Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 12 November 2004, 17:29   #1
bootje
Meest gerespecteerde forummer
 
bootje's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 December 2001
Locatie: België
Berichten: 7.675
Question Voeding en overgewicht

Vind je dat fastfoodketens grotendeels de schuld zijn van alle overgewicht die er heerst? de slaatjes die er nu zijn in bv. McDonalds: een goed initiatief, of mist het zijn doel?
Moet de mens karakter tonen of moeten de ketens wat aan hun voeding en reclamecampagnes veranderen?
__________________
We'll meet again, don't know where, don't know when, but I know we'll meet again some sunny day.
bootje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 November 2004, 18:29   #2
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

in mijn ook doet mac donnalds niets fout. ze verkopen iets waar gewoon gigantisch veel vraag naar is. het is aan de mens zelf om het te kopen of niet te kopen. en ik geloof dat in een individualistische maatschappij dat zijn mens zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen om het te kopen of niet te kopen. het is wel een feit dat de "drempel" om ongezond eten te kopen een stuk lager is
  Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2004, 12:42   #3
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik vind het volkomen belachelijk om de schuld van overgewichtsproblemen in een maatschappij in de schoenen van fastfoodketens, snackbars etc. te schuiven. Zolang je met mate eet bij dergelijke gelegenheden is er niets aan de hand en is het niet ongezond. Het is dan je eigen verantwoordelijkheid gematigd en gevarieerd te eten. Invloeden die je daarbij inlaat van reclame, andere mensen of andere lokkingen kun alleen jij controleren!
  Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2004, 17:30   #4
kaatjeuh
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Waarom zouden ze dat op mcdonalds moeten steken,je zorgt toch zelf voor je eigen gewicht of niet soms?Je moet maar een beetje controle over je lichaam leggen heh!
  Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2005, 14:33   #5
Blokker
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

natuurlijk is het niet de schuld van de fastfoodketens, ieder weldenkend mens weet dat je van hun voer dik wordt.. dus, eet je daar veel, wees dan slim en sport wat meer
  Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2005, 16:45   #6
LoeLoe
 
LoeLoe's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 October 2000
Locatie: VenrayCity
Berichten: 4.876
Standaard

Je bepaalt zelf of je naar de Mac gaat of dat je een sla'tje gaat halen in de supermarkt. Bovendien, de Mac is een tijdje geleden al begonnen om ook 'verantwoorde gezonde producten' op de markt te brengen.

In de supermarkt wordt je ook verleid om koekjes in je boodschappenmandje te leggen, maar je hebt ook de keus om voor gezondere producten te kiezen.
Zelfde geldt voor de Mac.

En als je gezond wil leven kun je beter maar niets meer eten want alles wat je tegenwoordig eet kan je ziek van worden of kanker van krijgen dus.. dan kan je maar beter helemaal stoppen met eten.
__________________
Tjah...
LoeLoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2005, 17:17   #7
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ar-Tuur
Ik vind het volkomen belachelijk om de schuld van overgewichtsproblemen in een maatschappij in de schoenen van fastfoodketens, snackbars etc. te schuiven. Zolang je met mate eet bij dergelijke gelegenheden is er niets aan de hand en is het niet ongezond. Het is dan je eigen verantwoordelijkheid gematigd en gevarieerd te eten. Invloeden die je daarbij inlaat van reclame, andere mensen of andere lokkingen kun alleen jij controleren!
Helamaal mee eens, zag gister bij rondom 10 ook zo'n discussie
  Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2005, 17:36   #8
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LoeLoe
Je bepaalt zelf of je naar de Mac gaat of dat je een sla'tje gaat halen in de supermarkt. Bovendien, de Mac is een tijdje geleden al begonnen om ook 'verantwoorde gezonde producten' op de markt te brengen.

In de supermarkt wordt je ook verleid om koekjes in je boodschappenmandje te leggen, maar je hebt ook de keus om voor gezondere producten te kiezen.
Zelfde geldt voor de Mac.

En als je gezond wil leven kun je beter maar niets meer eten want alles wat je tegenwoordig eet kan je ziek van worden of kanker van krijgen dus.. dan kan je maar beter helemaal stoppen met eten.
Da's niet waar hoor. Ik heb onlangs nog gelezen dat sinaasappels en andere oranje vruchten kanker voorkomen. Tomaten zouden dezelfde functie hebben.

De schuld ligt meer aan onze maatschappij. Onze samenleving is zo vluchtig geworden dat de mensen geen tijd meer hebben om degelijk te eten. De fastfoodketens spelen hierop in. Zij maken jouw eten zonder dat je er lang voor moet wachten.
Bovendien kosten de slaatjes die ze aanbieden ongelooflijk veel geld en krijg je echt ontzettend weinig. Met één blad sla en een kerstomaatje heb ik toch iig niet genoeg.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2005, 21:03   #9
LoeLoe
 
LoeLoe's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 October 2000
Locatie: VenrayCity
Berichten: 4.876
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thaliaaglaja
Da's niet waar hoor. Ik heb onlangs nog gelezen dat sinaasappels en andere oranje vruchten kanker voorkomen. Tomaten zouden dezelfde functie hebben.

De schuld ligt meer aan onze maatschappij. Onze samenleving is zo vluchtig geworden dat de mensen geen tijd meer hebben om degelijk te eten. De fastfoodketens spelen hierop in. Zij maken jouw eten zonder dat je er lang voor moet wachten.
Bovendien kosten de slaatjes die ze aanbieden ongelooflijk veel geld en krijg je echt ontzettend weinig. Met één blad sla en een kerstomaatje heb ik toch iig niet genoeg.
Mjah ik moet het nageven..verantwoord voedsel is vaak toch een stukje duurder. Zeker als je naar een reformwinkel gaat. Dus als ze die prijzen nou eens zouden verlagen ofoz...

Maar uh...tegenwoordig krijg je toch overal kanker van dus al die onderzoeken enzow.. ik gloof er niet meer in eerlijk gezegd

__________________
Tjah...
LoeLoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2005, 08:59   #10
annomeisje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Tja... ik denk dat mensen gewoon wat harder voor zichzelf moeten zijn en niet alles wat lekker is gelijk zonder nadenken in de mond te stoppen. Het is in het begin vast en zeker moeilijk, omdat al die kolydraden en vetten en suikers zo verslavend zijn als het weet ik niet wat.
En een mens kan natuurlijk zelf de keuze maken of hij bij de grote M naar binnen gaat. Het is niks meer dan een kwestie van keuzes maken.
En natuurlijk je hebt altijd mensen met boulumia of bed die alles behalve een gezond gewicht hebben. Alleen dat is het verschil tussen een ziekte hebben of gewoon slap voor jezelf zijn.

Er zijn heel wat mensen die van mij gewoon meer disipline mogen hebben en niet moeten zeiken.
Maar goed, wie ben ik?
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2005, 10:47   #11
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

laatst ging er bij nederlands in de les nog een discussie hierover, alleen dan over eten op school. bij de catering liggen de saucijzenbroodjes enz vooraan en broodjes gezond achteraan, en daarbij zijn de broodjes gezond duurder dan de saucijzdenbroodjes enz. is het de taak van de school om de broodjes gezond meer 'aan te bieden' als al het andere, ongezonde voedsel? lijkt mij niet. ik denk dat het ook doelloos is, omdat als je zin hebt om iets te eten je toch sneller iets lekkers pakt als iets gezond.

als de overheid zich ermee zou moeten bemoeien, zouden ze zich nog betere kunnen richten op campagnes kinderen meer aan het bewegen krijgen. fastfoodketens de schuld geven slaat nergens op.
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2005, 11:07   #12
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door annomeisje
Tja... ik denk dat mensen gewoon wat harder voor zichzelf moeten zijn en niet alles wat lekker is gelijk zonder nadenken in de mond te stoppen.
Het kan aan mij liggen, maar de frieten die je daar krijgt zijn ontzettend duur en smaken echt naar niets. En alleen al van de geur daarbinnen word ik al misselijk.

Enkel op vakantie durven wij zoiets binnen te stappen als we een stad aan het bezoeken zijn. Het is vaak het enige 'eethuis' dat nog open is en dat eten serveert dat mijn broertjes lusten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stevie
laatst ging er bij nederlands in de les nog een discussie hierover, alleen dan over eten op school. bij de catering liggen de saucijzenbroodjes enz vooraan en broodjes gezond achteraan, en daarbij zijn de broodjes gezond duurder dan de saucijzdenbroodjes enz. is het de taak van de school om de broodjes gezond meer 'aan te bieden' als al het andere, ongezonde voedsel? lijkt mij niet. ik denk dat het ook doelloos is, omdat als je zin hebt om iets te eten je toch sneller iets lekkers pakt als iets gezond.

als de overheid zich ermee zou moeten bemoeien, zouden ze zich nog betere kunnen richten op campagnes kinderen meer aan het bewegen krijgen. fastfoodketens de schuld geven slaat nergens op.
Wij hebben niet eens zoiets als 'broodje gezond' . Het is 2 euro voor een broodje van amper 30 cm met een enorme klad mayonaise (wat ik om te beginnen al niet lust) en het aanbod is smos, prepare en krabsla. De eerste twee bevatten vlees en krabsla lust ik niet.
Erg vind ik het niet, maar ik vind dat ze wel eens zouden mogen denken aan de vegetariërs.

Een andere grote discussie is zo het al dan niet verbieden van frisdrankautomaten op school. Aan de ene kant is het een groot winstpunt voor de school, maar aan de andere kant is school ook een groot deel van de opvoeding. Velen beweren dat daar de oorzaak ligt van het overgewicht bij kinderen.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2005, 11:45   #13
LexS
BeHeerser
 
Geregistreerd op: 25 March 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.800
Standaard

Begin dan eerst maar eens met het verbieden van sigaretten want die mogen natuurlijk wel uit automaten verkocht worden maar frisdrank dan ineens niet meer...

Waarom zou je de frisdrankautomaten op school verbieden? Het is idd een geldbron voor de school en dat is handig. Kinderen/jongeren moeten gewoon harder voor zichzelf zijn en zien dat als ze overgewicht hebben gewoon geen frisdrank meer moeten drinken en dat ze meer gaan sporten.

Het is natuurlijk onzin dat ik geen blikje cola uit een automaat op school kan trekken omdat een paar van die lui te lui zijn om te sporten of wat dan ook. En anders kun je net zo goed in de supermarkt frisdrank kopen.

Ik denk dat het vooral de fout van de ouders is dat kinderen last van overgewicht hebben omdat ze niet goed op de voeding van hun kinderen letten. Je kunt een heerlijk lunchpakket samenstellen dat zeker niet veel calorieën bevat en toch heel lekker is. Geef ze gewoon wat ongezoet vruchtensap mee bijvoorbeeld. In elke supermarkt verkrijgbaar. En smeer geen boter meer op je kinderen hun brood. Koop vervolgens ook een stuk lekker fruit zoals bijv. een meloen en doe daar wat van in hun broodtrommel. Ohja en zet ze op een sport...
LexS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2005, 20:58   #14
Blokker
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LexS
Begin dan eerst maar eens met het verbieden van sigaretten want die mogen natuurlijk wel uit automaten verkocht worden maar frisdrank dan ineens niet meer...

wh0t! hebben jullie een sigarettenautomaat op school..
  Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2005, 09:14   #15
SpiNe
Trots van het noorden.
 
SpiNe's Avatar
 
Geregistreerd op: 13 August 2002
Locatie: grunn
Berichten: 3.893
Stuur een bericht via MSN naar SpiNe
Standaard

als je op sport zit is er niks aan de hand


ik beschouw fietsen naar school ook sport
__________________
Sick liaisons raised this monumental mark the sun sets forever over Blackwater park.
SpiNe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2005, 09:17   #16
Impressions
Lid
 
Impressions's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 October 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 10.885
Standaard

Ik beschouw sexueel actief zijn als sport
Impressions is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2005, 11:14   #17
Alpha
FORE!!!
 
Alpha's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 April 2003
Locatie: Den Bosch
Berichten: 3.523
Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aarsch
in mijn ook doet mac donnalds niets fout. ze verkopen iets waar gewoon gigantisch veel vraag naar is. het is aan de mens zelf om het te kopen of niet te kopen. en ik geloof dat in een individualistische maatschappij dat zijn mens zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen om het te kopen of niet te kopen. het is wel een feit dat de "drempel" om ongezond eten te kopen een stuk lager is
idd ... het ligt aan de mensen zelf en niet aan het bedrijf. Het bedrijf heeft als business het verkopen van hamburgers. Je kunt dan niet tegen dat bedrijf zeggen van: 'ja hou maar op want mensen worden er dik van.' Dat is de verantwoordelijkheid van die mensen zelf
__________________
(\_/)
(O.o) This is Hassan bin Ali.
(> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination.
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 14:40.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.