Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 30 January 2005, 17:44   #1
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Question Herdenking 60 jaar Auschwitz

Deze week werd voor de 60e keer herdacht dat vernietigingskamp Auschwitz-Birkenau bevreid werd door het Rode Leger.

Ik dacht bij mezelf: 60 jaar alweer. Straks zijn er geen overlevenden meer over.. Door alle herinneringen die we hebben aan de 2e Wereldoorlog, de holocaust, de ontelbare verliezen enzovoorts lijkt het helemaal zo lang nog niet geleden. Maar hoe lang moeten we doorgaan met dit soort gedenkingen?

Veel mensen zijn zijn van mening dat je dat tot in de lengte der jaren moet doen opdat we het nooit vergeten. Maar kom op, op een gegeven moment slijt zoiets toch? Als straks de hele generatie die het heeft meegemaakt er niet meer is, wat moeten we dan doen?
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 January 2005, 19:06   #2
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik denk dat het voor Joodse mensen anders ligt dan voor mensen die niet-joods zijn. Voor de Joden is het echt een trauma dat altijd zal blijven. Ik denk dat het niet om de nabestaanden gaat maar ook om het idee wat er gebeurd is.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 January 2005, 19:13   #3
AMF
Super Lid
 
AMF's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 December 2002
Locatie: Utrecht
Berichten: 8.609
Standaard

Inderdaad, ik denk niet dat herdenkingen enkel en alleen voor de nabestaanden zijn, maar vooral ook om de maatschappij even te laten stilstaan bij het feit dat er zoiets verschrikkelijk is gebeurd.
__________________
Uw advertentie hier?
AMF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 January 2005, 19:15   #4
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

maar als er straks geen mensen meer zijn die het bewust hebben meegemaakt, dan gaat er toch een stukje emotie wat er met zo'n herdenking bijhoort verloren denk ik. en ik denk dat het vooral ook om de overlevenden draait. natuurlijk moeten dit soort dagen altijd in de geschiedenisboeken vermeld blijven staan, maar hele herdenkingen van nabestaanden ed. lijken me op den duur niet meer zinvol.
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 January 2005, 19:20   #5
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Volgens mij kan dat nog wel 50 jaar doorgaan, aangezien het niet alleen is voor de overledene maar ook voor de babyboomers die zijn opgegroeid met verhalen over de oorlog. Ik denk dat ook veel mensen van die generatie er behoefte aan hebben om een ceremonie zoals op 4 mei in stand te houden, ter ere van hun ouders en grootouders.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 January 2005, 19:27   #6
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Uiteraard kan het zeker nog een jaar of 30, 40 doorgaan. Zolang er nabestaanden zijn dient het sowieso in stand te worden gehouden. Maar waar trek je een grens? Wanneer wordt het een herdenking omdat je er zelf behoefte aan hebt, en geen (inter-)nationale herdenking?

Kijk, natuurlijk is het goed om erbij stil te staan opdat zoiets nooit weer gebeurt, maar hebben er in onze verre geschiedenis niet veel meer gruwelijkheden plaatsgevonden waarbij we ook niet meer stil staan? We staan toch ook niet meer stil bij de misdaden die Nederland in Indonesië heeft gepleegd?
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2005, 11:34   #7
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Wat mij betreft worden dit soort herdenkingen als de holocaust voor altijd in ere gehouden. Niet alleen om directe en indirecte nabestaanden te herdenken en hun lot in de herinnering te houden, maar vooral ook als gebaar en middel tegen leeghoofden als neonazi's en ander extreem rechts gespuis. Ik denk niet dat zij om zullen gaan, maar de kern is dat hoe meer aandacht aan de holocaust e.d. besteed wordt, hoe minder de invloed van dit soort verderfelijkheid zal gaan en hoe bewuster de mensen worden. Als er geen overlevenden meer zijn, laat het dan een herdenking en tegelijkertijd een leerzame gebeurtenis zijn (met bijvoorbeeld eigentijdse thema's)
  Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2005, 12:57   #8
Daaniejelluh
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Dit jaar is ook de laatste keer dat het veteranen-defilé op 5 mei gehouden wordt. Het lijkt inderdaad al heel lang geleden en er zullen steeds minder overleefden van de oorlog nog in leven zijn...de tijd gaat door. Maar ik vind het wel goed om er toch elk jaar toch weer even bij stil te staan. De Tweede Wereldoorlog heeft veel mensen het leven gekost en heeft toch wel bijgedragen aan het Nederland van nu...
  Met citaat antwoorden
Oud 15 February 2005, 14:53   #9
Silverken
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

elke jaar herdenken we de mensen van de Tweede werled oorlog.die mensen die allemaal gesneuveld zijn zij hebben ons land in beschermingen gehouden.daarom denken wij die mensen door elk jaar aan ze te denken.
  Met citaat antwoorden
Oud 15 February 2005, 19:01   #10
Banshee
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik doe eigenlijk niks aan dat herdenken, meestal kom ik er de dag van de herdenking ergens laat op de middag achter
  Met citaat antwoorden
Oud 15 February 2005, 19:15   #11
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Banshee
ik doe eigenlijk niks aan dat herdenken, meestal kom ik er de dag van de herdenking ergens laat op de middag achter
Gelukkig is het 's avonds, ik vind het trouwens respectloos als mensen gewoon buiten gaan lopen oid. Of ouders die hun kinderen buiten laten spelen.
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 01:21.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.