Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Archief > Archief > Contest > Battle Forum 2005
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Battle Forum 2005 Sla je slag, sla je rijm, voor battelen moet je hier zijn!

 
 
Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 14 April 2005, 21:41   #1
Zhadakizz
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Hoe denk ik over een battle...

Yow, ik wil ff wat kwijt

(geen flauw benul of die smiley, wel de juist smiley is voor de emotie die ik wil uitdrukken, maargoed.. daarvoor ben ik ook een forum leek)

Ik heb zo in de 1e ronde gemerkt, dat de hiphoppers die "echte" hiphop gewend zijn; dus live battles, beef via tracks en freestyles enz. Een heel ander idee hebben over het fenomeen battelen, dan de gemiddelde internet mc's.
Daar is opzich niets mis mee, gaat om de fun aaight!, maar ik weet niet goed meer op welke manier ik nou iemand moet gaan beoordelen.

Toch, is dat wel eens een meningsverschil in de jury. Ik zie dat veel mensen naar dingen kijken die eigenlijk niet relevant zijn in een battle.

Je kan bijvoorbeeld wel een hele thread vol gaan schelden en afkraken wat diegene allemaal wel niet fout doet. Maar dat is geen battle, dat is schelden-met-stijl

Ook is het altijd wel leuk om te lezen dat iemand een heel sprookje op rijm gaat vertellen, over wat ie in het dagelijks leven allemaal wel niet met zijn tegenstander heeft meegemaakt. maar ook dat is geen battle, puur om het feit dat de rest van de mensen niets van die feiten weten.

Het gaat er juist om dat je het publiek (in dit geval dus de jury) vermaakt met wat je zegt. (MC betekent niets voor niets Master of Ceremony)

Ikzelf let heel erg op metaforen in punchlinez, dubbelrijms, orginele vergelijkingen enz.

"Talent is als juni, het verschil tussen mij en jullie"
"Ik deel de lakens uit, wanneer ik rappers als een kussen sloop"
"Je zit dan wel op LL, maar je wordt toch niet cool j"

Ook de samenhang maakt eigenlijk niet veel uit. Als voorbeeld neem ik Jin (onlangs gesigned door ruff ryders en bekend geworden door de Freestyle friday battles op BET in amerika).
Hij kraakt in elke zin zijn tegenstander af op een andere manier, op rijm en in een vergelijking of metafoor waarin het publiek en de jury volledig in een deuk ligt. Hierdoor voelt de tegenstander zich beschaamd en krijgt Jin feedback van het publiek en de jury waardoor hij wint. Simpel is that aight! hehehe

Ik zeg dit, omdat de hoofdprijs studiotijd is. En aangezien 9 van de 10 hoofdprijzen bij live battles ook studiotijd is, komt het in die zin aardig overheen met deze battle.

Je zal straks namelijk als winnaar toch een text moeten neerzetten waarvan iedereen denkt, "dit is catchy!".

Dus wil je mijn stem, lees dit, zo niet dan niet

Zeg niet dat ik het niet gezegd heb!





p.s. ik zal hier binnenkort wat audio en video battles neerzetten.
 
Oud 14 April 2005, 21:51   #2
Banaan
Amsterdam Original
 
Banaan's Avatar
 
Geregistreerd op: 9 March 2002
Berichten: 10.467
Standaard

Mooi, ik was al bang dat ik zou verliezen door schelden-met-stijl. Dus goede zaken man, jouw beoordeling zit voor mij wel goed.

Maar toch even een paar vragen

- Wat wordt er verwacht van de winnaar? (stem, flow, schrijvend vermogen)
- Kunnen er meerdere MC's op 1 track komen dext0r kwam met het idee dat als hij me verslaat in de finale (zijn natte droom deze dagen) dat we dan samen een track gaan doen.

Voordat iemand het zegt, ik kijk niet vooruit, beetje nieuwsgierigheid
__________________
I put you up on the IV, Not the Roman Numeral 4
But the IV that leads to the funeral floor
Banaan is offline  
Oud 14 April 2005, 21:56   #3
Zhadakizz
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ff tussendoor, ik bedoel dit niet kwaad hoor.
Wou alleen even mijn visie met jullie delen :-)

@Banaan

Maarrehm tuurlijk, als dext0r zin heeft mag ie wel meekomen hehe..(mocht jij winnen ) Wel graag ff van te voren afspreken, dat ik hier niet straks met 25 MC's in spe zit

Ik verlang natuurlijk helemaal niets van de winnaar, alleen ik verwacht wel dat hij of zij serieus zijn studiotijd benut, dat het niet een carnavalskrakers text wordt ofzo hehe.
Talent is er immers om ontdekt te worden

Als ik zin heb spit ik ook wel een verse mee, denk ik.

Enneh ik moet zeggen, dat jij samen met Karima eigenlijk de enige was die aan mijn verwachtingen voldeed.

Laatst aangepast door Zhadakizz : 14 April 2005 om 22:00
 
Oud 15 April 2005, 11:22   #4
Wheely
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Hoe ik denk over een jury....

Die moeten niet als alles in volle gang is hun visie op de deelnemers geven..

tuurlijk goed dat je ff aangeeft wat belangrijk en niet belangrijk is in een battle, maar lijkt me niet eerlijk om nu al namen te noemen van gasten die er boven uit steken
 
Oud 15 April 2005, 12:24   #5
Zhadakizz
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

@Wheely, ik bedoel daarmee te zeggen.. dat ik voor dat het begon (ik had nog nooit een forum battle gedaan) een bepaald verwachtings patroon had, omdat ik reallife battles gewend was.

Deze moest ik dus later bijstellen (in positieve zin), omdat ik erachter ben gekomen. Dat het dus op een forum een tikkeltje anders is (logisch eigenlijk) en ik mijn beoordelings criteria dus moet bijstellen.

Ik suggereer dus niet dat Banaan en Karima beter zijn.. Ze deden me hooguit denken aan de reallife battles.

Verder ben ik er bij gehaald als "pro" (niet arrogant bedoelt), en opende dus ook in die zin dit topic waarin ik misschien ideeën bij mensen naar boven bracht om toch de volgende keer een middenweg te vinden.

Together we build bridges, house and all o' that..
 
Oud 18 April 2005, 12:09   #6
Wheely
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

allright verkeerd opgevat dan, my bad.

peace..
 
 

Onderwerpopties
Weergavemodus

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 06:56.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.