Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Archief > Archief > Contest > Contest forum
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Contest forum Kun jij als de beste photoshops maken? Of geweldige quizen bedenken? Post het hier als je de strijd aandurft!

 
 
Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 18 February 2004, 10:49   #1
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard [Column] Multiculturele samenleving

Whi, mn best gedaan om een onderwerp te zoeken en ik denk dat hier wel wat uit kan komen.

Schrijf een column! Het mag van alles zijn, als het maar duidelijk is dat het met onze multiculturele samenleving te maken heeft.. bijvoorbeeld het integratiebeleid van de overheid, hoe men er in de praktijk mee omgaat, slechte of goede ervaringen, dat buitenlandse dames er vaak fantastisch uitzien etc. Kijk hier ook even.

Hou het kort maar krachtig; niet langer dan 3000 karakters! Als je een post typt staat onder het typvak 'check message length'.

Je kunt columns posten tot zondag 29 februari

SUCCES

Laatst aangepast door AmbyPur : 18 February 2004 om 19:43
AmbyPur is offline  
Oud 18 February 2004, 15:08   #2
sk888er
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

"op papier ziet alles er netjes uit"

Integreren: "een deel van een dominante cultuur overnemen maar voor een deel ook hun eigen cultuur behouden", zo staat het in ons maatschappijleerboek. Volgens de overheid doet ze er alles aan om het perfecte intergratiebeleid te krijgen. Op papier ziet het er allemaal perfect uit, maar hoe vaak komt het voor dat een immigrant weinig tot geen Nederlandse taal beheerst? En de Nederlandse taal onder de knie krijgen hoort denk ik bij een heel belangrijk punt van het integratiebeleid.


Hoe komt het toch dat die immigranten de Nederlandse taal niet onder de knie hebben? Dat ligt voor een groot deel aan die mensen zelf, maar ook voor een nog groter deel aan de overheid. Want hoeveel plekken ken jij waar "nieuwe Nederlanders" de taal kunnen bestuderen? Ik ken er geen, dus hoe moet iemand die door de overheid in de steek is gelaten zo'n plaats dan kunnen vinden? O.k. veel worden er op een hoopje, voor meestal een extereem lange tijd, in een asielzoekerscentrum geplaatst (dan denk ik ook weer: laat ze hier of stuur ze terug). Daar krijgen ze meestal een beetje voorlichtingen hoe het hier in Nederland er aan toe gaat, daarbij houd het echter op.

Dan als ze een plek hebben gevonden waar ze intergratie cursussen geven kom je op de wachtlijst te staan, maar aangezien er veel mensen zo'n cursus willen volgen en ze niet zomaar kunnen instromen is die wachtlijst enorm lang. Vaak proberen die allogtone volwassenen het alsnog te leren van hun kinderen, omdat kinderen meestal wel de taal kunnen omdat ze die op school leren. En omdat ze meer sociale contacten hebben weten ze meestal ook meer van de Nederlandse cultuur af.

Dat niet goed integreren heeft tot gevolg dat sommige dingen moeten worden aangepast voor de Nederlanders. Bijvoorbeeld het hoofddoekjes beleid (waarom mogen zij wel een hoofdeksel op in school?) en de verschillende vrije feestdagen die zijn weggevallen. Ik weet zo niet meer welke dag dat was (volgens mij krokusvakantie) maar mijn oude basisschool had een Nederlandse vrije schooldag laten vallen en daar voor in de plaats, een dag van de ramadan vrij gemaakt. Ok bepaalde feesten moeten door hen worden blijven gevierd, maar moeten daarvoor gewoontes van Nederlanders eronder gaan leiden? Dan komen er weer opstanden en zeggen ze dat Nederlanders discriminerend zijn.

Door dat niet goed integreren ontstaan de zogenaamde wijken waar meer niet dan wel Nederlanders wonen. En dus passen die niet-Nederlanders elkaar daar onderling aan met hun gewoontes en taal. Dan hebben ze het gevoel dat ze goed zitten en vinden het dus op een gegeven moment niet meer nodig om zich aan te passen. En daardoor vertrekken er steeds meer niet Nederlanders naar die verzamelplaats en Nederlanders ervan weg. En dan krijg je weer het gezeur met achterstandswijken.

Nog één laatste ding. stuur alle immigranten die niet WILLEN integreren en criminelen terug en laat die ontschuldige hardwerkende arbeiders hier lekker zitten.

Overheid wat zijn we weer goed bezig.


------
kheb mn best gedaan

ps. kzit iets over die 3000 amby: 3063.. geef niet =)

Laatst aangepast door AmbyPur : 18 February 2004 om 17:36
 
Oud 22 February 2004, 22:29   #3
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard

Integratie?

Ik loop stage op een activiteitencentrum voor verstandelijk gehandicapten. In het gebouw waar ik werk lopen meerdere mensen stage, waaronder een man die SPW (een MBO-opleiding) doet, dit is zijn tweede jaar. Zijn naam is Tarik, zijn leeftijd zal ergens tussen de 30 en de 40 liggen en hij komt uit Afghanistan. Zijn Nederlands is matig; ik kan hem moeilijk verstaan en hij kan zich moeilijk verstaanbaar maken. En eerlijk gezegd, ik stoorde me eraan. Het eerste wat in mij opkwam was: "Leer eerst eens fatsoenlijk Nederlands..."

Maar toen ik wat verder keek dan mijn neus langs is en hij met mij een gesprekje aanknoopte, vertelde hij mij dat hij ook in Rusland heeft gestudeerd. Psychologie en fisolofie. Hij is afgestudeerd; en is nu dus Dokter in de Pyschologie en Fisolofie.

Ik was verbijsterd. Ik stond met mijn mond vol tanden en heb niet eens het fijne ervan gevraagd, maar met al mijn goedheid geloof ik dat hij de waarheid spreekt. En ik herinnerde me dat iemand me laatst had verteld: er zijn hier een flink aantal allochtonen die in hun eigen land misschien wel chirurg zijn; maar hier congierge zijn, of zoals Tarik een MBO-opleiding volgen, gewoonweg omdat ze niet voldoende Nederlands kunnen. Nu kun je je afvragen in hoeverre het niveau van een chirugs in Afghanistan of een psycholoog in Rusland gelijk is aan het niveau van zo iemand in Nederland, maar het zal zeker niet lager zijn dan het niveau wat een gemiddelde MBO'er heeft.

En dan ga ik vraagtekens zetten van het integratiebeleid van ons kikkerlandje. Tarik is blijkbaar niet dom, maar hoger dan het MBO kan hij hier niet aan. Het lijkt alsof er heel veel aan integratie gedaan wordt, maar het blijkt steeds meer dat er de afgelopen jaren niets van terecht is gekomen. Niet zo gek, je kunt niet verwachten dat je eerste poging tot een betere wereld meteen succesvol is. Maar dit vind ik ook een uiterste. Integreren moeten zij toch? Die allochtonen? Biedt dan ten eerste een fatsoenlijke cursus Nederlands aan. En ga er maar vanuit dat Nederland een moeilijke taal is, vooral voor iemand van Oost-Europese afkomst die ook niet meer de jongste is. Daar is een '10-dagen-cursus' heus niet voldoende.

Maar het grootste probleem ligt nog steeds bij de autotochtonen. Bij de Nederlanders. Bij ons. Wij zijn zo gehecht aan ons landje en te koppig om onze waarden en normen aan te passen. Ik voel me nog steeds niet op mijn gemak als ik een jongen zien lopen met een getinte huidskleur. Met een Oost-Europees uiterlijk. Vooral 's avonds; ze jagen me de stuipen op het lijf. En aan wie ligt dat nou werkelijk? Echt niet bij die allochtoon. Dat Tarik niet goed Nederlands spreekt, ligt niet alleen aan hem.

Ik zeg: Verbeter de Wereld, Begin bij Jezelf. Maar met het huidige integratiebeleid zal dat pas gebeuren als pinksteren en het Suikerfeest op één dag vallen...
AmbyPur is offline  
Oud 28 February 2004, 17:11   #4
lieve colafles
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Multiculti

Multicultureel zijn is in. Dus begon ik, als modebewust persoon, met het zoeken van vrienden met een andere afkomst. Al snel had ik verkering met een Pakistaan, en aten we samen in een chinees restaurant om daarna naar een Franse cultuurfilm te gaan. Ik droeg een hoofddoek, at geen varkensvlees en ook runder- en kippenvlees vermeed ik nauwkeurig van mijn bord.
Ik breidde mijn woordenschat uit in het: Roemeens, Turks, Afrikaans, Italiaans, Portugees en een of andere indianentaal. Ik leerde de wereld kennen in mijn eigen omgeving.

Op een dag, na een ochtend vakken vullen, zat ik buiten in de zon na te genieten van de heerlijke dag die ik beleefd had. Er kwam een man naar mij toe, die zich voorstelde als Achmed. Het was een knappe man. Ik schatte hem een jaar of 26. Hij kwam naast me zitten en zei: ,, ben je moslim?” Ik keek hem verbaasd doch lachend aan en zei:,, nee, die hoofddoek draag ik omdat ik het fijn vind” Hij lachte ook, en begon met iets wat opmerkelijk veel weg had van een kruisverhoor. Of ik vlees at, en of er een kans was dat ik in Allah zou geloven, wat mijn mening over de koran was en hoe ik dacht over Burka’s. Nadat ik al zijn vragen had beantwoord, knikte hij tevreden. Er viel een kleine stilte waarna hij een laatste vraag stelde: ,,zou je met mij uit willen?” Verbaasd keek ik hem aan, en antwoordde afwijzend. Ik had immers al een vriend. Boos zei hij: ,, alleen maar omdat ik buitenlander ben zeker?” Ik lachte naar hem en antwoordde : ,, nee, ik ben al bezet.” Hij vertelde mij, dringend, dat in zijn cultuur het normaal was dat een man kreeg wat hij wilde. ,,integreer maar, het went wel” zei ik en liep weg. Geïrriteerd, wie houdt er rekening met mijn cultuur?

--------------------------

1.705 tekens (inclusief spatie)

Laatst aangepast door lieve colafles : 29 February 2004 om 15:34
 
Oud 29 February 2004, 21:11   #5
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard

Hatsjoe! Stem ze
AmbyPur is offline  
 

Onderwerpopties
Weergavemodus

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 08:28.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.