Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 19 February 2003, 13:31   #1
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard Bezuinigingen Hoger Onderwijs

Jaja, er zijn weer plannen om te bezuinigen op het hoger onderwijs. Het college-geld kan verdubbeld worden naar bijna 3000 euro (6500 gulden dus gewoon he ) en studiefinanciering mag een lening worden. Dit zijn de hoofdpunten uit plannen van topambtenaren die hiermaar 700 miljoen denken te bezuinigen.

Oftewel, in deze tijden waarin de vergrijzing steeds groter wordt en het economisch minder gaat wilt men weer snijden in het (hoger) onderwijs. Studeren wordt onaantrekkelijker gemaakt, met als gevolg dat het economisch klimaat in Nederland zal stagneren.

Even een rekensommetje. Om te mogen studeren moet je al 3000 euro betalen, met allerlei zaken als boeken en studiemateriaal mag je daar wel 4000 euro van maken in totaal. Dan is daar levensonderhoud nog niet eens bijgerekend (denk maar die verzekeringspremie die per jaar stijgt). Studiefinanciering komt neer om zo'n 70 euro per maand, 12 maal 70 is 840 euro. Oftewel.. De student moet nog eens een dikke 3000 euro er bij zien te vinden. Sommigen hebben ouders die dat wel even neerleggen, maar het merendeel van de huidige studenten hebben geen ouders die dat zo maar even kunnen of willen neerleggen. De student zal dus nog per maand minimaal zo'n 260 euro bij moeten verdienen. Om alleen nog maar de studie te kunnen betalen... Daarbij komen nog kosten voor levensonderhoud en dergelijke. Een student zonder ouders die dat wel even betalen zal dus een 60 uur in de maand moeten bijwerken om een normaal studentenleven te kunnen leiden, wil hij niet moeten gaan lenen. Dat is toch niet normaal meer?
Wat willen ze nu? Dat de gemiddelde student 8 jaar over zijn studie doet, zodat ze nog meer geld kunnen lenen (want studiefinanciering is geen gift meer ), wat de nederlands overheid nog meer geld zal opleveren?

Maar goed, de studie is dan dus afgerond, dan mag de ex-student gaan afbetalen. Er is een economische crisis (die je niet oplost door te bezuinigen op hoger onderwijs, integendeel) en dus is er krapte op de arbeidsmarkt. Studenten komen moeilijker aan een baan, maar zitten wel met die schuld te kijken.

Wat wilt dit (demissionair) kabinet toch? Zij zullen toch ook kunnen rekenen en tot de conclusie komen dat er gewoon niet meer bij het hoger onderwijs kan worden weggehaald??
En dat terwijl zo'n leuk kabinet binnen enkele maanden weer valt, omdat de heren (met het grote geld en de Bentley's) neit met elkaar kunnen omgaan, wat een groter bedrag heeft gekost dan deze plannen ooit zullen opleveren. Waardeloos!

Nou, zeg het maar..

Overigens, hier is meer te lezen over de plannen?
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1045376778316.html
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 13:35   #2
bloempjuh
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ZO! Tijs heeft gesproken! Ik ben het 100% eens met jouw verhaaltje.

Kloteregering!
  Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 13:38   #3
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Wel an sich, moet je zeggen klote-top ambtenaren.. Maar aangezien het kabinet toch werkt met de ambtenaren die hun ideeen willen uitvoeren, kun je ook op klote-(demissionair)kabinet uitkomen...
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 13:52   #4
koelkast
ubergruber
 
koelkast's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 March 2001
Locatie: Rhoon
Berichten: 1.959
Stuur een bericht via AIM naar koelkast
Standaard

het is een voorstel van de top ambtenaren en dus niet de 2e kamer. Kortom het gaat nog helemaal nergens over.

Het is nog niet eens zo een gek plan,
Er zijn zoveel mensen die lekker studeren, lekker niks doen 10 stpt per jaar halen en zo lekker minimaal aanjakkeren en uiteindelijk helemaal niet afstuderen. Dit kost de overheid nog veel meer geld. Er studeren veels te weinig mensen af.

Bijkomend probleem is dat de scholen en uni's een tegenstrijdig belang in hun maag hebben. een uni en school wordt beloond per student wat daadwerkenlijk afstudeert. Scholen willen dus zo veel mogelijk studenten laten afstuderen. Echter dit gaat ten koste van de kwaliteit.

Door onderwijs fix duurder voor de student zelf te maken wordt het misschien eindelijk eens zo dat je alleen gemotiveerde studenten overhoud.

Wat een slecht stuk aan het voorstel is is dat je het effect krijgt dat rijkere mensen kunnen studeren. die kans zou iedereen moeten krijgen die er slim genoeg voor is en de inzet er voor wil geven geld en financieele achtergrond moet geen rol spelen hierin.
__________________
Je moet niet zeggen wat je meent, maar menen wat je zegt!
koelkast is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 13:59   #5
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Dan zou je mijns inziens overal een bindend studieadvies moeten invoeren.. Met deze plannen bespaar je hoogstens geld en zorg je dat een aantal mensen gewoonweg niet meer kunnen studeren. Studenten die het nu al financieel moeilijk hebben, hebben vaak zelf al de instelling dat ze er vol voor gaan, ze kunnen namelijk niet al te veel vertraging oplopen want dat kunnen ze financieel niet trekken.
Deze plannen zijn puur bedoeld om geld te besparen, maar ik snap niet dat ze niet inzien dat ze dat gewoonweg niet meer kunnen halen bij het onderwijs.

En ik besef heus wel dat het nog maar plannen zijn, maar als 6 topambtenaren (ik weet niet hoeveel er zijn, maar ik verwacht niet dat het er veel meer zullen zijn) het eens zijn over deze plannen, betekent dat dat deze plannen toch redelijk serieus zijn. En dat baart me zorgen, want het zijn echt rampzalige plannen naar mijn mening...
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 14:10   #6
koelkast
ubergruber
 
koelkast's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 March 2001
Locatie: Rhoon
Berichten: 1.959
Stuur een bericht via AIM naar koelkast
Standaard

der zijn volgens de rijksoverheids pagina ongeveer 22 top ambtenaren per departement in functie dus het zijn er maar 6 dat is niet zo veel

*storm in een glas water verhaal dus*


Der is dus wel degelijk geld weg te trekken bij onderwijs we moeten 1 de kwaliteit hoger gaan stellen en meer waarborgen en op de 2e plaats af van die nepstudenten die 4 studies doen nooit iets afmaken maar wel jaren financiering krijgen.
__________________
Je moet niet zeggen wat je meent, maar menen wat je zegt!
koelkast is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 14:17   #7
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

der zijn volgens de rijksoverheids pagina ongeveer 22 top ambtenaren per departement in functie dus het zijn er maar 6 dat is niet zo veel

*storm in een glas water verhaal dus*
[/QUOTE]

Als dat al zo is, dan maakt dat nog niets uit, het gaat hier het discussieren over deze plannen.

Citaat:
Originally posted by koelkast
Der is dus wel degelijk geld weg te trekken bij onderwijs we moeten 1 de kwaliteit hoger gaan stellen en meer waarborgen en op de 2e plaats af van die nepstudenten die 4 studies doen nooit iets afmaken maar wel jaren financiering krijgen. [/B]
En daar zijn deze plannen dus niet voor bedoeld en deze plannen hebben ook niet dat effect. 'Armere' studenten hebben van zich al de motivatie, omdat ze grote financiele problemen krijgen als ze verzaken. Rijkere studenten hebben dat probleem niet en kunnen dus een stuk makkerlijker hun studietijd verzuipen. Stel dan gewoon simpel over een scherp bindend studieadvies in, dan bereik je wat jij wilt.
Overigens valt het nogal mee met de aantallen van die 'nepstudenten'... Een studie kan achteraf altijd de verkeerde keuze blijken te zijn, maar het gros van de studenten maakt hun studie wel af. Maar goed, we dwalen van het onderwerp af op deze manier.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 14:26   #8
LoeLoe
 
LoeLoe's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 October 2000
Locatie: VenrayCity
Berichten: 4.876
Standaard

Hmmz die gasten in Den Haag zijn wel meer van plan.

Topambtenaren van zes ministeries hebben de kabinetsinformateurs voorgesteld het collegegeld te verdubbelen naar bijna 2900 euro en de studiefinanciering niet langer een gift te doen zijn, maar een lening. De maatregelen leveren het rijk een besparing van 700 miljoen euro per jaar op.

De ambtenaren zijn verenigd in de Centrale Economische Commissie (CEC), die rond de formatie financiële adviezen geeft aan de informateurs en de onderhandelaars van de politieke partijen.

Ambtenaren van het ministerie van Financiën gaan nog verder. Zij hebben de informateurs vrijblijvende plannen voorgelegd waarmee 1,9 miljard euro per jaar zou kunnen worden bezuinigd op het hoger en wetenschappelijk onderwijs. Het basis- en voortgezet onderwijs worden in de voorstellen ontzien.

Financiën heeft zich als lid van de CEC al achter het plan gesteld om het collegegeld te verdubbelen en de studiebeurs om te zetten in een lening in plaats van een gift.

Financiën geeft de informateurs ook in overweging de OV-jaarkaart voor studenten af te schaffen, een maximale leeftijdsgrens voor deelname aan het onderwijs in te voeren, universitaire masteropleidingen niet langer door het rijk te laten bekostigen en onderwijs aan Nederlanders in het buitenland niet te betalen.

Bovendien boeken de ambtenaren winst in door het ziekteverzuim aan universiteiten en hogescholen aan te pakken, de administratieve lasten te verminderen, deelname van ouderen aan hoger onderwijs te beperken en al toegezegde gelden later uit te betalen. Daarmee wordt 1,55 miljard euro binnengehaald. De rest, 350 miljoen euro, moet volgens de ambtenaren worden gevonden in 'nader te concretiseren scenario's'.

Als gevolg van deze plannen volgt het hoger onderwijs de kabinetsformatie met argusogen. Men is bang voor wéér een bezuinigingsronde, terwijl de vorige nog niet eens geheel is doorgevoerd. Vooral de eenstemmigheid onder de ambtenaren om het collegegeld te verdubbelen en de studiefinanciering om te zetten in een lening, valt slecht. Dat gaat ten koste van de toegankelijkheid , zeggen vertegenwoordigers van studenten en onderwijsinstellingen.

Bovendien komen de plannen erg vroeg. Staatssecretaris Nijs van Hoger Onderwijs heeft net een werkgroep ingesteld om te bezien hoe de toekomst van de studiefinanciering er moet uitzien. Vooruitlopend daarop hebben de ambtenaren in Den Haag hun keuze al gemaakt, zeggen vertegenwoordigers van de studenten. 'Dat wordt een systeem waarbij de student alles leent.'

Bron: www.volkskrant.nl 17 februari 2003


---------------------------------------------------------------------

Belachelijk..echt te belachelijk voor woorden als dit werkelijk doorgevoerd gaat worden. Dit betekent dat lang niet iedereen meer zomaar aan een studie kan beginnen omdat hun ouders daar gewoonweg het geld niet voor hebben. Denk aan bijstandsmoedertjes en vaders met een slechtbetaalde baan.

Misschien is het wel een goed idee om voor vooral thuiswonende mensen de studiefinanciering wat lager te maken want vaak hoeven zij niks extra's te betalen dan studenten die op kamers zitten. Want zij hebben weer de kosten van huur/gas/water/licht/eten/studie/sport/boeken etc.

Dat ze al die miljoenen die ze nou aan Defensie geven maar terugnemen om de staatsschuld te verlagen want het gaat ten koste van ons en dan rkijg je over 20 jaar dat heel Nederland weer slecht geschoold is (tenzij je van de elitebent) en danhe bben we pas echt een groot probleem hier in Nederland.
__________________
Tjah...
LoeLoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 14:59   #9
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Naar mijn mening is onderwijs ook heel belangrijk voor de economie van een land als Nederland. Kennis is de motor van onze economie, zoals dat zo mooi heet.

Als het economisch minder gaat zoals nu, is het dus geen goede zaak om het onderwijs zo duurder te laten worden. Volgens mij zou onderwijs voor iedereen toegankelijk moeten zijn en moeten mensen gestimuleerd worden om door te leren. Geschoolde mensen zijn goud waard voor de concurrentiepositie van een land. Maar goed, misschien zal ik wel te simpel redeneren, maar onderwijs is niet het eerste waar ik op zou bezuinigen, zeker niet met het oog op de toekomst.

Had dan ook allemaal D'66 gestemd, zoals ik
  Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 15:08   #10
Zolena
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Als dit er door zou komen zou dat natuurlijk enorm stom zijn! Ten eerste door wat Tyske al zei, daarbij wil Balkenende zo graag het begrotingstekort weghebben zodat wij in onze toekomst niet enorme schulden van de staat zouden hebben maar willen ze ons schijnbaar wel met enorme schulden van onze opleidingen laten zitten en dan zit het ook nog zo dat ik HBO-verpleegkunde doe en dus later toch al niet veel zal verdienen. Hoe zou ik dat dan ooit terug moeten betalen? Dan zou ik dus heel krap moeten leven en daar heb ik geen zin in. Dan ga ik liever iets doen waar ik meer mee verdien en zo zijn er heel wat meer met mij. Probeer dan maar eens mensen op zulke studies te krijgen...
  Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 15:42   #11
koelkast
ubergruber
 
koelkast's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 March 2001
Locatie: Rhoon
Berichten: 1.959
Stuur een bericht via AIM naar koelkast
Standaard

Citaat:
Originally posted by Zolena
Als dit er door zou komen zou dat natuurlijk enorm stom zijn! Ten eerste door wat Tyske al zei, daarbij wil Balkenende zo graag het begrotingstekort weghebben zodat wij in onze toekomst niet enorme schulden van de staat zouden hebben maar willen ze ons schijnbaar wel met enorme schulden van onze opleidingen laten zitten en dan zit het ook nog zo dat ik HBO-verpleegkunde doe en dus later toch al niet veel zal verdienen. Hoe zou ik dat dan ooit terug moeten betalen? Dan zou ik dus heel krap moeten leven en daar heb ik geen zin in. Dan ga ik liever iets doen waar ik meer mee verdien en zo zijn er heel wat meer met mij. Probeer dan maar eens mensen op zulke studies te krijgen...
niet gelezen ?

- balkenende is niet een topambtenaar bij een groot ministerie. en dus is het ook helemaal zijn plan / idee / ding niet.

- Je betaald renteloos je lening terug naar draagkracht dus verdien je 2000 eur per maand dan moet je per maand 100 eur afdragen tot je schuld is afgelost, verdien je maar 200 eur per maand (stel) dan betaal je per 10 eur aan aflossing.

__________________
Je moet niet zeggen wat je meent, maar menen wat je zegt!
koelkast is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 15:51   #12
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Studieschuld terug betalen is vaak toch niet eens zo'n probleem als je tenminste afgestudeerd bent en een baan krijgt? (ik zelf studeer vanaf volgend jaar pas dus correct me if I'm wrong)

Vaak is het zelfs zo dat bedrijven graag afgestudeerde academici willen hebben en dus hun studieschuld afbetalen. Bovendien is dat bedrag relatief weinig als je eenmaal gaat verdienen als afgestudeerde?
Het gaat er dus alleen om dat het beginnen aan de studie en het leven en de kosten tijdens de studie verschrikkelijk hoog zouden worden.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 16:43   #13
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik vind niet dat er bezuinigd moet worden in het onderwijs, daar zit de toekomst in.
Daarbij worden de kosten voor de studenten zo ondraaglijk hoog, dat veel kinderen van armere ouders niet kunnen gaan studeren. Je zou inderdaad beter een bindend studieadvies moetn komen, waardoor er minder mensen zijn die studeren zonder motivatie. Maar om nou het ov af te schaffen en het collegegeld te verdubbelen is echt belachelijk.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 17:04   #14
LoeLoe
 
LoeLoe's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 October 2000
Locatie: VenrayCity
Berichten: 4.876
Standaard

Citaat:
Originally posted by koelkast


niet gelezen ?

- balkenende is niet een topambtenaar bij een groot ministerie. en dus is het ook helemaal zijn plan / idee / ding niet.

- Je betaald renteloos je lening terug naar draagkracht dus verdien je 2000 eur per maand dan moet je per maand 100 eur afdragen tot je schuld is afgelost, verdien je maar 200 eur per maand (stel) dan betaal je per 10 eur aan aflossing.

Jah zie je ik wil je nou neit aanvallen ofzo maar dan kerijg je dus binnekort dat dat studeren alleen voor de elite mogelijk is. Want jij bent er fijn binnen een maand vanaf maar er zijn meer mensne waarbij dat absoluut niet van toepassing is..die moeten er weken, maanden, jaren voor werken om van die schuld af te komen.

Bovendien in het begin van zo'n studie kost het gewoon ontzettend veel geld en veel mensen die jammer genoeg niet zoveel verdienen als jou kunnen dat gewoon niet betalen DUS studeren wordt voor veel mensen onmogelijk gemaakt dankzij zo;n lambal in Den Haagh die het lekekr wel allemaal kan betalen en die zo'n idiote ideeen verzint.

Amen.
__________________
Tjah...
LoeLoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 17:05   #15
Zolena
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by koelkast


niet gelezen ?

- balkenende is niet een topambtenaar bij een groot ministerie. en dus is het ook helemaal zijn plan / idee / ding niet.

- Je betaald renteloos je lening terug naar draagkracht dus verdien je 2000 eur per maand dan moet je per maand 100 eur afdragen tot je schuld is afgelost, verdien je maar 200 eur per maand (stel) dan betaal je per 10 eur aan aflossing.

Jij leest anders ook vrij slecht, ik zet er toch ook niet dat het het idee van Balkenende is, maar ALS het er door komt dan zou het zeker niet alleen het ding meer zijn van de topambtenaren.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 17:32   #16
anemic
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik weet het nu echt zeker.. vorige keer twijfelde ik nog tussen een blanke stem of sp heb sp gedaan. Nu ga ik voor de blanke stem. Geen 1 partij gaat mijn stem nog krijgen. Mooie woorden vooraf, krijg je dit als dank. Elke partij toonde zich 10 december (of wanneer was die demo) tegen bezuinigingen..yeah aan mn fucking arse..
  Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 17:55   #17
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by anemic
ik weet het nu echt zeker.. vorige keer twijfelde ik nog tussen een blanke stem of sp heb sp gedaan. Nu ga ik voor de blanke stem. Geen 1 partij gaat mijn stem nog krijgen. Mooie woorden vooraf, krijg je dit als dank. Elke partij toonde zich 10 december (of wanneer was die demo) tegen bezuinigingen..yeah aan mn fucking arse..
Maar D'66 is een van de weinige partijen die nadrukkelijk onderwijs belangrijk vindt.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 18:01   #18
koelkast
ubergruber
 
koelkast's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 March 2001
Locatie: Rhoon
Berichten: 1.959
Stuur een bericht via AIM naar koelkast
Standaard

Citaat:
Originally posted by Zolena

Jij leest anders ook vrij slecht, ik zet er toch ook niet dat het het idee van Balkenende is, maar ALS het er door komt dan zou het zeker niet alleen het ding meer zijn van de topambtenaren.
dus ALS dit voorstel besproken wordt
en ALS het dan goedgekeurd wordt
en ALS het dan tot een budget wijziging komt

DAN is het balkendene zijn schuld heb je helemaal gelijk in zou nu vast tomaten gaan gooien naar balkendende
__________________
Je moet niet zeggen wat je meent, maar menen wat je zegt!
koelkast is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 18:05   #19
koelkast
ubergruber
 
koelkast's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 March 2001
Locatie: Rhoon
Berichten: 1.959
Stuur een bericht via AIM naar koelkast
Standaard

Citaat:
Originally posted by LoeLoe

Jah zie je ik wil je nou neit aanvallen ofzo maar dan kerijg je dus binnekort dat dat studeren alleen voor de elite mogelijk is. Want jij bent er fijn binnen een maand vanaf maar er zijn meer mensne waarbij dat absoluut niet van toepassing is..die moeten er weken, maanden, jaren voor werken om van die schuld af te komen.

Bovendien in het begin van zo'n studie kost het gewoon ontzettend veel geld en veel mensen die jammer genoeg niet zoveel verdienen als jou kunnen dat gewoon niet betalen DUS studeren wordt voor veel mensen onmogelijk gemaakt dankzij zo;n lambal in Den Haagh die het lekekr wel allemaal kan betalen en die zo'n idiote ideeen verzint.

Amen.
als je veel verdient na je studie betaal je het dus in X maanden af en heb je X maanden aflossing van zeg 5% van je salaris.

Wat maakt het dan uit of je veel of weinig verdient? als je veel verdient is die 5% 1000 eur als je weinig verdient is het misschien maar 5eur. Dan voelt iedereen die aflost het tog even hard? alleen hoe meer je verdient hoe sneller je er vanaf bent...

Echter het is nu al zo geregeld dat het dus echt maar 5% is van je NETTO salaris. dus das best weinig hoor. daar zal je echt niet van wakker liggen na je studie.

Idd slechte zaak als mensen het wel in zich hebben om af te studeren maar het financieel niet rond zouden kunnen krijgen dat klopt niet. die mensen zouden gewoon genoeg te leen moeten kunnen krijgen om een studie af te maken.
__________________
Je moet niet zeggen wat je meent, maar menen wat je zegt!
koelkast is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 18:52   #20
Zolena
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by koelkast


dus ALS dit voorstel besproken wordt
en ALS het dan goedgekeurd wordt
en ALS het dan tot een budget wijziging komt

DAN is het balkendene zijn schuld heb je helemaal gelijk in zou nu vast tomaten gaan gooien naar balkendende
Tja, inderdaad, ALS dit allemaal zou gebeuren. Als er niks mee gebeurt maakt het mij niks uit wat mij vrij logisch lijkt. Dat leek mij dan ook niet zo interessant om hier neer te zetten...

En over de kosten, waarom zou ik een hele studie betalen als ik er niet veel mee terug verdien? Ik werk echt niet alleen voor het geld(dan had ik deze studie niet gekozen), maar al hebben we dan misschien allemaal een zwaardere studie-tijd, wanneer ik er niet veel meer voor terug krijg begin ik toch te twijfelen...
  Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 20:05   #21
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by koelkast

*storm in een glas water verhaal dus*
Wel even iets dat we maar in de gaten moeten houden lijkt me.

Anders moeten we maar een paar Bentleys gaan omgooien in Den Haag denk ik.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 20:55   #22
Freaky Maus
Banned
 
Geregistreerd op: 26 November 2001
Berichten: 61
Standaard

Ik heb nu geen zin om het verhaal te lezen, dus vergeef me als ik iets dubbel zeg.

Maar het onderwijs is al sterk gedaald de laatste paar jaar. En maakt een bezuiniging niet meer uit. Ik voel me net zo'n proefkonijn: alles wordt uitgeprobeerd. En helaas mislukt de proef keer op keer.

De een bezuiniging boeit dan ook niet meer.
Freaky Maus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2003, 23:25   #23
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Citaat:
Originally posted by Freaky Maus
Ik heb nu geen zin om het verhaal te lezen, dus vergeef me als ik iets dubbel zeg.

Maar het onderwijs is al sterk gedaald de laatste paar jaar. En maakt een bezuiniging niet meer uit. Ik voel me net zo'n proefkonijn: alles wordt uitgeprobeerd. En helaas mislukt de proef keer op keer.

De een bezuiniging boeit dan ook niet meer.
Proefkonijn: gelijk.
Niet boeiend? Je moet het dubbele betalen, terwijl dat voor velen onmogelijk is. Lijkt mij toch tamelijk boeiend..

En verder stond de link naar dat artikel in de volkskrant onder mijn post, LoeLoe, had je niet hoeven te kopieren dus. Ik had de 'hoofdplannen' er uit gepikt, maar bijvoorbeeld OV afschaffen is dus echt kansloos he.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 February 2003, 08:57   #24
The6thgate
Lid
 
The6thgate's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 April 2002
Berichten: 11.029
Standaard

en het ov zou ook al weg gaan?
ze moesten de mensen die dit bedacht hebben gewoon ontslaan, sjees.
3 kwart van de studenten zou moeten stoppen met hun studie, waaronder ik, dus tis toch waanzin:\
en als ze het zouden doorvoeren zouden er zware rellen ontstaan als je het mij vraagt.
The6thgate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 February 2003, 12:45   #25
LoeLoe
 
LoeLoe's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 October 2000
Locatie: VenrayCity
Berichten: 4.876
Standaard

Citaat:
Originally posted by tyskie


Proefkonijn: gelijk.
Niet boeiend? Je moet het dubbele betalen, terwijl dat voor velen onmogelijk is. Lijkt mij toch tamelijk boeiend..

En verder stond de link naar dat artikel in de volkskrant onder mijn post, LoeLoe, had je niet hoeven te kopieren dus. Ik had de 'hoofdplannen' er uit gepikt, maar bijvoorbeeld OV afschaffen is dus echt kansloos he.
Jah sorry had niet gezien dat het om hetzelfde artikel ging maar hier was dus ook al een hele discussie over aan de gang op scholieren.

Maar serieus als dit soort plannen worden dooirgevoerd dan wordt dat onderwijs in dit land pas echt een rotzooi..ik bedoel dat is het nu al maar dan nog veel meer.
__________________
Tjah...
LoeLoe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 01:18.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.