilt. Wil je een oplossing creëren, of een probleem constateren. Wil je het gedrag van deze scholieren analyseren, of wil je het gedrag van de scholen aankaarten.

Had toch wel wat beters verwacht van twee HBO studenten. (Ook al heb ik zelf geen HBO gedaan.)
Ze pleiten voor een het formuleren van een oplossing in hun post, daarmee is het onderzoek al slecht aangezien het niet eens duidelijk is of er überhaupt een probleem is.


Citaat:
Origineel gepost door Jennifer&Wendy Bekijk Bericht
(...) In het kader van de opleiding en ons werk doen we onderzoek om te kijken hoe verschillende 'ketenpartners' beter kunnen samenwerken om er zo voor te zorgen dat jongeren die verwijderd worden van school, niet meer langdurig thuis komen te zitten doordat bijv. geen enkele onderwijsinstelling ze wil aannemen omdat ze nergens 'binnen het profiel' passen. Hierdoor duurt het vaak veel te lang, met alle gevolgen van dien.

(...) Wil je met ons in gesprek over jezelf, jouw achtergrond, waarom jij denkt dat je zo lang thuiszit of thuis hebt gezeten en jouw ideeën met ons delen wat er beter zou kunnen?

(...)
Young is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2011, 22:54   #6
Chitesel
Super Lid
 
Geregistreerd op: 20 May 2009
Locatie: Amsterdam
Berichten: 10.355
Standaard

Het feit is dat er een probleem is, dat bewijzen de jongeren die thuis zitten.

Heb dat ook gelezen, maar het feit is om bij die oplossing te komen dat je ontzettend breed moet onderzoeken. Waar wil je je op richten, want als je het geheel wilt behandelen; Dan zijn ze 5 langstudeerboetes verder, en pas bij hoofdstuk 3.


De kunst is om genoeg weg te laten. Maar wel als onderbouwing voor je conclusie te gebruiken.
Chitesel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2011, 23:01   #7
Young
Super Lid
 
Young's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 April 2010
Locatie: Uganda
Berichten: 5.544
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Chitesel Bekijk Bericht
Het feit is dat er een probleem is, dat bewijzen de jongeren die thuis zitten.

Heb dat ook gelezen, maar het feit is om bij die oplossing te komen dat je ontzettend breed moet onderzoeken. Waar wil je je op richten, want als je het geheel wilt behandelen; Dan zijn ze 5 langstudeerboetes verder, en pas bij hoofdstuk 3.


De kunst is om genoeg weg te laten. Maar wel als onderbouwing voor je conclusie te gebruiken.
Kritisch gezien, is het wel een probleem dat ze thuis zitten? Misschien is de maatschappij wel beter af dat ze niet meer naar school gaan en later aan de productielijn komen te staan (waar je geen opleiding voor nodig hebt). Wie weet kost het wel bakken met geld om die jongeren fatsoenlijk hun opleiding te laten volgen en te blijven motiveren, of kost het hele project om dit tot stand te brengen wel een onrealistisch hoog vermogen.

Misschien is het veel nuttiger om die jongeren te motiveren te gaan werken ipv naar school te sturen.

Het lijkt mij beter om die oplossingen in eerste instantie achterwege te laten en dat uit onderzoek blijkt welke van deze oplossingen het beste is.

Op dit moment gaan ze naar van te voren bedachte oplossing toewerken. Dat is gewoon stom. De oplossing moet juist blijken uit een van te voren goed uitgevoerd onderzoek waarin verschillende factoren tegen elkaar uitgezet worden waaruit vervolgens verschillende oplossingen blijken.

Maar daarvoor zul je je onderzoek wel moeten afbakenen, zoals jij zegt. Dit is het makkelijkste door een Oorzaak-Gevolg relatie-schema op te stellen om te achterhalen waar je je op gaat focussen en om deze vervolgens SMART te formuleren (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden).

Laatst aangepast door Young : 26 October 2011 om 23:16
Young is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2011, 23:39   #8
Chitesel
Super Lid
 
Geregistreerd op: 20 May 2009
Locatie: Amsterdam
Berichten: 10.355
Standaard

We zullen zien! Ben benieuwd of we nog wat van ze horen.
Chitesel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2011, 23:52   #9
Young
Super Lid
 
Young's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 April 2010
Locatie: Uganda
Berichten: 5.544
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Chitesel Bekijk Bericht
We zullen zien! Ben benieuwd of we nog wat van ze horen.
Heh ik ook. Dan is m'n tijd toch nog voor iets goed geweest.
Ook al was ik aan het soggen en vind ik 't wel interessant kritisch naar onderzoekjes te kijken.
Young is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2011, 07:17   #10
Jennifer&Wendy
Lid
 
Geregistreerd op: 26 October 2011
Berichten: 3
Standaard

Benieuwd of jullie nog iets horen, nou wellicht sneller dan gedacht
Hier een reactie.

Ten eerste bedankt voor de feedback.
Uiteraard is er vooronderzoek gedaan, alvorens een post op een (jongeren)forum te plaatsen.

In ons onderzoek hebben wij het níet over de jongeren die thuiszitten en niet gemotiveerd zijn om nog iets te doen. Deze groep jongeren is groot en onderzoek naar wat hulpverleners/scholen/leerplichtambtenaren beter kunnen doen, is dan vrij zinloos.
Echter, wij merken ook dat er jongeren niet binnen een bepaalde onderwijssetting passen, maar andere scholen hen ook niet aannemen.
Het regulier VMBO/MBO is dan niet passend omdat ze, zoals terecht wordt opgemerkt, niet voor niets van school zijn getrapt, voor Time-out of rebound voorzieningen is het op dat punt vaak te laat, immers een school moet nog wel van plan zijn de jongere terug te nemen. Een school voor speciaal onderwijs, vanwege de (gedrags)problemen van de jongeren kán niet omdat er geen diagnose is gesteld en ondertussen gaat het slechter met de jongere. Om een diagnose te laten stellen, moet een jongere angemeld worden bij de GGZ, die vaak een wachtlijst heeft. Een (tijdelijke) ontheffing van de leerplicht is een optie, dan kan de jongere gaan werken. Hier staan ouders dan bijv. niet achter: als hij een ontheffing krjigt, gaan instanties helemaal geen haast meer krijgen...

Daargelaten dat er veel jongeren (uit onderzoek blijkt dat bij 30% motivatie de nummer 1 oorzaak is voor thuiszitten) niet gemotiveerd zijn om naar school te gaan, is er ook voor veel jongeren simpelweg geen passend aanbod. Zij vallen tussen wal en schip, zoals ik hierboven probeer te schetsen.

Er is wel degelijk sprake van ketenproblematiek. dit blijkt ook uit de literatuurstudie die wij vooraf hebben gedaan. Met het vebeteren van de ketensamenwerkinig is niet alles opgelost, maar we kunnen het jongeren uiteindelijk toch niet aanrekenen niet naar school te gaan, als ze nergens worden aangenomen??

Verder is ons onderwerp niet zo breed als de openingspost doet vermoeden. Voor het beantwoorden van één van onze onderzoeksvragen, namelijk om welke jongeren het nu eigenlijk gaat, willen wij óók graag de jongere in beeld hebben en gesprekken met hen hebben. Uit literatuuronderzoek halen wij algemene gegevens, maar zien wij nog niet de persoon hierachter.

Ik hoop hiermee de vragen te hebben beantwoord en hoop nog meer op reacties van jongeren die zich herkennen in deze situatie.
Jennifer&Wendy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2011, 10:41   #11
Chitesel
Super Lid
 
Geregistreerd op: 20 May 2009
Locatie: Amsterdam
Berichten: 10.355
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Jennifer&Wendy Bekijk Bericht
Verder is ons onderwerp niet zo breed als de openingspost doet vermoeden. Voor het beantwoorden van één van onze onderzoeksvragen, namelijk om welke jongeren het nu eigenlijk gaat, willen wij óók graag de jongere in beeld hebben en gesprekken met hen hebben. Uit literatuuronderzoek halen wij algemene gegevens, maar zien wij nog niet de persoon hierachter.
Citaat:
Origineel gepost door Jennifer&Wendy Bekijk Bericht
hoe verschillende 'ketenpartners' beter kunnen samenwerken om er zo voor te zorgen dat jongeren die verwijderd worden van school, niet meer langdurig thuis komen te zitten
Dus uiteindelijk wil je weten om welke jongeren het gaat, wat we moeten veranderen om deze jongeren weer terug in het leertraject te krijgen, en wil je ondertussen ook nog een oplossing voor de toekomst creëren.

Denk dat jullie eerst de onderzoeksvragen uit elkaar moeten trekken. Het is nu naar mijn idee nog steeds een bord vol spaghetti. Veel onderzoeksvragen lopen door elkaar heen, en een doel is nog steeds niet compleet duidelijk.
Chitesel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2011, 11:39   #12
Young
Super Lid
 
Young's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 April 2010
Locatie: Uganda
Berichten: 5.544
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Jennifer&Wendy Bekijk Bericht
Met het vebeteren van de ketensamenwerkinig is niet alles opgelost, maar we kunnen het jongeren uiteindelijk toch niet aanrekenen niet naar school te gaan, als ze nergens worden aangenomen??
Ik vind wel dat je ze het kunt aanrekenen, ze hebben er zelf voor gezorgd. Ik denk ook niet dat dit deze persoonlijke houding van die jongeren ook snel zal veranderen.

Citaat:
Origineel gepost door Jennifer&Wendy Bekijk Bericht
Verder is ons onderwerp niet zo breed als de openingspost doet vermoeden. Voor het beantwoorden van één van onze onderzoeksvragen, namelijk om welke jongeren het nu eigenlijk gaat, willen wij óók graag de jongere in beeld hebben en gesprekken met hen hebben.
De onderzoeksvraag die je hierboven stelt, om welke jongeren het nu gaat, is denk ik beter te beantwoorden met het afnemen van enquêtes.
Als je de jongeren persoonlijk gaat verhoren krijg je denk ik veel te weinig respons. Je hebt minimaal 100 respons nodig om je analyse te kunnen verantwoorden, het liefst eigenlijk 300. (Ik kan het mis hebben dat je niet genoeg respons zal krijgen, maar dat is een vermoeden dat ik heb)

Het klinkt wel goed dat jullie het probleem van meerdere kanten (integraal) willen benaderen. Klinkt als een behoefteonderzoek. In dat geval zul je dezelfde vragen eens voor kunnen leggen de ketenpartners waarbij die jongeren misschien wel terecht kunnen komen (of juist niet meer terecht kunnen), en vragen hoe zij denken dat de jongeren het ingevuld hebben. Leuk voor een kloof-analyse.

Verder kun je wel meerdere onderzoeksvragen hebben.
Als je het volgende maar eenduidig geformuleerd hebt, zodat alles ook netjes op een rijtje hebt voor jezelf:
- Doelgroepbeschrijving
- Probleemsituatie (gekwantificeerd)
- Probleemaanleiding
- Probleemstelling (SMART geformuleerd)
- Doelstelling (SMART geformuleerd)
- Onderzoeksdoel
- Opdracht
- Afbakening
- Aanpak (best geformuleerd met TGKIO)

Laatst aangepast door Young : 27 October 2011 om 11:52
Young is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2011, 15:11   #13
Jennifer&Wendy
Lid
 
Geregistreerd op: 26 October 2011
Berichten: 3
Standaard

We hebben een onderzoeksplan opgesteld, welke inmiddels is goedgekeurd door de betreffende docent. Het onderzoek móet gaan over ketensamenwerking bij complexe problematiek. Of dat dus door sommige niet zo relevant wordt gevonden, maakt verder niet al teveel uit.
Ik vind het wel aardig dat jullie reageren en tips ter verbetering hebben.
Aan de andere kant gaan jullie er wel erg vanuit dat er geen onderzoeksplan met vooronderzoek ligt. De vraag die we hier stellen is slechts een onderdeel van het onderzoek.
Verder hoop ik ook nog op reacties op de vraag die ik stel in de openingspost en niet op enkel tips ter verbetering van onze aanpak Ik hou het topic in de gaten.
Jennifer&Wendy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2011, 15:21   #14
Young
Super Lid
 
Young's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 April 2010
Locatie: Uganda
Berichten: 5.544
Standaard

Ik kan jullie niet verder helpen met de onderzoeksvraag. Ik ken geen VMBO-ers die langere tijd thuis zitten/hebben gezeten.
Young is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2011, 16:16   #15
Chitesel
Super Lid
 
Geregistreerd op: 20 May 2009
Locatie: Amsterdam
Berichten: 10.355
Standaard

Probeer je ze duidelijk te maken dat ze er tot nu toe een warboel van maken richting de buitenwereld. Begrijpen ze het niet.


Vrouwen , HBO
Chitesel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2011, 16:23   #16
the_darkness
F0rum God +
 
the_darkness's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 December 2007
Berichten: 24.954
Standaard

ik denk dat je er met "Vrouwen " al bent hoor
__________________
The GOD OF FAIL is here!
The FAIL God now officially has 429 worshippers.
Start worshipping me today and get a personal FAIL poem for free!
the_darkness is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2011, 16:25   #17
Young
Super Lid
 
Young's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 April 2010
Locatie: Uganda
Berichten: 5.544
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Chitesel Bekijk Bericht
Probeer je ze duidelijk te maken dat ze er tot nu toe een warboel van maken richting de buitenwereld. Begrijpen ze het niet.


Vrouwen , HBO
De vraag in hun eerste post was anders redelijk concreet hoor.
Wij gaan er gewoon helemaal omheen lullen.
Young is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 03:20.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.